Welsh: meer dan alleen een leuk kopje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:06

Bucephalus schreef:
Ik denk, dat Anna eerst wel eens iets mag rechtzetten.

Wat moet Anna rechtzetten? Dat Anna zei, neem dan maar een welshje.
Kijk in het andere topic werd een Arabisch Volbloed of welsh geadviseerd voor een mooi koppie.
Lovely gaf terecht die optie. Ik heb toen gezegd: een Arabisch Volbloed neem je in de sportpaardenfokkerij niet alleen voor zijn koppie.
Lovely antwoordde: ze vragen toch om een mooi koppie o.i.d.
Mijn atwoord was toen: neem dan maar een welshje. Waarom?
Als je de huidige Arabische Volbloeds (gelukkig nog niet alle) met het mooie (voor mij zijn ze mismaakt maar dat terzijde) koppie neemt maar met een erbarmelijk slechte bouw en fundament dan kun je beter een welsh nemen. Die zitten qua koppie en lichaam gelukkig nog en aanmerkelijk beter in elkaar. Vandaar.
Is het nu rechtgezet?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:07

Heel fijn, dank je Anna! Lachen Alleen zal het wat lastig zijn met de hoogte..

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 01:34

joshua schreef:
Oh ja het merendeel is ook heel mak hoor.Maar ja de welshmword overla afgeschetst als de kinderpony bij uitstek.Ik ken er geneog die gevaarlijk zijn en dus niet een kinderpony zijn

Misschien wel heel erg offtopic, maar wil er toch even op in gaan.
Ik denk dat de welsh gedurende lange tijd juist niet is afgeschilderd als kinderpony. Nu komt daar eindelijk verandering in, echter er komt ook verandering in de mensen die de pony's kopen.
Zoals een (inmiddels welbekende) uitspraak zegt: "Er zijn veel mensen met paarden, maar nog maar weinig paardenmensen." Denk dat de gevaren niet liggen bij de pony, maar bij de mens. Bovendien moet het karakter en gedrag van het kind passen bij die van de pony, ongeacht het ras.
Als een pony gevaarlijk is, ligt dat ook aan de mens (opvoeding, huisvesting) en niet aan de pony.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 03:08

Dees schreef:
Als niet welsh-kenner heb ik ook zo'n A-tje...
Vorige zomer was hij nog smal, en ik vond hem toen beter in verhouding als vandaag de dag. Meneer de ruin is nu 2,5 jaar oud, en hij heeft idd een leuk bekkie. Maar verder vind ik het eigenlijk maar geen gezicht...die dikke buik, die korte pootjes, en dan nog het allerergste...die brede platte rug. Daar past toch geen zadeltje op Verward

A-Welsh-jes zijn voor mij als niet-kenner echt niet meer dan een pony met een leuker bekkie dan een shetlander.
Hard he...?! Dus als ik als niet-kenner een fokker in WElshjes zou mogen tippen; beknibbel niet op dat leuke bekkie. Dat is een Unique-Selling-Point.

De Welsh A pony die bij mij woont is idd een zeer geschikte pony voor kinderen. Hij laat maar met zich ompoppen, wordt wel eens wat kribbig maar verder dan de kleine oortjes in de nek gaat het niet. En als hij ergens van schrikt, zoals het zadeltje op voor het eerst, dan gaat hij eerder stilstaan dan wegrennen. Verder laat hij zich niet gekmaken; hij is liever lui dan moe.... Kijk, dàn ben je wel een heel geschikte kinderpony

Een jong paardje kun je beoordelen met 3 dagen, 3 maand en 3 jaar en ouder, en daar tussen alleen veroordelen....
Welshjes (ook in mijn geval de de A-tjes) worden geroemd en vereerd om hun inteligentie en door die intelligentie zijn ze zo alround en geschikt als bijv. kinderpony (uitzonderingen bevestigen de regel en gelukkig ben ik die uitzondering nog niet tegen gekomen)
1 merrie (helaas overleden) kwam bij ons als afstandelijk en wantrouwend en is gestorven en blijft bij ons in herinnering als een zeer eerlijke, betrouwbare, in voor alles en overal voor te gebruiken pony...(en niet omdat ze er niet meer is maar omdat dat haar ware karakter en aard was)
Nee, welshjes zijn meer dan leuke koppies... wat wel weer apart is dat mensen welshjes herkennen aan hun koppies of er af entoe een kruising van maken shet X welsh of rasX X welsh/arabier, en wat met andere ponyrassen?
Shetjes zijn klein, falabellas kennen de meesten niet of vallen onder de shetjes.
Haflinger: Forse palomino's en alles wat die kleur heeft is een haf of kruising.
New Forrest: welke kenmerken?
Dartmoor: donker
Exmoor: donker
Connemara: vooral schimmel?
Fellpony: minifries
enz....
Neu, mijn eerste verzorgpony was een welshje, eens een welsh altijd een welsh zeggen ze, voor mij gaat dat op en niet alleen om hun koppie.
Heb nu 3 A-welshjes en een K-welsh....

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 08:11

Maar geen enkel dier word toch geboren als 100% betrouwbare beginners/kinderpony? Helemaal geen eentje. Niet een Tinker, niet een Fjord, niet een Haflinger (daar kan m'n vader, die een paar vingers mist door een ongeluk, van getuigen) en heus ook geen Welshjes. De meeste hebben het wel in zich om dat ooit te worden. (maar 100% betrouwbaar word een paard IMO nooit, het blijft een dier)
Mijn Welsh Cob (nu 5) kan heel heftig zijn en is ook zeker geen kinderpony, maar tegen z'n 8ste zal hij dat denk ik wel zijn. Dan is 'ie zo opgevoed en zo volwassen dat hij waarschijnlijk geen 2 stappen verkeerd zet. Nu nog niet...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:21

youngster schreef:
Ligt eraan wat voor welsh je hebt. Ik rij bv voor een welshcob fokker en ik kan me niet heugen dat daar nou arabier inzit.
Ik heb zelf ook een Welsh K merrie thuis staan, die is 42% welsh en de rest arabier.
De vechtlust komt toch echt van de welsh af.. Ik vind het een beetje rare uitspraak van Anna, maar misschien dat ze die hierin kan toelichten..
Foto's van mijn welshjes zijn in mijn profiel te bekijken..

Als je echt terug gaat in de bloedlijnen kun je veel tegenkomen. Tot nu toe heb ik bij Taran alleen nog maar Hackney gevonden, maar weet dat er meer in moet zitten.
Welshen zijn dan ook wel showpony's. Die van mij (Welsh Cob) laat zich graag zien, en doet dat ook gauw met de staart in de lucht.
Ik denk dat de meeste Welshen wel een geweldig koppie hebben, maar ook een goede bouw.
Wat betreft kinderpony's. Ze zijn niet allemaal geschikt, maar vaak kan het wel heel goed gaan. Bij ons op de vereniging zijn meerdere mensen die voor de kinderen een Welsh hebben.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:20

Bij mij achter woont een Welsh fokker en die laat zijn 4 jarige hengstje door een kind van een jaar of 8 berijden en dat gaat aardig goed, volgens mij. Nu moet ik wel zeggen dat dat kind al behoorlijk wat ervaring heeft, maar het kan wel.
Voor een echte beginner is het iets te pittig misschien, maar als wedstrijdpony vind ik ze erg geschikt. Heb liever dat een kind niet zoveel hoeft te doen (pony heeft meestal looplust zat) dan dat ze een pony vooruit moeten schoppen.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:44

Een welsh is voor mij heel wat meer dan een leuk koppie Knipoog
Ik heb zelf een A-tje en een B-tje. Persoonlijk vind ik de B het leukst.

Mijn B merrie Largo wordt nu gereden door mijn 9-jarige dochter. Ze is heel braaf onder het zadel . Ze is echter wel behoorlijk voorwaarts en als het te moeilijk wordt dan gaat ze gewoon keihard galopperen Haha!
Mijn dochter vindt het fantastisch, die 2 zijn 2 handen op 1 buik.
Voor mij zijn die B-tje paarden in zakformaat Knipoog
En als bewijs dat het echt meer is dan een mooi koppie, hier een foto Haha!

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:34

irene schreef:
En als bewijs dat het echt meer is dan een mooi koppie, hier een foto Haha! ...

dus eh...naast een mooi koppie ook nog grasmaaier ? Schijnheilig

*[naam verwijderd] duikt nu weg onder bureau*

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:33

Je hebt het helemaal begrepen Dees Haha!

Multifunctioneel inzetbaar zijn die welshjes. Je kan er ook nog biefstuk van maken Schijnheilig

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:36

irene schreef:
Je kan er ook nog biefstuk van maken Schijnheilig

Als-ie genoeg gras gemaaid heeft? Haha!

Mijn eerste pony was een Welsh B. Nog nooit zo'n fijne pony meegemaakt, en ik heb er veel van geleerd.
Mooie pony's met sterke gangen en dito karakter. Ze zijn (meestal) goudeerlijk, maar ze hebben wel gevoel voor humor!!

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:39

ik heb zelf 2 atjes en ze zijn allebij super mak ik heb een paar verzorgertjes van 8 8 en9 en het gaat super er gebeurt nooit wat (nog niets gebeurt kan altijd natuurlijk)de 1 doet het niet zo op de show de ander is nog maar 1x geweest daT ging best heel goed we gaan haar volgend jaar weer showen en dan hoop ik ook onder het zadel *LOL*

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 12:11

Anna42 schreef:
Als je de huidige Arabische Volbloeds (gelukkig nog niet alle) met het mooie (voor mij zijn ze mismaakt maar dat terzijde) koppie neemt maar met een erbarmelijk slechte bouw en fundament dan kun je beter een welsh nemen. Die zitten qua koppie en lichaam gelukkig nog en aanmerkelijk beter in elkaar. Vandaar.
Is het nu rechtgezet?

Ik hoopte dat je dat bedoelde. Welshes hebben door de bank genomen een mooier hoofd dan de meeste andere rassen. Dat is overigens pas een na-oorlogs verschijnsel, bereikt door selektie, niet door nieuwe inbreng van Arabieren.

Toch zit er ook bij de Welsh veel kaf tussen het koren. Lange pijpbenen is bij mij een absolute gruwel, maar ook komen er in veel lijnen met overdreven hoofdjes problemen voor met de kwaliteit van de hals (lengte, diepte, zwaarte). Het volgende probleem doet zich voor in de ruglijn (diepe ruggen, korte croupe, te weinig bespiering op de achterhand).

De ergsten zijn nog diegene die geloven dat Welsh ponies niet meer hoeven te bewegen. In die paar keren dat ik gekeurd heb, ben ik voornamelijk streng geweest op bewegingen. Het fundament moet goed zijn, anders kunnen we beter naar foto's van Welsh ponies gaan kijken.

Kwa karakter zijn er ook goeien en slechten. Individuele fokkers letten er wel op, maar er zijn veel fokkers die er de hand mee lichten en alleen naar de resultaten kijken op de keuring.

Voorlopig zijn de Welsh fokkers nog lang niet klaar. De pony die alles heeft, is er niet zomaar. Daarom heeft iedere fokker de plicht te kiezen welke korte termijn concessies er gedaan worden om het resultaat korter bij het ideaal te krijgen.

Mijn zorg is voornamelijk dat mensen gaan denken dat een Welsh alleen een mooi hoofdje is. Dat is niet zo. Veel fokkers denken aan de bruikbaarheid van de pony, niet alleen hoe leuk de pony eruit ziet. Puur commerciele fokkers zullen echter het hoofd boven alles stellen. Dat is een zorgwekkend ontwikkeling.

Over de invloed van Arabieren op het gehele Welsh ras (A, B, C & D sekties) heb ik nog wel wat meer verhalen, maar dat is niet even relevant in dit verhaal.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:19

joshua schreef:
ja maar snap je het sarabande? Wij worden zo vaak gebeld door mensen die een 100% betrouwbare pony zoeken. Wij waarschuwen ze dat die er maa weinig zijn.De welsh word in mijn ogen te vaak als een veilige kinderpony beschreven,dus men denkt dan elke welsh is een kinderpony.

Had dit niet eerder gezien Bloos!
Omdat de Welsh door zijn schoonheid zo'n grote aaibaarheidsfactor uitstraalt vergissen mensen zich daarin, daar heb je gelijk in.

Mijn eigen ervaringen met Welsh A, en natuulijk de vele die ik elders gezien heb, is dat ze wellicht wat pittiger zijn, maar niet onbetrouwbaar.
Daarom eigenlijk meer aan te redan voor kinderen dan een knuffelshet die er geen been inziet om met kind op zijn rug en al te gaan rollen.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:44

Dees"]
[quote="irene schreef:
En als bewijs dat het echt meer is dan een mooi koppie, hier een foto Haha! ...

dus eh...naast een mooi koppie ook nog grasmaaier ? Schijnheilig

*Dees duikt nu weg onder bureau*
[/quote]

Pff grasmaaier ... Tong uitsteken }>

Ze kunnen veel meer dan dat hoor, meet de mijne Knipoog

Het meisje is mijn nichtje en had nog nooit een pony gepoetst. Greg functioneert al jaren als frulpony voor kleine kinderen die hem volledig in de watten leggen. Zo ontzettend braaf en betrouwbaar dat ik haar eerste ervaring met hoeven krabben zo goed kon vast leggen. Lachen

Afbeelding

Greg voor het eerst weer voor de koets sinds een jaar of 10. Geen stap verkeerd gezet.

Afbeelding

Springen, 19 jaar en ongetraind op de foto (op alle foto's) vroeger toen ik véél jonger was en hem zelf regelmatig reed sprong hij ook al alles en de hoogte maakte hem niet veel uit. Met springwedstrijden altijd prijs, je moest enkel de weg wijzen. Haha!
Dressuur ging iets minder, staart erop, en denderend door de baan Clown (toen keek de jury daar nog anders tegenaan als nu *LOL* Knipoog )

Afbeelding

Afbeelding

Showen.

Afbeelding

Hij is ook koelbloedig braaf en raakt zelfs dan niet afgeleid van z'n oefeningen Haha!

Afbeelding

Kortom, meer dan alleen een koppie Knipoog

Afbeelding

Ik heb inmiddels de reactie van Anna gelezen op het topic, en ik weet nou ook wat ze bedoelt. Niettemin, zoals jullie toch kunnen zien zijn Welshjes heel veelzijdige pony's.
Ok, sommigen hebben pit en zijn niet geschikt voor kinderen (maar dat heb je net zo goed met een Shet/Dartmoor/vuilbakkie) maar ik merk bvb aan de mijne heel erg dat hij zich aanpast aan de persoon die met hem bezig is. Zowel qua rijden als omgang. (en naarmate ze ouder word 99% vanzelf makker)
Voor kinderen vind ik het nog steeds kinderpony's bij uitstek, al moet je niet de eerste de beste nemen. Lachen

Ik zweer bij Welsh A's (nou is de mijne A gefokt maar B uitgegroeit Knipoog )
Het is een pony met net dat ietsje meer.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:56

En ik vind 'em leuk Loolapelooza! Lachen