Stamboek en paspoort nog op naam oude eigenaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hemasa

Re: Stamboek en paspoort nog op naam oude eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:59

En even voor de duidelijkheid, omdat ik naar 2 dingen tegelijk vroeg: moet ik lid zijn van het NRPS om het stamboek of het paspoort op mijn naam te laten zetten?

Lina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:58

Mijn pony staat ook nog op naam van de vorige eigenaar :o
Misschien toch maar overlaten schrijven, gezien de actie hahah

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:14

Voor alleen paspoort is een lidmaatschap zeker niet verplicht. Papier wel.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:50

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:20

Ik vind het enigszins apart om een paard op de naam van de oude eigenaar te laten staan :? Ik zou daar persoonlijk niet blij mee zijn en er ook achteraan gaan zitten dat het dier over geschreven wordt. Paard is immers verkocht en dan wil ik het ook niet meer op mijn naam hebben. Om het vanwege de kosten niet te doen vind ik helemaal apart, we gaan wel op wedstrijd wat geld kost, kopen 1001 setjes omdat we dat zo schattig vinden en geven bakken met geld uit aan verzorging, harnachement, da kosten etc maar éénmalig een paar rottige centen uitgeven om het paard daadwerkelijk op je eigen naam over te laten zetten is dan te duur ? Sorry hoor maar dat gaat er bij mij dus niet in en vind ik ook meer dan kinderachtig!!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:27

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:38

Ik heb een aantal jaar terug toevallig mijn paard op mijn eigen naam laten zetten. Stond voorheen op mijn vader zijn naam, ook zelf gefokt.. Heb centjes betaald en toen ik het paspoort terugkreeg stond mijn naam niet in het paspoort.. Vanwegen een zeer heftige tijd ook niets meer mee gedaan maar ben best benieuwd of ik dat nu nog op zou kunnen laten lossen.. T is voor ons geen grote ramp of mijn vader zijn naam er nou in staat of die van mij, maar vreemd vond ik het wel :p

Is het niet zo dat degene die de dierenartsrekeningen etc betaald, die de wettige eigenaar van het paard is? Want dat doe ik dan weer wel :p

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:46

First_Unique schreef:
Ik heb een aantal jaar terug toevallig mijn paard op mijn eigen naam laten zetten. Stond voorheen op mijn vader zijn naam, ook zelf gefokt.. Heb centjes betaald en toen ik het paspoort terugkreeg stond mijn naam niet in het paspoort.. Vanwegen een zeer heftige tijd ook niets meer mee gedaan maar ben best benieuwd of ik dat nu nog op zou kunnen laten lossen.. T is voor ons geen grote ramp of mijn vader zijn naam er nou in staat of die van mij, maar vreemd vond ik het wel :p

Is het niet zo dat degene die de dierenartsrekeningen etc betaald, die de wettige eigenaar van het paard is? Want dat doe ik dan weer wel :p

Als je kan aantonen dat jij de rekeningen etc betaald en in mij geval heb ik nog een koopcontract dan sta je 100x sterker in je schoenen bij de rechter dan met de naam in het paspoort. Is mij toen ook gezegd toen ik wilde laten overschrijven. Overigens geen nrps, maar dat lijkt me niet van belang.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:01

Totaal geen rare vraag en zo noodzakelijk is dat overschrijven ook niet.
Dat het paard van jou is kun je met het paspoort niet eens aantonen, het is dus meer een formaliteit en handigheid voor het stamboek om te weten waar het paard is.
Het is ook niet noodzakelijk dat hij op jou naam staat als je wedstrijden wilt rijden, je kunt gewoon een startkaart aanvragen.

Wil je de boel wel overschrijven, dan bel je naar het nrps, zorg je dat je lid wordt, stuur je het paspoort op met een brief erbij dat je wilt overschrijven en komt alles voor mekaar. Kost je ergens rond 130-140 euro.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:50

Bassenqua schreef:
Ik vind het enigszins apart om een paard op de naam van de oude eigenaar te laten staan :? Ik zou daar persoonlijk niet blij mee zijn en er ook achteraan gaan zitten dat het dier over geschreven wordt. Paard is immers verkocht en dan wil ik het ook niet meer op mijn naam hebben. Om het vanwege de kosten niet te doen vind ik helemaal apart, we gaan wel op wedstrijd wat geld kost, kopen 1001 setjes omdat we dat zo schattig vinden en geven bakken met geld uit aan verzorging, harnachement, da kosten etc maar éénmalig een paar rottige centen uitgeven om het paard daadwerkelijk op je eigen naam over te laten zetten is dan te duur ? Sorry hoor maar dat gaat er bij mij dus niet in en vind ik ook meer dan kinderachtig!!

Wat is de reden dat je als "oud" eigenaar hier niet blij mee bent?
Ik heb er zat op mijn naam staan die al jaren niet meer van mij zijn (te zien in het systeem van het KNHS bij het aanvragen van bijv een startkaart).
Ik heb er geen last van, ze staan me er prima, dat wordt natuurlijk een ander verhaal als de overheid ooit gaat verzinnen een paardenbelasting te gaan heffen. ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:12

Om antwoord te geven.

Je kan alleen een paard op naam zetten als je lid bent van het NRPS.

Wil je KNHS starten maakt het niet uit op wiens naam het paard staat, die van mij is ook niet over geschreven en ik heb evengoed startkaart en alles. Dat is geen probleem.

En ja, ik ga geen €150 betalen om een paard op naam te zetten terwijl dit geen enkele toegevoegde waarde heeft. De vorige eigenaar had hem ook niet op haar naam gezet. Ik krijg er niets voor terug op een papiertje na dat ik als eigenaar geregistreerd sta wat geen enkele juridische waarde heeft.

Ik vind het dan ook een belachelijk hoge prijs voor een adminstratieve handeling. Bij het KWPN kan je je paard gewoon op naam zetten zonder lid te worden, als dat zou kunnen had ik er geen problemen mee. Maar voor €150 kan ik heel veel setjes kopen of lessen volgen of wedstrijden rijden.