Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Re: Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:33

We waren zo trots op Donna maar Carola Woma is echt verdient kampioen geworden, wat een mooie imposante merrie is het toch.
Ik heb afgelopen week haar gebit gedaan dus "troost" mezelf maar met het idee dat ik van 2 van de 3 merries in de kampioenskeuring de gebitten heb gedaan :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:53

Die hengst Davino vod heeft ook helemaal niks met een gelderse van doen. Nog even en we zijn weer terug bij af. Allemaal rijpaarden en geen echte geldersen meer. Het wordt tijd dat er een maximum aan het percentage 'bloed' gesteld wordt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:50

Je kan wel wijzen naar het op kop plaatsen van feitelijk rijpaarden en dat is ook niet juist, maar het werkelijke probleem is veel ernstiger namelijk; de Gelderse hengsten voldoen niet aan de eisen van veel fokkers. Daarom gaan fokkers shoppen bij een grote variatie aan rijpaardhengsten, van volbloed trakehner tot rijpaard met iets Gelders in de achtergrond.
Wij willen volgend jaar onze merrie ook laten dekken, maar gebruiken dan waarschijnlijk ook geen Gelderse hengst.
Het veulen zal dan denk ik net zo'n controverse geven.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:53

Volgens mij moet het ook minder rigoreus kunnen dan met een bloedeis. Als duidelijk is hoe een Gelders paard eruit hoort te zien, kan daar ook op gekeurd worden en aan het publiek uitgelegd worden waarom een paard dat afwijkt toch hoog geplaatst wordt.

Nu wordt alles 'voldoende' of 'goed' in het Gelderse type genoemd, dat is voor het publiek echt niet te volgen. Een aantal fokkers heeft een duidelijk type paard voor ogen, een aantal ook niet of is daar zoekende naar. Ik vind het persoonlijk erg jammer als die laatste groep maar lukraak rijpaarden gaat gebruiken, want die doen het zo goed op de keuring.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:54

Mee eens GJ.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 07:27

Daar ben ik het ook wel mee eens GJ :) Voor het publiek is het soms wel onduidelijk waarom die luxe merrie met rijpaardvader kampioen wordt en de meer Gelders ogende merrie met Gelderse vader niet. Maar goed. Discussie zal er altijd blijven. Misschien juist ook wel doordat er geen bloedeis is, dat geeft een bepaalde vrijheid.

Ik vond de Wynton wel erg mooi trouwens en ze kon ook goed bewegen. Of het echt een Gelderse merrie is.. dat laat ik dan maar even in het midden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:27

Wordt die Jazz x Zep hengst nog voorgesteld op het verrichtingsonderzoek?
Lijkt me qua bloedvoering eentje die het gebruik van Wynton en dergelijke kan voorkomen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 08:29

Dat was een Wynton x Zep he ;) En nee, hij wordt niet meer aangeleverd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:39

Oh ja, sorry! Wat jammer dat die niet meer aangeleverd wordt :-( die komt uit zo'n goede gelderse moeder, in combinatie met wat vers bloed zou dat echt een toevoeging zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:12

Ik snap niet waarom het bloed van een rillerige moderne dressuurhengst een toevoeging zou zijn voor een richting waarin het fokdoel veelzijdig en braaf is. De hele Gelderse afdeling ademt op dit moment onprofessionaliteit, gebrek aan richting en onduidelijkheid over het fokdoel. Dergelijke uitslagen als Davino's en Wyntons op kop geeft al jaren het signaal dat de richting een afvalbak is voor dressuurpaarden die voor de rijpaardrichting niet goed genoeg of hoogbenig genoeg zijn. En voor de mensen die gelders x rijpaard fokken omdat ze dat zo'n aanwinst vinden voor de rijpaardrichting, ga daar dan ook mee naar de rijpaardkeuring als je voor die kwaliteit staat.
Albert heeft wel een punt, de Gelderse hengsten voldoen op het moment niet (of zijn verwant aan je merrie), maar daar wil ik wel een puntje aan toevoegen, veel fijne hengsten bijv. Chablis, Wilson, Upperville, Zethar, Olivier zijn niet eens beschikbaar dus dan kan je het fokkers ook niet kwalijk nemen dat ze wat anders kiezen.
Zolang het springen een ondergeschoven kindje blijft op o.a. de stamboekopname en er dergelijke merries kampioen gemaakt worden zullen de dressuurmerries blijven toestromen voor een makkelijke ster en zet je jezelf als Geldere richting aardig te kijk.
Zonde want er lopen nog zoveel mooie kapitale Gelderse paarden rond, zet die in de schijnwerpers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:15

Ik zou er inderdaad heel erg blij van worden als Upperville beschikbaar zou zijn.

Edit: Ook met Janne eens.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-07-13 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:16

@[***]: amen! Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:25

Ik heb alle bovengenoemde hengsten dit jaar willen gebruiken, helaas, nu maar rijpaard gedekt. Ik begin inmiddels ook last te krijgen van plaatsvervangende schaamte als ik als Gelderse fokker vragen krijg over de uitslagen en afstammingen op dit soort evenementen dus ik denk dat ik maar helemaal rijpaard blijf fokken. Stuk makkelijker ook hoef ik niet naar uithoeken als Didam en Hengelo af te reizen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:28

Snap ik Janne,...

Alleen wil ik ook graag het type paard blijven fokken wat ik leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:30

Ja ik ook maar aardigheid raakt er vanzelf vanaf helaas

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:33

GJ9 schreef:
Volgens mij moet het ook minder rigoreus kunnen dan met een bloedeis. Als duidelijk is hoe een Gelders paard eruit hoort te zien, kan daar ook op gekeurd worden en aan het publiek uitgelegd worden waarom een paard dat afwijkt toch hoog geplaatst wordt.

Juist. Het (opnieuw) definieren van het gelders paard qua type én eigenschappen zou een hoop onduidelijkheden wegnemen. Er is op deze manier geen touw meer aan vast te knopen. Het komt op mij over als een zootje ongeregeld.
Bloed-eis zou ik persoonlijk wel een groot voorstander van zijn.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:06

Er ís een hele duidelijke definitie van het Gelderse paard. Maar daar wordt niet naar gekeurd (behalve in de kampioenskeuring dan, want die Carola-Woma is het prototype Gelders paard om te zien). De Wynton mist duidelijk bot en massa (als ik die in het bos tegen zou komen onder het zadel zou ik echt niet aan een Gelders paard denken). Maar nee, dat noemen ze dan jeugd. Net zoals alle andere jaren toen er steeds een Special D op kop stond.

Ik vind dat zeer jammer. Ik had hoop toen RvW het stokje overnam van A.H. Heb namelijk meerdere informatieavonden paard beoordelen en fokadviesbijeenkomsten meegemaakt met RvW, en daar werd ik heel blij van wat hij een Gelders paard noemde. Ik vond dat ze afgelopen winter ook echt een punt maakten, toen ze het beste paard van de eerste bezichtiging, de Nassau x Satelliet, naar huis stuurden omdat hij niet Gelders genoeg was. Dan maak je een statement.

Maar op die zelfde genoemde infoavonden werd ook duidelijk gezegd dat Jazz bloed NIET gewenst is bij de Geldersen, om zijn karakter en halsvorm (bijv. toen Charmeur als hengst werd geopperd). Waarom ze dan de Wynton aanwezen van de winter en nu die Wynton op kop zetten, is mij echt een raadsel.

Ik ben het verder helemaal met Janne eens. Ik zie het nog even aan, maar ik ben idd bang dat we in de toekomst gewoon brave en misschien iets zwaardere dressuurpaarden kunnen gaan fokken met elkaar. Binnen de dressuurpaarden is ook genoeg variatie mogelijk.

Er is trouwens een bloedeis, en dat is: er mag niet meer dan 12,5 % (of was het 6,25?) volbloed zitten in de eerste drie generaties. Maw, als het van het papier af valt is het niet erg meer. Volgens mij is op die manier een zeer groot deel van de rijpaarden gewoon te gebruiken, want het actief inkruisen van volbloeds is al weer even geleden, dus die vallen allen van het papier af, terwijl ze wel een groot aandeel hebben op het papier.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:21

Heb je een link naar die hele duidelijke definitie van het gelders paard?

Je zou ook aan een omgekeerde bloed-eis kunnen denken. Dus hoeveel procent "origineel" gelders bloed moet er in het fokprodukt zitten. En niet hoeveel volbloed mag er maximaal inzitten.
Het is tenslotte een gelders paard.

Ik zou zeggen fok gewoon het type dat je zelf het mooist vindt, en kijk waar je het onder kan brengen. Daar heb je mijns inziens het meeste plezier in.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:43

De moeder van Donna hebben wij ongezien, puur op bloedvoering, gekocht.
Loek is pas op zijn 18e ggk voor het kwpn en er zijn maar een paar merries (3) geboren.
De volle broer van Lisa, Nachtwacht, heeft het tot de 2e bezichtiging gebracht en had na mijn idee voor wat meer bloedspreiding kunnen zorgen.
Lisa
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00003938

Nachtwacht:
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00004121
Helaas waren ze voor die tijd te rijtypisch maar ik ben heel blij dat wij dit mooie bloed van Loek er in hebben.
Loek:
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00003937
Het is echt heel erg jammer dat er niet meer oude bloedlijnen bewaard zijn gebleven, inteelt vrij fokken is nu gewoon heel moeilijk geworden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:25

http://www.kwpn.nl/site/main/map?guid=7 ... 0c299e1a48

Hier staat wat een Gelders paard is. De laatste paar regels van de eerste alinea zijn de definitie van het Gelderse paard.

Over bloedeis: hebben de tuigers een bloedeis nodig? Volgens mij niet, want iedereen weet wat een tuiger is. Zo zou het bij de Geldersen ook moeten zijn.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:49

Dat is een prachtige omschrijving van het gelderse paard, maar helaas niet meetbaar als je begrijpt wat ik bedoel. Wat is ruim voldoende massa en bot? Wat is een rijke voorhand? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Op dit moment geeft de keuring dus aan wat dat is volgens de keurmeesters. En blijkbaar zijn heel wat mensen het er niet mee eens.

In mijn beleving zit er bij de tuigers minder "vreemd" bloed in dan bij de geldersen, uitgezonderd het percentage hackney natuurlijk en zijn ze veel dichter bij het oude oorspronkelijke bloed gebleven. En dat geeft dus een uniformer type. En ja, zo zou het bij de geldersen ook moeten zijn. En om de mannen met de bolhoeden te helpen, want van zichzelf zien ze het blijkbaar niet, zou je dus een hoog percentage oud bloed kunnen verplichten zodat je in ieder geval nog een echt gelders type fokt.
Of het meten is weten toepassen. Ga pijpomvang en borstomvang meten o.i.d. Zoals het nu gaat, is het natte vingerwerk in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 28-07-13 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 14:56

Dat is inderdaad maar net hoe je het in vult :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:06

De keuring ZOU dat aan moeten geven. Als ze daar duidelijk uitleggen wat Gelders en minder Gelders is, weet iedereen prima wat er met een rijke voorhand, bot en massa wordt bedoeld. Maar zolang de jury zeer uiteenlopende types allemaal Gelders blijft noemen, blijft het zoeken. Voor nieuwkomers dan. Voor degenen die al langer in het wereldje zitten en/of kennis van de oude garde heeft overgedragen gekregen, is het niet de vraag wat Gelders is, maar wel wat de jury nou in hemelsnaam graag ziet tegenwoordig.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:06

Of waar ik zelf ook wel een groot voorstander van ben zowel voor wat betreft de gelderse fokkerij als de groninger fokkerij:
Hou de fokkerij van oude lijnen en het oude bloed in stand! (daar is tenslotte heel onze sportpaardenfokkerij op gebaseerd) en geef binnen datzelfde stamboek ook ruimte aan mensen die liever een lichter type fokken. (maar dan wel met een minimale originele bloed-eis). Bij keuringen ieder zijn eigen rubriek.
Dat is voor de levensvatbaarheid van de desbetreffende stamboeken ook niet verkeerd denk ik.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:08

In al dat soort oplossingen zie ik echt geen heil. Wat meer communicatie naar het publiek toe en het in de schijnwerpers zetten van de echte Gelderse merries, zou al een hele hoop verbeteren.