Veulen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:22

Sabientje11 schreef:
Het gaat niet alleen over het inrijden hé? Het gaat over de periode van veulen tot inrijden, wat ga je ermee doen? Elke dag alleen poetsen wordt op den duur saai.. Dan zeg je dat je moeder ervaring heeft, maar koop dan een paardje die je zelf zadelmak maakt ofzo? Ga lekker voor een ouder paard, dan kan je tenminste rijden en hoef je bijna niets meer aan de opvoeding te doen. :j

Ik ga ook lopen door het bos en kunstjes leren.
Het is wel moeilijker als een ouder paard, maar ik vind het heel leuk.
Ik moet wel consequent blijven voor het veulen.[/quote]

3 jaar lang?? Dit is niet eerlijk tegenover het veulen.. veel (!!) contact met leeftijdsgenootjes vind ik erg belangrijk. Je kunt niet veel met een veulen.. laat hem lekker paard zijn

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:35

Ik lees net je andere topic over je pony. Je weet al niet goed hoe te handelen als je pony zich los trekt aan de longe. Denk je dan niet dat een veulen op dit moment nog te hoog gegrepen is?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:40

Ik had eerder al gereageerd, maar via mobiel dus dat ging niet zo makkelijk. Maar zou ook afraden een veulen te kopen. Het idee is altijd leuk en inderdaad, het opbouwen van die band, het tutten, kunstjes, spelen en alles wat je hoort en in penny's leest/ in films ziet. Maar het is niet zo in het echt. Veulens/ jonge paarden zijn stront vervelend als je niet zeer consequent bent. Je kunt er vrij weinig mee aangezien ze het beste in een kudde kunnen lopen met leeftijdsgenootjes. Daar leren ze het meeste van en kunnen ze ook lekker jong zijn. Na 3 a 4 jaar kun je ze misschien beleren (afhankelijk hoe vlot ze groeien natuurlijk en hoe ze eruit zien qua bouw e.d.) maar voor al het beleren, wanneer je ze hebt als 3 a 4 jarige, kunnen ze ook flink vervelend zijn. Alles moet geleerd worden, ze zullen zich misdragen, misschien slaan naar je, bijten, alles proberen om vervelend te zijn en je zult gewoon streng moeten zijn.
Ik werk zelf op een sportstal waar ik elk jaar weer werk met jonge paarden en ook met veulens. Deze 3 of 4 jarige zijn groot, sterk en sleuren je zo mee. Ze duwen je om ver, ze slaan als je niet op past en daar zit zeer veel werk in. Als 12 jarige, en dan natuurlijk 15/16 jarige zou ik het niet aanraden om zo'n paard te nemen. Ik ben zelf nu 20 en heb heel wat jaren ervaring dankzij het werk op een stoetterij, maar als ik nu naar mijzelf terug kijk als 15/16 jarige, toen ik een eigen paard had van 6 jaar had, was ik blij dat ik een paard had die alles kende, want ik had een jong paard nooit zo goed kunnen beleren als ik het nou zou kunnen. Zelfs niet met hulp, want dan zou het toch nog niet uit maken als je een paard koopt die ouder is? Ik kreeg mijn paard als 5 jarige (mijn paard was 5) en heb hem 5,5 jaar gehad en we hadden een zeer hechte band, terwijl ik hem niet heb gehad als veulen of jong paard zijnde. Ook niet ingereden, niet de eerste concoursen mee gereden, was helemaal met niets de eerste ruiter, maar toch heel veel samen opgebouwd en geleerd. Voor zo iets is geen veulen nodig of jong paard. En tuurlijk, een veulen heeft ook wel iets, maar meid, kies dan een leuke oudere merrie van 8 jaar die alles kent en kan en als je zelf ouder bent kun je er dan een leuk veulen bij fokken. Ben jij ouder, heb je meer ervaring en zelf een veulen fokken is natuurlijk nog gaver!!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:41

Als iedereen alleen maar een goeie band zou krijgen door een veulen aan te schaffen dan zouden heeeel veel paarden naar de slacht toe kunnen gaan omdat ze dan helemaal niet verkocht kunnen worden want -zoals je het zegt- je bouwt er geen goeie band mee op.

Helaas is dat kletskoek! Een veulen opvoeden is niet makkelijk en een ouder paard (wat niet eens oud is want 5jaar is nog steeds jong)
heeft al een goeie opvoeding gehad(gaan we even vanuit) en kan je nog steeds veel leren en weet zelfs beter met jou om te gaan dan een veulen.

Een band kan je ook prima opbouwen met een oudere paard die al ervaring heeft.

NatasjavE

Re: Veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:49

Mijn paard was 2,5 en ik heb een fantastische band met haar.
Met haar 2 jarige zoon nog niet. Die staat in de opfok.
Die zie ik wel weer als ie 2,5 is.