Jazz-vrije dekhengsten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:03

Anoeska27 schreef:
Pletje123 schreef:
Dit voorjaar zijn er ook weer jazzvrije hengsten ggk. Zoals Foreign Afair, Electron en Fairytale.

En niet te vergeten Ferdeaux en Floris. Dus TS, volgens mij is er keuze genoeg bij de nieuwe lichting.

Je noemt er 5 en zegt er achteraan dat er keuze genoeg is, dat klinkt nogal krom.
Ws valt er nog wel 1 of 2 af vanwege bloedvoering en wat overblijft moet maar net passen én je ook nog aanstaan.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 15-07-13 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:07

Cassidy schreef:
Dat kan best, maar ik heb dan bij een Gelders paard altijd nog het idee dat ze wat heter zijn dan een Groninger. En correct me if I'm wrong, maar wordt er tegenwoordig niet ook Hackney of Saddlebred ingefokt?
En daarnaast spreekt het type van een Groninger me gewoon meer aan.

Cassidy schreef:
Voor de TS: wat ook nog een heel interessant stamboek is om te kijken naar Jazz-vrije hengsten is het IHW, International Heavy Warmblood.

http://ihwstudbook.com/

:')
Haha sorry Cassidy, maar volgens mij kun je beter bij Paint en Quarter blijven ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 02:48

NatasjavE schreef:
Er word in de Gelderse populatie geen Hackney of Sadlebred ingekruist. Dat zijn juist de Tuigers.

In veel Gelderse zit toch wel wat Hackney.
Cambridge Cole staat (helaas) toch vaak vermeld, hoewel dit nu langzaam aan het verdwijnen is.

Een paard mag Gelders genoemd worden als er minimaal 87,5% Gelders bloed in zit.

Anoniem

Re: Jazz-vrije dekhengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:07

Hoe bedenken jullie die onzin toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:10

Brainless schreef:
NatasjavE schreef:
Er word in de Gelderse populatie geen Hackney of Sadlebred ingekruist. Dat zijn juist de Tuigers.

In veel Gelderse zit toch wel wat Hackney.
Cambridge Cole staat (helaas) toch vaak vermeld, hoewel dit nu langzaam aan het verdwijnen is.

Een paard mag Gelders genoemd worden als er minimaal 87,5% Gelders bloed in zit.

Vertel me alsjeblieft niets over Gelderse bloedvoering :) Echt niet rottig bedoeld ofzo hoor.

Het wordt niet actief ingekruist. Er worden in de Gelderse fokkerij geen Sadlebred en of Hackney hengsten ingezet.

Dat er bij een paar nog een heel klein beetje inzit is een feit maar er wordt geprobeert Hackney eruit te houden.

Daarom is de bloedeis maximaal 6,25% Hackney en maximaal 12,5% Volbloedbloed waarbij er als het type uitzondelijk Gelders is kan er een uitzondering gemaakt worden.
De overige 87,5% hoeft niet geheel opgevult te worden met Gelders bloed. Dat mag ook Holsteiner(bv Amor) zijn. Als het type van de hengst of merrie maar Gelders is. (dus Ja Jazz x Gelders kan in theorie een Gelders paard opleveren)

Overige vragen en opmerkingen over Gelderse paarden graag via of PB of in een ander topic. Dit topic gaat namenlijk niet over Tuigers en Gelderse en hun bloedvoering.

TS wil een Jazz vrije hengst. Die zijn er nog genoeg.

Uphill, Winningmood, Florencio.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:27

ADAMO
Ampere
Andretti
Arlando
Bodyguard
Bojengel
Bon Bravour
Bordeaux
Briljant

(en deze zijn alleen nog maar van de A- en B-jaargang van het KWPN..... op www.KWPN.nl staan er vast nog tientallen)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:17

anneliesdj schreef:
Je noemt er 5 en zegt er achteraan dat er keuze genoeg is, dat klinkt nogal krom.
Ws valt er nog wel 1 of 2 af vanwege bloedvoering en wat overblijft moet maar net passen én je ook nog aanstaan.

We hadden het over de nieuwe lichting en dan is er een behoorlijk aantal Jazzvrije hengsten. Buiten de nieuwe lichting om is er ook nog genoeg aanbod. Maar daar hadden we het op dat moment niet over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:05

Dat weet ik Anouska, maar het klinkt krom.
Zowieso vind ik het krom dat er actief gezocht moet worden naar een Jazz vrije hengst, ik heb nog nooit iemand horen vragen om een Sandreo vrije dekhengst.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:28

anneliesdj schreef:
Zowieso vind ik het krom dat er actief gezocht moet worden naar een Jazz vrije hengst, ik heb nog nooit iemand horen vragen om een Sandreo vrije dekhengst.

Waarom is dat krom?

Ik vind het op zich heel logisch nml met de huidige stand van zaken in het achterhoofd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:35

Ik vindt het met het oog op de toekomst ook enkel verstandig, uiteindelijk zorgen deze acties ervoor dat het inteelt percentage niet de pan uit rijst na een aantal decennia.
Lord Leatherdale (van Olst)... prachtig paard, helemaal mijn type :+:
Krachtig, maar met souplesse en veel front.
http://www.vanolsthorses.com/wp-content ... ale-85.jpg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:37

Pletje123 schreef:
anneliesdj schreef:

Waarom is dat krom?

Ik vind het op zich heel logisch nml met de huidige stand van zaken in het achterhoofd.

Waar doel je dan op? Volgens mij begrijp je mij niet :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:10

Jazz is een heel invloedrijke hengst binnen de fokkerij. Hij heeft heel veel goeds betekend, maar gaf ook wel lastige karakters. We moeten oppassen dat zijn invloed niet te groot wordt denk ik. Dat is nooit goed, ook niet bij hengsten die wel altijd goede karakters geven.

Sandreo is een hengst van een heel ander kaliber.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:03

En wie bedoel je met 'we'? Moet de fokker daarop passen, of is dat een taak voor het kwpn als organisatie.
Ik vind persoonlijk dat er al teveel ggk zonen en kleinzonen van Jazz rondlopen en elk jaar komen er daar nog een paar bij. Andersom wordt er maar zuinig vreemd bloed aangekeurd want 'je weet het niet'.
Zo krijg je nooit een gevarieerd hengstenbestand en is het over 20 jaar zoeken naar een speld in de hooiberg als je er een zonder Jazz wilt.
Ik vind dat geen taak voor de fokker, die kiest alleen maar voor de kampioen of reserve van de keuring want dat zal wel de beste zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:12

Het KWPN hanteert als eis dat een hengst die aan bepaalde voorwaarde voldoet goedgekeurt wordt. Of er nu al 20 van rondlopen of niet. Sterker wil je nu met een Jazz aankomen zal hij echt beter moeten zijn dan de rest. Twijfel gevallen worden niet genomen als het een Jazz is.

Het is dan aan de fokker om de best passende combi met de merrie te maken en de eigen verantwoording om niet vast te lopen in de fokkerij.
Dus een merrie eigenaar die een hengst zoekt die Jazz vrij is vind ik niet gek.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:14

anneliesdj schreef:
En wie bedoel je met 'we'? Moet de fokker daarop passen, of is dat een taak voor het kwpn als organisatie.
Ik vind persoonlijk dat er al teveel ggk zonen en kleinzonen van Jazz rondlopen en elk jaar komen er daar nog een paar bij. Andersom wordt er maar zuinig vreemd bloed aangekeurd want 'je weet het niet'.
Zo krijg je nooit een gevarieerd hengstenbestand en is het over 20 jaar zoeken naar een speld in de hooiberg als je er een zonder Jazz wilt.
Ik vind dat geen taak voor de fokker, die kiest alleen maar voor de kampioen of reserve van de keuring want dat zal wel de beste zijn.

Fok jij zelf ook?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:51

Ik vind het ook niet gek dat een fokker op zoek gaat naar een Jazz vrije hengst, maar het zou niet nodig moeten zijn ;)

Waarom vraag je dat Pletje? Maakt het je oordeel over mijn mening anders als ik nog nooit gefokt zou hebben of andersom?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:56

anneliesdj schreef:

Ik denk dat dat wel meevalt, gezien de hoeveelheid Jazzvrije zonen in de laatste lichting. Wat is jouw mening dan precies? Helemaal geen hengsten met Jazzbloed meer toelaten? Dat zou ik erg jammer vinden, ik combineer graag Jazzbloed met mijn nuchtere Duitse merrie.

Ik vind je wel erg kort door de bocht met je mening over fokkers. Er zijn er erg veel die naar alle bezichtigingen gaan en daar hun keus op baseren en niet perse gaan voor de kampioen of de reservekampioen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:01

anneliesdj schreef:
Ik vind het ook niet gek dat een fokker op zoek gaat naar een Jazz vrije hengst, maar het zou niet nodig moeten zijn ;)

Waarom vraag je dat Pletje? Maakt het je oordeel over mijn mening anders als ik nog nooit gefokt zou hebben of andersom?

Nee mijn mening wordt niet anders, maar wat je vertelt klopt mijns inziens niet helemaal met de werkelijkheid en ik vind je kort door de bocht gaan eerlijk gezegd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:19

anneliesdj schreef:
Haha sorry Cassidy, maar volgens mij kun je beter bij Paint en Quarter blijven ;)

Als ik op de site van het IHW kijk zie ik KWPN-ers staan. Jazz vrij. Wat is daar mis mee?
En Groningers die ik ken zijn mooi stevig van bouw en zijn koel in de kop.Wat ik van veel Ferro's en Jazzen niet kan zeggen.
Maar goed, persoonlijke voorkeur. Ik hoef geen bloedkikker, doe mij er maar een die nergens van staat te kijken. Als ik geen Quarters had gehad, dan had ik het wel geweten.

zoeenliv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:30

Ik heb zelf een jaarling van Carlton Hill, Jazz vrij dus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:38

Cassidy schreef:
anneliesdj schreef:

Als ik op de site van het IHW kijk zie ik KWPN-ers staan. Jazz vrij. Wat is daar mis mee?
En Groningers die ik ken zijn mooi stevig van bouw en zijn koel in de kop.Wat ik van veel Ferro's en Jazzen niet kan zeggen.
Maar goed, persoonlijke voorkeur. Ik hoef geen bloedkikker, doe mij er maar een die nergens van staat te kijken. Als ik geen Quarters had gehad, dan had ik het wel geweten.

Als het KWPNers zijn die bij het IHW zijn gekeurd weet je 2 dingen. Ze waren voor het KWPN niet goed genoeg en ze zijn Gelders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:16

Pletje123 schreef:
anneliesdj schreef:

Nee mijn mening wordt niet anders, maar wat je vertelt klopt mijns inziens niet helemaal met de werkelijkheid en ik vind je kort door de bocht gaan eerlijk gezegd.

Natuurlijk is het kort door de bocht, ik moet mijn mening duidelijk zien te maken in een bericht en ik heb geen zin uren te typen en jullie hebben geen zin om uren te lezen ;)

Ik vind dat het kwpn er wat zuiniger in had moeten zijn, veel Jazz is op zich niet erg, maar dan moeten ze wel allemaal ook zo goed zijn. En na jaren resulteert het in heel veel dekhengsten met Jazzbloed, waren ze in de eerste jaren wat zuiniger geweest met aankeuren van Jazzzonen dan waren er nu niet zoveel geweest dat een fokker moet gaan vragen naar 'Jazzvrij'. En andersom vind ik dat ze vreemd bloed meer kans moeten geven, niet alleen buitenlands maar ook hengsten niet meteen wegsturen omdat het papier niet goed genoeg is, als het een aansprekend dier is, geef ze dan het voordeel van de twijfel.
En ja, dat gebeurd wel, maar niet genoeg. Wat mij betreft gaan ze blind keuren, ben benieuwd wat er dan nog over blijft.

Wat vinden jullie daarvan dan? Moeten er nog meer zonen van Jazz gekeurd worden of niet?

kidapida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:39

jazzvrij?

Je kan altijd obelisk nemen of scandic. Zijn twee hengsten waar ik heel tevreden van ben.
Ik heb zelf de volle zus van obelisk en daar een veulen uit van scandic.
Super karakter en mooie gangen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:04

ziësto is toch ook jazzvrij?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:20

Ketaki schreef:
ziësto is toch ook jazzvrij?

Ja, maar niet beschikbaar op dit moment.