Mijn vosje word bruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Mijn vosje word bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:07

Bij elk zoogdier in ieder geval tijdens de zwangerschap, van meer dieren is het nog niet zeker.

Ik heb bijvoorbeeld een totaal andere oogkleur dan mijn ouders terwijl deze.kleur wel dominant is, beide ouders hebben het gen maar waarschijnlijk staat het bij mijn ouders 'uit'.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:11

Danique_G schreef:
Tenzij de promoter van het gen van een van de ouders is gemethyleerd. Bij de epigenetische herprogrammering van het veulen worden oude methyleringen en acetyleringen opgeheven waarbij er nieuwe methyleringen en acetyleringen komen. Het gen kan dus weer tot uiting komen. Hij wordt verstopt bij de ouders.

Dat kan dus wel degelijk!
Kun je dit ook verder uitleggen en dan met de gedachte in je achterhoofd dat verreweg de meeste bokkers niet 'gentechnisch' onderlegd zijn? Een beetje meer richting Jip en Janneke :) Ik ben namelijk oprecht benieuwd hoe dit in elkaar zit want ik heb nog nooit een bruine uit 2 vossen zien komen, wat niet per se wil zeggen dat het dús onmogelijk is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:11

Danique_G schreef:
Bij elk zoogdier in ieder geval tijdens de zwangerschap, van meer dieren is het nog niet zeker.

Ik heb bijvoorbeeld een totaal andere oogkleur dan mijn ouders terwijl deze.kleur wel dominant is, beide ouders hebben het gen maar waarschijnlijk staat het bij mijn ouders 'uit'.

Dit gebeurt tijdens elke zwangerschap?

Want laten we effe heel duidelijk zijn. In 99,9%van de gevallen dat een vos keer vos gekruist wordt komr er een vos uit.

Ik ben geen genetica expert hoor....
Maar het klinkt voor mij als iets wat niet zo vaak gebeurt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:14

Danique_G schreef:

Zoals jij het zegt, zouden er dan niet bakken met bruine Haflingers rond moeten lopen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:16

NatasjavE schreef:
Danique_G schreef:
Jawel dat kan! Een epigenetische herprogrammering vind plaats tijdens ds dracht van de merrie, Sammie. Dus niet na de geboorte, kleur staat dus al vast.

Vaak komt er wel een vos uit, maar dragen zij wel gen voor bruin alleen staat deze 'uit' omdat dit meestal zo wordt overgenomen van de ouders. Daarom wordt het in de theoriebvaak verondersteld dat er 100% kans is op vos.

En die epigenetische herprogramering....gebeurt dat vaak?

Niet bij paarden!

Uit twee genetisch vos paarden, zelfs als zij agouti dragers zijn, kan geen zwart-basis gekleurd, dwz zwart of bruin gekleurde, paard komen. Wij hebben het hier wel over kleur vererving bij paarden en niet van andere dieren of de mens.

Is het mogelijk ... theoretisch is alles mogelijk maar ik zie bijvoorbeeld geen zwart gekleurde baby uit twee witte ouders geboren worden dus er zijn toch grenzen van wat kan en wat niet kan.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 15-07-13 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:18

Dit is mijn vosje een paar uurtjes oud

Afbeelding

ik geloof 5 maanden

Afbeelding

En hetzelfde vosje met 1 jaar

Afbeelding

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze de kleur van pure chocolade zou behouden maar helaas is ze nu met 1 jaar voorzien van grijze manen. De voorbenen worden ook steeds witter. en ze krijgt ook steeds meer witte haren erdoorheen.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:22

Ik heb even gegoogeld maar volgens mij houdt epigenetische herprogrammering in dat de cellen soort van gereset worden. En dat dat nodig is om jonge cellen te creëren, de veroudering en andere invloeden worden zeg maar gewist. Dan kan het toch niet dat er ineens een dominant gen ontstaat? Een dominant gen komt altijd tot uiting? Ik heb blauwe ogen en mijn vriend ook, dat betekent dat onze kinderen altijd blauwe ogen zullen hebben. Wij kunnen immers alleen blauw doorgeven. Mijn moeder heeft zelf bruine ogen maar mij het blauwe gen gegeven (welke zij weer van haar moeder heeft). Ik heb dit gen niet ontvangen anders had ik bruine ogen. Hoe kan het dan dat bij een herprogrammering ineens wel dit gen zou ontstaan?

Ontopic: Zoals ik het altijd geleerd heb is en blijft het veulen een vos. Leuke aftekeningen!

Edit: foutje

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:23

Peterina schreef:
Niet bij paarden!

Nou, precies. Dat dacht ik al.

Dus Danique,...laten voor het gemak uitgaan van het meest waarschijnlijke. Dat het veulen een vosje is.

Zeldzame dingen gebeuren tenslotte zelden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:24

Peterina, bedoel je in het geheel niet? Of alleen die eerste fase niet? Want hoe kan er anders überhaupt epigenetica plaats vinden? En wat gebeurt er met de transcriptie producten van de moeder?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:30

Vindt het wel intressant om te lezen hoor maar ik kan er geen hout van begrijpen.
Er was al eens gevraagd of je een en ander wil uitleggen in jip en janneke termen Danique_G dan kunnen wij het misschien ook volgen en begrijpen!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:32

Ja, ik beloof het! Vanavond als ik achter de computer zit. Ik typ nu met handsschoenen te paard en dat gaat niet succesvol. :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:32

Peterina schreef:
Is het mogelijk ... theoretisch is alles mogelijk maar ik zie bijvoorbeeld geen zwart gekleurde baby uit twee witte ouders geboren worden dus er zijn toch grenzen van wat kan en wat niet kan.

*kuch* En toch is dit minsters een keer gebeurd :D (andersom vaker :j )

Maar stel dat de minscule kans er is een bruine uit 2 vossen komt, dan is dat bij de geboorte gelijk zo. En niet als vos geboren worden en bij verharing opeens bruin worden (en dat is wat ik eerder probeerde te vertellen). Het veulen van ts is gewoon een vos. Overigs leuk voorbeeld van die ogen :+ Ik moet dan altijd hier aan denken http://www.nrcnext.nl/blog/2012/02/15/n ... of-moeder/ Dat soort dingen lijken mij altijd een stuk waarschijnlijk dat een kans van 1 op de miljoen dat er een spontane dna aanpassing plaatst vind. (FYI de tien procent is overigs te hoog in geschat, maar het ging mij even om het punt er achter)

If it sounds to good to be true, it usually is :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:45

Sammie schreef:
Peterina schreef:

Nee, onmogelijk. Maar wat wel is gebeurt is een 'blanke' baby uit twee zwarte ouders waarvan BEIDE 'blank' bloed hadden (... sorry maar voor het gemak gebruik ik blank en zwart als louter beschrijvingen). Er zijn zelfs al twee keer een tweeling geboren uit 'coloured' ouders waarvan de ene 'zwart' met bruin ogen en kroes haar en de andere 'blank' met blauw ogen en licht haar.
Maar in deze voorbeelden bestond de mogelijkheid om 'blank' te krijgen ... het zou een wereld wonder zijn mocht er ergens een 'zwart' baby geboren worden uit twee 'blank' ouders. En geloof mij ik denk dat de vader HEEL ERG zal opkijken!! :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:49

Het is al jaren geleden, maar mij altijd bij gebleven. Het ging om een tweeling waarvan de 1 blank was en de ander donker. Echt heel donker wil ik 't niet noemen, halfbloedje meer. Begin nu alleen wel te twijfelen of het dan niet andersom was, maar volgens mij niet :? Met google krijg ik ook geen resultaat, maar dit is echt al jaren geleden.

edit:Het is niet het voorbeeld wat ik bedoelde, maar ik kwam wel deze tegen http://www.africansuccess.org/visuFiche ... 73&lang=en > http://genetics.thetech.org/ask/ask9
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-07-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:56

Sammie schreef:
Peterina schreef:

Maar stel dat de minscule kans er is een bruine uit 2 vossen komt, dan is dat bij de geboorte gelijk zo. En niet als vos geboren worden en bij verharing opeens bruin worden (en dat is wat ik eerder probeerde te vertellen). Het veulen van ts is gewoon een vos. Overigs leuk voorbeeld van die ogen :+ Ik moet dan altijd hier aan denken http://www.nrcnext.nl/blog/2012/02/15/n ... of-moeder/ Dat soort dingen lijken mij altijd een stuk waarschijnlijk dat een kans van 1 op de miljoen dat er een spontane dna aanpassing plaatst vind. (FYI de tien procent is overigs te hoog in geschat, maar het ging mij even om het punt er achter)

If it sounds to good to be true, it usually is :+

Uh sorry maar wil je nou zeggen dat mijn vader of moeder is vreemd gegaan? Daarnaast heb ik gezegd dat ik niet veel over de verharing van een veulen wist, heb enkel aangehaald toen, dat het wel kon dat er een vos uit kwam.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:57

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:03

Aangezien je vader jou niet kan (vol)dragen en je moeder wel zou het in dit geval alleen om je moeder gaan . :D

Punt is dat jij aangeeft en aan blijft geven dat dit veulen toch een bruine kan zijn, omdat er een kans van 1 op tig is dat er een of andere aanpassing is geweest. Dan kom je met een voorbeeld qua ogen bij mensen, dat toch echt iets anders ligt en werkt dan de vacht van een paard. Dat dan ook nog eens na de geboorte als een toverbal kan veranderen. (Veulenvacht is nl. gewoon écht duidelijk vos)

Het is net zoals de kleur van een baby die anders eruit komt dan de ouders (hier boven). Het eerste waar je aan denkt is toch die heeft buiten de deur gegeten. En dat is niet gek ook, want die kans is (vele malen) groter. Overigs de verandering in oogkleur komt wel vaker voor, hoor. Maar wat betreft dit veulen.. als hier geen vos uit was gekomen had een DNA test zeker op z'n plaats geweest.

@Peterina, ik had nog een aanpassing van mijn post gedaan.
Sammie schreef:
edit:Het is niet het voorbeeld wat ik bedoelde, maar ik kwam wel deze tegen http://www.africansuccess.org/visuFiche ... 73&lang=en > http://genetics.thetech.org/ask/ask9
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-07-13 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:04

Ik ken een vos merrie die 3x een veulen heeft gekregen waarvan 1 bruin, een vos en de ander schimmel.
Vader was een vos, en bij het vosveulen was de vader een bruine.

En wat dacht je van die draver met het witte veulen in zweden?

en deze?? ook een draver uit bruine ouders
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:07

Een vosouder kan best een niet vos geven hoor. Dan bepaalt de andere ouder de kleur. Uit een vos x bruine kan dus een vos komen (die kans is sowieso al 50 % ). Schimmel kan ook, dan was de vader een schimmel.

edit: In de geval van de tweelingen blijf ik het echt fascinerend vinden dat het ook echt een duidelijke scheiding van raskenmerken is. Geen halfbloedjes ofzo. Nee echt de 1 donker en de ander blank.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-07-13 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:09

Sammie schreef:
Een vosouder kan best een niet vos geven hoor. Dan bepaalt de andere ouder de kleur. Uit een vos x bruine kan dus een vos komen (die kans is sowieso al 50 % ). Schimmel kan ook, dan was de vader een schimmel.

Vader was geen schimmel. de vader, van de opa(Vos), van de vader(vos) was wel een schimmel maar dus al een end weg.

VosxVos werd bruin
vosxvos werd schimmel
vosxschimmel werd vos
Laatst bijgewerkt door Ssuuz92 op 15-07-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:10

Dat moet Ssuusz. Een schimmel heeft altijd een schimmelouder. Schimmel is dominant en kan niet na zoveel generatie's op duiken.

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:11

ik heb hier het bewijs dat dat niet zo is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:12

Dan is er ook een DNA test gedaan neem ik aan? Dat is nl. onomstotelijk bewijs. (en gaat het echt om schimmel en niet om roan/onveranderlijk of iets dergelijks)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-07-13 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:13

Mijn paard is een vos, inmiddels koffievos, uit een zwartbruine moeder en een donkerbruine vader. Iemand die weet hoe dat dan zit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:14

Beide ouders hadden dan het vosgen en dat is samengesmolten bij jouw paard. :) (vosgen kan dus gedragen en doorgegeven worden, zonder dat je het ziet. )