chikohaa schreef:Sammie schreef:erkend stamboek levert reg A op. Erkende (ggk) hengst is vb papier, maar er is geen enkele bonte hengst erkend op dit moment.
Jawel, Haico is NRPS gekeurd en dus reg. A
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
fjordowner18 schreef:hoe bedoel je met geen veulenboek dan?
ik wil gewoon graag een bonte hengst, waarmee ik gewoon een volledig kwpn ingeschreven veulen krijg.
fjordowner18 schreef:aha en wat is dan het verschil tussen :
veulenboek
register A
register B
Sizzle schreef:Ik dacht dat je specifiek een kwpn papier wilde?
Als je een NRPS hengst neemt krijgt je veulen een NRPS veulenboek papier uit een kwpn merrie.
Ik neem aan dat dit bij andere stamboeken ook zo is.
Het is ook een beetje flauw van het kwpn om cornage en prok te eissen voor het veulen bij een nrps hengst, die hebben doorgaans namelijk aan dezelfde veterinaire eissen voldaan. Andersom doen ze minder moeilijk.
Bij kleinere stamboeken worden de hengsten niet altijd PROK gekeurd, daar kunnen dus eventuele 'verassingen' inzitten.
Sammie schreef:Als je dat laatste al echt wil, moet je kijken naar de hengst die bij je merrie past en niet naar z'n jasje..
Goedgekeurd worden bij het KWPN is niet echt heel erg makkelijk hoor. Gaan hoop centen in zitten en je moet gewoon een bovengemiddeld paard hebben.

Sammie schreef:het stamboek is erkend,ja. haico niet. dekt hij eigenlijk nog]
agerrits schreef:Die goedgekeurde bonte kwpn-er gaat er niet komen. Ico en Samber waren de enige, hun goedkeuring is van jaren terug. De dressuur index van Samber word nog jaarlijks iets daar boven bij gesteld. Er zijn wel veulenboek ingeschreven veulens met a-reg. Denk dan aan veulens die uit een bonte kwpn merrie komen, vaak met Samber of ico ergens achter de moeder. Ook de kwpn stam (groningsestam) waar Samber zelf uit komt bestaat nog.
Gezien zijn leeftijd en de manier waarop de index is opgesteld lijkt mij dit onwaarschijnlijk, niet onmogelijk trouwens.Citaat:De dressuur index van Samber word nog jaarlijks iets daar boven bij gesteld.