Is mijn merrietje nou drachtig of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:02

Ik ben net even op zoek gegaan naar de foto's van de hengst. Het is idd een heel mooie hengst maar ik schat zo dat hij overo is, en jouw merrie ook. En dan schrik ik van het feit dat ze bewust overo op overo zetten, gezien de kans op OLWS.

Ik wil je niet bang maken, maar ik hoop echt voor je dat er een gezond en levensvatbaar veulen uitkomt, want overo + overo = 25% kans op OLWS.

Als je niet bekend bent met OLWS, dan is er nog voldoende tijd om je in te lezen. Mocht er wel een compleet wit veulen uitkomen, niet meteen laten inslapen, kans is aanwezig op extreem overo, en dat is levensvatbaar. Maar mocht je wel een OLWS veulen krijgen, dan wacht niet te lang met inslapen, een veulen met OLWS lijdt ontzettend veel pijn en er is geen operatie mogelijk.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:18

Cassidy, was ook mijn idee toen ik deze merrie zag te koop staan, het is maar te hopen dat één van de twee of beide splash overo zijn, en dus LWO negatief.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:19

Gezien de vachttekening schat ik de kans op Splash Overo erg klein in. Ook Sabino sluit ik uit, denk dat beide frame dragen. Dan maar hopen op de andere opties: drager of vrij.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:22

Splash overo samen met bont geeft ook wel zo'n aftekeningen hoor, heb hier ook zo'n merrie lopen, ze lijkt frame overo maar is LWO negatief en dus splash + bont wat haar een tovero maakt. Maar daar niet van gelaten, indien deze paardjes niet op kleur zijn getest is het toch een ferme gok geweest van die fokkers.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:24

Dat is het idd....kan me niet voorstellen dat ze daar niet van geweten hebben. Kan dat de keuze bewust is gemaakt. Voor een apart kleurtje doen fokkers wel vaker rare dingen. En niet alleen in de USA...er is in Nederland ook een fokker die bewust dat risico loopt (geen AMHA fokker) en dat is nu iets wat ik echt niet begrijp.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:27

Ja, heb ook al vaker zo'n combinaties zien gemaakt worden, vraag me dan ook af of ze het gewoon niet weten of ze het lot willen uitdagen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:28

Kennis bij de fokkers betreffende OLWS is schrikbarend slecht, en mensen denken op grond van vachtpatroon te kunnen zeggen of een dier drager is of niet. Ook een solid kan Frame drager zijn, dus altijd testen!

Dus voor de Ts: ik begrijp dat je vaker wilt fokken met deze merrie? Dan laat iig testen op OLWS, zodat jij in het vervolg zeker weet waar je bij een hengst naar moet kijken en welke vragen je moet stellen mocht je een combi willen maken.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:30

even een stipje ik wil straks wel foto's zien als t veulen is geboren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:31

Ik denk dat er meer mensen zijn die nieuwsgierig zijn naar het veulen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:33

ja, ik ook wel :j

Biancaa

Re: Is mijn merrietje nou drachtig of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:38

Ik ben ook benieuwd, al weet ik niet wat OLWS inhoud? Klinkt niet goed in ieder geval...

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 00:39

Helaas heb ik daar inderdaad helemaal niet bij stilgestaan. Super stom. Ik ga de vorige eigenaar die deze dekkeuze heeft gemaakt in ieder geval vragen naar de kleuren. De merrie ga ik zeker laten testen inderdaad.. mijn eigen hengstje is grullo en geen overo, dus dat is iig veilig. Nou iig weer een stresspuntje extra!
En nu maar hopen.... Zal zeker foto's maken als t veulen er is. Ik ga me ook maar meteen inlezen over olws. Zijn ze volledig wit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:40

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-07-13 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:41

De discussie over OLWS is hier niet echt op zijn plaats, fijn dat ts erop gewezen wordt maar laat het daar gewoon bij.

Ik vind haar wel drachtig ogen, maar ze heeft nog totaal geen uier zo te zien.
Maar als ze voor begin augustus is kan dat nog komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:42

Petpet schreef:
Zijn ze volledig wit?

Er komen gevallen voor waar wel wat kleur op de vacht zit maar die niet levensvatbaar zijn.

En er komen ook gevallen voor dat veulens wit worden geboren maar niet OLWS zijn.

Je kunt verder niets anders doen dan afwachten. En bereid je voor op het ergste.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:44

Heb je een linkje naar dat hengstje? Ik kan hem niet vinden via google

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:47

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:50

Oja, wat een aparte!
Ze hebben daar allemaal van die aparte kleurtjes :+:

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:51

Dank je wel Cassidy, dat is niet de redden waarom ik geïnteresseerd ben in het veulen hoor. Vind het gewoon leuk om te volgen. Vind moeders ook erg leuk :D Maar omdat jullie het erover hadden leek me dat wel erg eng namelijk, daarom vroeg ik het even.

Uier kan ook op het laatst vullen hoor, daar hoef je je nog geen zorgen over te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:52

Ze is geen maiden merrie mee, dan zou ik wel ietsje meer uier verwachten.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 01:14

Nog even een vraagje, zijn alle frame overos olw positief?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:50

Ik denk dat je er van uit kunt gaan dat 99% OLWS positief is. Andere Overo formen kunnen vergelijkbare vlekpatronen voortbrengen maar zijn dan geen frame, dat kan verwarrend zijn.

Gezien het vachtpatroon van je merrie en van de hengst denk ik trouwens dat ze beide Tovero zijn. Als je laat testen weet je het zeker.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 11:25

Dank je wel voor je uitleg. Ik heb even gekeken en de beide ouders van crystal ridges carousel mardi grass waren overo.. De moeder van de merrie emily is Sam cassanova royales music box en is tobiano. Ik kan alleen niets vinden over de vader van mijn merrietje: Swinging s ranchs bandolier. Hij zal hoogstwaarschijnlijk overo zijn, maar ik hoop heel erg dat hij splash overo is. Weet iemand waar ik meer kan vinden over de vader? Hoe lang duurt een uitslag van een test? Helaas kan ik er nu alleen niets meer aan veranderen, het blijft afwachten..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:59

De uitslag van een OLWS test kun je met een week binnen hebben. Ik heb mijn paarden op Parentage en op Herda laten testen bij de Davis University of Californie in Amerika maar dat moest van de rasorganisatie in de USA, van Haeringen wordt daar niet geaccepteerd. De tijden bij van Haeringen weet ik niet, en ik weet ook niet of zij die test zelf doen of ook doorsturen naar een ander laboratorium. Ik had de uitslag van de DNA en Herda test vanuit USA met drietal dagen per mail en met een ruime week per post binnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:16

Petpet schreef:
mijn eigen hengstje is grullo en geen overo, dus dat is iig veilig.

Even een kleine waarschuwing, ook paarden die geen vlekken vertonen kunnen OLWS drager zijn. Wil je het zeker weten, dan laat ook je hengst testen. OLWS veulens hoeven tegenwoordig niet meer voor te komen! De testen zijn echt de kosten niet!