Welke hengst voor merrie Olaf x Ahoy x Pygmalion?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:17

[naam] merries of niet, ik vind Alex echt verbeteren. Op een merrie met een hele steile schouder heeft hij bij mij goed werk gedaan. Maar Vitens trouwens ook! Beide hebben een langer voorbeen en meer knie dan de moeder. Ik heb ze ook daarvoor gebruikt bij die merrie.
Als je ziet wat er op veulenkeuringen aan Alexandro's rondloopt ieder jaar, beweging, massa, mooie hals, veel front maken, bij mij kan Alex een potje breken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:21

En naast een heleboel beste merrie's gaat er ook een hoop puinhoop onder Alexandro. Omdat hij een hengst is met enorm veel uitstraling is dekt hij veel. Ook de merrie's die niet bij hem moeten zijn.

GJ9

Re: Welke hengst voor merrie Olaf x Ahoy x Pygmalion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:30

Ja dat is ook wel zo. Hij heeft er wel veel meer gedekt denk ik, dan Vitens. Is toch lastig te zeggen en uiteindelijk ook een kwestie van smaak/gevoel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:41

GJ9 schreef:
Ja dat is ook wel zo. Hij heeft er wel veel meer gedekt denk ik, dan Vitens. Is toch lastig te zeggen en uiteindelijk ook een kwestie van smaak/gevoel.

Alexandro heeft 13 merries meer gedekt.

Vitens heeft 12 stamboek merries waarvan er 7 ster van zijn. Edit: en een Elite merrie.

Alexandro heeft 5 stamboekmerries en 4 stermerries maar de eerste zijn vorig jaar pas op de keuring geweest.

Alexandro is geen wonderhengst maar wel een van de betere Gelderse hengsten zoals we nu van de fokregistratie uit kunnen gaan. Dat zijn gewoon objectieve cijfers.
En om een veulen te fokken zal je af moeten gaan op je gevoel, het geen je voor je ziet(resp. de merrie en de hengst) de afstamming en....de cijfers als die er zijn.

Je zal mij niet horen zeggen dat Vitens niet goed is he. Ik ben juist erg weg van deze hengst.
En vind het zelfs jammer dat ik hem niet kan gebruiken.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:04

Alexandro en Vitens het grote verschil zit hem niet in het front of voorbeen maar juist achter de schoft.
De als veulens geweldig optredende Alexandro's vallen mij als 3 jarige bijna allemaal tegen, behalve degene die uit een rijpaardlijn komen, zijn de meeste te strak in de rug en hebben sommige een enorm gebrek aan souplesse. De Vitens nakomelingen zij doorgaans wat week en lang in de rug en missen iets kracht in het achterbeen, zij zijn echter doorgaans in het werk zeergewillig en waarderen zich daarin ook enorm op.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:22

Wat betreft deze merrie, met Olaf als vader moet je je afvragen of je er wel aan moet beginnen om met deze merrie te fokken. Als het dan toch moet gebeuren dien je rekening te houden met het grote persentage inteelt de kans dat het veulen terug slaat op bv Locomotief is zeer groot, ik zou dus niet gaan voor hengsten als Rubus en Danser die dit bloed ook voeren. Ook met Alexandro Parcival en Laurentz zou ik wat voorzichtig zijn gezien het tuigpaardbloed dat in de moederlijnen zit. Via via heb ik een foto van de merrie gezien en daarop lijkt de merrie iets neerwaarts gebouwd, Floris en chablis vallen daardoor voor mij ook af. Sirius geeft ze misschien met dit bloed iets te klassiek, dus blijft over Vitens, Wilson en Koss. Waarbij de laatste heeft bewezen op de tuigtypische merries heel veel goeds te kunnen doen.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 19:18

Waarom zou je niet met haar dekken als haar vader olaf is? Genoeg andere bloedlijnen lijkt me :) en hoe ben je aan de foto gekomen? Ik had ook naar Wilson gekeken ook een erg leuke hengst, de heeft zeker nn mooi voorbeen. Toch kwamen meerde mensen die mijn merrie zagen met alexandro maar ben het er mee een dat de 3 jarige er niet echt uitspringen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:26

xJasmijnw schreef:
Waarom zou je niet met haar dekken als haar vader olaf is?

Omdat deze hoeveelheid inteelt een hoop problemen kan geven tijdens dracht en bevalling.
Denk aan zaken als het niet afkomen van de nageboorte.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:03

xJasmijnw schreef:
Waarom zou je niet met haar dekken als haar vader olaf is? Genoeg andere bloedlijnen lijkt me :) en hoe ben je aan de foto gekomen? Ik had ook naar Wilson gekeken ook een erg leuke hengst, de heeft zeker nn mooi voorbeen. Toch kwamen meerde mensen die mijn merrie zagen met alexandro maar ben het er mee een dat de 3 jarige er niet echt uitspringen.

Olaf is om te beginnen natuurlijk niets om niks niet genomen bij het KWPN.

En wat Albert zegt...er zit nogal wat inteelt in.

De verwachtingen van Alexandro's 3 jarige waren zo hoog gespanne na die veulens....dat moest op 3 jarige leeftijd wel tegenvallen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:02

xJasmijnw schreef:

Olaf is bij het Kwpn niet goedgenoeg bevonden, dit geeft een "gat" in je papier verder is er in jouw merrielijn via Ahoy (moedervader en vader van Olaf) en Pygmalion een zeer ruime hoeveelheid bloed van Locomotief aanwezig, even oppassen met inteeld dus.

De mensen die jouw Alexandro hebben aangeraden zijn vast geen dressuurruiters geweest die zijn nakomelingen als 3 jarige op de keuring hebben gezien.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:20

Alexandro heeft zeker zijn kwaliteiten, alleen moet de merrie een heel ruim voorbeen hebben en ook de schoudervrijheid en ruggebruik zal van een hoog niveau moeten zijn.
Een hengst als Special D doet het erg goed op Ahoy nakomelingen en hiermee kan je wel een flinke stap voorwaarts maken in type en beweging.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:08

Albert schreef:
Alexandro heeft zeker zijn kwaliteiten, alleen moet de merrie een heel ruim voorbeen hebben en ook de schoudervrijheid en ruggebruik zal van een hoog niveau moeten zijn.
.

Nog een keer over het voorbeen van Alexandro....die scoort hoger dan Vitens op ruimte in de draf...goed genoeg dus.

Ruggebruik,...mee eens. Merrie moet niet strak op de rug zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:39

Albert schreef:
Een hengst als Special D doet het erg goed op Ahoy nakomelingen en hiermee kan je wel een flinke stap voorwaarts maken in type en beweging.

Alexandro heeft op mijn (Balzflug) merrie alles verbeterd wat er te verbeteren viel,,ruggebruik, voorbeen. Of zou dat een toevalstreffer zijn?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:48

Knap dier! Hoe galoppeert hij?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:00

Ik heb er zo geen filmpje van op Youtube maar heel groot en heel rond.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:19

Sorry Jan misschien vertekend het tegen de donkere bakrand maar het zijn voornamelijk de pootjes die bewegen, vindt het voornamelijk veel bluf ben benieuwd hoe hij loopt als je er niet strak achteraan zit met een zweep.

Wat betreft het verbeteren van de merrie dit kan ook wat over de merrie zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:42

Dan kan je alle dressuurhengsten ook wel naar huis sturen nav het vrij bewegen

Zie eerst maar eens hoe ze het onder het zadel doen als ze over de rug gereden worden. Alexandro zelf liet toen zelf ineens ook een hele fijne galop zien!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:46

Is hij al zadelmak Jan? En zo ja hoe doet ie het onder het zadel.
Vind hem nog steeds leuk. Een echte Alexandro om te zien.

Wist overigens niet dat een enkele hengst tegenwoordig op alle fronten moet exeleren in de vererving. Vroeger was enkele punten al goed genoeg. :roll:

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:54

[***] schreef:

Zie eerst maar eens hoe ze het onder het zadel doen als ze over de rug gereden worden. Alexandro zelf liet toen zelf ineens ook een hele fijne galop zien!

Ik denk dat Jan hier het ruggebruik van zijn paard laten zien ik geef alleen maar aan dat ik dat zo niet kan beoordelen, ik begrijp even niet wat ik nu met alle dressuurhengsten moet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:59

stoffel schreef:
Sorry Jan misschien vertekend het tegen de donkere bakrand maar het zijn voornamelijk de pootjes die bewegen, vindt het voornamelijk veel bluf ben benieuwd hoe hij loopt als je er niet strak achteraan zit met een zweep.

Wat betreft het verbeteren van de merrie dit kan ook wat over de merrie zeggen.

De merrie is Z springen, Z2 dressuur en L samengesteld.

Het enige wat hij beter doet als hij niet aangejaagd draaft is dat hij veel meer veer heeft. Als veulen liep hij al apart. Zo apart dat ze hem voor de hengstenshow opgehaald hebben in Groningen waar hij toen liep.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:01

NatasjavE schreef:

Wist overigens niet dat een enkele hengst tegenwoordig op alle fronten moet exeleren in de vererving. Vroeger was enkele punten al goed genoeg. :roll:

Toevallig is er zaterdag voor het eerst op gereden, nog wel aan de longeerlijn want hij is heel lief maar o zo snel :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:03

stoffel schreef:
[***] schreef:

Ik denk dat Jan hier het ruggebruik van zijn paard laten zien ik geef alleen maar aan dat ik dat zo niet kan beoordelen, ik begrijp even niet wat ik nu met alle dressuurhengsten moet.

Ook voorbeen gebruik Stoffel en dat lijkt me toch wel ok. Bluf of niet, schoudervrijheid kun je hem toch niet ontzeggen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:04

NatasjavE schreef:

Een hengst hoeft niet op alle fronten te exeleren een merrie houder dient de hengst te kiezen die over de juiste verbeterpunten beschikt. Omdat we hier te maken hebben met een merrie met veel tuigpaard bloed, lijkt mij Alexandro niet zo'n goede keuze. Het lijkt er namelijk verdacht veel op dat Alexandro in combinatie met een tuigpaard lijn een strake rug geeft en omdat ik uit ervaring weet dat dat niet makkelijk zit lijkt mij dit geen goede keuzeals je een dressuurpaard wilt fokken.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 19:17

Ja dat heb ik ook gelezen dat alexandro niet goed op dat soort merries past, ze heeft wel een iets strakke rug. Dus misschienmoet ik van deze hengst afzien. Special D lijkt er wel beter op te passen en wat een gave hengst. Iemand al nakomelingen van deze hengst. Ben benieuwd!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:21

xJasmijnw schreef:
Ja dat heb ik ook gelezen dat alexandro niet goed op dat soort merries past, ze heeft wel een iets strakke rug. Dus misschienmoet ik van deze hengst afzien. Special D lijkt er wel beter op te passen en wat een gave hengst. Iemand al nakomelingen van deze hengst. Ben benieuwd!

Special D heeft wel een paar hele goede gegeven op Gelderse merrie's al is op zijn rug ook wel wat aan te merken. Voorbeen gebruik gaat hij alleen niet in verbeteren. Van Special D is alleen diepvries beschikbaar.

Kom je toch weer op Negro...