Veulen fokken, doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:47

maralyn schreef:
Agerrites

Er is een toename geweest, maar dit zakt nu zeker alweer aardig terug. En dat gaat nog verder zakken hoor ;)

Er is wel een toename hoor. Saoudi arabie, China, en nu heel erg veel uit Brazilië.
Dit gaat echter om goed en serieus gefokte paarden die niet in ons budget vallen. Hierdoor blijft de matig gefokten gewoon in nl. er zal er gedurende de aankomende 5jr verder geschift worden en zal de "troep" in de slacht verdwijnen.

Verder ben ik het met je eens. Er is een groot overschot aan "troep". Echter de goede paarden blijven nog altijd goed verkoopbaar. Het vervelende is dat doordat mensen niet doordacht fokken er niet voldoende gebruikspaarden zijn. Gelukkig zijn er ook nog slimme fokkers die niet heet op heet fokken, maar voor de gewone ruiter fokken. Daarnaast moeten er ook wel mixjes blijven, want niet iedereen wil een kwpn'er of een fries of een haflinger. Mensen zijn ook gek met hun asbakken ras. Ts heeft al aangegeven niet te gaan fokken. Reactie daarop is dus niet meer nodig.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:20

Newt, eerlijk gezegd had ik het eigenlijk over dit kikker landje zelf.
Nederland namelijk.

Buitenland heeft nu nog steeds een enorme groei, zeker niet alleen china, brazilia, saoudi arabië, maar ook nog steeds trekt duitsland wat aan. Wat straks ook wel weer terug trekt denk ik. (is maar een spekulatie)

Maar Nederland heeft die groei niet meer zo. En dat komt ook door de prijzen, de crisis enzovoort.
Die crisis zijn we de komende 4 a 5 jaar niet uit. En dat gaan we ook merken in de paarden.

Stallingen worden steeds meer opgeschroefd qua prijs, en lonen van eigenaren gaan niet omhoog of worden zelfs werkloos. En dat gaat wel steeds meer groeien, de werkeloos heid.

En zoals ik lees, denk jij er net zo over als ik....
Dus zijn we het eigenlijk met elkaar eens haha.

Alleen de TOP paarden, die over de 30.000 euro vallen, die gaan naar het buitenland.
De simpele 1500 paarden, die blijven in dit kikker landje :D

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:33

Ik zou in ieder geval een dierenarts raadplagen of het fysiek handig is voor je merrie. Als dat geen belemmering zou zijn zou ik lekker op zoek gaan naar een goede hengst. Vraag advies van kenners en zoek iets waar je zelf mee verder wilt. Er is niets mooiers dan een mooi gezond veulen fokken en jouw merrie heeft zelf al een mooi papier!

Als je niet veel tijd hebt om te rijden is het toch prima om op deze wijze toch nog van je paarden te genieten! (ik ga er dan wel vanuit dat iemand wel dagelijks ervoor zorgt uiteraard en de bevalling kan begeleiden etc..) Lijkt me daarbij ook erg leuk dat je het veulen kan houden en zelf verder opleiden! Ben benieuwd wat je gaat doen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:51

Bij eigen merrie heb je (afgezien van de gezondheid) ook 50% kans op een hengstenveulen. Die kan niet na het afspenen de kudde in ivm het dekken van de merries. Ik zou veel liever een jong dier 1,5/2 jaar zoeken wat bij jouw en je kudde past. Dat geeft je alle mogelijkheden qua band/opleiding/etc. zonder de risico's en kosten van het fokken met je eigen merrie.

Zelf heb ik ze liever op die leeftijd, er valt al wat in te schatten qua stokmaat en karakter, keertje verhuizen is ook een goede ervaring (in het wild gaan ze rond die leeftijd ook hun vertrouwde kudde uit), ze zijn oud genoeg om wat mee te doen(als in uitbreiden basisopvoeding, verkeersmak maken, etc.), maar nog niet op de leeftijd dat er meer mee gedaan is dan aan touwtje meelopen en keertje smid/wormenspuit.

anneliesdj

Re: Veulen fokken, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:22

Niet mee fokken, je paard is niet gezond en dat op relatief jonge leeftijd al, wie weet wat het veulen daarvan meekrijgt.
Bovendien begin jij nu aan een nieuwe studie, misschien heb je wel helemaal geen tijd meer over of ben je volgend jaar alleen nog maar aan het stappen en flirten in de weekeinden ;)
Ik zou mooi nog 2 of 3 jaar wachten en in het laatste jaar van je studie rustig op zoek gaan naar een 2 of 3 jarige.