Nou was eerder voor stel dat ik het wil. Heeft geen prioriteit en ik heb dr geen verstand van. Ik ga vooral op buitenrit met mijn merrie. Een goed karakter vind ik zelf belangrijk. Ik ga ff proberen foto te uploaden.
Montie20
Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-13 12:20
Geeeeeen idee hoe het uploaden werkt.. Kan het niet via een bestand van je laptop? Sorry ben net nieuw op bokt
NatasjavE
Geplaatst: 29-06-13 12:21
In principe kan je met iedere gezonde merrie een veulen fokken. Als je vooral in het bos rijdt en karakter belangrijk vind zou ik in jou geval voor een Gelderse hengst gaan. Die zijn veelzijdig, hebben een goed karakter en een wedstrijdje er mee starten gaat ook prima.
In mijn onderschrift zie je een link naar de faceboekpagina van de Gelderse Paarden.(en die zijn KWPN)
NatasjavE
Geplaatst: 29-06-13 12:21
Montie20 schreef:
Geeeeeen idee hoe het uploaden werkt.. Kan het niet via een bestand van je laptop? Sorry ben net nieuw op bokt
Nee je moet de foto digitaal uploaden en dan kan je hem hier plaatsen tussen [img]foto%20en%20dan[/img]
Ik heb op dit moment een veulen van Zardando uit een Goodtimes x Sultan merrie. Veulen is echt kuikenmak. Schijnt dat veel nakomelingen van Zardando super fijn zijn qua karakter {en ook nog heel goed kunnen lopen!}.
Stom....helemaal niet aan gedacht, dat inteelt op Gribaldi. Komt natuurlijk omdat ik zo weg ben van mijn merrie veulen, ook wat betreft het karakter {makkelijker kan niet}. Maar wat betreft die gelderse paarden, dat die altijd zo braaf zouden zijn.... ken er toch behoorlijk wat die ik nou niet braaf zou noemen. En dan met name de Parzival's. Dan liever een Jazz {is mijn ervaring}. Ook heb ik een Droomwals x Walser gehad {ok....Droomwals was natuurlijk een afgekeurde tuiger}, sjonge jonge......wat een bloedblaar van een merrie was dat! En dan met name in de omgang. Echt ongelooflijk dominant! Echt een paard wat je dagelijks flink aan het werk moest zetten en praktisch niks voeren {wel lekker goedkoop in onderhoud}. In het werk was ze dan wel weer heel fijn moet ik zeggen, maar als ze een paar dagen vrij had gehad......je kon er echt niet mee over het erf wandelen aan een halster. Ze sleurde je of het hele terein over, of ze viel je aan. Zelden zo'n dominante merrie meegemaakt. Ik heb nog een Sirius gereden.....pffff....kijkeriger dan dat paard kon niet! Overigens heb ik verder niks tegen gelders, heb zelf ook een merrielijn met veel gelders bloed, maar ik vind ze echt niet zo braaf als altijd gesuggereerd wordt.
NatasjavE
Geplaatst: 30-06-13 21:03
Ligt eraan wat je braaf vind.
Een Gelderse kan behoorlijk wat bluf met zich meebrengen maar toch heel handzaam blijven. Minder kwalijknemend zijn. Ze zijn erg voorwaarts.
Parcivals kunnen inderdaad wat meer ril hebben. Zijn vaak ook echte sportpaarden. Is zo. Maar echt niet heter dan een gemiddelde Jazz.
Maar verreweg de meeste Gelderse zijn echt voor een amateur (wedstrijd)ruiter erg fijne paarden.
Droomwals x Walser vind ik amper Gelders (Walser is echt Gelders,...maar Droomwals...mwoh)
En er zijn ook Gelderse Paarden die inderdaad gewoon alleen onder de noemer rotbok vallen. Ze zijn niet allemaal braaf.De meste wel,,,maar niet allemaal.
Als je alleen een bomproof paard braaf vind dan ben je bij de Gelderse niet op de juiste plek. Het zijn geen tamme doedelzakken. Maar das ook niet wat ik braaf noem,...dat noem ik lui.
Dat bluf en handzaam, niet kwalijknemend en voorwaarts.....dat ken ik inderdaad wel terug uit de paarden uit 1 van onze lijnen {moeder was Zebulon x Irak, ster en liep ZZ-zwaar en was echt een tank van een merrie}. Zit er nog wel eens aan te denken om weer terug met een gelderese hengst te dekken. Maar welke gelderse hengst heeft dan bij uitstek een heel fijn karakter? En is ook fijn te rijden {dus ook makkelijk kunnen sluiten?}. En nog belangrijker, welke hengst geeft fijne nakomelingen? Ik heb recent een flimpje van Zethar gezien {volgens mij een lichte tour wedstrijd} en ik vond dat wel een hele stoere bok {en super fijn gereden}. Staat ie nog op wacht?
NatasjavE
Geplaatst: 01-07-13 09:50
Zethar staat helaas nog op wacht. Hoop dat ie dit najaar daar vanaf gehaald wordt. Hij is inmiddel Grand Prix overigens.
Wilson zou dat een optie kunnen zijn. ZZ-L dressuur en kan meer. Geeft ze heel braaf. Komt net als Zethar uit een Cabochon moeder. En uit een van beste Gelderse stammetjes.
Parcival zou ook kunnen. Hij geeft z'n kinderen iets meer ril mee maar heeft ook veel nakomeling die zelf op hoog nivo presteren. De hengst is keur en zelf start hij binnenkort Grand Prix.
Rubus is ZZ-Z en geeft ze echt braaf. Vind dat hij in combinatie met wat rijpaarden het beste fokt.
Koss zelf is niet om niets preferent.
Of een van de jonge garde. Is minder bekend van maar daar zitten fijne hengsten tussen.
Nienke_
Geplaatst: 01-07-13 21:44
hahaha even oftopic ...wat een grappige conversatie!