Wie kan mij Helpen met Informatie import export Andalusiers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Re: Wie kan mij Helpen met Informatie import export Andalusiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:43

Daarom waarschuwt iedereen ook om goed te kijken of je bij een PRE wel een carta hebt (ondertekend) als je hem koopt. Het is een eigendomscertificaat. Is het koopcontract dan wel van ganaderia el trono?

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:02

Neen, het koopcontract is bij de handelaar in Nederland, daar heb ik het paard gekocht. Dus ik heb gelukkig wel bewijs dat ik het paard rechtmatig heb gekocht.
Er stak een koopdocument van het ancce bij van de fokker en de eigenaar vóór ganaderia El Trono, dus ik dacht dat het oké was, ik wist niet dat er nog niemand tussen was behalve de handelaars dan.
Het stamboek in Spanje zou de desbetreffende ganaderia el verschillende keren gecontacteerd hebben, maar zonder resultaat.
Gelukkig is het paard gekeurd door mijn dierenarts, maar ik blijf het vreemd vinden van die kaart. Op zich heb ik die niet nodig, want het paard blijft bij mij, ik vind hem fantastisch!
Ik wil alleen weten waarom diene Spanjaard de kaart niet wil geven, denk dat hij nogal zou opkijken als hij ziet hoe meewerkend en relax het paard nu is. :-)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:20

Ja dat verkoopdocument is dan niet geldig. Want de handelaar staat niet vermeld als eigenaar bij het stamboek. Bedenk wel dat je zonder Carta ook geen PRE veulens kunt fokken of iets dergelijks.

het is zelfs zo dat degene met het eigendomsbewijs het paard theoretisch terug kan eisen.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:29

Ik heb me al juridisch geïnformeerd (je weet maar nooit) en blijkbaar kunnen ze vanuit Spanje niet zomaar het paard terugeisen. Hiervoor zou het internationaal recht gelden en niet wat het stamboek oplegt, gelukkig maar. Daarin heeft de carta blijkbaar geen betekenis, wel het koopcontract tussen mij en de handelaar. Dus op dit vlak zit ik gelukkig safe. Wel kan ik volgens de regels van het stamboek nooit eigenaar zijn zonder carta.
Fokken was niet mijn doel, gelukkig, anders had ik nu wel een groot probleem. Inmiddels zou dit ook niet meer lukken, hij is geruind. :-)
Ik heb gewoon zoiets van, waarom wilt iemand de carta niet meegeven, maar wel het paspoort?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:26

Een Carta is het rechtsgeldige koopcontract, staat op de achterkant. Het enige wanneer een gewone ook goed zou zijn voor het recht is als er een is tussen de handelaar en de Ganaderia, want dan volgt de een op de ander.

Indien die er niet is, zou theoretisch een paard gestolen kunnen zijn en is het heling. Wat meestal niet zo is, maar dit is wel waarom de Carta er is.

Een paspoort moet altijd bij het paard blijven, zonder mag je niet vervoeren. Een carta is daarvoor niet nodig. Reden om een carta achter te houden zijn bijvoorbeeld; betalingsregeling ; paard krijgen ze al mee maar de carta pas bij volledige betaling. Of een paard is eigenlijk in beslag genomen maar wordt nog snel verkocht etc. etc.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:27

Als je (oficieel) koopcontract hebt bij je paspoort met handtekening oude eigenaar kun je een nieuwe carta aanvragen in Spanje tenminste.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:40

Ik weet dat sommige spaanse handelaren wel eens carta's achterhouden totdat de Nederlandse tussenhandel hen weer helemaal betaald heeft. Maar soms is de Carta in spanje al " zoek" gaat het paard van hand tot hand en beland het hier in Nederland bij een particulier. Vrijwel alle handelaren die regelmatig een spaans paard verkopen weten dondersgoed hoe een Carta er uit ziet, dat hij bij het paard en het paspoort mee hoort te worden geleverd. en heel vaak weten ze ook best hoe ze op internet kunnen controleren of er een Carta is afgegeven en op wiens naam de Carts staat. Men speelt alleen vaak op de onwetendheid van de particulieren koper. Nu heb je als koper wel onderzoeks plicht, maar de handelaar behoort alles te vermelden wat hij van het paard weet en de klant zo goed mogelijk voor te lichten. Duistere Carta verhalen horen daar dus absoluut niet bij.
zonder Carts is vlgs mij het paard veel minder waard, je kunt er nl. niet mee fokken en niet mee naar de keuring. dus wat heb je eigenlijk dan aan een PRE papier hard gezegd.

In Nederland wordt best erg moeilijkom een nieuwe Carta aan te vragen als de oude nog op de vorige spaanse eigenaar staat.

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:56

Goed dat je dit verhaal deelt RebeccaC !!

Helaas komt dit meer voor en dit is natuurlijk heel vervelend omdat je meestal wel meer voor een PRE betaald en dan wil je hem natuurlijk wel graag met alle juiste papieren en op jouw naam.

Als de laatst bekende "officiele" eigenaar met niemand een verkoopcontract heeft afgesloten en hij het paard als gestolen opgeeft, heb ook jij een probleem, ondanks dat je het paard bij een handelaar kocht.
Daarom kun je beter vooraf aan je aankoop, contact zoeken met het stamboek zodat je niet voor (duur betaalde) verassingen komt te staan!

sharona_aqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:55

RebeccaC schreef:
Ik lees even mee.
Ik vind het een heel gedoe met die carta.
Heb hier ook een paard zonder carta, maar gelukkig wel met paspoort. De handelaar zei me dat er geen carta was van dit paard, maar ik dit kon aanvragen aan het stamboek. Ik dit gedaan in België, maar blijkt er wel een kaart te bestaan.
Ik moest dus een duplicaat aanvragen, kost alles samen 200 euro, maar is dan nog niet zeker of ik de carta zal hebben volgens hen, want de laatst geregistreerde eigenaar moet toestemming geven voor de duplicaat. Doet hij dat niet, dan is het pech voor mij.
De laatst geregistreerde eigenaar moet volgens mij nog de kaart hebben, want hij heeft vorig jaar 2 veulens van hem geregistreerd. De kaart kan toch niet zomaar in rook zijn opgegaan?
Helaas geraak ik niet aan de contactgegevens van de zogenaamde "ganaderia el trono". Ik wil ook niet zomaar 200 euro betalen voor iets dat misschien niet goedkomt. Stamboek in België kwaad omdat ik Spanje rechtstreeks heb gecontacteerd. :-)
Gelukkig heb ik wel een koopcontract en paspoort, maar ik blijf me toch afvragen waarom ik maar niet aan die kaart geraak.

Heej,

Jaa lastig he, ik wist niet dat het zo ingewikkeld in elkaar zat, ik was niet opzoek naar een spaans paard maar gewoon een leuk dresuurpaardje.. toen mocht ik deze rijden en vond het geweldig en daarom heb ik haar gekocht dus ik had me totaal niet in het ras verdiept.. en vind het ook erg sneu en jammer dat ik er geen carta bij heb ... ik heb het geld er ook niet voor liggen om zoon dure kaart aan te vragen waarvan je ook nog niet zeker weet dat je hem daadwerkelijk krijgt.. alleen mijn paard is ook heel interessant om een veulen bij te fokken... maarja zonder carta kan dat niet :( erg jammer!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:21

Dat was voor mij, toen ik mijn merrie een jaar geleden kocht, ook allemaal totaal nieuw. Ik zocht een klein, braaf paard waarmee ik kon buitenrijden en dressuren.
Wie weet lukt het jou op termijn de carta alsnog op te vragen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:40

Als ik het zo lees worden er dus nog veel paarden zonder de juiste papieren aan de man/ vrouw gebracht zonder te vermelden dat ze niet kloppen...
En ondanks dat een koper eigenlijk zelf ook moet onderzoeken, vind ik dit toch schandalig van de verkopers!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:34

Ik had gelukkig te maken met een eerlijke verkoper. Vervelend dat niet iedereen zo is.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:56

Ik had ook geen idee dat het zo ingewikkeld in elkaar zat.
De handelaar gaf mij zo een deskundige uitleg, met papieren erbij (maar blijkbaar niet de laatste), dat ik ermee weg was. Zeer stom dus van mij achteraf gezien. Ik die normaal altijd zo achterdochtig ben!!
Het zou een fluitje van een cent zijn om de carta aan te vragen. Ja, tot ik mijn aanvraag deed ...
Het is teneerste niet goedkoop en er is kans dat het niet in orde komt.

Ik had het paard sowieso wel gekocht, hij was wat ik zocht en eigenlijk viel de prijs mee. Het is een kleine dreumes die groter oogt ;-), niet echt ingreden, met campaneo :-). Dit wist ik allemaal en als recreatieve ruiter zonder wedstrijddoeleind, vond ik dit best oké. Tot mijn grote verbazing bleek hij wel apto gekeurd. Daar ik geen fokplannen had en het toch wel knap lastig was hem rustig te houden in een pension, is hij ondertussen geruind.
Hij bleek wel een groot opstijgprobleem te hebben, maar is met ontspanning en positieve beloning ontpopt tot een zeer fijn paard.
Maar mij gaat het om het hier principe, als de carta erbij moet, dan moet ze erbij! Ik blijf proberen :-), ik moet alleen aan de contactgegevens van ganaderia El Trono geraken zodat ik kan uitvissen wat er echt gebeurd is.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:35

Heb hier meerdere paarden zonder carta gehad (veel oudere paarden hebben ook geen carta)en met verkoop contract total geen probleem gehad kwa overschrijving , in Spanje dus.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:41

Als ze er nog nooit een gehad hebben is het hier ook minder een probleem. Maar als er wel een afgegeven is en die heb je niet (ondertekend) in je bezit, dan wel.