Fries inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:19

Je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor :P Ik neem aan dat je goed naar je paard gekeken hebt voordat je begonnen bent? De een begint met de 3, de ander met de 4. Als jouw paard met zijn 3 er klaar voor was, prima toch?

Mijn welsh is ook met haar 3 ingereden (ze was overigens officieel nog 2 toen we er voor het eerst opzaten. Tegen mijn zin overigens, maar mijn ouders hadden iemand geregeld, ik was toen nog 13. Pony is nu 14 en ook nog totaal nergens problemen mee, maar ik zou het niet aanraden.) Mijn shet Hans was jong in de kop, hij is dus met zijn 4e ingereden.

chilld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:20

Dat, specifiek, friezen een zwakke rug hebben is voor mij ook nieuws. :+ en heb toch al behoorlijk wat jonge friezen moeten keuren op bouw e.d... Ze zitten prima in elkaar hoor, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
En zoals ook al is vermeld, het succes valt of staat niet bij leeftijd , bouw of karakter alleen. Passend zadel, evenwichtige en ervaren ruiter e.d. en doorzettingsvermogen spelen wellichtgrotere rol.
Om dus terug te komen op het topic, je hoeft het inrijden qua leeftijd niet uit te stellen hoor JackieLuca. Als jij vermoed dat ze er klaar voor is, is ze er klaar voor. Succes. :)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:23

FriesWytske schreef:
matasja schreef:
die onzin is over heel bokt en google te vinden, dat een fries VAAk pas met 3,5 a 4 beleerd worden,,
ook hier een topic erover waar iedereen aangeeft pas na 4 jaar te beginnen. dat jij dit niet doet maakt toch niks uit, je moet naar het paard zelf kijken, is die er 3 klaar voor, of is het een paard die nog een jaartje nodig heeft..http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=156&t=1643259
Je moet gewoon net als met elk ander paard er de tijd voor nemen en naar het paard zelf kijken. En daar schort het bij een hoop mensen aan. Niet alleen bij de mensen met een Fries, maar ook die met een ander ras.quote]

en dat is dus precies mijn punt wat ik ook in bovenstaande aangeef gaf dat advies omdat het overal neergzet word en wij geen idee hebben van hoe het paard er lichamelijk uitziet op dit moment..

Akke_sSpring

Re: Fries inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:33

Ik heb mijn Fries ook met 3 jaar zelf ingereden. Had hulp van een goede vriendin die vaker jonge paarden heeft ingereden en het is allemaal heel rustig en goed gegaan. Die van mij kon wel al het een en ander aan stuur, ho en wijken voor druk voor ik er op klom (veel aan de lange lijnen en dubbele longe gewerkt). Paard is heel duidelijk is wat ze wel of niet leuk vind en idd zeker niet achterlijk. Maar het is heel goed gegaan. De toekomst moet uitwijzen of het lichamelijk ook een verstandige keuze was. Ik weet alleen dat we de eerste weken/maanden max 2 keer in de week erop zaten en ook heel kort. Braaf reageren was reden om weer af te stappen.
Ze is nu 5 en nooit geen pubertijd acties gehad wel veel plezier en ik rijd nu meestal 3 soms 4 keer per week, een half uur tot een uur. Buiten wel langer maar dat is niet zo vaak.
Lange zoektoch naar zadels gehad, zijn nu over op boomloos en dat vind ze blijkbaar prettig liggen, dus houden we het hier voorlopig bij.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:34

Iemand meldt ergens in dit topic:waarom worden Tinkers als sterk gezien en Friezen als zwak?

Ik heb nog nooit gehoord dat Friezen als "zwak" werden gezien: het is een keihard, sterk en werkwillig ras.
Overigens is de gemiddelde Tinker ook niet per defenitie met 3 jaar al "sterk" (maar ziet er vaak wel zo uit door de gedrongen bouw).

Heb zelf een Tinker x Fries kruising, met een aardig barokke bouw dus niet een "lange" rug, die heb ik door een prof met 3,5 laten inrijden, zelf even doorgereden, en daarna lekker op de wei laten staan, alvorens weer op te pakken.

Hij is nu ruim 8, ik ben altijd heel terughoudend en zuinig met hem omgesprongen, want hij is tussen zijn 3,5 en 5de jaar nog een aardig klapje gegroeid (voornamelijk in de hoogte).

Je moet het echt op het paard bekijken, en als je daar zelf geen kijk op hebt, iemand met een ervaren paardenblik er eens naar laten kijken ... De beslissing doorgaan of laten staan, hangt niet alleen van de lichaamsbouw af, maar zeker ook van het mentale (geestelijke) aspect van het paard.

Met mijn paard wilde ik aan de "veilige" kant zitten, maar hier valt het verhaal in twee stukken uiteen: men raadde mij aan vanwege zijn mentale instelling, hem beslist niet veel later dan met 3 tot 3,5 jaar te laten beleren (zadelmak laten maken), het was een driftige, heftige knaap.
Dat ging ook als een speer, zo snel pikte hij de zaken op, maar vervolgens ben ik het toch heeeeel kalmaan met hem gaan doen.

Je kunt in je eigen enthousiame, vooral als je een gretig, werkwillig paard hebt, zo'n jong dier al snel overvragen, onder 't zadel.

Echter vind ik zeker wel, dat met 3 jaar zadelmak en er vervolgens meteen gericht mee verder doorrijden, twijfelachtig. Zeker als je zelf niet echt goed kunt rijden, kunnen hier toch grote fouten insluipen...die zich later kunnen wreken... dan kun je beter een prof je paard eens per week een half uurtje laten oppakken, als je hem niet tijdelijk even wil laten bekomen van de inrijd-ervaring.

Een paard (ieder paard) heeft ook een herstel(fysiek) en verwerk(mentaal) periode nodig, wanneer nieuwe uitdagingen worden voorgeschoteld.

Ben dus van mening dat je beter iets te laat, dan veel te vroeg kunt zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:40

Inderdaad niks anders als een ander ras. Kijk gewoon naar je paard, kijk naar hoe ze erbij staat. Is ze af, lekker langzaam aan wat laten gaan doen. Is het net een uit de kluiten gewassen twenter, nog even laten staan.

Gezien het hier over een 3 jarige gaat kun je zoiezo beginnen met gehoorzaamheid aan de hand, zorgen dat ze vast kan staan etc. Afhankelijk van de bouw op dit moment kun je ook gaan inrijden, maar blijf kijken naar je paard!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:10

RT-P >> BKR

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:44

Ik vind dat je gewoon naar het paard zelf moet kijken, of ze het zowel fysiek als mentaal aan kan. Dat friezen moeilijker zouden zijn met beleren heb ik nog nooit van gehoord. Wel dat ze met de galop soms moeite hebben (heb ik ook ervaren).

Je kan eerst best beginnen met aan de hand te wandelen, eventueel wat grondwerk doen, poetsen, longeren, ... Als dat allemaal goed gaat kan je ze eens opzadelen en longeren. Daarna kan je pas beginnen met het echte zadelmak maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:47

paard 3 jaar..te jong... amazone zonder ervaring.. niet doen.
Zoek of hulp, maar dan niet 1 keer per week, of laat het aan iemand over met ervaring.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:31

friezen zijn vaak niet moeilijk met inrijden. Niet moeilijker dan een ander paard. Meestal beleer ik mijn jonge paarden later (met drieenhalf tot zelfs vier jaar) zodat zij eerst goed uit kunnen groeien voordat zij aan het werk gaan.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:37

Bij mijn verzorgfries kwam er iemand die ervaring had met zadelmak maken en die heeft 1 rondje gehangen en is er toen op gaan zitten. Je kon er zo mee weg rijden xD Dus zij is nog iets van 2 of 3 keer geweest en daarna heb ik het overgenomen, en rijdt ik haar nu zonder problemen. (Ik krijg wel les.) Ze leert erg snel!!

Ik moet er wel bijzeggen dat ik haar van te voren al aan de lange lijnen alle teugelhulpen had geleerd. en dat ze dus ook al gewend was aan dingen op haar rug.

Coob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:43

Ik heb mijn fries beleerd toen hij 4 was, maar kan ook met 3. Geen probleem. Ik zou zeggen: als je geen ervaring hebt met een groen paard, laat het dan doen. Het is erg belangrijk dat het vertrouwen goed gaat in het begin

Boraaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:30

mijn ervaring is dat je met friezen inrijden moet opletten dat ze hun rug niet weg gaan drukken maar verder niks bijzonders,inrijden met 4 jaar denk ik niet dat echt nodig is...hangt natuurlijk van het paard af

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:15

Als jij denkt ze is er klaar voor, gewoon beginnen. Bij ons hebben we wel eens gehad dat we dachten, je bent nog te veel baby dus nog een jaartje in het land. Zelf zou ik het paard laten beleren. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt. In ieder geval bij een goede beleer stal. Daar zit ook nog verschil in.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:24

Een fries is net als een ander ras inderdaad. Veel mensen zeggen dat friezen beleerd worden geboren. Dat is een fabel. Natuurlijk heb je er friezen bij die alles snel oppikken en accepteren maar dat heb je ook met een ander ras.
Dat ook friezen door het lint kunnen gaan of een sterk karakter hebben heb ik ook vaak genoeg gezien. Net als bij andere rassen dus....

Een fries word over het algemeen niet met 3 jaar beleerd. Maar dat is ook weer niet alleen bij een fries zo.
Mijn eigen fries ook met 3jaar beleerd maar we kwamen er al snel achter dat ze echt te jong was. Nog veel te veel puppy. We zijn toen niet direct gestopt maar hebben alles rustig en speels gedaan. En dan ook echt rustig. De basis zat erin en dan nog niet eens zo zeer de gallop. Gewoon staf draf en ho. En dit alles op zijn tijd. Daarna heb ik haar weer terug in het land gedaan en van het beleren niets meer gedaan. Eind van het jaar ben ik erweer op gestapt en ik had een heel ander paard! Ze deed nog steeds geen stap verkeerd maar was veel meer eigen. Ze heeft haar karaker ontwikkeld en reed gewoon heel prettig. En nog steeds heb ik geen haast ik rijd toch geen wedstrijden oid. En ik hou haar toch heel dr leven bij me dus ik heb geen haast en vind het allemaal prima.
Maar ik heb er geen seconden spijt van dat ik dr weer in het land heb gezet. Ook geen spijt van er toch voor te kiezen rustig door te gaan, maar als je me zou vragen zou je dit weer zo doen? Nee hoor dan wacht ik een jaar.
We hebben ook een barock pinto, ze is nu 4 en zijn we nu mee aan de slag.

Je kent je paard zelf het beste dus kijk er goed na wat het aan kan en wat niet. Maar ik denk dat er weinig paarden zijn die met hun net 3 jaar al klaar zijn om het beleer proces aan te kunnen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:25

Ik heb mijn arabo fries in januari dit jaar gekocht gekocht en tot Juni bij de oude eigenaar in het land laten lopen.
Ze is nu ruim 4 en wordt op dit moment ingereden.

Doordat de merrie nu 1.70 is, heeft de oude eigenaar er bewust voor gekozen om haar niet al met 3/3,5 in te rijden maar nog even de tijd te geven. Ik denk dat het bij dit paard ook absoluut geen slechte keuze is geweest!!

Paard staat nu 4 weken in training en heeft nog geen pas verkeerd gezet.
Is zo uit het land geplukt, (wel op de keuring geweest vorig jaar, en dus ook een paar keer gelongeerd)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:33

Ik heb 2 Friese paarden beleerd, en dat was eigenlijk heel makkelijk.
Wij halen ze vers van het land, doen direct het keuringshoofdstel(met stang) in, maar houden het halster eronder.
Dan kunnen ze al wat wennen aan het bit, en dit gaat rustig, omdat het bit niet makkelijk beweegt in de mond.
Dan longeren we ze aan het halster.
De tweede keer longeren we ze aan het bit en dat gaat een week of 2 zo door.
Als ze helemaal mak zijn met het bit zegmaar, gaat de longeersingel erop.
Dan hobbelen ze vaak wat, maar stelt(vind ik) niet zoveel voor.
Na een week of 2 met de longeersingel te hebben gelongeerd, gaat er een oud zadel op. Dit voelt weer anders voor een paard dan een longeersingel.
Maar aan dat zadel hangen natuurlijk beugels en die doe je direct lang.
Wij knallen ze vaak naar beneden, omdat dat redelijk veel lawaai maakt en daar kunnen ze niet gauw genoeg aan wennen.
Wederom hobbelen ze weer wat, omdat die beugels natuurlijk tegen hun buik aanslaan, als ze lopen.
Als ze daar braaf in zijn, klim ik er op het beton op en rijden we eerst even over de dijk, voor we de bak ingaan.
Op het moment dat ik de bak inga, draaf ik direct aan en zorg ik ervoor dat het paard bezig is.
Doe ik dit niet, gaat het paard mij bezig houden dmv een bokpartij.

De ene Fries is makkelijk te beleren, maar de andere heeft wat meer tijd nodig. Ze zijn niet extreem moeilijk of extreem makkelijk.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:58

moelly schreef:
Wij halen ze vers van het land, doen direct het keuringshoofdstel(met stang) in, maar houden het halster eronder.
Dan kunnen ze al wat wennen aan het bit, en dit gaat rustig, omdat het bit niet makkelijk beweegt in de mond.
Na een week of 2 met de longeersingel te hebben gelongeerd, gaat er een oud zadel op. Dit voelt weer anders voor een paard dan een longeersingel.
Wij knallen ze vaak naar beneden, omdat dat redelijk veel lawaai maakt en daar kunnen ze niet gauw genoeg aan wennen.
Wederom hobbelen ze weer wat, omdat die beugels natuurlijk tegen hun buik aanslaan, als ze lopen.
Als ze daar braaf in zijn, klim ik er op het beton op en rijden we eerst even over de dijk, voor we de bak ingaan.
Op het moment dat ik de bak inga, draaf ik direct aan en zorg ik ervoor dat het paard bezig is.

De ene Fries is makkelijk te beleren, maar de andere heeft wat meer tijd nodig. Ze zijn niet extreem moeilijk of extreem makkelijk.

Vind dit nu niet echt de manier om aan te bevelen.....

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:01

CoSnuf schreef:
moelly schreef:

Vind dit nu niet echt de manier om aan te bevelen.....

Dat kan!
Niet dat er een 'DE' manier is, maar als jij dat vindt. Vooral blijven vinden.

Paarden lopen de sterren van de hemel, dus niks mis mee ;)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:17

Ik ben het met je eens dat ik inplv 'de' een had kunnen gebruiken als verwoording.

Maar ik val je niet aan, ik bedoel alleen te zeggen dat het alles is behalve mijn favoriet. Iemand die totaal geen ervaring heeft me beleren oid. En die dit klakkeloos van jou over zal nemen gebeuren er of ongelukken of liefde tussen paard en ruiter is voorbij. Er is een hele grote kans dat geen van beide tevreden zal zijn over het resultaat.

Ik mis namelijk een heeeeeeleboel stappen in jou verhaaltje.
Het zijn dieren met een stel hersens. Net als wij mensen dat hebben <<)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:20

CoSnuf schreef:
Ik ben het met je eens dat ik inplv 'de' een had kunnen gebruiken als verwoording.

Maar ik val je niet aan, ik bedoel alleen te zeggen dat het alles is behalve mijn favoriet. Iemand die totaal geen ervaring heeft me beleren oid. En die dit klakkeloos van jou over zal nemen gebeuren er of ongelukken of liefde tussen paard en ruiter is voorbij. Er is een hele grote kans dat geen van beide tevreden zal zijn over het resultaat.

Ik mis namelijk een heeeeeeleboel stappen in jou verhaaltje.
Het zijn dieren met een stel hersens. Net als wij mensen dat hebben <<)

Haha, zo bedoel ik het ook niet :D
Er gaan inderdaad ongelukken gebeuren als een iemand die nog nooit een paard heeft beleerd, mijn 'methode' gaat volgen. Dan kun je beter naar een trainingsstal gaan oid.
Het zijn inderdaad dieren met een goed stel hersenen. Wij proberen ook altijd 2 enge dingen tegelijkertijd te doen. Ze kunnen zich maar op 1 focussen, waardoor de ander niet meer interessant is :)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:24

En wij zorgen er juist voor dat 'enge' dingen niet eng zijn maar leuk zijn. Of in iedergeval de spanning niet te hoog kan oplopen zodat er storm op komst is.

En ook bij ons lopen ze de sterren van de hemel. En ze lopen uit tevredenheid, en plezier. Niet uit angst zo als je ook veel hoord.
Overdonderen heeft niemand iets aan.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:25

Zo kun je het ook aanpakken inderdaad!
Ja, ze ontploffen wel eens, en ja, je valt er wel eens af. Maar je bent en blijft met dieren bezig, dus daar maak ik me nooit zo druk om :)
Ieder zn eigen manier :)

viervoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:53

mijn fries is op haar 3e jaar ingereden. Waar ik haar heb gekocht (eigenaresse rijdt zelf lichte tour) rijden ze alle paarden van alle rassen, als ze 3 jaar zijn 3 dagen in de week, 4 jaar 4 dagen enz. Ik heb het met haar ook zo gedaan en het gaat super. Geen problemen. De 1e 3 maanden is ze door een ander gereden, daarna ben ik zelf verder gegaan. Soms met wat steigeren, maar dat was om mij uit te proberen. Na 2 keer was dat ook over. Verder is het echt een super paard.