moelly schreef:Ik heb 2 Friese paarden beleerd, en dat was eigenlijk heel makkelijk.
Wij halen ze vers van het land, doen direct het keuringshoofdstel(met stang) in, maar houden het halster eronder.
Dan kunnen ze al wat wennen aan het bit, en dit gaat rustig, omdat het bit niet makkelijk beweegt in de mond.
Dan longeren we ze aan het halster.
De tweede keer longeren we ze aan het bit en dat gaat een week of 2 zo door.
Als ze helemaal mak zijn met het bit zegmaar, gaat de longeersingel erop.
Dan hobbelen ze vaak wat, maar stelt(vind ik) niet zoveel voor.
Na een week of 2 met de longeersingel te hebben gelongeerd, gaat er een oud zadel op. Dit voelt weer anders voor een paard dan een longeersingel.
Maar aan dat zadel hangen natuurlijk beugels en die doe je direct lang.
Wij knallen ze vaak naar beneden, omdat dat redelijk veel lawaai maakt en daar kunnen ze niet gauw genoeg aan wennen.
Wederom hobbelen ze weer wat, omdat die beugels natuurlijk tegen hun buik aanslaan, als ze lopen.
Als ze daar braaf in zijn, klim ik er op het beton op en rijden we eerst even over de dijk, voor we de bak ingaan.
Op het moment dat ik de bak inga, draaf ik direct aan en zorg ik ervoor dat het paard bezig is.
Doe ik dit niet, gaat het paard mij bezig houden dmv een bokpartij.
De ene Fries is makkelijk te beleren, maar de andere heeft wat meer tijd nodig. Ze zijn niet extreem moeilijk of extreem makkelijk.
Vind dit nu niet echt de manier om aan te bevelen.....