Hengst die bloed(uitdrukking) vererft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:11

pukpaleis schreef:
Ten eerste ik ben verrast door het grote aan al reacties en het geringe aantal suggesties

Wellicht kan je een nar in dienst nemen, inplaats van Bokt.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:38

pukpaleis schreef:

Wat betreft Flemmingh, heb ruimschoots ervaring met nakomelingen en ook met hun röngtenfoto's ,weet dus zeker dat het een OCD vererver is.
is ook logisch als je ziet hoe zijn nakomelingen groeien,echte snelle groeiers,dus ook meer kans op een groeistoornis: O.C.D

Dus nogmaals suggesties??

[/quote]

Volgens mij weet je het allemaal zelf heel goed en als je suggesties krijgt is er geen een goed van. Waarom stel je de vraag eigenlijk???

Zou je misschien wat meer statistische info met ons willen delen, op basis waarvan jij zeker weet dat Flemmingh OCD vererft? Op grond van je uitspraak vereft ie er geen een zonder OCD. Zoals Joost al zei, iets meer nuance zou geen kwaad kunnen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:51

pukpaleis schreef:
Dus nogmaals suggesties?? ,het betreft een keurmerrie met een "oninteressante afstamming" met als voordeel dat geen enkele dekhengst dit bloed voert en dus aalle combinaties in principe zouden kunnen. Heb toch duidelijk + en - punten merrie aangegeven zou foto daar iets aan toevoegen?? ben benieuwd

Lijkt me een beetje vreemd als de bloedlijnen absoluut niet in onze warmbloedhengsten voorkomen. Vroeg of laat kom je toch redelijk wat familie tegen.
Eigenlijk omdat het juist zo'n onbekende afstamming, zou het juist leuk zijn om te weten wat deze afstamming is.
Overigens kan je een hengst ook best gebruiken bij een merrie waar de bloedlijnen overeenkomen, je moet alleen wel even weten hoe en wat Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:05

pukpaleis schreef:
Ten eerste ik ben verrast door het grote aan al reacties en het geringe aantal suggesties. Verward

Tuschinski,ja staat zeker op het lijstje OK dan!
Jazz, valt voor mij af kwa karakter,sorry liefhebbers, idem Olivi
Orame,wat moet ik daar mee dat is toch geen dressuur en zeker geen souplesse
Alabaster ken ik niet goed genoeg maar bedankt voor de suggestie
Ferro, zou kunnen maar verfijnt volgens mij niet
Goodtimes had ik al weggestreept
Jetset,ik wou verfijnen niet vergroten, Zortin,ooit een hele goede gehad maar zeker geen hengst die in mijn ogen bloed meegeeft (goeie kwam uit een Saros xx moeder)

Wat betreft Flemmingh, heb ruimschoots ervaring met nakomelingen en ook met hun röngtenfoto's ,weet dus zeker dat het een OCD vererver is.
is ook logisch als je ziet hoe zijn nakomelingen groeien,echte snelle groeiers,dus ook meer kans op een groeistoornis: O.C.D

Dus nogmaals suggesties?? ,het betreft een keurmerrie met een "oninteressante afstamming" met als voordeel dat geen enkele dekhengst dit bloed voert en dus aalle combinaties in principe zouden kunnen. Heb toch duidelijk + en - punten merrie aangegeven zou foto daar iets aan toevoegen?? ben benieuwd

[/quote]

Als geen ene hengst dat bloed voort ben je zo klaar.

Daar je dan bezig bent met OUTCROSS en hoe dat uit kan pakken
kun je weer een nieuwe topic voor opzetten.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 23:19

ahum: Volgens mij weet je het allemaal zelf heel goed en als je suggesties krijgt is er geen een goed van. Waarom stel je de vraag eigenlijk??? Verward (weet nog niet hoe Quote functie werkt)

Volgens mij heb ik meerdere hengsten als een goede suggestie beschouwd: Tuschinski,Ferro,Alabaster....
maar ik ben zo benieuwd of er nog meer combi's mogelijk zijn....
Die aan voorwaarden zouden kunnen voldoen, er wordt hier op van alles ingegaan behalve op de vraag... Scheve mond

OFF TOPIC:
Statistieken op Flemmingh, denk je dat er die ergens zijn?? Van aangeboden hengsten zijn gegevens, van PROK merries, maar daar zijn veel dieren al voor-geröntgend dus geen betrouwbare gegevens.Bij landelijke dierenartsen zijn die er wel maar vallen onder beroepsgeheim.
Waarom denken jullie dat verzoek is ingediend om op nakomelingen O.C.D. onderzoek te laten verrichten (is al gedaan in C-jaargang) ??
Is om financiele reden afgeketst.. Verward
[/quote]

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:24

Pukkie je valt dan met je merrie in het outcross verhaal.
Dus een hengst vernoemen is onzin, als je de kans niet krijgt wat voor bloedvoering het is.
Vooral als het een keurmerrie is, bezit je waarschijnlijk dan iets waardevols.

En ga je toch niet elke willekeurig bok vernoemen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:43

Hmm sorry hoor, maar om nou zo Flemmingh af te zepen. Die hengst dekt ontzettend veel.
En onze merrie is prok ggk gelijk bij de eerste keer foto's nemen, en toen heeft de eigenaar het nog gevraagd of het waar is dat Flemmingh OCD door vererft en dat was niet waar.

Iemand heeft ooit die roddel in de wereld geholpen en sindsdien vertelt iedereen dat braaf door, en het is al helemaal mooi als je ook nog net 2 Flemmingh's hebt die dat wel hebben!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:48

Och zo kreeg Ubis vroeger ook de schuld.

De hengst stond in Brabant tussen die Roland,Wachtmeester,Línvasion, Boris merries.

Soms vier dubbele inteelt op Línvasion Huilen

Wie kreeg de schuld ? Ubis.
Maar die merriestapel is bijna geheel afgevoerd.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:52

pukpaleis schreef:

Weet je hoeveel merries Flemmingh per jaar dekt? Er zullen ongetwijfeld nakomelingen bijlopen die OCD hebben. Maar weet je ook zeker dat hij procentueel gezien meer OCD vererft dan andere hengsten? En weet je ook zeker dat die nakomelingen met OCD dit van de vader hebben geërfd? (Geloof dat ze toch ook allemaal een moeder hebben).
Iets wat je niet kunt bewijzen zou ik niet zo hard lopen roepen.

En uit het feit dat je zegt dat Flemmingh geen bloed uitdrukking vererfd blijkt al wel dat je dus geen ruimschootse ervaring hebt met Flemmingh nakomelingen (of onze interpretatie van bloed uitdrukking ligt ver uiteen).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 00:08

Lancet misschien?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:36

Er lopen in Duitsland nog veel hengsten rond die veel bloed uitraling hebben. Alabaster is er één van. Gewoon eens op het net zoeken of bij de stamboeken navraag doen naar zulke hengsten.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:48

pukpaleis schreef:
Ben voor volgend jaar op zoek naar een dressuur hengst die veel bloed(uitdrukking) vererft maar liefst geen volledig volbloed en/of trahkener (i.v.m. F1 effect), heb vooral chique hoofdje, meer ras en uitstraling nodig. Merrie vererft zeker maat, lengte,takt en balans. Maar schiet tekort in souplesse....
Suggesties??
(Gribaldi is een trak, Stravinsky een volbloed op wacht,Goodtimes géén echte dressuur-hengst, dus wees iets origineler ) *LOL*

Als je op basis van deze summiere informatie een hengst geadviseerd wilt hebben, kun je beter naar een helderziende gaan.
Fokken is in generaties denken dat betekent niet de namen kennen maar de familie kennen en kunnen inschatten. Ook hoe ze eruit zagen en wat ze presteren. Is er een bepaalde trend in de lijn qua type en bewegingen. Waar moet je op letten etc.
Het veulen zal immers het meest van de moeder meekrijgen. Blijf je in de lijn blijft dan kun je pas kijken of je eigen eisen zoals omschreven, kunt versterken.
Als je die informatie boven tafel hebt, kun je pas beoordelen welke elementen in de lijn je wilt en moet versterken en welke je wilt elimineren.
Wil je aan de modetrend meedoen meedoen dan pak een paar hengsten zoals je zelf hebt omschreven of je zet de vraag op Bokt. Oogjes even dicht, want zo werkt de modefokkerij, en je prikt er maar een.
Dat is ook origineel maar heeft met fokken niets van doen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:02

Ik vraag me inderdaad af of dit wel de juiste manier van een topic starten is.

Maar goed,
als Tuschinski je aanspreekt zou je ook kunnen denken aan Obelisk, komt uit dezelfde moeder.
Sandro Hit of 1 van zijn nakomelingen geven ook mooie koppies en bloeduitdrukking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:10

Arabieren en die welshjes geven ook vaak leuke smoeltjes, misschien is dat een idee?? Je paard is geen WPN'er, dus wat let je?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:16

Kubinec misschien... de mooiste hengst van de wereld?!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:29

Sjuimpje schreef:
als Tuschinski je aanspreekt zou je ook kunnen denken aan Obelisk, komt uit dezelfde moeder.

Ahum.... Verward Haha!

Tuschinski = Krack C x Pion x Amor...

Ik denk dat je in de war bent met Tsjaikovsky (weet dat het verkeerd geschreven is), dit is een Monteverdi x Clavecimbel, dus uit de moeder van Obelisk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:38

Pfff, al die namen ook...
Dit jaar hebben ze echt de meest onmogelijk gekozen Ziek

Ik bedoelde inderdaad de Monteverdi x Clavecimbel

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:39

Overigens:
Als je paard zelf geen mooi hoofd heeft zou ik niet zo snel naar een hengst met Pion in de pedigree grijpen. Maar is beetje lastig beoordelen aangezien de afstamming van jou merrie niet vermeld wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:41

Sjuimpje schreef:
Overigens:
Als je paard zelf geen mooi hoofd heeft zou ik niet zo snel naar een hengst met Pion in de pedigree grijpen. Maar is beetje lastig beoordelen aangezien de afstamming van jou merrie niet vermeld wordt.

De hele moederlijn incl verwanten heeft een prachtig sprekend hoofd en veel bloeduitdrukking, ook de grote paarden van boven de 1.75 m.

En zelfs een Democraat...... Knipoog Schijnheilig

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:46

Maar afhankelijk van de pedigree moet je niet gek staan te kijken als je opeens een veulen met een bult op de neus aan de voet van de merrie hebt staan.
Ik ken zat paarden met Pionbloed die die karakteristieke (lees lelijke Haha!) bult hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:12

Suzanne F. schreef:
De hele moederlijn incl verwanten heeft een prachtig sprekend hoofd en veel bloeduitdrukking, ook de grote paarden van boven de 1.75 m.

Ahh het gaat over jouw moederlijn Suzanne F, he he eindelijk duidelijkheid, zucht

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:03

Pukpaleis, ik ben geen grote kenner op fokgebied en allerhande bloedlijnen (mits ik me erin ga verdiepen!), maar ik ben het met je stelling over JetSet D niet helemaal eens. Bij ons op stal staat een JetSet D uit een toch goed aan de maat zijnde moeder, en deze JetSet D is dus niet groter als een flinke E-pony. Hij valt zelfs op maat onder de E-pony, dus vergroten gaat niet altijd op! Verder heb ik JetSet D vorig jaar irl gezien, en zo groot is hij helemaal niet, vind ik persoonlijk...

Verder zou ik je geen andere tips kunnen geven, alles wat mij aanspreekt is al genoemd, behalve misschien Cantos, maar dat is springbloed. Ben ook erg benieuwd naar een foto!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:11

Het mééste bloed krijg je als je met een shire of een belg dekt..... Haha!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:15

*grin*
En het minste met een Shet, en de meeste hoofduitdrukking zeker met een Arabiertje.... tja, waarom hebben ze al die andere dekhengsten dan de wereld ingeroepen he!

Bloos ik zeg ook eens wat Lips are sealed

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:17

Niet met een Shet hoor.
Een falabella weegt nog niet de helft.........