[TI] Het gevecht tegen de mok..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:09

Knoflook voeren..

En behandelen hydrocotiderm.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:24

Mijn tinker merrie laat ook niets meer aan haar benen toe, het doet pijn en ze slaat gericht. Maar inmiddels weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik denk erover na om een een holistische dierenarts in te schakelen, Kan iemand mij er eentje (omg N-H) aanraden?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:25

Beiden maakten dat hier alleen maar erger. Knoflook is helemaal geen natuurlijk paardenvoer en hydrocortiderm bevat steroïden, welke de huid dunner maken en dus nog gevoeliger.
Behandel de schurft (ook preventief) en laat het daarna met rust, hoe meer gefrunnik, hoe meer mok. Sommige paarden voeren ook hun afvalstoffen af in de vorm van rasp als je ze overvoerd hebt, zoals ik met Bries heb gedaan met dus eiwitrijke en suikerrijke merriebrok.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:26

Ik doe niks aan de benen overigens, ik behandel schurft preventief met ivomec pour on.. Op de rug dus

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:26

Alles eraf scheren ;). Is het zo weg.
Heb ik zelf met een fries (zeer ernstige mok) gedaan en verder niks aan behandeling.
Clubgenoot doet het 2x per jaar bij haar tinkers en sindsdien ook geen problemen meer.

Of als je bij zee woont 3x pw door het water.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:27

Plus dat je Hydrocortiderm maar een aantal dagen (8?, weet niet meer precies) achter elkaar mag gebruiken.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:28

Ik heb twee 8-jarige Tinkers en nooit hoeven scheren. Zou ik alleen doen in geval van ernstige verwaarlozing van de benen.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 23:36

DianneM schreef:
Kan ook aanraden om te stoppen met het voeren van biks en muesli. Ga liever "puur" voeren, zonder toevoegingen als melasse, conserveermiddelen en andere rommel. Marstall en Dodson&Horrel hebben mooie voeders voor sobere rassen. 6 kilo hooi is hier verre van onbeperkt overigens. Volledig onbeperkt ligt bij mijn paarden tussen 16 en 18 kilo per dag per paard. Ik heb ze echter nu wel beperkt, ze krijgen nu 20 kilo met zijn drieën en geen krachtvoer en beperkt weidegang, 8-12 uur per dag en daarnaast 20 kilo hooi voor 2 volwassen paarden en een veulentje van 2 maanden. Mijn zogende merrie blijft hiermee goed op gewicht, het veulen groeit als kool en mijn ruin kan zijn training zeer goed aan en raakt wat kilo's kwijt. Heb 3 vrolijke, fitte paarden. Briesje is ook weer bijna raspvrij. Heb haar veel schade berokkend mbt rasp door haar merriebrok te geven toen ze net bevallen was.

heey

over dat van marstall dat zei iemand van stal ook gister tegen mij.. dus ik ga die zeker proberen.. kijken of dat wat is..
verder bedoelde ik tot ze in de winterperiode *stal, en 3 uur paddock* toen kreeg ze onbeperkt.. en dat kwam vaak neer op 12kilo op een dag..
Nu krijgt ze maar 6 kilo... *puur om haar op gewicht te houden*
maar iedergeval super bedankt voor de tips!

iedereen trouwens super bedankt! ik ga er zeker iets mee doen!

Juulxx

Re: Het gevecht tegen de mok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 23:39

oh en bij mijn tinker zijn de sokken er al af.. 2 weken nadat ik haar heb verkocht.. ik kan niet zegge tot het verwaarloosd was.. maar ze had ook mijt en mok.. dus ze moesten er wel af.. en toen heb ik het zo gehouden omdat ik haar mok/rasp beter kan behandelen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:49

De enige variant van Marstall die ik zelf liever niet voer is Vito, daar zit knoflook in.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 23:57

jup precies die zeiden me stalgenoten! *ik geef me paard zowiezo knoflook.. vanwege de ademhaling.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:37

DianneM schreef:
Beiden maakten dat hier alleen maar erger. Knoflook is helemaal geen natuurlijk paardenvoer en hydrocortiderm bevat steroïden, welke de huid dunner maken en dus nog gevoeliger.
Behandel de schurft (ook preventief) en laat het daarna met rust, hoe meer gefrunnik, hoe meer mok. Sommige paarden voeren ook hun afvalstoffen af in de vorm van rasp als je ze overvoerd hebt, zoals ik met Bries heb gedaan met dus eiwitrijke en suikerrijke merriebrok.

Ik heb het gebruikt, en t werkte... Hydrocotiderm wordt echt als allerlaatste hulpmiddel gegeven door mijn da...

Jennyzuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:40

Mokpillen en honingzalf

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:37

Je zegt dat je paardje van de winter diep ongelukkig was op alleen hooi en later zeg je dat ze enkel op stal stond met een paar uurtjes paddock. Persoonlijk vraag ik me of of dat ongelukkige dan wel komt door het voer maar niet door geestelijk ongenoegen?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:44

Hydrocortiderm werkt hier als een tiet, 3 dagen smeren en ze is compleet mokvrij :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:14

ik heb zeker goede ervaringen hiermee!!

ik gebruik half potje uiercreme met 4 eetlepels olijfolie met 4 eetlepels zwavelpoeder.
en werkt gewoon. niet duur en makkelijk te maken.

ik voer marstall . geen fruit,geen brood, geen snoepgoed.

ik knip de kootholtes altijd leeg en hou ze leeg en smeer zomers om de 3 dagen en zwinters elke dag.

sucses meid gewoon proberen het helpt.zwavelpoeder weten waar ik het weg heb pb je maar.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:29

de zwavelbloem met olijfolie gebruik ik altijd bij mijn paard met zomereczeem,, hiermee houd ik de huid zo soepel mogelijk en kale plekjes verdwijnen snel of het ook bij mok helpt weet ik niet....

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 06:13

ik heb nooit geen mok meer dus bij mij helpt het wel.
moet wel zeggen mijn tinker gaat door het leven zonder sok.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:54

Bart heeft ook chronische mok maar het is nu goed onder controle. Zijn benen zullen altijd wel wat dikker blijven en de huidplooien in zijn kootholtes gaan ook nooit weg. Maar hij heeft geen korstjes en overal is de huid mooi roze en rustig.

De mijt was na de 3x wassen met sebacil al weg. Maar ik heb zijn benen toen wel eerst geschoren zodat de sebacil goed bij de huid kon komen.

Zijn benen zaten toen echt onder de wondjes...

Nu houdt ik zijn benen kort, eens in de zoveel maanden gaat t scheerapparaat eroverheen (jeetje wat groeit dat toch hard := ). Ik kan het nu goed in de gaten houden en zijn benen blijven nu erg goed :)

De eerste keer scheren, nog voor het behandelen, ik had m toen net n maandje:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 5273_n.jpg
http://tinypic.com/view.php?pic=11lh9hs&s=6

En na het behandelen met sebacil en de 2e keer scheren, 3/4 maanden later:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 9246_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 5535_n.jpg

Hij heeft af en toe nog wel wat rasp, maar groene leem helpt daar bij hem goed tegen :)

owja qua voeding geef ik m slobber en n beetje muesli :)

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:59

Olijf olie wordt gebruikt ter voorkoming van...
Dus dan zou het eerst weg moeten zijn en dat dan elke dag in de holtes smeren.
Dan werkt het best wel goed!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:25

Een kleine tip qua voer onze merrie is ook zeer gevoelig voor eiwitrijk voedsel en sinds zij op de Tinkerbrok staat gaat het echt stukken beter. Deze brok is speciaal voor tinkers samengesteld !