Op zoek naar mijn droompaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Re: Op zoek naar mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:05

Zoals ik al zei: de goeden lijden onder de slechten en nu heb ik ook die fout gemaakt, sorry.
Het is alleen zo, dat ik voor mijn werk (ik prijs mezelf gelukkig met inmiddels al aardig wat klanten met een PRE) en ook voor mijzelf (ik heb twee PRE's gekocht) al tientallen Spanjaarden heb opgemeten en ze zijn meestal kleiner dan aangegeven. Wat ook scheelt, is dat de doorsnee PRE, zeker als het een barokke is, groter toont dan een warmbloed met dezelfde stokmaat. Daarbij komt, dat de Spanjaarden hun paarden vrijwel altijd beslaan en daarbij de hoeven erg lang houden. Dan komt er een Nederlandse hoefsmid die (voor je het weet) volgens nederlandse normen bekapt en voila: weer 1-2 cm eraf, zeker als het paard onbeslagen gelaten wordt.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:12

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:49

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:25

Koop om teleurstellingen te voorkomen een paard waar je op kunt zitten, al wat mee kunt rijden. Dat scheelt vaak veel ellende achteraf.
Niet alle PRE' merries zijn even fijn in het werk.
En soms kunnen PRE's door verkeerde ervaringen in de jeugd erg bang, rillerig of overdreven sensibel zijn. Maak je geen illusies dat je dat wel " even " zult gaan verhelpen als het paard van jou is. Mijn ervaring is meestal heel wat minder positief.
Soms kun je in Nederland goede PRE's kopen, maar vaak genoeg worden er goedkope, mindere paarden uit Spanje gehaald en voor het volle pond ( of nog duurder ) aangeboden.

Tja, waar doe je wijs aan. In ieder geval de rose bril afzetten, iemand mee nemen die kennis en verstand van paarden heeft, van te voren een lijst je maken wat je met je paard wilt gaan doen, wat je beslist niet wilt zien in een paard. Stel je eisen niet te veel bij omdat hij zo' n lief koppie heeft, Hij / moet het werk leuk vinden wat je met hem gaat doen en lichamelijk aan kunnen. van een 2 jarige weet je dat dus niet. Voor 8.000,-- moet er best een leuke passende PRE te vinden zijn, hier of in Spanje. Keertje extra gaan rijden en een uur of wat vroeger / onverwacht komen( wordt hij niet lek gelongeerd voor dat hij komt?

Keuren laten, in ieder geval klinisch met bloedafname en als de rontgenkeuring ouder is dan 2 a 3 maanden overkeuren. Goed koopcontract op laten maken, met je wensen en ervaring/opleiding etc. van paard. Beding erin: geld terug bij niet voldoen aan de eisen/ verborgen gebreken etc.

Ik ga zelf naar Spanje, maar heb daar contacten, regel alles zelf zonder bemiddelaar, rij ze zelf, zet ze op de voltes en buig ze en laat als dat me bevalt foto's maken in Spanje voordat het paard ( of meer)komt. In Spanje heb je wel een vertrouwde bemiddelaar nodig of iemand die goed de taal spreekt. Anders ben je net zo duur, of nog duurder uit dan in Nederland. Hoewel je op dit moment in Spanje goede paarden kunt kopen voor redelijk normale prijzen. Goedkope paarden zijn er altijd wel, maar of die kunnen voldoen aan je eisen....

Succes met zoeken. Een maal een PRE, altijd een PRE, ik ben hopeloos verslaafd geraakt.!

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:24

Een handelaar kent ook vaak de achtergrond niet van het dier dat ze aanbieden, gewoon omdat zij ook maar moeten geloven wat de verkoper verteld en zij de dieren dus ook maar kort meemaken voor ze aangekocht worden.
Vaak met als doel er nu zelf snel aan te verdienen door ze hier weer te verkopen.

Als je dan alle kosten rekent voor de reis om ze te bezichtigen en het transport snap je wel dat dit ook doorberekend moet worden door de handelaar aan de volgende koper. En een goed paard heeft ook in Spanje zijn prijs.

Vanwege wat barry zegt en bovenstaande zou je kunnen overwegen om niet bij een handelaar maar bij een fokker in Belgie of Nederland te gaan kijken en/of kopen.
Zij kennen hun paarden en deze dieren zijn meestal anders opgegroeid en opgeleerd dan de paarden uit Spanje zelf.
(Het doel van een fokker is toch meestal anders dan van een handelaar)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:35

DAt is natuurlijk ook wel vaak zo. Maar er zijn ook in Spanje goede adressen te vinden. De keuze is daar nu eenmaal groter dan in de Benelux ( en de prijzen wel vaak wat lager door de crisis in Spanje) Het adres waar ik vaker kom fokt zelf, maakt zelf de paarden rustig aan zadelmak. Mijn laatste hengst ( nu ruin) is door hen als " groen" paard gekocht en rustig aan op trensje zadelmak gemaakt. Men had er 5 keer mee gereden, maar ik stapte er zo zonder problemen op. Zo kan het dus ook. Deze mensen rijden ook gewoon " reguliere / klassieke " dressuur op hoger niveau.

Het is een kwestie waar kies je voor, en wat zoek je voor paard, welke capaciteiten verwacht je en nog belangrijker, wat is jou ervaring met ( iberische of jonge) paarden.

Oudere, zeg maar spaans gereden, paarden kunnen heel vaak lastig na te rijden zijn en lastig om te scholen. Dat raad ik niet iedereen aan. Dan is kopen in Nederland soms wel wat handiger.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:13

@Doncamillo,
Wat je zegt over dat een 3 a 4 jarig paard niet meer in de hoogte groeit begrijp ik niet helemaal.
Waarom wordt er dan bv op wedstrijd niveau bij de pony's dan tot en met hun 8e levensjaar gemeten door een erkende meter?
Dit is verplicht en komt zelfs in het paspoort van de pony's te staan ivm de hoogte bv bij het springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:21

anniekasaur schreef:
Deze zag ik ook vandaag, vond hem zelf eeeeerg leuk maar weet natuurlijk niet wat jij er van vind: http://www.bokt.nl/markt/ad/159115/zesj ... aats-sicab

voor de rest heb ik geen verstand ervan ;)

Heel gaaf paard dat inderdaad. Hengstenlooks maar superbraaf!
@DonCamillo: Ik kan je in ieder geval vertellen dat Hindu(paard hierboven) zijn stokmaat klopt, ik heb hem opgemeten namelijk.
3-4 jarige PRE's die niet meer doorgroeien? Die moet ik nog tegenkomen. Mijn PRE is vorig jaar nog 2 cm gegroeid terwijl hij toen al 6 was, en nee ik meet ze niet bij de oren. :D

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 03:35

charley01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 10:56

Bedankt allemaal voor de reacties. Hindu is inderdaad een heel leuk paard <3 , ik ga dan ook eens kijken of de klik er is en hoe het met rijden gaat.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:18

Marocco / Especial: ik weet niet waarom tot het 8e jaar gemeten wordt, dat is mij een raadsel. Ik kan ook een andere vraag stellen: waarom meet het ANCCE bij hun Apto/Apta keuringen de paarden vanaf 3-jarige leeftijd en geldt dat bij goedkeuring voor de rest van hun leven? Voor zover ik weet tenminste.
Let wel: ik wil niemand bij voorbaat beschuldigen dat ze de stokmaat van hun paard overdrijven, het is alleen mijn ervaring dat het vaak gebeurt en daar wil ik de TS voor waarschuwen. Ik ben zelf al een paar keer een PRE gaan bekijken, om er na een lange rit achter te komen dat het paard echt die stokmaat (soms bij lange na) niet haalde. Omdat ik zelf vrij lang ben was stokmaat voor mij belangrijk.

Overigens ben ik dit voorjaar een week naar Spanje (Jerez de Frontera) geweest, alleen maar om daar paarden te bekijken, puur voor de lol. Ik ben ook bij de Yeguada de la Cartuja - Hierro del Bocado geweest (de staatsstoeterij van de Kartuizer) en daar (maar eigenlijk overal wel) heb ik me verbaasd over hoe groot deze hengsten waren. Maar ik was nog veel meer verbaasd toen ze me vertelden dat ze in werkelijkheid slechts rond de 1.60 zijn. Ze toonden echt gigantisch! Ook zonder ruiter trouwens, zo'n klein Spanjaardje erop vertroebelt het beeld natuurlijk al.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:22

nou echt....
bij mij pre ponys (van 1.63) lijken die kleine spanjaardjes echt ukkies en die paarden reusachtig groot ;-)
zo zonde dat wij zo lang zijn.
Echter op de SICAB afgelopen jaar, heb ik écht grote paarden gezien, van rond de 1.65/1.70 groot (en dan ook nog breed) dus ze zijn er wel...alleen boeit het die spanjaarden minder/weinig, die zijn nu eenmaal kleiner dan wij lange hollanders

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:27

Inderdaad, zonde dat wij zo lang zijn. Viel ik nou maar op Shires.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:36

én toch! Heb ik op een PRE tank gereden van slechts 1.59, waar mijn benen niet onder vandaan kwamen, zo rond was ie... Machtig paard..

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:52

Voorbeeld:
Hoe groot denken jullie dat deze PRE is?

Afbeelding

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:55

157 cm denk ik . Een paard met een enorme " koffer" daar kun je lange benen op kwijt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:48

ruiter 1.69? paard 1.58/1.59?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:22

Barrye gaat door voor de kleurentelevisie...

Het paard is 1.56, de ruiter een kleine slanke vrouw (1.65 of zo). Het paard werd meestal rond de 1.60 m geschat, behalve als je hem naast een echte 1.60 m zette.
Ik heb de foto geplaatst om te laten zien dat je door een foto en soms ook in werkelijkheid behoorlijk op het verkeerde been gezet kan worden. Bijvoorbeeld als het paard veel inhoud heeft, of juist heel weinig (nog eentje en dan hou ik op, want ik realiseer me dat ik aardig off-topic aan het gaan ben):

Afbeelding

Aardig paard he? Maar dit is een pony van 99 cm!
kijk maar:

Afbeelding

Moraal van het verhaal: het is soms heel moeilijk om een stokmaat precies te schatten, als je het zeker wilt weten, zul je moeten meten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:28

ja , idd...Mooi om te zien.
hoe bijzonder de kleine soms als zeer grote zich kunnen laten zien.
Wat zijn paarden daarin toch machtig!
(en hoop zelf toch nog sneller te gaan krimpen hahahaha)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:31

Dan moet je toch echt wachten tot je osteoporose krijgt...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:35

Hahaha, DonCamillo. Leuk van onderuit gefotografeerd. Daardoor lijkt 'ie natuurlijk zo groot. Wel mooie foto's (ff off-topic ;-).

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:57

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:01

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:09

Ik heb een jaar lang bij een PRE stoeterij stage gedaan voor school :)
Deze is gelegen in Wemmel in België
Je kan altijd eens komen kijken, ze hebben hele leuke en lieve paarden :)
Ze hebben er paarden staan vanaf 4000euro en van veulen tot Grand Prix paard :)
Ook is er zaterdag en zondag opendeurdag waarbij er vele demo's zijn en je alle paarden dus ook kan bezichtigen en zien wat ze in huis hebben ;)
Hier de site http://www.pure-race-espagnole.be/