Koop om teleurstellingen te voorkomen een paard waar je op kunt zitten, al wat mee kunt rijden. Dat scheelt vaak veel ellende achteraf.
Niet alle PRE' merries zijn even fijn in het werk.
En soms kunnen PRE's door verkeerde ervaringen in de jeugd erg bang, rillerig of overdreven sensibel zijn. Maak je geen illusies dat je dat wel " even " zult gaan verhelpen als het paard van jou is. Mijn ervaring is meestal heel wat minder positief.
Soms kun je in Nederland goede PRE's kopen, maar vaak genoeg worden er goedkope, mindere paarden uit Spanje gehaald en voor het volle pond ( of nog duurder ) aangeboden.
Tja, waar doe je wijs aan. In ieder geval de rose bril afzetten, iemand mee nemen die kennis en verstand van paarden heeft, van te voren een lijst je maken wat je met je paard wilt gaan doen, wat je beslist niet wilt zien in een paard. Stel je eisen niet te veel bij omdat hij zo' n lief koppie heeft, Hij / moet het werk leuk vinden wat je met hem gaat doen en lichamelijk aan kunnen. van een 2 jarige weet je dat dus niet. Voor 8.000,-- moet er best een leuke passende PRE te vinden zijn, hier of in Spanje. Keertje extra gaan rijden en een uur of wat vroeger / onverwacht komen( wordt hij niet lek gelongeerd voor dat hij komt?
Keuren laten, in ieder geval klinisch met bloedafname en als de rontgenkeuring ouder is dan 2 a 3 maanden overkeuren. Goed koopcontract op laten maken, met je wensen en ervaring/opleiding etc. van paard. Beding erin: geld terug bij niet voldoen aan de eisen/ verborgen gebreken etc.
Ik ga zelf naar Spanje, maar heb daar contacten, regel alles zelf zonder bemiddelaar, rij ze zelf, zet ze op de voltes en buig ze en laat als dat me bevalt foto's maken in Spanje voordat het paard ( of meer)komt. In Spanje heb je wel een vertrouwde bemiddelaar nodig of iemand die goed de taal spreekt. Anders ben je net zo duur, of nog duurder uit dan in Nederland. Hoewel je op dit moment in Spanje goede paarden kunt kopen voor redelijk normale prijzen. Goedkope paarden zijn er altijd wel, maar of die kunnen voldoen aan je eisen....
Succes met zoeken. Een maal een PRE, altijd een PRE, ik ben hopeloos verslaafd geraakt.!