wat voor kuren had jou haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:23

Dribbelkont schreef:
Mijn haf wilde niet meer van de hoefslag af en ging er dan vandoor?
helemaal stuurloos was hij dan schuurde tegen de bakranden aan met mij er op, en wat voor kuren heeft jou haflinger gehad? Scheve mond

leuk zo'n paardje wat zijn eigen wil heeft en ontdekken dat je eigenlijk 'niet' kan rijden... hihih ik had er ook zoeentje!

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:50

heey! nouja kuren zijn het niet echt maargoed.
pepper wil altijd bij andere ponys zijn , en als ze dat niet is dan trekt ze of het halstertouw kapot of ze loopt me gewoon omver.
bij longeren draait ze zich om en dan rent ze naar de andere kant van de bak en sleept ze me zo achter zich aan.
op hol slaan of hard wegrennen doet ze gelukkig (nog) niet.
ook kan ze soms opeens doen alsof ze iets niet snapt en gaat dan gewoon staan steigeren (onder het rijden dan).
Bij springen door de hindernis heenlopen, expres op je tenen gaan staan en weglopen als je het hoofdstel omdoet en ga zo maar door Schijnheilig .
Gelukkig is het nog niet zo erg dat ik haar niet meer kan houden of dat het gevaarlijk wordt OK dan! .
maareh... ze heeft ook heel veel GOEDE kanten hoor Tong uitsteken Knipoog . tis gewoon een lieverd *LOL*
kusjes anne en pepper

mijndario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:42

Mijn haf heeft een enorme uitprobeerfase gehad Bloos! Haha!

Alleen terug naar huis rennen (terwijl je rustig aan 't buitenrijden was)
Op de muur tussen zijn box en de buurmanbox gaan staan (en nee, die was niet te laag ofzow)
En inderdaad als een oefening moeilijk is harder gaan
Als je opsteeg al wegvliegen (:D)
Enorm hard op hindernissen afgaan en na de hindernissen direct door naar de uitgang Boos!

En nog veeeel meer Haha! Schijnheilig

Maar haflingers zijn gewoon toppers, toch?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:59

toen ik moonlight kreeg, wou ze helemaal niks, ze was gemeen en wou alleen maar stappen. als ik iets vroeg, werd ze kwaad en liep snel achteruit (ZE wAs toen 6)
met veel geduld heeft ze leren draven, galoperen, longeren, buitenrijden en een beetje mennen.
springen gaat nog niet echt.

henk is een snoepje, bij het beleren kon je eigenlijk meteen rustig wegstappen, hij doet alles perfect, haha ik verwacht dat zn puberteit nog wel komt.....

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:05

Heb je even Haha!
Marco heeft ontzettend veel kuren, hij is gewoon iets te slim geboren. Schijnheilig
Vooral toen ie mij als nieuw baasje kreeg. 4 jaar manege-ervaring, met alleen maar van die lieve beestjes.
De wei lag eerst aan de andere kant van het dorp en stal bij ons in de achtertuin, dus iedere morgen en avond dwars door het dorp met Marco (vaak als 's morgens rond een uur of half zeven, als ik naar school moest). En in hoeveel tuintjes hij heeft gestaan Bloos! , gelukkig rende hij niet weg, maar wilde wel in ieder tuintje eten, elke fietser achterna en spelen met mij (op zijn, ietwat ruwe, manier).
Met rijden daarintegen was hij echt een schatje (buitenrijden dan, geen dressuur). Deed geen pogingen weg te komen, schrok niet van auto's e.d, zelfs niet op zijn eerste buitenrit.
Hoewel zijn meeste truukjes na een tijdje weer opgelost zijn door mij Bloos , maakt hij er een sport van om er steeds weer nieuwe te verzinnen, wegrennen met gereedschap in wei, been niet op willen tillen/neerzetten, kruiwagen (die ik net volgeladen had) omkiepen, emmer omgooien enz.
En hij ook echt een meester in ontsnappen.....
Af en toe om je op te ergeren, maar meestal lach je je een ongeluk *LOL*

Sietez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:32

Met opzadelen de neiging hebben om je aan te vallen (wat de laatste tijd wel weer wat beter gaat)
Met aansingelen bijten, of met z'n achterbeenschoppen(Na flink boos worden houdt hij op)
Met rijden tijdens een volte terwijl het heel lekker gaat, opeens de andere kant op Verward
Tijdens het buitenrijden opeens keihard bokken en er in rengalop weggaan.
Tegenovergestelde dingen doen dan wat jij van hem vraagt,
En met longeren kan hij er ook wel wat van.

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:44

die van mij heeft tot nu toe nog geen echte kuren gehad..
hij word bijna 5
hij heeft wel eens zijn dag niet. maar verder ben ik nog heel tevreden...

bianca5055

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:24

Bianca heeft heel erg lang last gehad van een versnellingsknop die vastgeroest zat op de stand "racen". Heel vervelend is dat.
Gelukkig heeft ze daar steeds minder last van.
En gelukkig kan ze haar snelheid een beetje kwijt bij het aangespannen lopen.
Toen ik voor het eerst met de mengroep uit ons dorp mee reed vroeg iedereen zich af of bianca al die grote paarden wel bij kon houden.
Dat was lachen. Het was eerder andersom.
Maar ik ben inderdaad net als sommige hier van mening dat haflingers 9 van de 10 keer niet echt geschikt zijn voor kinderen.

groetjes

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:15

Mikey heeft eigenlijk niet zoveel kuren.

Het enige wat ik echt zwaar irritant vind is dat hij bang is als hij alleen is dan "schreeuwt" hij de boel bij elkaar en blijft hij maar schrapen (als hij vast staat)

En met buitenrijden schrikt hij echt OVERAL van (hij was vroeger een karrepaard en had dus altijd oogkleppen op en nu ziet hij dus in ene alles, kan ik me wel iets bij voorstellen dat het eng is)

En hij vind het leuk om z'n stal na 1 dag zo vies te hebben gemaakt dat ik hem helemaal leeg moet halen. En maakt niet uit hoeveel schoon stro/ zaagsel je erin gooit hij maakt het wel weer vies.

DAt was em wel denk ik

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:09

Ik bof gewoon enorm...de mijne heeft weinig streken..ja ze probeert je uit als je er voor het eerst op zit en als je dan niet stevig in je schoenen staat dan wint ze het snel...ze verzint nog steeds dagelijks trucs om onder moeilijjke oefeningen uit te komen maar die zijn redelijk makkelijk af te leren als je maar op tijd ingrijpt. Ze is wel pisnijdig en altijd geweest tegen andere paarden...wijt ik meer aan een merrietrekje dan aan een haflingertrekje..en ze kan d'r paardenknoop opentrekken (Houdini??)..verder is ze buiten super en in de bak een ramp (zeker met veel paarden erbij) en aartslui. Jullie hebben allemaal extra gaspedalen..die optie zat er bij mij niet bij bij aankoop en dat is het enige wat ik jammer vind!

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:34

Nou die van mij kan er ook wat van. Buiten en soms ook in de bak er met een noodvaart vandoor gaan en als hij er zin in heeft gevolgd met wat flinke bokken en natuurlijk niet te vergeten dat hij dan ook op dat moment zijn hoofd tussen zijn voorbenen doet. Verder kan hij op sommige dagen de sterren van de hemel lopen en andere dagen echt absoluut niet willen. Pakt af en toe zijn bit vast en als ik dat wil ook andermans zweepje.
Ik heb sinds kort ontdekt dat als meneer geen zin heeft om met mij mee te lopen hij dat dan ook echt niet doet. Het is dan net alsof hij de handrem erop gezet heeft. Verder als ik hem vast wil zetten hoef ik niet ergens anders naar toe te lopen zonder aan iemand te vragen om op hem te lettem want meneer doet als ik niet meer naar hem kijk gewoon zijn halster af. Hij is bang voor vuurwerk maarja dat is logisch, dat zijn heel veel paarden.

Oja bijna vergeten hij trekt je overal mee naartoe om dan vervolgens zijn neus ergens in te steken en als je hem daarbij in de weg staat dan duuwt hij je gewoon opzij.

Ja om sommige dingen kan ik af en toe wel lachen maar hij kan ook wel eens te ver gaan en dan vind ik het niet meer zo leuk. Ik heb het dan over deuken in auto's schoppen enzo. Tegen andere paarden en dieren is hij heel lief.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:54

soms als je met daisy naar het bos ofzo gaat, heeft zij soms dat ze gewoon stil gaat staan, alsof er ergens iets zit, je krijgt haar gewoon niet mer vooruit, en dan sta je even, en na eventje loopt ze weer door alsof er niets aan de hand is.
en Flicka probeert iedereen altijd eerst uit als je erop zit, maar zodra ze wete dat de ruiter haar goed aan kan is ze hartsikke braaf. op het begin toen we daar voor de eerste keer op reden, gingen we ff in de wei, en maar steeds proberen eruit te komen om naar de stal te gaan *LOL*

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 17:08

Pellie"]
[quote="Dribbelkont schreef:
Mijn haf wilde niet meer van de hoefslag af en ging er dan vandoor?
helemaal stuurloos was hij dan schuurde tegen de bakranden aan met mij er op, en wat voor kuren heeft jou haflinger gehad? Scheve mond

leuk zo'n paardje wat zijn eigen wil heeft en ontdekken dat je eigenlijk 'niet' kan rijden... hihih ik had er ook zoeentje!
[/quote]wat bedoel je met niet kan rijden ?
Ik ben geen onervaren iemand hoor .
Maar met een ervaren iemand kan een pony dat ook doen.
Heb nu les en is helemaal over gelukkig maar.
Ik moet wel zeggen op dat moment wist ik niet of ik hem moest gaan straffen of rustig blijven nou dat is me vertelt op les en lessen leert iedereen nog van.
As heeft niet een heel rustig verleden maar nu komt er eindelijks rust in

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:11

Zo te lezen zijn Haffen en Fjorden kwa karakter zeer gelijkend Haha! *LOL*

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:24

Daarom vind ik Haflingers nou zo'n vreselijk ras... Toen ik nog maar net op een manege reed hadden ze daar ook twee hafjes staan... Vreselijke beesten... Ik ben een keer in een les er vijf keer afgegooid.... Dat was niet leuk Sindsdien wil ik ook nooit meer op een Haf. Verder was dat beest ook nog vreselijk eigenwijs... bleeehhh!!!!! De andere Haf die er stond was in het begin wel lief (oke...erg snel, maar dat was wel leuk) maar later werd het een echt kreng! Ze luisterde nooit en ging er bij het minste of geringste keihard van door...
Hoe ze die ooit als manegeknol hebben kunnen kopen... ik snap het niet ... Nu denk je misschien van, och, dat klinkt nog niet eens zo heel erg... Nou nu zou dat ook niet zo erg zijn.., maar als meisje van 10/11 jaar is dat echt niet leuk

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 18:13

als je de hafles emaal voor je gewonnen hebt zijn het erg leuke lieve beesten .
As is nu ook weer stukken beter nadat ik goed priveles krijgt wordt een echte dressuurpony

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:51

Amethyst schreef:
Daarom vind ik Haflingers nou zo'n vreselijk ras... Toen ik nog maar net op een manege reed hadden ze daar ook twee hafjes staan... Vreselijke beesten... Ik ben een keer in een les er vijf keer afgegooid.... Dat was niet leuk Sindsdien wil ik ook nooit meer op een Haf. Verder was dat beest ook nog vreselijk eigenwijs... bleeehhh!!!!! De andere Haf die er stond was in het begin wel lief (oke...erg snel, maar dat was wel leuk) maar later werd het een echt kreng! Ze luisterde nooit en ging er bij het minste of geringste keihard van door...
Hoe ze die ooit als manegeknol hebben kunnen kopen... ik snap het niet ... Nu denk je misschien van, och, dat klinkt nog niet eens zo heel erg... Nou nu zou dat ook niet zo erg zijn.., maar als meisje van 10/11 jaar is dat echt niet leuk

Gelukkig maar dat iedereen zijn eigen smaak heeft. Ik ken trouwens ook andere manege pony's en dat zijn geen haffies maar die kunnen dat wat jij beschrijft ook doen. Dat ligt dus echt niet alleen aan de haffies.
En als je een haffie koopt of hebt dan moet je wel consequent blijven anders dan gaan ze je uitproberen.
Maar als ze eenmaal voor je willen werken dan heb je ook heel vaak een onwijs leuke pony.

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:34

tja haflngers zijn eigenwijs en heel erg verstandig en zelfredzaam, moest indertijd ook wel om bruikbaar te zijn in de bergen!! daardoor zijn veel ongelukken voorkomen. het blijft dus een groot misverstand dat haflinger altijd een geschikt kinderpaardje is! maar idd geldt dat voor alle paardenrassen, kun je niet met paarden omgaan (hoe mak ook) dan veranderen ze in dominante draakjes. dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar er is gewoon geen wederzijds begrip!
Mijn oom ( een oude paardenman) zei altijd: "je moet paarden behandelen als je allerbeste vriend en vertrouwen als je grootste vijand", ik vind dat daar veel waarheid in zit.
Het is de kunst om dat karakter te waarderen en er op een positieve wijze gebruik van te maken. samenwerken heet dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:18

"Doodsbang worden voor eendjes,verstijven en willen omdraaien Scheve mond "
"Doodsbang worden voor een elektrische rolstoel + vlag,verstijven en willen omdraaien Scheve mond "

's-Nachts uitbreken waardoor de politie haar en haar vriendinnetje netjes komen terugbrengen...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:47

@ Andor: Ja joh... nare ervaring en ik was direct genezen... Knipoog

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:52

Ryanne schreef:
's-Nachts uitbreken waardoor de politie haar en haar vriendinnetje netjes komen terugbrengen...

aaa wat erg! Bloos! Gelukkig heeft die van mij dat nog nooit uitgevreten. Die van mij schopt alleen auto's in elkaar. Tong uitsteken Clown

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:57

schopt alleen maar auto's in elkaar? :-0

oooooooooohhhhhhhhhh

o:-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:37

andor"]
[quote="[naam] schreef:

aaa wat erg! Bloos! Gelukkig heeft die van mij dat nog nooit uitgevreten. Die van mij schopt alleen auto's in elkaar. Tong uitsteken Clown
[/quote]

Haha nou dan heb ik liever overlast-hangjeugdpaarden dan autoslopers, hoop gedoe met de verzekering enz Knipoog

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:39

nozem heeft als kuren na de hindernis een flinke bok te geven uit vreugde
ankes kuren zijn heel hard te gaan draven en kijhard op de uitgang af te krossen verder zijn er wijnig kuur paarden onder ons Tong uitsteken:P:P groetjes marieke