Apollo x Unikum (v. Manno)

zijn opzich toch vrij mooi
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
agerrits schreef:Sammie schreef:Dekt die nog? Daar hoor ik niks meer van. Die liept toch ZZL?
CCS had wel ergens een dekbevret, dat zal ES of EAS zijn geweest? ES bestaat niet mere.
Die heeft GP gelopen.
Je roep veel, maar weet weinig, vooral veel conclusie werk. Verder draag je Haico aan, Met haarlem voor deze merrie juist wel richting springen. Verder loopt hij al jaren in de sport en is onze jonge hengst al op het zelfde niveau in 1,5 jaar.

rocksyboy schreef:Ik vind het eerlijk gezegd zonde om bij zo'n merrie een niet ggk hengst te zetten. Misschien kun je eens kijken naar bijvoorbeeld Dark President? Die is dit jaar voor €650,- beschikbaar voor predikaat merrie's.
Ook de (jonge) gelderse hengsten kosten zo rond de 500/700 euro. Commercieel gezien beter.
Het is natuurlijk niet voor niks dat Apollo niet goedgekeurd is. Het zal best een leuke hengst zijn, al heb ik niks met bont.

Sammie schreef:Cool cracker S is hetzelfde als Apollo. Reg. B. bij het KWPN. Haico zou reg. A zijn. Cool Cracker is ook goedgekeurd bij een Duitse stamboek, maar ik dacht meen dat niet erkend werd door het KWPN.
KWPN moet in principe registreren, maar als het stamboek niet is erkend is het standaard Reg B. NRPS- paarden wordt erkend bij het KWPN. ( = reg a)
Een veulen van een KWPN hengst kost geen 10.000 euro. Je hebt bij het KWPN ook hengsten van 500 euro. De meesten zitten rond de 800-900 euro. De duurderde tussen de 1250-2000 euro. Je eerste prioriteit zou moeten zijn of de combinatie goed is. Niet je portemonnee. Zoals ik al eerder zei een slechte eet net zoveel als een goede, je kan er alleen niks mee. Je hoeft echt geen fortuin aan het dekgeld uit te geven, maar twee paarden kosten het dubbele van 1 paard. Als je op dekgeld wil ‘besparen’ vraag jezelf dan ook af of je twee paarden kunt onderhouden.
Houdt daarnaast altijd rekening met de vraag ‘wat als’. Wat als ik moet verkopen? Je kan nl. nooit zeker zeggen wat de toekomst brengt. Voor jou maakt reg. A./reg.B. niet uit, voor de verkoop wel. Zéker als het veulen niet bont zou worden (dan is het nl. een van de velen - en op dit moment is verkoop een drama). Ik zal niet zeggen dat het dier onverkoopbaar is, maar daarvoor zal er toch zeker enig gangenwerk in het paard moeten zitten. Kies dus voor een hengst die ook past, niet alleen of ie een leuk jasje heeft.
Zonder je merrie gezien te hebben kan ik niet zeggen voor wie je moet gaan. Op basis van papier kun je springgericht en ook zeker nog wel dressuurgericht gaan. Maar voor dat laatste zou het fijn zijn als je merrie zelf ook wat leuk gangenwerk heeft.
Ook al zit de eigenaar hier en ik het paard niet ken zou Apollo op basis zijn papierwerk, goedkeuringshistorie onderaan het lijstje staan. Misschien eens nadenken over verder in de sport en dan aanbieden bij het NRPS? Cool Cracker heeft gepresteerd in de sport en zijn directe familie heeft het ook niet onverdienstelijk gedaan. Haico is springgefokt, maar zelf een minimale draf.
Ik snap je niet helemaal eerlijk gezegd. Bij de meeste hengsten heb je een gustregeling. Dan krijg je het grootste gedeelte gewoon terug. En het jaar daarop betaal je niet extra of je krijgt een korting als je een hengst van hen neemt. Ook als je een andere hengst neemt. Jij bedoelt waarschijnlijk geen veulen = geen dekgeld betalen? Dat is maar bij weinig hengsten, hoor. Naast de dekking ben je sowieso kosten kwijt aan de dierenarts. Dat kan ook rustig 1.000 euro worden, als ze niet drachtig wordt. Met een aantal hengstenhouders, zeker in deze tijd, valt daar over te praten. Je hebt een stermerrie, dus er is onderhandelingsruimte om de gustregeling aan te passen. Heel simpel gezegd.. voor iets meer geld heb je gewoon een beter paard met gunstige papieren = betere positie (ook voor het paard, zelf trouwens niet alleen voor jouw portemonnee) bij een eventuele verkoop.Citaat:Omdat ik dat er niet voor over heb, en omdat de duurdere hengsten geen garantie geven op veulen terwijl de andere dat wel doen. Geen dracht is geen dekgeld of geen dekgeld voor volgend jaar. Ikheb geen zin om 1000 euro kwijt te raken en geen veulen te hebben.
net als Apollo nog maar 2 jaar onder de man.
. Apollo is zoals Samber en zo fokt die ook
fjordowner18 schreef:en ceaser ter linden?
aes goedgekeurd dus a registratie kwpn en homozygoot voor bont