Mijn mooie merrie laten dekken door Apollo v. Samber?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:16

Apollo x Farmer ster
Afbeelding
Apollo x Unikum (v. Manno)
Afbeelding
zijn opzich toch vrij mooi ;)

jst_lyske

Re: Mijn mooie merrie laten dekken door Apollo v. Samber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 20:33

Ja inderdaad, zijn prachtig. Eerlijk gezegd bevalt het dekgeld van apollo mij ook beter. Maar is het echt een groot verschil met a of b reg?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:14

agerrits schreef:
Sammie schreef:
Dekt die nog? Daar hoor ik niks meer van. Die liept toch ZZL?

CCS had wel ergens een dekbevret, dat zal ES of EAS zijn geweest? ES bestaat niet mere.

Die heeft GP gelopen.
Je roep veel, maar weet weinig, vooral veel conclusie werk. Verder draag je Haico aan, Met haarlem voor deze merrie juist wel richting springen. Verder loopt hij al jaren in de sport en is onze jonge hengst al op het zelfde niveau in 1,5 jaar.

Eens lezen? Ik roep niks, ik vraag. Ik heb Haico helemaal niet aangedragen, alleen maar gezegd dat die er ook is (dwz bij stamboeken waarbij je bij het KWPN reg. a krijgt). Ik heb er alleen al een tijd niks van gehoord, vandaar mijn vraag dekt die nog. Meende namelijk eens begrepen te hebben dat die verkocht is, vandaar de vraagteken er achter. Met vragen lijkt mij niks mis mee :)

CCS is trouwens bij het NES goedgekeurd en in Duitsland. Van NES betwijfel ik dus of dat stamboek nog bestaat. Een zoon was ggk bij het ES. Hij was wel lichte tour ipv ZZL. Wanneer heeft hij Grand PRix gelopen dan?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:10

Ik vind het eerlijk gezegd zonde om bij zo'n merrie een niet ggk hengst te zetten. Misschien kun je eens kijken naar bijvoorbeeld Dark President? Die is dit jaar voor €650,- beschikbaar voor predikaat merrie's.

Ook de (jonge) gelderse hengsten kosten zo rond de 500/700 euro. Commercieel gezien beter.
Het is natuurlijk niet voor niks dat Apollo niet goedgekeurd is. Het zal best een leuke hengst zijn, al heb ik niks met bont.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:12

Klopt je hebt ook gelijk, CCS heeft Prix st Georges nog gelopen in 2007, was in de war met le pinottie primo S, de bonte van Samber in GP, wel vrij dom van mij want die is nooit dekhengst geweest 8)7

Zou nu inderdaad niet weten of CCS nog dek. Maar eerlijk is eerlijk die zou mogelijk best kunnen pasen op deze merrie

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:20

rocksyboy schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd zonde om bij zo'n merrie een niet ggk hengst te zetten. Misschien kun je eens kijken naar bijvoorbeeld Dark President? Die is dit jaar voor €650,- beschikbaar voor predikaat merrie's.

Ook de (jonge) gelderse hengsten kosten zo rond de 500/700 euro. Commercieel gezien beter.
Het is natuurlijk niet voor niks dat Apollo niet goedgekeurd is. Het zal best een leuke hengst zijn, al heb ik niks met bont.

Hoe kom je daarbij? Probeer jij eens een bonte Apollo te kopen? Ik wil ze ook graag hebben van mij klanten. Voor de 2 op de foto's heb ik geld geboden, maar ik heb ze niet, en mijn bod zit wel 20x boven het dekgeld van toen.
Bont is vrij commercieel, probeer ze eens zo te fokken en dan ook met echte kwaliteit zou ik zeggen. ;) :D
Tevens is het niet voor niks dat Apollo niet is goedgekeurd, hij is namelijk behalve BP nog nergens aangeboden. Ik had gewoon niet verwacht dat zijn aanleg zo groot zou zijn en ik had niet verwacht dat hij zoveel merries zou krijgen. Dus ben het met je eens dat het tijd gaat worden dat hij word aangeboden, bij een EU erkend stamboek of zo iets ;)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:33

Ik ben benieuwd, wanneer gaat dat gebeuren?

Commercieel gezien is het een feit dat Reg B minder opleveren. Bont is ook een kleinere markt voor. Niet iedereen houdt van bont. Ik begrijp dat het jou hengst is en dat jij hem zal verdedigen, maar de meeste mensen vinden hun eigen hengst goed genoeg voor het KWPN. Dat hij het best leuk doet in de sport is geen garantie tot goedkeuring, laat staan dat zijn nakomelingen dat ook gaan doen.

Jij doet een bod, dat 20 maal hoger is dan het dekgeld, ik zou dat nooit doen op een Reg B veulen. Nooit.
Smaken verschillen, dus dat jij dat doet, zegt nog niet dat een ander dat ook wil doen.

Ik fok zelf (samen met pa) niet onverdienstelijk KWPNers. Als je daar een goede hebt, krijg ik ook regelmatig goed geld geboden. Dat ik hem/haar dan niet kwijt wil, zegt niks.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 11:12

Cool Cracker S dekt nog steeds, zijn dekgeld is 500 euro. Is hij dan wel goedgekeurd? Ik zie namelijk bij zijn info nergens staan dat zijn veulens in mogen worden geschreven bij het kwpn. Apollo en Haico mag dat wel. En of het nu een B of A reg. wordt is volgens mij als ik het zo lees alleen voor de prijs belangrijk. Ook al zou ik het toekomstige veulen te koop zetten, dan nog hoef ik er mijn brood niet mee te verdienen. Ik hoef geen veulen te fokken van 10.000 euro.

De discussie wijkt een beetje af van mijn vraag. Met bovenstaande, wie zouden jullie dan kiezen, Haico, Apollo of Cool Cracker S.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:27

Cool cracker S is hetzelfde als Apollo. Reg. B. bij het KWPN. Haico zou reg. A zijn. Cool Cracker is ook goedgekeurd bij een Duitse stamboek, maar ik dacht meen dat niet erkend werd door het KWPN.

KWPN moet in principe registreren, maar als het stamboek niet is erkend is het standaard Reg B. NRPS- paarden wordt erkend bij het KWPN. ( = reg a)

Een veulen van een KWPN hengst kost geen 10.000 euro. Je hebt bij het KWPN ook hengsten van 500 euro. De meesten zitten rond de 800-900 euro. De duurderde tussen de 1250-2000 euro. Je eerste prioriteit zou moeten zijn of de combinatie goed is. Niet je portemonnee. Zoals ik al eerder zei een slechte eet net zoveel als een goede, je kan er alleen niks mee. Je hoeft echt geen fortuin aan het dekgeld uit te geven, maar twee paarden kosten het dubbele van 1 paard. Als je op dekgeld wil ‘besparen’ vraag jezelf dan ook af of je twee paarden kunt onderhouden.

Houdt daarnaast altijd rekening met de vraag ‘wat als’. Wat als ik moet verkopen? Je kan nl. nooit zeker zeggen wat de toekomst brengt. Voor jou maakt reg. A./reg.B. niet uit, voor de verkoop wel. Zéker als het veulen niet bont zou worden (dan is het nl. een van de velen - en op dit moment is verkoop een drama). Ik zal niet zeggen dat het dier onverkoopbaar is, maar daarvoor zal er toch zeker enig gangenwerk in het paard moeten zitten. Kies dus voor een hengst die ook past, niet alleen of ie een leuk jasje heeft.

Zonder je merrie gezien te hebben kan ik niet zeggen voor wie je moet gaan. Op basis van papier kun je springgericht en ook zeker nog wel dressuurgericht gaan. Maar voor dat laatste zou het fijn zijn als je merrie zelf ook wat leuk gangenwerk heeft.

Ook al zit de eigenaar hier en ik het paard niet ken zou Apollo op basis zijn papierwerk, goedkeuringshistorie onderaan het lijstje staan. Misschien eens nadenken over verder in de sport en dan aanbieden bij het NRPS? Cool Cracker heeft gepresteerd in de sport en zijn directe familie heeft het ook niet onverdienstelijk gedaan. Haico is springgefokt, maar zelf een minimale draf.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:14

Sammie schreef:
Cool cracker S is hetzelfde als Apollo. Reg. B. bij het KWPN. Haico zou reg. A zijn. Cool Cracker is ook goedgekeurd bij een Duitse stamboek, maar ik dacht meen dat niet erkend werd door het KWPN.

KWPN moet in principe registreren, maar als het stamboek niet is erkend is het standaard Reg B. NRPS- paarden wordt erkend bij het KWPN. ( = reg a)

Een veulen van een KWPN hengst kost geen 10.000 euro. Je hebt bij het KWPN ook hengsten van 500 euro. De meesten zitten rond de 800-900 euro. De duurderde tussen de 1250-2000 euro. Je eerste prioriteit zou moeten zijn of de combinatie goed is. Niet je portemonnee. Zoals ik al eerder zei een slechte eet net zoveel als een goede, je kan er alleen niks mee. Je hoeft echt geen fortuin aan het dekgeld uit te geven, maar twee paarden kosten het dubbele van 1 paard. Als je op dekgeld wil ‘besparen’ vraag jezelf dan ook af of je twee paarden kunt onderhouden.

Houdt daarnaast altijd rekening met de vraag ‘wat als’. Wat als ik moet verkopen? Je kan nl. nooit zeker zeggen wat de toekomst brengt. Voor jou maakt reg. A./reg.B. niet uit, voor de verkoop wel. Zéker als het veulen niet bont zou worden (dan is het nl. een van de velen - en op dit moment is verkoop een drama). Ik zal niet zeggen dat het dier onverkoopbaar is, maar daarvoor zal er toch zeker enig gangenwerk in het paard moeten zitten. Kies dus voor een hengst die ook past, niet alleen of ie een leuk jasje heeft.

Zonder je merrie gezien te hebben kan ik niet zeggen voor wie je moet gaan. Op basis van papier kun je springgericht en ook zeker nog wel dressuurgericht gaan. Maar voor dat laatste zou het fijn zijn als je merrie zelf ook wat leuk gangenwerk heeft.

Ook al zit de eigenaar hier en ik het paard niet ken zou Apollo op basis zijn papierwerk, goedkeuringshistorie onderaan het lijstje staan. Misschien eens nadenken over verder in de sport en dan aanbieden bij het NRPS? Cool Cracker heeft gepresteerd in de sport en zijn directe familie heeft het ook niet onverdienstelijk gedaan. Haico is springgefokt, maar zelf een minimale draf.

Kijk ik ben laatst bij een zeer verdienstelijke kwpn fokker geweest voor advies. Deze raadde mij Chello van de VDL aan. Een prachtige hengst met goed papier, maar echt te duur voor mij in dekgeld. 2 paarden onderhouden is voor mij geen probleem, want als het er nou 3 of 4 zijn, die laatste kan er ook nog wel bij. Ik heb namelijk zelf een stal en wei. Ik had op het oog om het dekgeld niet hoger te laten worden dan 600 euro.

Mijn merrie zit qua gangenwerk wat minder, daarom wou ik er ook een dresuur gefokte hengst op hebben. Ze heeft namelijk moeite met stappen, ze heeft maar 4 gangen: rustige stap, rustige draf, galop en hard galopperen. Uitgestrekte draf en uitgestrekte stap heeft zij heel veel moeite mee. Dit komt ook omdat ze voorheen weinig dressuur gereden heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:39

Wat is de reden dat je aan dekgeld maar max. 600 euro uit wil geven? Voor circa 300 meer heb je nl. een hele berg hengsten waar je uit kunt kiezen die zeker iets toe kunnen voegen. En stel dat je merrie niet drachtig wordt of lastig drachtig wordt ben je ook het .e.e.a. kwijt aan dierenartskosten.

Dat je de gangen wil verbeteren is een goed punt, maar bedenk wel dat je met een dressuurgefokt paard niet persé een veulen krijgt dat hetzelfde loopt als pa. Je hebt wel meer kans op een paard met beter gangenwerk, maar een allrounder heeft dat ook en je behoudt het springen. Je merrie is trouwens ster. In een tijd dat bij de springrichting (die er toen niet was) ook rekening gehouden werd met de gangen. De basisgangen bij je merrie zijn dus zeker voldoende. Ze zal misschien wat meer moeite hebben met sluiten en dragen.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 13:24

Omdat ik dat er niet voor over heb, en omdat de duurdere hengsten geen garantie geven op veulen terwijl de andere dat wel doen. Geen dracht is geen dekgeld of geen dekgeld voor volgend jaar. Ikheb geen zin om 1000 euro kwijt te raken en geen veulen te hebben.

Bovendien kun je ook een niet zelf gefokt veulen kopen voor 1000 euro, met de zekerheid dat je een veulen hebt.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:47

CCS heeft Grand Prix gelopen en kan ook heel leuk springen. Ik kan het e.e.a. voor je navragen bij oprechte interesse.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:11

Citaat:
Omdat ik dat er niet voor over heb, en omdat de duurdere hengsten geen garantie geven op veulen terwijl de andere dat wel doen. Geen dracht is geen dekgeld of geen dekgeld voor volgend jaar. Ikheb geen zin om 1000 euro kwijt te raken en geen veulen te hebben.
Ik snap je niet helemaal eerlijk gezegd. Bij de meeste hengsten heb je een gustregeling. Dan krijg je het grootste gedeelte gewoon terug. En het jaar daarop betaal je niet extra of je krijgt een korting als je een hengst van hen neemt. Ook als je een andere hengst neemt. Jij bedoelt waarschijnlijk geen veulen = geen dekgeld betalen? Dat is maar bij weinig hengsten, hoor. Naast de dekking ben je sowieso kosten kwijt aan de dierenarts. Dat kan ook rustig 1.000 euro worden, als ze niet drachtig wordt. Met een aantal hengstenhouders, zeker in deze tijd, valt daar over te praten. Je hebt een stermerrie, dus er is onderhandelingsruimte om de gustregeling aan te passen. Heel simpel gezegd.. voor iets meer geld heb je gewoon een beter paard met gunstige papieren = betere positie (ook voor het paard, zelf trouwens niet alleen voor jouw portemonnee) bij een eventuele verkoop.

Uit deze drie hengsten zou ik CCS nemen, puur op prestaties, aansluiting papier. Maar dat is, nogmaals, op papier. IRL ken ik jouw merrie niet en kan het dus anders uitpakken.

Als het je alleen om een extra paard te doen is (bont of niet), dan is de goedkoopste optie er gewoon 1 te kopen ja. Met 600 euro ben je écht niet klaar. Dat is alleen het dekgeld. De rest (van dierenarts tot drie jaar later) komt er nog allemaal bij. :)

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:23

Ik zou persoonlijk voor Cool Cracker gaan..
Concorde is bij ons op stal gefokt en daarom zit het in veel van de paarden. Tussen zijn nakomelingen zitten regelmatig geweldige dressuur kracks!
Meeste zijn wel late bloeiers.
En aangezien je wel iets wat goeie papieren wil, zou ik niet voor Apollo gaan..
Haico is wel oké, ik ben er geen fan van.. Loopt voor mijn mening een beetje kort..

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:51

Zeker timo_040, wist niet dat je op goed papier kon rijden. Mijn merrie onder de naam Nicky achtief in de springsport is een papierloos paard, springt nu al Z, is uitgenodigd om nationaal te starten 1.35. Topper in de dop. :D net als Apollo nog maar 2 jaar onder de man.
Heb ooit dure paarden aangeschaft, wat vallen die mij tegen, ik ruim ze voor weinig op, dus kom maar langs als je ze met goed papier wel wil hebben :+ . Apollo is zoals Samber en zo fokt die ook ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:55

opzich ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:56

Even over het vos en het bont: dat staat compleet los van elkaar. Vos is een kleur, bont een patroon. Compleet andere genen dus

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 17:03

Hier mag wel een slotje op. Als mijn merrie hengstig wordt dan heb ik mijn keuze gemaakt. Mits hij dan nog beschikbaar is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:34

En waarom moet er dan een slotje op :?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 17:51

Weet ik niet ik dacht dat je dat altijd moest doen ;)

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:06

Wat is het geworden? Volgens mij heb ik eroverheen gelezen :o

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 18:13

Binnenkort zal ik de keus plaatsen, aangezien er nogal pross and cons zijn engels ;)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:28

en ceaser ter linden?
aes goedgekeurd dus a registratie kwpn en homozygoot voor bont

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:07

fjordowner18 schreef:
en ceaser ter linden?
aes goedgekeurd dus a registratie kwpn en homozygoot voor bont

Ik dacht 'Licensed' A.E.S. en ggk BP ... dus B registratie KWPN.

Wel homozygoot voor bont EN homozygoot zwart ... dus altijd een zwart bont of bruin bont veulen.

http://www.hoeveterlinden.be/index.php? ... &Itemid=53