[TI] is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:47

Is niet verkeersmak ;)
We wonen in agearisch gebied met veel landbouwverkeers en tractoren op de weg.
Verkeersmak was onze absolute vereiste, juist omdat dit iets gaat zijn waar het meisje straks alleen de weg mee op moet.

( hoewel ik toegeef dat de meeste dit trouwens wel waren die we gevonden hadden :j , daar lag de moeilijkheidsgraad niet in )

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:33

Begrijp me niet verkeerd hoor,maar is het wel verstandig om een jong meisje alleen met paard op pad te sturen?
Of begrijp ik je verkeerd.
Ik vind sowieso dat als je alleen met een paard op pad gaat je een hele ervaren en zekere ruiter moet zijn.
Toevallig heb ik zo'n tinker waar ik bij wijze van spreken onervaren ruiters mee door het bos zou sturen,maar deze dieren zijn met een lantaarntje te zoeken en vaak ook niet te koop.

Lowara

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:38

Een 12 jarige kan prima zelf op buitenrit een rondje doen, hangt natuurlijk van de ervaring af hoe ze rijden en reageren in situaties. Deze ruiter heeft nu zo'n 5 jaar ervaring, en heeft alleen maar op prive dieren gereden.
Maar hier zie ik ze op die leeftijd aan de lopende band voorbij rijden, en zelf was ik ook rond die leeftijd toen ik alleen naar buiten ging :j
Wel bewust gezocht naar een braaf dier waar het ook mee kan. Als een tinker staakt, schrikt of raar doet op buitenrit, kan het niet, veel te gevaarlijk.

Maar als het een tinker is zoals mijn eigen twee tinkers, kun je erbij wijze een 7 jarige alleen mee laten rijden. ( sterker nog, de 9 jarige beginners rijden hier los ( wel met de fiets erbij natuurlijk) en zonder andere paarden gewoon op oa mijn tinker van 1.60m hoog) op openbare wegen.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 05:49

Maar het blijven wel dieren, ze kunnen altijd schrikken, staken of raar doen. Hoe braaf en paard ook lijkt.
mijn tinker is ook verkeersmak een maalt niet om groot verkeer, maar kan ook soms schrikken van iets kleins wat je niet verwacht, t gaat alleen om de reactie die hij geeft lijkt mij.
mijn vorige tinker schoot weg, deze zet 3 stappen en is op 1 teugel stil te zetten, terwijl ze beide verkeersmak waren

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:16

Dat kan. Maar dan zou geen enkel kind ooit op een pony kunnen rijden.
Want elk dier kan schrikken of iets doen.
Een voorop; als er iemand voorzichtig is mbt rijden, ben ik het.
Beginners kunnen hier zo een jaar rijden zonder ooit in galop te hebben gezeten of los te hebben gelopen, puur omdat ik wil dat ze controle hebben over hun rijdier.
Zelfde geldt met springen of buitenrijden, eerst bewijzen dat je verantwoordelijk bent en in situaties kan handelen, voor je dit mag.

Maar.. Als ze dit hebben laten zien ( en heb twee warmbloedig pony's die flink raar buiten kunnen doen), en hiermee overweg kunnen, dan heb ik er geen problemen mee om een 12 jarige met ervaring alleen erop uit te sturen.
Uiteraard weten we de route en gaat er een telefoon mee, maar ik durf zo'n ruiter prima alleen te laten gaan.
Maar wederom; zowel rijdier als ruiter hebben zich dan inmiddels wel bewezen hierin, voor ze alleen op pad worden gestuurd.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:39

Wie reed er vroeger ook al niet jong buiten , ik was er ook eentje van hoor , 10 jaar oud met een "braaf" welshje , was ik uren aan het zwerven buiten ....

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:45

Helaas heb ik hier ook een vriendinnetje van mijn dochter met heel veel ervaring en een hele brave pony van de motorkap van een auto af mogen plukken,het blijven in mijn ogen vluchtdieren,maar miss ben ik te voorzichtig met mijn dochter......

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:54

Persoonlijk zou ik die prijs ook niet betalen voor een 12 jarige die niet onder het zadel is.
Dus misschien is het een idee haar wel zadelmak te maken.
Als ze braaf is ben je in een paar maanden een heel eind.