Boswandeling met merrie & veulen, dan 6 weken oud, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Re: kan dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:00

Dat realiseer ik me nu pas, ik weet niet hoe groot de paarden zijn maar dat word hard rennen dan _O-

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:02

Kirsha schreef:
Dat realiseer ik me nu pas, ik weet niet hoe groot de paarden zijn maar dat word hard rennen dan _O-

phaha

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 13:13

het zijn shetlanders.
en is het nou zo moeilijk om te lezen:
WE GAAN PAS OVER 6 WEKEN (als we gaan) DAN IS HET VEULEN 6 WEKEN OUD.
er staat nergens dat het veulen nu 6 weken oud is

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:14

Ook voor een veulen van 6 weken oud is het zwaar, die hoefjes kunnen in het bos ook beschadigd raken, heb je baby nagels wel is gezien hoe zwak die nog zijn. Die hoefjes zijn niet zo sterk als die van een volwassene shetlander hoor

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:30

Lieve mensen. Willen jullie alsjeblieft alle in vrijheid levende paarden in Mongolië, Mexico, Australië en op de Shetlandeilanden en eigenlijk overal ter wereld alsjeblieft even gaan vangen en in paddocks opsluiten totdat alle veulentjes een paar maanden oud zijn? Zodat ze niet moe kunnen worden van het meelopen met andere paarden en hun tere hoefjes niet aan boomstammetjes en steentjes worden blootgesteld?

Kom op! We hebben het over páárden. Niet over my little ponies!

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:40

Koper schreef:
Lieve mensen. Willen jullie alsjeblieft alle in vrijheid levende paarden in Mongolië, Mexico, Australië en op de Shetlandeilanden en eigenlijk overal ter wereld alsjeblieft even gaan vangen en in paddocks opsluiten totdat alle veulentjes een paar maanden oud zijn? Zodat ze niet moe kunnen worden van het meelopen met andere paarden en hun tere hoefjes niet aan boomstammetjes en steentjes worden blootgesteld?

Kom op! We hebben het over páárden. Niet over my little ponies!

maar dit is wat anders, dit zijn pony's die niet worden opgevoed in het wild ..

*mijn pony denkt wel dat het een my little pony is ! haha :') *

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:42

Natuurlijk is dat niet anders. Paarden zijn bewegingsdieren die veulens krijgen die vrijwel meteen kunnen staan en lopen. Of ze nou gedomesticeerd zijn of niet.

Juist goed dat TS haar paardjes als paarden behandelt en niet als barbies :j

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:45

ja okee, bij mijn oude leasepony gaan ze ook met veulens gelijk de weg op enzo omdat ze het moeten leren.
maar 6 weken.. zou ik zelf niet graag met mijn pony willen.. het kan natuurlijk wel maar dat is een ander verhaal !
gaan er uberhaubt wel oudere mensen mee ?
of zijn die pony's van de TS zelf ?

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 13:46

x_mayra schreef:
ja okee, bij mijn oude leasepony gaan ze ook met veulens gelijk de weg op enzo omdat ze het moeten leren.
maar 6 weken.. zou ik zelf niet graag met mijn pony willen.. het kan natuurlijk wel maar dat is een ander verhaal !
gaan er uberhaubt wel oudere mensen mee ?
of zijn die pony's van de TS zelf ?

mijn ouders gaan mee,
het zijn mijn verzorgpony's, en van de eigenaar mogen we naar het bos toe, en alles doen wat we er mee willen,
als ze ooit maar weer terug komen in het weiland

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:47

Ik zou óók als het veulen pas 6 weken oud is als je gaat,moeders en veulen thuis laten,hier is nog genoeg tijd voor maar vind het persoonlijk te vroeg en te ver en te veel wat er gevraagd word.. en om een 6 weken jong veulen thuis te laten lijkt me nou ook geen optie. Eventueel de wandelbosrit inkorten zou ook een idee zijn gewoon even een half uurtje ofzo, lijkt me voor de eerste keer ook wel heel wat voor t veulen al die nieuwe dingen zien en ruiken enzo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:52

Gewoon gezellig gaan hoor TS, niet urenlang natuurlijk maar een veulen van 6 uur oud kan al goed met z'n moeder mee lopen. En een veulen van 6 weken helemáál. Wel goed opletten of hij niet moe wordt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:53

Ik verplaats dit topic van BEH naar KS, daar past dit beter.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:53

Blijft het feit dat dit topic nogal zinloos is. De titel is 'kan dit' en TS vraagt of het kan of dat moeder+kind thuis moeten blijven. En als mensen dan aanraden om thuis te blijven zoekt TS allemaal manieren om wél te kunnen ('met veel pauzes'). Sorry hoor, maar waar dient dit topic dan voor, raad vragen terwijl je toch al besloten hebt dat je gaat?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:55

Ook vind ik wel een puntje is dat je wel rekening moet houden met het feit dat ALS er iets gebeurd met zo jong veulentje in t bos, die er nog nooit geweest is en zeker niet een lange tijd,dat ALS er dus iets gebeurd,jij wel verantwoordelijk bent ook al ben je alleen de verzorgster en niet de eigenaar...

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 13:55

Kirsha schreef:
Blijft het feit dat dit topic nogal zinloos is. De titel is 'kan dit' en TS vraagt of het kan of dat moeder+kind thuis moeten blijven. En als mensen dan aanraden om thuis te blijven zoekt TS allemaal manieren om wél te kunnen ('met veel pauzes'). Sorry hoor, maar waar dient dit topic dan voor, raad vragen terwijl je toch al besloten hebt dat je gaat?

nou misschien heb je wel gelijk. maar wat is nou uiteindelijk je probleem.
als je het zon onzin vind reageer dan gewoon niet!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:57

Mioux schreef:
Ook vind ik wel een puntje is dat je wel rekening moet houden met het feit dat ALS er iets gebeurd met zo jong veulentje in t bos, die er nog nooit geweest is en zeker niet een lange tijd,dat ALS er dus iets gebeurd,jij wel verantwoordelijk bent ook al ben je alleen de verzorgster en niet de eigenaar...

Haar OUDERS gaan mee. Ze zijn met 4 mensen (TS, haar ouders en de vriendin) om twee shetten en een veulen in bedwang te houden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:58

famke43 schreef:
Kirsha schreef:

nou misschien heb je wel gelijk. maar wat is nou uiteindelijk je probleem.
als je het zon onzin vind reageer dan gewoon niet!

Dat vind ik nou een heel goed idee. Doei!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:59

Dan nog verzorgt zíj de pony's en moet je wel aan t welzijn denken van t veulen :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:01

sorry vind dat sommige er wel een groot drama van maken. paarden zijn trek en vluchtdieren, ze zijn van nature gewend om op een dag lange afstanden te kunnen lopen. Denk dus echt niet dat dit ook maar slecht voor een veulen kan zijn :') Ik zou het wel alleen bij stappen houden :) Het zijn heel veel indrukken voor een veulen als die dan voor het eerst van zijn/haar vertrouwde terrein afgaat en dan wil je het diertje natuurlijk niet uitputten :P Zolang alles maar zo rustig mogelijk verloopt zie ik er echt geen enkel probleem in om niet te gaan hoor :') jong geleerd is oud gedaan zeggen we maar :P

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:03

Ik heb t ook niet zozeer alleen over de afstanden, maar omdat TS aangeeft dat ze meer gangen wilt doen als stappen,dan zou ik daarom wel de afstand aanpassen,gaat ze alleen stappen,dan even lekker pauze tussendoor met water

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:04

ik zou het wel echt alleen bij stappen houden :)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:08

Ik denk steeds: waarom zou je het doen? Je neemt een aantal risico's, waarvan de grootste is dat het niet jouw eigen pony's zijn. Hebben je ouders ervaring met de pony's? Heb je al uitgezocht hoe het zit met aansprakelijkheid? Voor de pony en het veulen zal het weinig problemen opleveren, maar je haalt je wel iets op de hals. De vraag is of je dat moet willen.
Als je alles goed geregeld hebt, en je weet wat je doet, dan kun je er een mooie dag van maken! :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:10

Mee eens ninia :) Ervaring met veulens is wel handig, maar ook zeker niet onhandig als er zowiezo 1 is die ervaring heeft met jonge paarden/veulens

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 14:18

ervaring met jonge veulens? mijn ouders niet.
mijn vriendin & ik een beetje. maar we knopen ze niet vast aan elkaar.
longeerlijn aan moeder en halstertouw aan veulen.
en na 6 weken zal het veulen echt nog niet bij haar moeder vandaan rennen.
(vorig jaar waren er ook 2 veulens bij de pony's, en die bleven er wel 4 maand naast lopen)
en de moeder van het veulen is zo mak als een lammetje, en ze schrikt nergens meer van.
nou ja nergens, het blijven wel vluchtdieren maar ze is zo bomproof mogelijk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:19

Veulens kunnen altijd door welke redenen dan ook even snel weghoppen bij mama, vergis je daar niet in :) maar een halstertouw wennen is en lijkt me zeker niet onhandig voor die tijd. En als je alleen stapt en dan voor de eerste keer een niet te lange tijd en dan steeds iets uitbreiden,is ook een optie ?