[TI] klaarmaken keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:05

Bij het ICS-NL zijn niet altijd voorbrengers aanwezig, nee :)

Tegen de tijd dat de keuring in Sint Anthonis eraan zit te komen, wordt er meestal wel een topic geopend met de vraag wie er komt, etc.
Misschien kan je daar dan evt. even vragen op iemand jouw paard wilt voorbrengen of helpen met voorbrengen (erachter rennen bijv.) :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:35

Zo, vandaag eens geoefend op 'keuring'klaar maken. Naja, het is wat je keuringklaar kan noemen :') Ik wou haar draf en stap eens op beeld zien, zodat ik zelf wat kan beoordelen en vergelijken. Er loopt inderdaad niemand achter, en ik denk dat er wat meer pit in zal zitten op de dag zelf. Enne, ze is inderdaad niet door de wasstraat gegaan :P We moeten echt nog hard oefenen op stand, iemand enig idee? Nu, wat vinden jullie ervan??

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:58

Zoals hierboven al wordt gezegd niet verven en niet teveel plukken aan doe jonkies...
Ze zijn zoals ze zijn en goed opgeleide keurmeesters weten waarover een jaarling over moet beschikken en of er potentie in zit.
Wassen, trailerladen, vreemd terrein, vreemde paarden, stap, draf maar vooral stilstaan goed oefenen.
Zorg dat je paardje zich overal laat aanraken, zodat hij braaf en rustig is bij de keurmeester.

Kaat, leuk dat je al bezig bent met Tinky.
Probeer dat ze straks netjes aan een 'slap' touwtje naastje je stapt en draaft...
Dus niet dat jij de kar moet trekken..
Netjes vierkant staan is zoals het moet.. En dit zal enkele minuten duren...
Daarna een rondje rechts om stappen en een rondje rechtsom draven..

Zorg dat het paardje goed in verhouding is.. Niet te dik, niet te dun..
Ik zou met een jong paard niet teveel gaan doen.. Lekker wandelen af en toe eens een rondje met de fiets maar niet longeren etc.
Jonge paarden kunnen overbouwd zijn.. Dat is nou eenmaal zo..
Een ouder paard zou ik wel longeren of lekker door los/mul zand oefenen ( goed voor de bespiering)

Verder wassen..
Goede wit makers;
Zilver shampoo
Groene zeep
Betadine shampoo
Cowboy magic

Sokken worden nog wel eens opgefluft (touperen) met haarlak en voor het witte resultaat talkpoeder/babypoeder.

Je hebt voorbrenghoofdstellen in de handel maar je eigen 'simpele' hoofdstel is net zo goed!
Het is maar net wat je mooi vind!!
:D

Oo jaaa en filmpjes op youtube... Kijk hoe andere het doen op keuringen..
Goodluck!!!

Kaatastrof

Re: klaarmaken keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:16

Klopt, ze had niet veel zin, we passeerden ook altijd langs ons huis, ze wou liever lekker grazen bij der maatjes :) Op de keuring is er wel iemand die achter haar loopt, zijn er andere paarden en is het een ongekende omgeving, dus daar zal er wel wat meer pit inzitten :D

Wat vind je voor de rest qua bouw en gangen?

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:48

Jackytje schreef:
Klopt, ze had niet veel zin, we passeerden ook altijd langs ons huis, ze wou liever lekker grazen bij der maatjes :) Op de keuring is er wel iemand die achter haar loopt, zijn er andere paarden en is het een ongekende omgeving, dus daar zal er wel wat meer pit inzitten :D

Wat vind je voor de rest qua bouw en gangen?

klopt komt wel goed joh... lekker oefenen!

Over bouw en gangen ga ik mij niet uitlaten ... daar heb ik immers niet voor geleerd ;)
Daarbij is het altijd een moment opname.. het ene paard loopt lekkerder op eigen terrein en het ander doet het beter daarbuiten..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:50

Hihi, oké dan :D Dan moet ik maar even geduld hebben tot de keuring zelf.. Ik ben echt zoo benieuwd hoe ze het dit keer doet, we hopen natuurlijk op een 1ste - maar dat doet iedereen wel denk ik - maar ik wil niet te veel hopen, anders ga ik teleurgesteld zijn. (Ze heeft een ster, ik wou gewoon graag nog eens meedoen omdat ze nu zo goed is opgeknapt en ik erg benieuwd ben hoe ze het gaat doen nu)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:40

Ik stel mijn vraag hier maar, is redelijk het zelfde,
Wij willen dit of volgend jaar met onze hengst naar de keuring..
hij is nu 3, word in juni 4, Word er dan meer verwacht? Onder het zadel ofzo?
want hij wordt op t moment pas beetje opgepakt met longeren ;)
En als veulen had hij op 1 punt na 2de premie behaald, Wordt dat meegerekend?
Over welk stamboek we hem willen zijn we nog niet helemaal uit..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:46

Voor hengsten is een aparte keuring. Van het ICS-NL is deze elk jaar in april, van het NSvT in oktober, dit jaar op 26 oktober. GCDHA weet ik zo uit mijn hoofd niet welke datum.

Bij alle stamboeken wordt de bouw beoordeeld wanneer het paard aan de hand staat opgesteld, vervolgens moet er aan de hand gestapt en gedraafd worden. Bij het NSvT de eerste ronde op harde ondergrond, als dat goed is op zachte ondergrond, ICS-NL is enkel op zachte ondergrond.

Bij het NSvT moet je - na goedkeuring op de dag zelf - ook nog een spermarapport laten maken.

Onder het zadel is geen must voor toelating, als extraatje kan je bij het NSvT wel een sportpredikaat behalen, en bij het ICS-NL een werkproef, maar dit is niet op de dag zelf.

-correct me if I'm wrong.... -

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:54

HijadelaLuna schreef:
Bij alle stamboeken wordt de bouw beoordeeld wanneer het paard aan de hand staat opgesteld, vervolgens moet er aan de hand gestapt en gedraafd worden. Bij het NSvT de eerste ronde op harde ondergrond, als dat goed is op zachte ondergrond, ICS-NL is enkel op zachte ondergrond.

Bij het NSvT moet je - na goedkeuring op de dag zelf - ook nog een spermarapport laten maken.

Kleine aanvulling op NSvT deel;

1e ronde is inderdaad op het harde, 2e ronde is op het zachte.
Spermarapport mag je natuurlijk ook voorafgaand de keuring doen. Idem voor rontgen, hengst moet ook in orde worden bevonden op de foto.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:57

oke, want denk voor dat ie onder het zadel is we wel minstens jaar verder zijn :P liggen nog wel eens stil vanwege kwaliteit van de bak...
En t is een echte puber haalt afentoe t bloed onder je nagels vandaan.

Ik denk wel dat ie wel eens kans maakt kwa karakter en bouw(maar dat zeg ik, heb niet heel veel verstand van tinker keuringen ect.), ziet er goed uit en is gewoon een lief beest :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:02

Tip: Zorg dat de opvoeding in orde is. Dat hij kan stil staan voor een paar minuten, dat hij achter je blijft bij zowel stappen als draven aan de hand. Dat hij ook netjes doorstapt- en draaft wanneer jij het zegt. Je zou niet de eerste zijn die een prima paard heeft maar waarbij het gedrag punten kost of zelfs zorgt voor afkeuring. Oefen dit niet alleen in vertrouwde omgeving, maar ook op vreemd terrein en met vreemde paarden om hem heen. Als je verder een gezond paard in nette conditie laat zien kom je al een heel eind wat betreft puntjes waar je invloed op kan hebben.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:06

Oke heel erg bedankt voor de tips ;) zal oefenen met het lopen ook idd, hij kan het heel netjes, alleen heeft er niet altijd zin in }>

zal ook kijken of we weer kunnen oefenen met het trailer laden ect.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 10:48

Ik ben gisteren voor de eerste keer geoefend met mijn kleintje met Trailertraining. Ik had erger verwacht maar het ging super, wat trek en duw werk maar hij stond er uiteindelijk op met als beloning was hooi. Na de training heb ik hem maar eens flink onder handen genomen en ik moet zeggen dat de Biotex het aller beste helpt. ik heb hierboven net ook eens naar het filmpje zitten kijken en het is heel slim wat je doet. Nu kun je kijken wat zijn betere punten zijn en zijn zwakkere punten. Ik ga er ook eentje maken :D

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:23

Waar kan je de tijd van de keuring vinden?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:45

Welke tijd bedoel je?

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:54

oke je wilt dus naar een keuring? hier komen de tips
1 was de staart en manem altijd en evt de benen
2 niet knippen en scheren vooral de oren niet en manen ook niet
3 knip de staar wel recht oren aleen uitstekende haren weg knippen en deen de sokken van het paard ook recht afknippen maar niet te kort
5 oren niet uit knippen dat is strafbaar voor op keuring
6 keelhaar op maat knippen
7VOORAL GEEN VLECHTJES IS VERBODEN OM KRULLEN IN DE STAART TE HEBBEN
8 je paard mag aleen een wit show halster /hoofdstel met of zonder kimketting maar het touw moet ook wit zijn
9 je moet zelf ook wit gekleed zijn en neem voor de zekker heid een aanjager mee
10 als de hoeven van je paard/pony zwart zijn zal ik ze extra zwart spuiten krijg je meer punten
11je kan haarlak in de staart en manen spuiten of paarden glans spray
12 neem voor de zeker heid poets spullen en eten en drinken mee en stoelen want het is een lange dag hoor
greets viavialover
ps dit is wat wij ook op de shetlander keuring doen

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:58

Wit showhalster of hoofdstel is al zover ik weet niet nodig, net als de witte lijn..
De sokken rechtknippen is ook echt enorm lelijk, echt af te raden.
Tja, krullende staart? Mijn merrie heeft dat al van haar eigen, compleet naturel dus. Toch vlecht ik die staart in voor op de trailer, liever krulletjes dan ondergepoept..

Altijd aan te raden is dat je gewoon even naar de site van het stamboek surft. ICS NL heeft een mooie uitgebreide uitleg van hoe en wat op de site staan.
http://ics-nederland.com/index.php/nl/naar-de-keuring

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:00

zou ik wel doen wit showhalster/hoofdstel krijg je een extra punt verzorging voor

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:04

Sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik echt onzin :P Héél veel dekhengsten dragen gewone, simpele zwarte voorbrenghoofdstellen, je ziet ook genoeg westernhoofdstellen. Ik denk zolang het hoofd duidelijk zichtbaar is, het al voldoende is.. Heb nooit geweten dat ze er punten voor aftrekken.. Bovendien zou dan ook op de site erbij staan.

Is namelijk dom dat je voor één keuring een voorbreng hoofdstel moet kopen, als je gewoon eens mee wilt doen voor de fun, of gewoon als particulier, niet?

Ik denk dat een chique halster of gewoon een simpel hoofdstel, neusriemloos of met een dunne neusriem al méér dan voldoende is.

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:05

als jij dat vind is het oke maar wij doen het met witte halsters

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:07

Maar, shetlanderkeuringen zijn toch niet hetzelfde als tinkerkeuringen?
Kan prima zo zijn, bij shetlandkeuringen zie je het idd erg vaak, die witte halsters. Maar bij Tinkers? Ik heb al zooo veel optomingen gezien tijdens een keuring, echt nooit geweten dat de keuringmeesters er iets over zeiden..

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:08

bijna wel
het zelfde aleen andere hoogteXD :P

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:10

Het stamboekbeleid is héél anders bij elk ras. :) De ene ziet graag zus, de andere graag zo.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:14

Nou ik weet niet wat :') maar de helft van deze punten geld absoluut niet voor de tinker stamboeken.
Ik raad TS aan om zich bij de tips te houden van de Tinker kenners want met onderstaande kan je niet veel.

viavialover schreef:
oke je wilt dus naar een keuring? hier komen de tips
1 was de staart en manem altijd en evt de benen
2 niet knippen en scheren vooral de oren niet en manen ook niet
3 knip de staar wel recht oren aleen uitstekende haren weg knippen en deen de sokken van het paard ook recht afknippen maar niet te kort
5 oren niet uit knippen dat is strafbaar voor op keuring
6 keelhaar op maat knippen
7VOORAL GEEN VLECHTJES IS VERBODEN OM KRULLEN IN DE STAART TE HEBBEN
8 je paard mag aleen een wit show halster /hoofdstel met of zonder kimketting maar het touw moet ook wit zijn
9 je moet zelf ook wit gekleed zijn en neem voor de zekker heid een aanjager mee
10 als de hoeven van je paard/pony zwart zijn zal ik ze extra zwart spuiten krijg je meer punten
11je kan haarlak in de staart en manen spuiten of paarden glans spray
12 neem voor de zeker heid poets spullen en eten en drinken mee en stoelen want het is een lange dag hoor
greets viavialover
ps dit is wat wij ook op de shetlander keuring doen

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:15

oke ik probeer aleen te helpen jaa
kan ik er wat aan doen dat ik geen ene fiets van tinker af weet