Fjord kopen of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:44

12 jarige had op mijn fjord verongelukt op 1e de beste concours terein toen ze nog jong was.
Ben op wedstrijd geweest dat zelfs niemand Sjol wou vasthouden zodat ik op kon stappen :D
Maar dat is lang geleden al snel snapte ze wat de bedoeling was en gedroeg zich voorbeeldig op wedstrijden.

Ben wel van mening dat fjorden heel slim zijn en snel leren, zeker als het in hun belang is.
Hier heeft mijn fjord wel het motto: "Alles wat u mij geleerd heeft, kan ik tegen u gebruiken!".
(travers en appyementen voor de wagen zijn geen gevraagde oefeningen ;) )

Maar...ik <3 <3 <3 van dat blije karakter, dat altijd nog te behapstukken is.
(ook al is de imitatie tank die ze ook nog wel eens uit wil hangen wel ergelijk als je net 4-tal moet rijden 8-) )

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:45

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:46

Sjolvir schreef:
Ben wel van mening dat fjorden heel slim zijn en snel leren, zeker als het in hun belang is.
Hier heeft mijn fjord wel het motto: "Alles wat u mij geleerd heeft, kan ik tegen u gebruiken!".
(travers en appyementen voor de wagen zijn geen gevraagde oefeningen ;) )

Maar...ik <3 <3 <3 van dat blije karakter, dat altijd nog te behapstukken is.
(ook al is de imitatie tank die ze ook nog wel eens uit wil hangen wel ergelijk als je net 4-tal moet rijden 8-) )

Dat noemen ze rondsturen met uitdaging 8-)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:48

Mijn fjord is er ook wel 1 met pit, maar ook af en toe echt een koele kikker.
Het is net wat haar bui eigenlijk is, maar zo lang je de baas over haar bent dan weet zij heel goed wat ze mag en niet mag en dat is wel belangrijk want als ik er een ander op zet doet ze dus waar zij zin in heeft!
Leuk dat je gaat kijken, een fjord is idd wel iets heel anders wie weet vind je hier wel je droompaard in!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:52

Hier nog een fjorden eigenaar! Heerlijke beesten, echt mijn droom op aarde.
Maar ik heb het er wel van moeten maken.
Jonge fjorden zijn koppig en een uitdaging (beetje algemeen, maar toch mijn eigen ervaring ;) )
Ze zijn van mening: als het niet echt moet, doe ik het niet.

Wanneer je consequent en eerlijk bent, zonder teveel poespas, heb je er een eerlijk paard aan. Ze zijn meestal erg rustig en gemakkelijk te hanteren, maar wanneer je meer van ze gaat vragen, moet je opletten dat je het zelf ook gewoon goed doet.

Oudere fjorden zullen hier waarschijnlijk beter mee omgaan, maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee.

Zoals al meer gezegd: kijk naar het karakter. Of je nu een fjord wil of niet, karakter is het belangrijkste. Waarschijnlijk vind je bij fjorden idd net iets sneller een rustiger exemplaar. Maar die rustigheid kunnen ze omzetten in focus om niet mee te werken :P

Samy24

Re: Fjord kopen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 16:40

Bedankt allemaal, nu ben ik nog meer gefascineerd door het ras! :p
vanavond eens met vriendlief bespreken en eens enkele fjordjes gaan bekijken.
Heb nog andere leuke pony's gevonden waar ik ook zeker eens naartoe ga gaan.
en we zien wel wat er uit de bus komt! we zijn zeker niet gehaast en ik wacht tot ik het HET paard/pony gevonden heb :D

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:48

Leuk ook om de omschrijvingen van fjordenliefhebbers te lezen. Ik heb geen fjord, maar rijdt er wel twee meerdere keren per week. Ik vind ze niet perse minder pittig dan het gemiddelde paard. Ze zijn naar mijn idee wel koel in hun hoofd in de zin dat ze niet zo snel van hun stuk te brengen zijn. Bij mij gaan ze bijvoorbeeld op buitenrit praktisch overal langs. Maar ze zijn beiden zeker wel pittig. Met springen bijvoorbeeld kunnen ze lekker heet worden en de merrie kan ook je echt uit proberen. Dan moet ze gewoon even checken of je het wel echt meent. :+ Consequent zijn vind ik bij het ras dus echt heel belangrijk.
Maarja, als je eenmaal voor het ras gevallen bent... Als ik over enkele jaren een paardje kan kopen wordt het ook zeker een fjord. Het zijn ook zulke mooierds :+:

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:50

Fjorden heb je in alle soorten en maten. Elk paard heeft een eigen karakter en waarbij een fjord bij persoon nr. 1 super braaf kan zijn, kan die bij persoon nr.2 zichzelf omturnen naar een draak.

Heb toch heel wat fjorden voorbij zien komen in mijn jaren tussen deze heerlijke dieren, maar geen enkele is hetzelfde. Ze hebben allemaal wel wat, maar het aller aller belangrijkste voor een 'brave' fjord is opvoeding. Niet teveel 'verwennen' en duidelijk op je strepen staan, dan heb je er droompaarden aan!

Samy24 ik wil je dan ook echt aanraden om gewoon bij enkele fjorden die je leuk lijken te gaan kijken. Probeer ze uit en ga op zoek naar het paard waar je een vertrouwd gevoel bij krijgt.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:45

De factor consequentie is heel belangrijk bij Fjorden. Als je dat hebt, kun je het eigenwijze aan. Als ze door krijgen dat zij de leider zijn, dan maken ze gretig gebruik van jouw coulance en heb je er een lastige klus aan. Maar dat lijkt me bij elk ras zo. Er zit wat dat betreft ook een groot verschil tussen merries en ruinen (is mijn ervaring). Maar als antwoord op je vraag wel/geen Fjord kopen: Natuurlijk wel! Ik zou geen ander ras meer willen :-)

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:01

Een paard kopen is iets heel persoonlijk. Het is een "waangedachte" om te denken dat alle Fjorden braaf, volgzaam en zelfs "lui" zijn...
Zelf heb ik twee fjorden, en het zijn twee totaal verschillende karakters en temperamenten.

Een tijdje geleden beloofde ik iemand om samen met haar en haar vrienden een dagtocht te maken. Ze kenden de omgeving hier niet...
Toen ze bij me thuis aankwamen met hun luxe vrachtwagen en luxe aanhangwagens en dito paarden... keken er twee héél minachtend naar mijn Max... Met een blik van "gaat die met een pony ons de weg gidsen?"
Enkele uren later hebben ze hun beeld moeten bijschaven... Mijn Max was nog niet moe, toen hij voluit draafde moesten zij voluit galopperen... en Max is terug thuisgekomen zonder echt "moe" te zijn. Hun paarden waren "op"...

's Anderdaags heb ik met Max nog een mooie rit gemaakt, de "vrienden" hebben hun paarden "rust" gegeven omdat het nodig was.

Max én Winnie kunnen ontzettend "koppig" zijn, maar volgens mij is dat typisch aan Fjord. Ze kunnen ook ontzettend sterk zijn, zowel in de mond... als wanneer het trekwerk betreft (met kar of sleep). Voor mij zijn Fjorden veelzijdigheidspaarden.
Als kind heb ik ooit zelfs een fjord gehad waar ik mee deelnam aan jumpings, de moeite waard om te zien én bovendien haalde hij regelmatig prijzen...

Mensen die niet met het ras bekend zijn, doen vaak neerbuigend over deze "pony's" maar ... ik laat hen maar... ik weet beter! Mijn fjorden zijn 1.45 m hoog.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:42

TanteFlavie schreef:
Mensen die niet met het ras bekend zijn, doen vaak neerbuigend over deze "pony's" maar ... ik laat hen maar... ik weet beter!

En zo hoort het ook. Er heeft ooit iemand geweigerd mij les te geven omdat ik op een Fjord zat. En tijdens een buitenrit op een "gehuurd" paard op vakantie, zei de eigenaar van de manege: "Heb jij een Fjord? Daar leer je op rijden. Wanneer koop je een echt paard?". Ik wil hem wel eens op een Fjord zien rijden, de uitdaging lijkt me des te groter.

pattyellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:48

Echt een aanrader! Met mijn fjord mijn vertrouwen volledig teruggewonnen. We kunnen samen de hele wereld aan! Hij is ontzettend braaf, betrouwbaar en nergens bang voor. Hij heeft nog nooit een stap verkeerd gezet. Ik kreeg hem toen hij 4 was, hij is nu 7.
Een beter vriendje had ik me niet kunnen wensen.

Je moet natuurlijk wel opzoek gaan naar de juiste combi :) succes!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:06

Mijn fjord die is zo koppig en eigenwijs als maar wat maar wel super eerlijk. Als ze iets niet wilt doen blijft ze stokstijf staan en dan krijg ik haar met geen mogelijkheid verder. Ook zijn ze echt super sterk en als ze dat eigenwijze in de kop krijgen worden ze nog sterker. Maar het zijn echt super leuke en rustige paardjes. :)

Waarom ga je niet eens op een fjord rijden? Dan weet je gelijk hoe en wat.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:14

Ik heb verder niet zo veel verstand van fjorden maar is t niet, net als bij KWPN'ers dat bepaalde bloedlijnen echt heethoofden als nakomelingen geven en andere weer rustigere paarden. Geeft natuurlijk nooit garantie maar miss zou je daar naar kunnen kijken? Maar ik heb dus geen idee of dit bij fjorden ook geld? :P

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:18

Wat hier al vaker is gezegd.. Niet focussen op het ras maar op het paard zelf
Ik was namelijk op zoek naar een rustige, ervaren wedstrijd paard (kwpn) en heb uiteindelijk een jonge pittige haflinger gekocht van net 4 die een half jaartje onder het zadel is haha. Nou is dit wel een heel groot verschil maar ik ben verliefd geworden op zijn karakter en mooie uiterlijk. Succes met het vinden van een paard :)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 14:43

Ik ga zondag naar een fjordje kijken ben echt benieuwd, morgen heb ik dan weer een afspraak om een BWP merrie te gaan bekijken, ik ga rustig de tijd nemen, enkele paarden testen en kijken welke mij het beste ligt

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:47

Samy24 schreef:
Er komt zowiso een jong paard.
ze mogen zeker pit hebben, maar er is een groot verschil tussen een fjord en een volbloed :p

Poeh! Als je denkt dat er geen pit in fjorden zit dan heb je het goed mis.. :P De fjord die ik rij , pff wat heb ik daar vaak heibel mee gehad := Ook altijd uitproberen.. Maar natuurlijk , Fjorden zijn wel super! Inmiddels gaat het met mij en de Fjord ook veel beter, dan heb je er wel echt wat aan! Zoek er gewoon eentje die bij je past :)

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:13

Bij welke Fjord ga je kijken, Samy?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:18

Anna_Dani schreef:
Bij welke Fjord ga je kijken, Samy?

Aangezien fjord kent fjord.. zeg maar... :D
Dat is dan wel weer leuk, op keuringen ook.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:05

Jessica_R schreef:
Ik heb verder niet zo veel verstand van fjorden maar is t niet, net als bij KWPN'ers dat bepaalde bloedlijnen echt heethoofden als nakomelingen geven en andere weer rustigere paarden. Geeft natuurlijk nooit garantie maar miss zou je daar naar kunnen kijken? Maar ik heb dus geen idee of dit bij fjorden ook geld? :P

Bloedlijnen spelen zeker wel een rol, maar bij de fjorden spreek je niet echt snel van heethoofden :D . Wel zit er verschil in moeilijker/makkelijkere karakters, wat meer looplust of wat minder. De een is ook gevoeliger dan de ander (vergis je daar niet in, er zijn veel fjorden van het type ruwe bolster blanke pit) en de een heeft een grotere gebruiksaanwijzing dan de ander.

Ik ben ook wel benieuwd naar welke fjord TS gaat kijken. Celinde of Ylirjana toevallig?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:08

1 ding.. Niet generaliseren over rassen....

Ik ken een arabier die niet vooruit te branden was, terwijl ik ook een fjord ken die nauwelijks te houden is... Het is gewoon het karakter van het paard... En bij het ene ras heb je misschien meer kans op een bepaalde eigenschap, maar ga er niet van uit dat ze allemaal zo zijn!

Zelf heb ik niet zo veel met fjorden, zusje daarentegen wel... Dus wie weet komt er nog wel ooit een fjord... Maarja, de fjorden waar wij toen bij zijn gaan kijken (4 jaar terug ofzo) hadden het gewoon niet, en we kwamen een kruising arabier tegen en daar hadden we meteen een klik mee... terwijl zusje toch echt meer neigde naar "voorkeur fjord".. Gewoon kijken en kijken of het klikt.. Dat is in mijn ogen het verstandigst.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:32

Lianne86 schreef:
1 ding.. Niet generaliseren over rassen....

Ik ken een arabier die niet vooruit te branden was, terwijl ik ook een fjord ken die nauwelijks te houden is... Het is gewoon het karakter van het paard... En bij het ene ras heb je misschien meer kans op een bepaalde eigenschap, maar ga er niet van uit dat ze allemaal zo zijn!

Zelf heb ik niet zo veel met fjorden, zusje daarentegen wel... Dus wie weet komt er nog wel ooit een fjord... Maarja, de fjorden waar wij toen bij zijn gaan kijken (4 jaar terug ofzo) hadden het gewoon niet, en we kwamen een kruising arabier tegen en daar hadden we meteen een klik mee... terwijl zusje toch echt meer neigde naar "voorkeur fjord".. Gewoon kijken en kijken of het klikt.. Dat is in mijn ogen het verstandigst.

Ik had een AV hengst als verzorgpaard wou een groot springpaard en er kwam een fjorden merrie.
Weliswaar als verzorgpaard 165 km van haar eigenaar, maar toch.
Echter ik kende deze merrie al en wist dat die in geen enkel opzicht saai was en dat ze werklust voor 10 had.
Ik heb dus gekozen voor dat bepaalde paard, volledig los van het ras.

Ondertussen vind ik fjorden fantastische dieren, echter ook lang niet allemaal.
En het feit dat ik zelf een knabstrupper heb gekocht zegt genoeg, ik zoek dat ene paard, niet dat ras.

(oke, ik beken, dochter van mijn merrie heb ik ook nog, maar die kwam weer later en was TE leuk...)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:50

Ben dus gaan kijken naar dat fjordje ook al even meegereden, geweldig beest en ook echt WAUW helaas had ik tohc niet HET gevoel, ik ga wel nog eens terug gaan, maar morgen staat er een arabiertje op het programma, iets helemaal anders maar zoals hier al gezegd werd, zoeken naar HET paard en niet het ras

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:37

gewoon op je gevoel afgaan! Maar dat je niet meteen het WAUW gevoel heb betekend niet dat het niet alsnog kan komen! Toen mijn zus en ik een paard zochten had de staleigenaar Colorado te koop staan. Dus hij vroeg zich af of dat toch niks voor ons was. Wij vonden hem in eerste instantie totaal niet ons type paard. Maar na een paar keer rijden compleet voor de bijl gegaan <3

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:47

goed dat je nog eens gaat kijken. Als je idd wauw hebt maar nog niet HET, kan dat idd mss nog komen. Meestal weet je dat wel na een tweede keer. Ik ben ook een aantal keren gaan kijken naar mijn paard voor ik hem kocht.