Nakomelingen Montender (v. Contender)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:05

Onder de man rijden kan gelukkig gewoon met een licht watertrensje, maar we rijden dan voorlopig ook alleen maar "onderhoudsdressuur" :D . Mennen doen we met de vierringstrens :) .
Als we weer wat verder zijn, wil ik misschien nog eens kijken of er te optimaliseren valt. Misschien een Myler-menbit, maar ik ben al erg blij dat ik nu iets werkbaars heb.

bernadetl

Re: Nakomelingen Montender (v. Contender)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:19

Onderhoudsdressuur is ook erg belangrijk! ;-)

Ik weet dat een mensen op mijn oude stal met zn happy mouth liverpool stang met tongboog reden (https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 8255084307) .. Ik moet heel eerlijk zeggen ik rij nu ook met een flexibele ongebroken trens met tongboog en hij pakt het fijn op...

Ach gewoon lol met je knol.. dat is het belangrijkste!

Ik heb mijn foto's nu vergroot laten afdrukken, ben benieuwd hoe ze staan

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:41

Ik ken die bitten :j . Een "vaste" stang gaat het sowieso niet meer worden, denk ik. Heb er al zoveel uitgeprobeerd: recht mondstuk, mondstuk met tongboogje, naar boven gebogen mondstuk, naar voren gebogen mondstuk, met zeemleer omwikkeld, kinketting losser of strakker, bit hoger / lager, bit "ophangen", alles leek in het begin te werken, maar zelfs bij de liefste, zachtste, meest vriendelijke stang ging na een week of 2 het huidje op zijn lagen kapot of gooide hij de tong erover. We (instructie en ik) werden er gek van. Voor een klein gedeelte ligt dat aan mijn rijstijl: ik ben soms best een beetje een watje :o , zit niet graag aan zijn mond, vraag soms iets te weinig (ben "dus" ook wel eens "stroperig" volgens mijn instructeur), maar hoef mezelf dus ook niet veel te verwijten dat ik hem zelf stuk zou rijden.

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:23

Klinkt inderdaad moeilijk... Dan maar lekker met dit bit blijven rijden!

Ach liever zo rijden, dan al die mensen die er vol inhangen... Dat is pas zielig..
Ik durf van mezelf ook wel te zeggen dat ik geen harde hand heb, alleen duidelijk. En wanneer je paard dan constant stuk gaat en vol in de staak, word je daar zo onzeker van. Je weet het dan gewoon niet meer. Want wat zeggen de meeste:"stuk gaan komt alleen door een te harde hand" ... uuhhhh, niet dus weten wij beide!
Ik ben benieuwd hoe ze het nu allebei blijven doen op het bit :)

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:19

Met monty zijn mond gaat het nu allemaal aardig.
Ik rij nog met een kunsstof bit van beris met die bruine bitringen en hij doet het er erg goed op!
Enige nadeel, gisteren werd er door de jury mijn bit gecontroleerd omdat ze het niet kende... Tja, heb gelukkig een mail van de knhs dat ik hier gewoon mee mag starten.. is namelijk gewoon een ongebroken trens :-)

Gisteren was ik erg trots op mijn bink. Groot terrein met 3 ringen en een groot grasveld tussen de ringen om op los te rijden. Overal liepen en zaten mensen en honden op het losrijterrein. Hij ontspande direct, en ging super fijn aan het werk. Met het losrijden was mijn doel al behaald, omdat hij de vorige wedstrijd wat idioot deed en last had van spanning. Ik moest starten tussen de hekjes ( deze vind hij maar wat interessant :j ), dit keer ging het veel beter. Eerste proef liep hij geweldig en was ik 1e met 187 punten (strenge jury). 2 proef was hij leeg en 171. Er zijn ook wat mensen gediskwalificeerd en met 150 de baan uit gekomen, dus ik moet niet klagen. Ik ben dik tevreden, nu 6 wedstrijden gestart met hem en hij doet het steeds beter! <3 . Echt ontzettend leuk om zo samen verder te groeien!

Hoe gaat het met die van jullie?
En met jou bitten-verhaal Gem?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 13:27

Oeii, dan schrik je wel even als de jury komt voor bittencontrole! Fijn dat je proeven goed gingen en Monty in het circus rondom de wedstrijden begint te groeien +:)+ .

Mijn bitten-verhaal is weer een stukje gevorderd :) . De vierringstrens deed Moos het goed op, maar mijn instructeur wilde hem wat meer gaan fine-tunen en vond de vierringstrens daarvoor niet geschikt. We blijven wel trens-achtig bezig, maar zijn overgestapt op een Liverpool met enkelgebroken mondstuk. Oftewel, een soort trens, maar dan met mogelijkheid tot hefboomwerking. Leidsel loopt door het bovenste sleufje en Moos begint nu echt heel fijn te lopen. We zijn er een maand mee bezig en hij heeft nog geen enkele keer verzet getoond.

Gisteren mijn eerste officiële samengestelde menwedstrijd gereden (een soort eventing, maar dan voor menners). De dressuur was hij nog wat kijkerig naar de hekjes en de jury-auto's, maar ging goed. De vaardigheid (een parcours tussen kegels met balletjes) was drama. Ik doe het nooit, is niet mijn ding en na poortje 8 was ik de focus kwijt. Ik raakte de weg kwijt en de balletjes vlogen er overal af. De marathon was voor mij als deelnemer nieuw (heb wel een keer eerder achterop gegroomd). Was door de vele regen en dus zompig terrein erg zwaar. Ging nog wel wat te traag, maar ik heb de 6 hindernissen kunnen onthouden en de tijdsschema's redelijk kunnen aanhouden. Iets tijdsoverschrijding maar verder geen fouten. Wel laatste geworden (vooral door de vaardigheid), maar iig een resultaat neergezet (dat was mijn sportieve doel) en niet geëlimineerd :) .

Afbeelding

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:47

Dat gedoe met die bitten ook.. Hopelijk blijf die van jou het ook goed doen op dit bit!
Ik heb nu ook een hachamore hoofdstel gekocht en train hem tussendoor nu ook meer hiermee, gaat erg goed!

Wat een super mooie kar heb jij om mee te mennen zeg! Staat jullie goed!
Maar petje af hoor dat je nog zo ver bent gekomen met je wedstrijd. Ik zou denk ik na de eerste hindernis al de kluts kwijt zijn. En die kegels met balletjes lijken me erg moeilijk!
Heb je thuis ook goed de ruimte om dit soort oefeningen te trainen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 13:50

Hackamore is ideaal als je een goede onafhankelijke zit hebt en weet wat je doet met je handen :j . Voor een wagen ongeschikt omdat je veel te ver van de paardenmond af zit. Maar ook wij kunnen bitloos mennen als we willen, met een speciale neusriem en kaakgekruisde koorden.

De wagen is leuk, maar ik heb hem verkocht :D . Hij is aanbetaald en volgende week gaat hij wrs weg.
Zoals je op de foto ziet, zit ik eigenlijk wat te laag. De leidsels hangen op de kont en met de dressuur moet ik ze steeds een beetje over de staartriem heen tillen. Niet goed voor de aanleuning, gevolg is staartzwiepen over de leidsels en nog meer aanleuningfouten. Heb nog geen andere wagen, maar heb er wel enkele op het oog.

Ik heb op de pensionstal één vaste hindernis om te oefenen en een heel groot dressuurveld waar we ook de vaardigheid kunnen oefenen. Dat laatste komt er meestal niet van, want het kost een uur om de kegels op te zetten en op te ruimen. Die tijd heb ik meestal niet. Laten staan is geen optie, dan worden ze gepikt.

Klein stukje training :) .

De galop is zijn makkelijkste gang :D

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:13

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in! Ik vind de hackamore heerlijk voor buitenrijden en springen. Lekker los en inbuigen en remmen doet hij met een ophouding.
Vandaag ook met hem gesprongen, hackamore in... Hij neemt me zo mee, loopt zelfs fijner dan met bit.
Wat leuk dat je ook bitloos kunt mennen!

Nu ik zo naar je filmpje kijk is hij inderdaad wat laag. Nu ik jou verhaal zo lees klinkt het erg logisch dat hij te "klein/laag" is, was me als onervaren persoon alleen niet zo snel opgevallen.
Ideaal dat jullie zo mooi kunnen oefenen op het veld bij jullie stal. Als ik hem zo voor de wagen zie galopperen is het net die van mij! Die heeft ook zn mooie rustige ronde galop ( zeker als ik met hem spring). Leuk om naar te kijken!

Dit weekend zijn we weer op wedstrijd geweest.. 199 en 193 en 2e, was weer zo trots op hem <3

En ik had een fotograaf, super blij met de foto's :-)
( let niet op de rare bekken die ik trek)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
( beetje vies... gras gegeten voordat we gingen rijden :j )

MarcellaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:40

Ik heb gelukkig niet zoveel problemen met het bit, Monkey doet het prima op een dubbelgebroken bitje :) vind wel dat ze allemaal gigantisch op elkaar lijken! Gaaf! Hadden die van jullie ook wat moeite om op gewicht te blijven in het begin toen je er mee begon te rijden? Nu dat hij gecastreerd is, gaat het een stuk beter, dus misschien lag het daar aan!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 08:32

Gefeliciteerd met je mooie prestaties Bernadet *\o/* !

Marcella: Nou, inderdaad :j . Als ik zo naar de 3e foto van Bernadet hierboven kijk..... precies Moos!

Bernadet en Monty:

Afbeelding

Vriendin L. met Moos:

Afbeelding

:D

Ik zie overigens nog een Moos-trekje (of het moet nog echt de jeugdigheid zijn): het "duiken" in de galop. Moos doet dat ook zo. Mist nog wat kracht in het achterbeen om zichzelf iets meer van achter naar voor te dragen.
Over op gewicht houden: ik vind het een lastige. Als ik hem in zijn box zie staan denk ik: "die buik, daar moet niet veel meer bij" en later in de bospaddocks of wei vind ik hem weer dunner en smal ogen. Maar okee, hij staat wel samen met een ouder en wat grover gebouwd paard, dus dan lijkt het ook al gauw iel.
Ik zou hem wel iets meer krachtvoer willen geven en iets minder voordroog, dan wordt hij wat ronder ipv ei-vormig :D , maar dat is niet echt in zijn belang. Hij gaat dan meer stro eten en vorig jaar heeft hij daar een keer koliek van gehad. Vlas of zaagsel vind ik geen optie, wil niet dat hij uit verveling stalondeugden gaat ontwikkelen.

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:09

Nou ze lijken inderdaad erg op elkaar, zeker als je ze zo onder elkaar ziet!

Marcella, wees blij dat jullie vrij zijn van bit problemen!
Monty is vorige winter ook ineens heel erg schraal geworden. Waarschijnlijk is het bij hem een combinatie geweest van het voerbeleid van de vorige stal in combinatie met groeien. Ons andere paard was namelijk ook erg schraal. We staan nu sinds een paar maanden ergens anders en ze trekken helemaal bij..
Ze krijgen nu mooi voedzaam kuilgras en doen het hier echt top op!

Monty vorig jaar september:
Afbeelding

En jullie zagen hierboven hoe hij er nu uitziet.. Hij is gelukkig aardig aan het bijtrekken *\o/* !

Monty duikt idd ook nog graag!
Tijdens de training thuis zijn we druk aan het oefenen. Hij gaat steeds beter sluiten, buigen en de berg op lopen, alleen moeten we hier nog met regelmaat een gesprek over voeren. Het heeft gewoon nog veel tijd/kracht en training nodig.
Tijdens mijn wedstrijden rij ik hem zeker iets makkelijker en lager, omdat er anders wel erg veel verschil in houding tijdens een proef is, en hij ondeugend word om onder zijn werk vandaan te komen.
Voorlopig is het nog lekker trainen en spelen tijdens het starten, meer samen een combinatie worden.
Dit weekend toch ook weer met 2 winst en een oranje lintje (L1/L2 paarden) thuis gekomen, dus we moeten niet zeuren ;-)

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:51

Hee hallo...

Hoe gaat het hier met jullie en de paardjes?

Ik ben overgestapt van instructeur. Ik rij nu bij iemand die echt les geeft in de klassieke dressuur. Echt geweldig en monty vind dit veel fijner werken.
Wijken, schouder binnenwaarts doet hij nu al op mijn zit, en zijn galop word steeds beter!

Wij hadden vandaag onderlinge springwedstrijd op stal, erg leuk.
Gewoon ff puppiebaan meegesprongen. Dit was voor mij een hele overwinning omdat ik 1,5 terug met springen afgevoerd ben door een ambulance ( bovenarm dwars door midden omdat mijn merrie over de staanders heenvloog)..

Monty was blij en geweldig braaf, topper.. Wilde het even met jullie delen :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mijn 3 knappe mannen <3

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 08:55

Goeie berichten Bernadet! Stoer dat je nog durft te springen na je valpartij :D .
Soms kan een andere instructeur echt een wereld van verschil maken. Nou ben ik niet zo thuis in de klassieke dressuur, alhoewel... ik weet niet waar mijn dressuurlessen van vroeger onder vielen en wat de verschillen zijn met de academische dressuur.

Moos heeft vrij tot het nieuwe jaar. In oktober heb ik mijn marathonwagen verkocht, was een paar jaar geleden gekocht voor de New Forest pony die ik toen heb laten beleren. Voor Moos was hij echter wat te laag en aangezien er nog wel wat puntjes waren waar ik op wil verbeteren, was het beter hem te verkopen.
Daarna op zoek gegaan naar een nieuwe occasionwagen. Eentje gereserveerd, maar wil ik eerst mee proefrijden. De omstandigheden zitten echter ff niet mee, dus hebben we maar even uitgesteld.

Ondertussen rijd ik voor de lol af en toe met de Andalusiër van mijn stalgenootje tijdens een indoormarathon en kan ik me bij mijn (tweede) instructeur een beetje bijscholen met haar oude menpaard. Zij reed daar op het hoogste niveau mee en ik leer nu van haar paard hoe je bijvoorbeeld kunt wijken voor de "kuit" (zweep :D ) en schouderbinnenwaarts kunt rijden voor de koets :P .

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:13

Met knikkende knietjes, maar hij vind het zo leuk! Oortjes erop en gaan :-)
Mijn vorige instructeur wilde nog wel dingen afdwingen, dit voelde voor mij niet goed, hierom ben ik er ook mee gestopt.
Paard heeft een goed achterbeen, maar mist kracht, dit wilde ze niet helemaal inzien waardoor hij veel te veel in mijn hand kwam, en verzet.
Deze dame zei als eerste" hij moet het leuk vinden om voor ons te werken, en we moeten blij zijn dat we er op mogen zitten!". Van ontspanning naar aanspanning.
Zeker met die van mij, lage halsaanzet, hij moet echt die achterkant leren gebruiken.
Ik kan hem nu al laten wijken en schouderbinnenwaarts op de zit, zo ontzettend leuk! En zijn galop word ook al beter :D
Ik ben ontzettend blij met haar. Nu ff doortrainen en omscholen en dan volgend jaar outdoor weer een keer starten wanneer hij er klaar voor is.

Hoe rij je schoudersbinnenwaards en wijken voor de kar?
Kan die kar dat volgen het wijken? Grappig wist niet dat het kon !

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:01

Dat was dus mijn eerste reactie ook: "dat kan die kar toch niet volgen?"
Schouderbinnenwaarts snapte ik wel, paard en kar blijven gewoon rechtuit gaan, en in het spoor (paard uiteraard op 3 sporen). Wijken is natuurlijk een diagonale beweging, waardoor je van het spoor afwijkt en de wagen volgt dus idd gewoon "schuin".
Over de hulpen: eigenlijk werkt dit hetzelfde als onder de man, behalve dan dat je zit en beenhulp vervangen wordt door de zweephulp. Voorwaarde is wel dat je lamoen (dus de 2 bomen waartussen het paard loopt) en de zweng waaraan de strengen zitten heel wijd uit naar achteren loopt, zo breed als de koets zelf, zodat het paard alle ruimte heeft voor de achterhand. Bij wijken: je begint met stelling vragen en zet daarna met de zweephulp de achterhand opzij. De buitenleidsel (teugel) is hier minstens zo belangrijk als onder de man.
Bij de schouderbinnenwaarts vraag je stelling en stuur je je paard met de voorhand vanaf de hoefslag naar binnen, maar begrens je met buitenleidsel en tik je ritmisch tegen de achterhand tot het paard begrijpt dat het niet naar binnen moet, maar naar voren :D .
Ik ben er van overtuigd dat je het paard zo ook kan laten traverseren, appuyeren en galopwissels maken. Met een lichte koets moet piafferen en zelfs passageren mogelijk zijn. Keertwendingen en pirouettes uiteraard niet :') .

Ik zal de eerstvolgende keer eens een foto proberen te maken!

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:03

:-) wat leuk!
Met jou uitleg klinkt het idd erg logisch.
Heb je er en filmpje van ben ik natuurlijk erg benieuwd!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 14:03

Eerstvolgende keer zal ik proberen een filmpje te maken. Moet ik wel ff aan denken :o .

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:11

Heeej hallo,

Hoe gaat het hier?
Gem, alles goed met je kerel?

Ik moest laatst nog aan je denken. Ik was bij een demo aanwezig van mennen. Onze lokale held liet met zijn vierspan zien hoe je schouderbinnenwaards, wijken enz. met een vierspan uitvoert! Ik was diep onder de indruk, erg gaaf om te zien hoe hij de paarden voor en achter los van elkaar anders liet doen! :-)

Met mijn kerel gaat het verder goed... Hij ontwikkeld zich super en het rijden gaat ook steeds beter... Het duikbootje is zo goed als verdwenen !!! *\o/*

beetje vage foto;s maar geven denk redelijk beeld...
Hij komt mooie op lengte en word steeds sterker!

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto720-APSBDMNJ.jpg

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:31

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:02

Hier op dit moment ook alles weer in de opwaartse richting :D . Vandaag een heerlijke rit door het bos gemaakt met de marathonwagen met een Bokt-teamlid dat hier op vakantie is. Het bos is nu m.i. op zijn mooist met al dat groen, de prettige middagtemperatuur en nog zonder vliegende steekbeesten!
Moos had er zin in en kwam als een diesel flink op stoom zonder zwaar of drammerig te worden. Heerlijk _/-\o_ ! Binnenkort weer een keer naar les toe, heb nog geen datum, maar ben benieuwd!

Oja, heb nog een wijken voor de wagen-filmpje om te laten zien (zie een eerdere post hierboven). Niet Moos overigens; ik stond achterop om te filmen. Per pb te zien :P !

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:38

Heerlijk lekker genieten in het bos!
Het klimaat veranderd nu ineens flink, hopelijk blijven de beestjes nog een lange tijd weg!

Ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig naar het filmpje :-)
Staan jullie op een stal met veel menners?

MarcellaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:12

Kleine update bij mijn Montender!

Wat een heerlijk paard, haal 'em elke keer met veel plezier uit stal! Lekker ontspannen, nergens van schrikken en steady tempo in het parcours. Zijn al heel wat mensen achter komen vragen, vooral Amerikanen.

Rij hem nu trouwens met een recht bitje, daar loopt ie toch het fijnste op (ookal zei de tandarts dat ik em met een enkel gebroken moest rijden)

Heb nog wat filmpjes van vorig jaar:
http://youtu.be/ksZL_z9SRko
http://youtu.be/FkwZqRUnj-4
http://youtu.be/zzKnVyi0J4M

Groetjes!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 08:28

Daar is Marcella ook weer!
Moncler vindt het allemaal wel heel erg makkelijk hè +:)+ ? Hij komt af en toe misschien nog niet helemaal goed uit bij de sprong, maar verder draait hij zijn hoef er niet voor om :') .
Jouw Montender doet het dus wél goed op een stangetje, bij die van mij heb ik gelukkig inmiddels genoeg alternatieven gevonden, want elke stang veroorzaakte bij Moos ellende. Ik heb de laatste maanden steeds een enkelgebroken liverpool gebruikt, nu de laatste 2 weken een dubbelgebroken. Eigenlijk merk ik geen verschil in leidselcontact, maar ik praat mezelf aan dat deze nog iets vriendelijker is voor zijn mond O:) . Het enige dat ik wel zie is dat hij ietsje meer schuimt.

Ik ga 18 oktober meedoen met een mendurancewedstrijd (klasse 1, tot 29,9 km). De aangespannen versie van endurance :) . Ik denk dat hij echte lange-afstandloper wordt. Zoals hij nu ook af en toe een goed tempo opzoekt en dan de cruisecontrol erop zet, zo kan hij zonder getraind te zijn anderhalf uur doorlopen. Gewoon maar eens proberen, dan zit ik iig weer een soort wedstrijdmodus. Wil weer "ergens" mee beginnen :D .

MarcellaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:40

Klinkt super! Hebben die van jullie ook zo'n heerlijke grote rustige galop? Kan lijkt wel echt op cruise control