PRE na castratie, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:39

Vergis je niet hoor het kan heel snel gaan. Die van mij is op 12 jarige leeftijd gecastreerd en was binnen een week hengst af. Ook hij had gedekt en was een echt mannetje.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 14:22

Wat is die Hincapie een knapperd zeg. En die manen, zaaaalig!
Ik hoop dat hij niet teveel vermagert na de castratie, er hangt nu al geen gram teveel aan. Mag gerust wat spek hebben van mij. :D
Is een gesloten castratie via de lies en volgens de dierenarts zijn ze daarvan redelijk snel opgeknapt. Hoop dat het effectief zo is. Niet om hem meteen in het werk te zitten, maar wil hem niet zielig zien. :o
Hoop dat hij dat hij dan ook vrij snel wat rust vindt.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 09:29

Vrijdag is Babieca gecastreerd in de kliniek. Het was een gesloten castratie via de lies. Hij maakt het heel goed en schijnt geen pijn of last te ervaren. Nu hopen dat hij zijn rust snel terug vindt.

laulau85

Re: PRE na castratie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:48

Fijn dat het goed is gegaan!!
En dankje! Bij Hinc begin ik nu echt verschil te merken bij is een stuk relaxter!!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:28

wij hebben onze PRE op bijna 5 jarige leeftijd laten castreren. wij hebben hem laparoscopisch laten doen in utrecht. hij heeft in spanje per ongeluk eens gedekt en was behoorlijk fel op andere paarden (lees: staatsgevaarlijk). nu inmiddels 1,5 jaar geleden. rijden in de bak met anderen gaat opzich wel maar hij is volledig zijn concentratie kwijt en enkel gefocust op andere paarden. hij staat met andere paarden buiten wel enkel ruinen want merries dekt hij. maar die ruinen zijn allemaal onderdanige dieren. dominante eet hij echt op! kortom hij is wel beter te hendelen geworden na de castratie maar hij is (nog) niet volledig ruin in zijn hoofd geworden.

Nou is hij 6 jaar en volop aan het puberen en ik verwacht dat het hengstengedrag er met de jaren zal uitslijten. en ik weet ook zeker dat meneer een uitzondering is. het zal wel aan de kleur liggen. :P

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:37

Wij hadden ook zo felle op stal , nog een kleine opdonder ook :D , vorig jaar gecastreerd en begint nu pas sinds een paar maanden echt te merken kwa werk dat hij gecastreerd is , nog wel superdominant maar niet meer een last vooral tot zich zelf , los zal hij nooit kunnen met andere paarden , maar de eigenaresse is superblij dat ze de beslissing toen genomen heeft.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:34

Ik vrees dat ik zo een felle meneer heb. En het is bovendien nog een kleine opdonder ook. :D
Alles moet momenteel in stal gebeuren, want gaat uit zijn dak als een merrie in de poetsplaats komt. Hengstig of niet.
Hij is nu nog maar een goeie week gecastreerd, dus het zal even duren. Deze week ga ik voorzichtig terug beginnen rijden. Zal wel steeds zorgen dat ik alleen ben voor de veilgheid van iedereen. :o Hengst zal hij wel steeds in zijn hoofd blijven en daar kan ik wel mee om, ik hoop alleen dat hij in zijn box en op de weide iets meer rust vindt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:49

Kan hij wel los om even zijn energie kwijt te raken?
vaak scheelt dat ook al een hele hoop in drukte en frustratie...

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:17

Ondertussen is zijn castratie geleden van 03/05 en begin ik verschil te merken. In zijn box is hij duidelijk rustiger evenals op de weide. Natuurlijk brult hij nog wel eens als hij buiten komt of showt hij zichzelf, maar dat vind ik helemaal niet erg. :)
Eindelijk terug rust voor mijn paardje en stiekem ook voor mij. :o De constante drang die hij had om te dekken is er uit.
Ik ben blij de keuze gemaakt te hebben. Uiteraard neem ik nog mijn voorzorgen en zadel ik hem in de stal en rij ik voorlopig nog alleen.