Grootte jaarling, pokon voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:07

Citaat:
Verwachte stokmaat was wel rond de 1.50 en moet dit ook zeker halen omdat mijn vriendin 1.73m is

Ik reageerde hier op.. Dat klinkt wat anders als je tekst hierboven.

Hoop voor je dat het dier de gewenste stokmaat krijgt, maar om je een indicatie te geven:
Mijn connemara merrie was op de leeftijd van 1 jaar en 2 maanden 1.39..... Ik hoop bij haar dat ze nu in augustus bij stamboekopname( dan is ze 2 jaar en 3 maanden) niet groter is dan 1.48...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 00:08

kleinvosje schreef:
Ja nu ja, maar bij de fokker niet, schrijf je net. Veel op stal. Dat betekent dat de merrie ook op stal stond, en waarschijnlijk ook veel minder te eten kreeg (hele dag op wei tegenover op stal kuilvoer), wat dan weer invloed heeft op de kwaliteit van de melk van moeder.

Op die manier, nee daar stonden ze veel op stal sowieso in de maanden Juni/Juli, daar voor geloof ik wel met regelmaat op het land. Kwaliteit ruwvoer zag er wel goed uit. Maar in hoeverre kan ik dat beoordelen op een afstand he?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 00:09

riagr schreef:
Citaat:
Verwachte stokmaat was wel rond de 1.50 en moet dit ook zeker halen omdat mijn vriendin 1.73m is

Ik reageerde hier op.. Dat klinkt wat anders als je tekst hierboven.

Hoop voor je dat het dier de gewenste stokmaat krijgt, maar om je een indicatie te geven:
Mijn connemara merrie was op de leeftijd van 1 jaar en 2 maanden 1.39..... Ik hoop bij haar dat ze nu in augustus bij stamboekopname( dan is ze 2 jaar en 3 maanden) niet groter is dan 1.48...

Dat is inderdaad niet prettig omschreven van mezelf.
Mag ik vragen wat de verwachte stokmaat van jouw pony is op ongeveer 3 á 4 jaar?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:09

Tja, fokken is gokken even als een jong paard kopen ;).
Enige mogelijkheid is: afwachten..

Waarom heeft je vriendin dan geen paard gekocht waarvan ze zeker wist dat ze erop ging passen :=?
Voldoende goed ruwvoer en vitamine doen vanzelf hun werk, maar vaak blijven de stokmaten dicht bij die van de moeder liggen ;)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:10

Gemiddeldes werken inderdaad niet, zelfs niet met veulens uit dezelfde ouders.....
Daar heb ik hier het perfecte voorbeeld van lopen :D
Ik heb 4 veulens gefokt uit dezelfde ouders, vader was 1.55 m, moeder is 1.56 tot nu toe zijn alle veulens rond de 1.50 m geëindigd.

Maar nu mijn jaarling.....loopt bij z'n 6 jarige volle broer in de wei en scheelt net een cm of 5 hooguit.....

Wat dus in zou houden dat meneer volgens de groeischema's een eind stokmaat zou moeten krijgen van 1.60 à 1.65 m.....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:11

In principe horen Connemara's niet groter te worden dan 1.48.. Misschien dat ze uiteindelijk een tikje groter wordt, maar dat zal niet al te veel zijn ( ouders zijn beiden netjes binnen de maat, net zoals haar voorouders...)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:12

Je kunt niet meer doen dan afwachten.
Is het trouwens een ruin of hengst ?

De ouders van mijn tinker zijn allebei 1.45 en verwachte dus dat hij ongeveer net zo groot zou worden.
Hij is nu bijna vier en zit ergens tussen de 1.55 en de 1.60 dus je weet het echt nooit met veulens :n

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Grootte jaarling, pokon voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:17

Quarters hebben vaak al jonger meer massa en tonen dan ook groter. Deze zal pas later uitzwaren, aangezien haf en fries vaak veel langer als iele slungels tonen. Geduld hebben dus. Echt uitzwaren komt trouwens pas als ze klaar zijn met in de hoogte groeien en dat is vanaf 6 jaar.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 00:18

moyra schreef:
Je kunt niet meer doen dan afwachten.
Is het trouwens een ruin of hengst ?

De ouders van mijn tinker zijn allebei 1.45 en verwachte dus dat hij ongeveer net zo groot zou worden.
Hij is nu bijna vier en zit ergens tussen de 1.55 en de 1.60 dus je weet het echt nooit met veulens :n

Dier is geruind op goede vrijdag dit jaar. Hij staat immers bij enkele merrie's in de wei.

Mijn eerste paard was dus afkomstig van een haflinger rond de 1.43 Jasmine van het Morenhof en vader was BP Badge Olena.. Grootte van deze hengst weet ik eigenlijk niet maar zal rond de 1.55/1.60 liggen denk ik?

smurffie schreef:
Tja, fokken is gokken even als een jong paard kopen ;).
Enige mogelijkheid is: afwachten..

Waarom heeft je vriendin dan geen paard gekocht waarvan ze zeker wist dat ze erop ging passen :=?
Voldoende goed ruwvoer en vitamine doen vanzelf hun werk, maar vaak blijven de stokmaten dicht bij die van de moeder liggen ;)

Hihi, mijn vriendin heeft een paard van 1.73!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:23

Dat ze rond de hoogte van de moeder blijven is overigens niet altijd zo hoor heb een KwpnxWelsh en mams was een kleine C pony dit paard is nu 158 dus dat wilt niet veel zeggen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 00:27

Correctie: BP Badge Olena is 1,54
Jasmine van het Morehof was rond de 1,43

Balou was rond vier jaar rond de 1,60

Kan inderdaad heel erg gek lopen, momenteel kijk ik mijn dier de lucht in.. Ik hoor van iedereen om me heen dat het dier zo vreselijk veel groeit. Maar hoorde dan twee weken terug juist weer van iemand die ik een tijd niet had gezien dat hij zo klein was gebleven en juist niet was gegroeid.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:37

Blijft natuurlijk lastig.

Ook hier, om je een indicatie (en wellicht goede hoop ;) ) te geven:
Mijn fjordenruin is na z'n vierde nog zeker 4 cm gegroeid.
Mijn haflingermerrie is net drie geworden en is nu volop in de groei! Zij is echt duidelijk meerdere cm's gegroeid in de afgelopen maanden en als ik zo naar haar kijk (bouw, verhouding , groei de laatste tijd en in mijn achterhoofd het formaat van ouderdieren) ligt het in de lijn van verwachting dat ze nog wel even doorgroeit.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 00:41

raya00 schreef:
Blijft natuurlijk lastig.

Ook hier, om je een indicatie (en wellicht goede hoop ;) ) te geven:
Mijn fjordenruin is na z'n vierde nog zeker 4 cm gegroeid.
Mijn haflingermerrie is net drie geworden en is nu volop in de groei! Zij is echt duidelijk meerdere cm's gegroeid in de afgelopen maanden en als ik zo naar haar kijk (bouw, verhouding , groei de laatste tijd en in mijn achterhoofd het formaat van ouderdieren) ligt het in de lijn van verwachting dat ze nog wel even doorgroeit.

Hallo, moet zeggen dat ik een vreselijke muts kan zijn.. Ik ben nog net niet bang dat die krimpt.. :+
Het lijkt me toch dat het dier minimaal 1,45 moet worden.. Voor mij is dat dan al groot genoeg. Al zie ik zelf ook liever vijf cm er bij.

Dat word twee jaar zenuwenlijen, of twee jaar onder een steen gaan leven.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:50

Mijn pony was 1.36 toen die 4 jaar was, toen die 8 was door KNHS gemeten= 1.50!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 01:07

rebecca1997 schreef:

Jeetje werkelijk? Dan is dat dier opeens veel gegroeid, zijn de levensomstandigheden toen ook veranderd? Of alles hetzelfde gebleven?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 01:32

Ik heb mijn merrie ook nog ruim 6 cm zien groeien toen ze de 4 al voorbij was. Ze is nu 7.
Met 1,5 jaar moet je je echt nog nergens zorgen om maken.

Voor degene die zo lekker snugger opmerkt dat ze niet altijd dicht bij de stokmaat van de moeder blijven: er stond toch ook vaak? En daarbij had ik normale fokproducten toch wel als standaard genomen, gezien ik het echt niet vind kunnen om een TE grote hengst te gebruiken voor een merrie ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 01:40

Ben echt benieuwd, misschien moet ik wat meer aan struisvogel politiek doen!
Moet zeggen dat het uiten al oplucht.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:29

Balou_k schreef:
rebecca1997 schreef:

Jeetje werkelijk? Dan is dat dier opeens veel gegroeid, zijn de levensomstandigheden toen ook veranderd? Of alles hetzelfde gebleven?

Alles is hetzelfde gebleven= 24/7 vrije uitloop, basis brok, hooi en vitamine supplement.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:12

Balou, uiteindelijk maakt de schofthoogte voor het plaatje niet zoveel uit. Het is belangrijker dat de pony voldoende body heeft. Als je in mijn profiel kijkt, zie je mijn dochter van 1,78 op de bonte die toen op net vierjarige leeftijd nog lekker puppy was en 1,47. Inmiddels is hij niet veel groter maar wel breder en pas ik er ook prima op met mijn lange lijf!
Overigens was Jones met 1 jaar 1,33 en nu met 5 jaar 1,48. Stiekem hoop ik wel dat hij nog de magische grens van 1,50 haalt, maar het hoeft niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:55

ik heb een merrie (1.58 mtr) waarbij alle veulens met 2.5 jaar rond de 1.50 / 1.53 mtr waren, echter met vier jaar waren alle nakomelingen boven de 1.60 mtr.

Bij kruisingen blijft het een groter risico of zij een minimale schofthoogte zullen halen vooral als je een van beide ouderdieren te klein vind is er natuurlijk een grotere kans dat het paard te klein zal blijven.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:26

Ik ken de zorgen rondom de schofthoogte van een jong paard. Mijn paard is een jonge Glock's Voice, waarvan ik wist dat het laatbloeiers waren, maar waarover ik me toch vreselijk druk heb lopen maken. Beide ouders zijn 1.68m en mijn paard was met 2,5 jaar 1.56m. Iedereen zei altijd heel makkelijk van 'laat hem nou maar groeien' en 'wacht nou maar af wat hij doet', maar je blijft ongerust. De kans bestaat natuurlijk altijd dat het resultaat wat tegenvalt, maar vaak kunnen die jonge paarden je nog zo verrassen. Mijn paard is nu 3,5 jaar en 1.62m hoog en nog altijd volop in de groei. Nu pas komt hij tot ontwikkeling. Mijn ongerustheid is weg. Het klopt wat mensen zeggen, maar weet je? Je kunt het nooit met zekerheid zeggen. Het is altijd afwachten hoe een paard opdroogt. Je hoort vaker dat mensen jonge paarden verkopen, omdat ze wat achterblijven in de groei. Wanneer ze hetzelfde paard jaren later en zowat 10cm groter terug zien, krabben ze zich toch achter het oor.

Ik zou zeggen, laat je lekker verrassen en geniet van elk moment met je paardje. Dat doe ik ook en zouden veel meer mensen moeten doen. Ik bedoel, hoe kun je er nou niet van genieten? :D

Afbeelding

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:27

Balou_k schreef:
Ik neem zo ongeveer het gemiddelde merrie rond de 1.45 en vaders rond de 1.65 dus hoopte ik rond de 1.50. Zeker omdat mijn anders haf kruising ongeveer de zelfde grootte ouders had en toen deze vier jaar was zat deze rond de 1.60!

Het is geen gegeven dat een grotere hengst ook zal vergroten op een merrie die kleiner is.
Vol sommige hengsten (zeker die veel nakomelingen hebben) is van bekend of ze vergroten op de merrie.
De stokmaat is zeer onvoorspelbaar, zelfs een volle broer of zus van een paard kan in maat verschillen.
Ondanks dat je merrie met 1 jaar op 1.35 zit, is ze gemiddels genomen wel op schema om boven de 1.50 te gaan worden.
Tussen 1 en 3 jaar groeien ze per jaar gemiddels 12 to 15 cm per jaar. Dus dat is samen 24 cm minimaal. Je jaarlingen word dus op 3 jarige leeftijd 1.59 op basis van de minimale gemiddelde groei, en kan wellicht nog enkele cm door groeien in de jaren daarna.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:39

Mijn haflo ging met 1.33 als jaarling het natuurgebied in, nu is ze ca 147, maar dat hadden we echt niet gedacht

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:46

ik zou je echt geen zorgen maken :)

mijn friese ruin was net een grote shetlander toen hij kwam en een jaar later was het nog niet heel erg veel veranderd, maar de zomer dat hij 2 werd ging het hard! na die zomer stond het weer even stil maar afgelopen zomer is hij de lucht in gegaan waar je u tegen zegt :D hij meet nu bijna 1.68 :D en hij groeid nog steeds -O- kvind hem eigelijk wel groot genoeg :')
Laatst bijgewerkt door Higoma145 op 08-09-13 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:46

LadyMadonna schreef:
Mijn haflo ging met 1.33 als jaarling het natuurgebied in, nu is ze ca 147, maar dat hadden we echt niet gedacht

En hoe oud is ze nu dan? :)