[KG]Waar komt een bles vandaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:56

Aftekeningen (wit) zoals een bles, kol, of kol in copmbinatie met snep, of enkel een snep, word veroorzaakt door Splach. gen wat door één van de ouder word gedragen en word meegegeven. Sabino gen doet dit eveneens, maar ook veel paarden die geen sabino gen dragen en dat zijn er veel, geven het toch mee. Het is dus geen sabino gen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:15

LoveBodin schreef:
Kan het niet zijn dat er juist op die plek de cellen meer kans hebben op pigment?
Omdat, als een paard een witte aftekening heeft, dit in de genen zit.
En het kan best zo zijn, dat dit 'ding' zich juist zo aftekent, toch?

Maar hoe komt het dan dat beide veulens die ik gefokt heb uit dezelfde vader x moeder combinatie smalle blesjes hebben terwijl zowel de vader als de moeder (en moeder van moeder) (extreem) brede blessen hebben?
Vader
Afbeelding
Moeder
Afbeelding
Moeder van moeder
Afbeelding

Veulen 1
Afbeelding
Veulen 2
Afbeelding

En ja, bont x bont heeft me tweemaal effen bruin opgeleverd ^)

troi

Re: Waar komt een bles vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:35

En hoe komt het dat klonen andere aftekeningen kunnen hebben dan de donor??

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:44

troi schreef:
En hoe komt het dat klonen andere aftekeningen kunnen hebben dan de donor??

Ik weet wel dat bijvoorbeeld bij een lapjeskat het gen voor de vlekken licht op het X chromosoon, bij vrouwlijke dieren word er altijd 1 aan en 1 uitgeschakeld. Het patroon van een lapjeskat is daarom geheel willekeurig omdat het er dus aan licht welk X chromosoon word uitgeschakeld. Zelfs als je het dier zo klonen kan je nooit hezelfde patroon krijgen.

Nou weet ik niet hoe dit voor paarden zit. Maar ik denk dat het ook met willekeurig aan en uitzetten van de genen te maken heeft.

Wat ik wel heel bijzonder vind, is dat een bles vaak zoveel op elkaar lijkt. Bijna altijd wel hetzelfde van vorm, ik ben wel benieuwd waarom juist die cellen daar meestal die karakteristieke blesvorm geven.

Mungbean

Re: Waar komt een bles vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:07

Ik neem aan dat de vorm te maken heeft met de links/rechts symmetrie over de 'mid-line' waar de schedel sluit.

LoveBodin

Re: [KG]Waar komt een bles vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:19

Fletie, dat heeft met homozygoot en heterozygoot te maken.
Twee bonte paarden kunnen prima twee effen paarden maken.
Twee mensen met bruine ogen, kunnen ook een kind met blauwe ogen krijgen :)
Stel, een bont paard (ik ga nu even op de katten-theorie af), is twee dominante allelen, A (bruin) en B (wit). De ouders zijn beide AB en AB.
Ze geven echter maar één allel door. Dit kan dus best bij beide A zijn, dus dan krijg je een bruin veulen :)

Nu weer even over de blessen:
maar hoe kan het dan dat de bles van vader/zoon oid wel veel op elkaar lijkt, en die van klonen niet?
Of ligt het er ook aan waar de cellen met kans op pigment vermindering zitten?
Of is dat toeval? Dat de bles op elkaar lijkt?

Kan het ook zo zijn, dat de grootte van de bles genetisch bepaald is?
Dan zou het van Fletie makkelijk kunnen, dan heb je weer 't zelfde verhaal als hierboven..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:33

LoveBodin schreef:
maar hoe kan het dan dat de bles van vader/zoon oid wel veel op elkaar lijkt, en die van klonen niet?

Celmigratie van pigmentcellen is niet heel erg nauwkeurig. Het is afhankelijk van bepaalde gradienten en signalen tijdens de ontwikkeling. De vorm, grootte en positie is min of meer vastgelegd door erfelijkheid, maar de precieze plaatsing ervan is variabel.

Maar bij grote verschillen zoals dat sommige klonen ineens 4 hoge witte benen hebben terwijl het orgineel dat niet had, lijkt mij eerder te wijten aan mutaties en epigenetische modificatie van de donor cell.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:47

LoveBodin schreef:
Fletie, dat heeft met homozygoot en heterozygoot te maken.
Twee bonte paarden kunnen prima twee effen paarden maken.
Twee mensen met bruine ogen, kunnen ook een kind met blauwe ogen krijgen :)
Stel, een bont paard (ik ga nu even op de katten-theorie af), is twee dominante allelen, A (bruin) en B (wit). De ouders zijn beide AB en AB.
Ze geven echter maar één allel door. Dit kan dus best bij beide A zijn, dus dan krijg je een bruin veulen :)

Kan het ook zo zijn, dat de grootte van de bles genetisch bepaald is?
Dan zou het van Fletie makkelijk kunnen, dan heb je weer 't zelfde verhaal als hierboven..

:D Dat van het bont x bont weet ik wel. Beide ouderdieren zijn heterozygoot voor bont, hetgeen van tevoren ook bekend was. Desondanks had ik 75% kans op bont (25% homozygoot + 50% heterozygoot) en 25% kans op effen. En de 2 veulens uit dezelfde combinatie vielen dus helaas in die 25% categorie -O-

Maar als de grootte van een bles genetisch bepaald zou kunnen zijn waarom zijn die blessen van de veulens dan qua grootte niet meer op die van hun ouders? Het is wel heel apart dat beide veulens wel weer zo verdomd veel op elkaar lijken.
En nog aparter, dit is hun tante (halfzus van mijn bonte merrie, uit dezelfde moeder)
Afbeelding

Tante, nichtje en neefje lijken dus heel erg op elkaar. Genen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:53

Tja, dat kan rustig van 2 of 3 generaties terug zijn hoor.
Ik heb er 1 staan uit een bles x bles die overduidelijk grootvaders kol heeft.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:46

Sizzle schreef:
Tja, dat kan rustig van 2 of 3 generaties terug zijn hoor.
Ik heb er 1 staan uit een bles x bles die overduidelijk grootvaders kol heeft.

Dat moet haast wel. Helaas is een groot deel van de afstamming onbekend dus we zullen er nooit achterkomen.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:53

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb een shetlander die in de winter zwart bont is en in de zomer heeft hij allemaal witte haren in het zwarte zitten. zou dat ook genetisch zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:44

alles is genetisch :')

een roan waarschijnlijk? :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:59

Wat een interessant topic! Zat het me toevallig laatst ook nog af te vragen (waarom een bles dus idd niet halverwege de hals zit ofzo :+ ).

Je zou toch zeggen dat er ergens iig íets genetisch bepaald moet zijn...
Opa:
Afbeelding
Kleinzoon:
Afbeelding

Umoyax zn blesje is alleen iets ''netter''. kleinkinderen van Aparan hebben vaak zo'n mooie bles is mij opgevallen. Umoyax zn moeder is daarentegen weer vrij bescheiden getekend:
http://www.bentheimgelrearabians.nl/Use ... ya%204.jpg
Zn vader heeft wel 4 witte sokken, maar afgezien van een heeeel klein snebje geen aftekening op het hoofd. Umoyax heeft sowieso meer van zn opa hoor, eerlijk is eerlijk....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:42

Amyz, de hals is geen extremiteit. Het is niet zo waarschijnlijk dat je daar een onderbreking in pigmentcellen hebt.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:29

Frederieke_ schreef:
alles is genetisch :')

een roan waarschijnlijk? :)

Ik weet het niet... hij word dit jaar 5 en vorige zomer was ie gewoon zwart en wit. Hij krijgt nu ook meer witte vlekken in het zwart. dus niet alleen witte haren maar echt vlekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:44

wel stekelharig?

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:15

Frederieke_ schreef:
wel stekelharig?

In de winter is hij niet stekelharig. Gewoon zwart wit.

Van de week hem een grondige poetsbeurt gegeven en hij krijgt nu ook meer witte vlekken in het zwart. zal van het weekend wel even een foto maken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:20

Ik zou nog een foto laten zien van de witte stipjes bij die van mij, nu heb ik alleen nog niet een hele duidelijke foto van de meerdere stipjes (hij heeft er meer namelijk :P ) maar op deze foto is 1tje wel heel duidelijk te zien, die is ook echt pas later gekomen;

Afbeelding

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:08

Lijkt mij birdcatcher spots :j