KWPN afstammelingenkeuring definitief afgeschaft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: KWPN afstammelingenkeuring definitief afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:24

Het is al een heel oud idee, altijd weggewuifd met: we kunnen de fokkers niet van zo ver laten komen, maar nu kan het opeens wel voor alleen de goede veulens, heel bizar

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:40

sarabande schreef:
Beter zou zijn van iedere hengst de hele groep met geprikte veulens op een dag bij elkaar in Ermelo te laten zien. Dat geeft pas echt een overzicht en de mogelijkheid om te vergelijken.

JAAAA, dit zou ik nou een heel goed idee vinden!!! :D

Helaas dat hier niet voor gekozen is...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:24

Het is een beslissing die is genomen door de fokkerijraad en gaat inderdaad niet herroepen worden (antwoord gekregen van het KWPN vanmorgen).

Mail die ik terug kreeg:
Dit besluit is democratisch genomen door de Fokkerijraad. Het andere, aselecte onderdeel vindt zoals voorheen plaats bij de fokkers thuis. Per hengst zullen 25 geprikte veulens lineair gescoord worden en zo bijdragen aan de totaalbeoordeling van de afstammelingen van de hengst. Beide onderdelen zijn verplicht en deze resultaten worden gepubliceerd voor de fokkers.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:53

Anoeska27 schreef:
Het is een beslissing die is genomen door de fokkerijraad en gaat inderdaad niet herroepen worden (antwoord gekregen van het KWPN vanmorgen).

Mail die ik terug kreeg:
Dit besluit is democratisch genomen door de Fokkerijraad. Het andere, aselecte onderdeel vindt zoals voorheen plaats bij de fokkers thuis. Per hengst zullen 25 geprikte veulens lineair gescoord worden en zo bijdragen aan de totaalbeoordeling van de afstammelingen van de hengst. Beide onderdelen zijn verplicht en deze resultaten worden gepubliceerd voor de fokkers.

Dat dikke gedeelte begrijp ik dus niet, voorheen zagen we toch de geprikte veulens gewoon op de afstammelingenkeuring :?

Overigens die fokkerijraad wordt die eigenlijk door de fokkers gekozen??? Zo niet hoe kunnen zij dan de fokkers vertegenwoordigen

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:26

Nee, de fokkerijraad wordt gekozen door de regio's. Iedere regio mag een lid voordragen om plaats te nemen in de raad.

Voorheen zagen we de geprikte veulens inderdaad op de afstammelingenkeuring, behalve als de eigenaar daar niet heen wilde komen. Dan werd het veulen thuis beoordeeld.

Overigens zijn er net overal regiovergaderingen geweest van het KWPN, dus ik ga er vanuit dat het daar besproken is door de leden van de fokkerijraad. Is er iemand die wel bij de vergaderingen is geweest en daar antwoord op kan geven?

Gjosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:45

En zijn er leden weg gelopen uit de vergadering omdat er gezegt is als je het er niet mee eens bent moet je maar vertrekken.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:52

Over welke vergadering heb je het Gjosta? Welke regio en ben je er zelf bij geweest?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:38

voyou schreef:
sarabande schreef:
Beter zou zijn van iedere hengst de hele groep met geprikte veulens op een dag bij elkaar in Ermelo te laten zien. Dat geeft pas echt een overzicht en de mogelijkheid om te vergelijken.

JAAAA, dit zou ik nou een heel goed idee vinden!!! :D

Helaas dat hier niet voor gekozen is...

Het is vermoedelijk juist de bedoeling dat de geprikte veulens niet dor iedereen worden gezien zodat er geen discussies kunnen ontstaan over de nikszeggende teksten die er in de IDS komt te staan over de uniforme langgelijnde groep veulens.
Als het werkelijk ging om het belang van goed voorlichten van de leden dan was de fokkerijraad wel de andere kant op bewogen en hadden ze moderne middelen ingezet als video en live-streaming van de veulens zodat nog meer leden de collectie met eigen ogen zou kunnen zien. Was ook een commercieel leuk idee, gewoon iedereen 2,5 euro vragen voor het bekijken van de beelden (niet-leden natuurlijk 3,5 euro :D ).

Maar goed, ik heb mijn lidmaatschap al een aantal jaar geleden opgezegd, toen het KWPN begon met meer voor minder te prediken (meer contributie voor minder informatie).

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:57

En...lid geworden van het AES? :=

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:24

sarabande schreef:

De fokkers worden weer als onmondig behandeld, ze hoeven de realiteit niet te zien

en die realiteit wijkt nogal eens af van wat geschreven wordt, ik lees wel eens raporten, waarbij het beeld dat ik heb van de nakomelingenkeuring fors afwijkt van de raportage. Zowel positief als negatief.
De oorzaak zie ik in het onvoldoende meenemen van de merries in de beoordeling en de omstandigheden zoals temperatuur, ondergrond enz.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:28

Ondergrond werd toch altijd genoemd bij de beschrijving?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:22

irmaz schreef:
[Maar goed, ik heb mijn lidmaatschap al een aantal jaar geleden opgezegd, toen het KWPN begon met meer voor minder te prediken (meer contributie voor minder informatie).

misterA schreef:

Anoeska27 schreef:

Mail die ik terug kreeg:
Dit besluit is democratisch genomen door de Fokkerijraad. .

Om te beginnen heeft het KWPN zichzelf als vereniging monddood gemaakt door de Ledenraadsvergadering besloten te verklaren, een unicum in het verenigingsrecht. Het stamboekkantoor lijkt net een thermoskan met hete koffie. Hij zit potdicht, maar zo nu en dan klinkt er toch een geluidje.

Bron:
http://horses.nl/opinie/dichtgetimmerd/
Laatst bijgewerkt door ceasario op 19-04-13 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:32

De vergaderingen zijn gewoon voor iedereen toegankelijk, ik weet dat er oa in Utrecht een heleboel aanwezigen waren die geen lid waren van het KWPN.

Ik heb ook een duidelijke mening over het veranderen van de afstammelingenkeuringen, maar ik ben niet bij de vergadering geweest. En heb dus mijn kans om bezwaar te maken voorbij laten gaan. Jammer, maar het is niet anders.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:35

Anoeska27 schreef:
maar ik ben niet bij de vergadering geweest. En heb dus mijn kans om bezwaar te maken voorbij laten gaan. Jammer, maar het is niet anders.

Dan kom je nog lang niet bij de helft plus 1 :D
Dus zo belangrijk ben je nog niet.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:37

En zolang we allemaal zo denken zal er niets veranderen. Als we op vergaderingen onze stem niet laten horen dan mogen we achteraf niet zeuren dat we het er niet mee eens zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:34

misterA schreef:

Welke, de Engelse of de Nederlandse? }:0

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:26

Anoeska27 schreef:
En zolang we allemaal zo denken zal er niets veranderen. .

Klopt.
Vroeger zat de "macht" bij de wpn-" dominees." .en nu zitten ze zelfs boven op de Bible Belt. :D

Kijk morgen avond maar deze filmreportage eens..
Zie na de reclame
http://dsc.discovery.com/tv-shows/amish-mafia

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:58

DePaardenman schreef:
Citaat:
In tegenstelling tot berichtgeving in De Paardenkrant van woensdag 17 april en de publicatie op http://www.horses.nl is de afstammelingenkeuring van het KWPN niet afgeschaft. De afstammelingenkeuring wordt per dit jaar in een vernieuwde formule georganiseerd met een centrale groepsbeoordeling op het KWPN-centrum.

Het selectiereglementen hengsten (fokrichting dressuur en springen) is aangepast met betrekking tot de beoordeling van de veulens. Ongewijzigd blijft dat de beoordeling uit twee onderdelen bestaat. De Fokkerijraad heeft voor het ene onderdeel geadviseerd om de groepsbeoordeling voor alle hengsten op het KWPN-centrum te organiseren met het tonen van een groep veulens per hengst. Dat betekent dat de hengstenhouder de veulens zelf mag uitzoeken. Hierdoor kunnen fokkers snel een overzichtelijk beeld krijgen van de positieve verervingskwaliteiten van de hengsten uit een jaargang. Het andere onderdeel vindt zoals voorheen plaats bij de fokkers thuis: Per hengst zullen 25 geprikte veulens lineair gescoord worden en zo bijdragen aan de totaalbeoordeling van de afstammelingen van de hengst. Beide onderdelen zijn verplicht. De centrale beoordeling op het KWPN-centrum zal plaatsvinden op 24 augustus aanstaande.

Bron: KWPN

De beoordeling blijft dus uit twee onderdelen bestaan!!
Maar...wat gebeurd er dan met de gegevens die zijn verkregen bij de groepsbeoordeling?
Het lijkt mij dat de gegevens van geselecteerde veulens echt niet gebruikt kunnen worden voor het berekenen van een fokwaarde.

Over de praktische uitvoerbaarheid heb ik wel m'n twijfels.

Waarschijnlijk een soort compromis dus, waar de fokkers weinig aan hebben, het voegt niets toe aan de berekening van de fokwaarden,
het jaagt de hengstenhouders op kosten terwijl de kostenbesparing voor het KWPN beperkt blijft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:15

Albert schreef:
en die realiteit wijkt nogal eens af van wat geschreven wordt, ik lees wel eens raporten, waarbij het beeld dat ik heb van de nakomelingenkeuring fors afwijkt van de raportage. Zowel positief als negatief.
De oorzaak zie ik in het onvoldoende meenemen van de merries in de beoordeling en de omstandigheden zoals temperatuur, ondergrond enz.

Juist daarom ga je als fokker naar de afstammelingen keuring van een hengst waar je interesse in hebt, dat is nu niet meer mogelijk.
Het alternatief zou kunnen zijn dat iedere beoordeelde afstammeling duidelijk met de moeder en vermelding van 3 generaties moederlijn op video wordt gezet op de KWPN site en voor iedereen toegankelijk.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:59

Dat zou ook een mooie oplossing zijn.
Ik was een tijdje terug nog op het stamboekkantoor en vroeg toen waarom grote keuringen of de beoordelingen van de hengsten op het verrichtingsonderzoek niet live gestreamd worden op internet, de techniek is gewoon voorhanden en ik wel er zelfs wel een bedragje voor betalen.
Het lijkt me ook ideaal voor fokkers in het buitenland.
Volgens hun was daar geen interesse in maar daar geloof ik niets van.
Afgelopen donderdag zaten we dus weer om 08:00 op de tribune om hengsten te bekijken.
Nu wonen wij dichtbij maar ik kan me voorstellen dat het voor een hoop mensen gewoon niet haalbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:02

Ik denk dat we nu een erg vertekend beeld gaan krijgen van de nakomelingen van hengsten. Natuurlijk kiest de hengstenhouder de beste veulens uit, en laat de slechtere achterwege. Geeft geen realistisch beeld lijkt me. Stom dat ze het afgeschaft hebben!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:11

Er is veel belangstelling voor maar ze zijn bang dat er dan maar weinig mensen meer naar Den Bosch komen. Ik denk dat niet, die dagen wil je er als fokker gewoon bij zijn.
Maar in het geval van de veulens die niet getoond worden in het openbaar is er eigenlijk geen excuus om dat niet te doen. Laat ze maar een enquête houden via IDS net zoals bij de verkiezing van het paard van het jaar en op de site in te vullen.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:54

Wie van de mensen die commentaar hebben op dit besluit, hebben voor het laatst een afstammelingenkeuring bezocht?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:58

Ik bezoek regelmatig afstammelingenkeuringen en keek nu al uit naar die van Everdale.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:11

Ben het verder eigenlijk wel met je eens.
Donderdagmorgen zaten we om 08:00 op de tribune in Ermelo voor de tussenbeoordeling van de hengsten maar daar was het ook heel erg rustig.
Vandaag was er een fokadviesdag voor het Gelders paard waar wij met een merrie heen zijn geweest, hier een stukje van mijn verslag:
Citaat:
Fokadviesdag was erg leuk opgezet, ze hadden van alle paarden een nakomelingen uitdraai van de moederlijn gemaakt tot 3 generaties terug.
Het viel me echter tegen hoeveel mensen er waren gekomen, ik ben namelijk al verschillende keren naar dit soort dingen van de rijpaarden geweest in Lunteren en daar is het altijd best wel druk.
Nu waren er maar 2 fokkers op komen dagen buiten de 4 die er met een merrie waren, dat vond ik best wel jammer want hoe meer mensen hoe meer ideeën en discussie en er was echt wel moeite gedaan door de organisatie om er iets van te maken.

Ik vond de opkomst echt dramatisch, vooral omdat er vaak wel van alles geroepen wordt maar je de grootste schreeuwers eigenlijk nooit ergens ziet.
Zelfde bijv. met de hengst Alexandro op de Pavo, die startte ook vroeg en was gewoon echt matig.
Later werd hier op Bokt geroepen dat het een schande was dat hij niet door was want het was zo'n goede hengst, die mensen hebben de hele hengst niet zien lopen want er stonden omdat tijdstip amper mensen bij de baan.
Heb toen maar wat foto's geplaatst van zijn "optreden" waarop het commentaar weer verstomde.