Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Anoeska27 schreef:Het is een beslissing die is genomen door de fokkerijraad en gaat inderdaad niet herroepen worden (antwoord gekregen van het KWPN vanmorgen).
Mail die ik terug kreeg:
Dit besluit is democratisch genomen door de Fokkerijraad. Het andere, aselecte onderdeel vindt zoals voorheen plaats bij de fokkers thuis. Per hengst zullen 25 geprikte veulens lineair gescoord worden en zo bijdragen aan de totaalbeoordeling van de afstammelingen van de hengst. Beide onderdelen zijn verplicht en deze resultaten worden gepubliceerd voor de fokkers.
voyou schreef:sarabande schreef:Beter zou zijn van iedere hengst de hele groep met geprikte veulens op een dag bij elkaar in Ermelo te laten zien. Dat geeft pas echt een overzicht en de mogelijkheid om te vergelijken.
JAAAA, dit zou ik nou een heel goed idee vinden!!!![]()
Helaas dat hier niet voor gekozen is...
).
sarabande schreef:Beter zou zijn van iedere hengst de hele groep met geprikte veulens op een dag bij elkaar in Ermelo te laten zien. Dat geeft pas echt een overzicht en de mogelijkheid om te vergelijken.
De fokkers worden weer als onmondig behandeld, ze hoeven de realiteit niet te zien
irmaz schreef:[Maar goed, ik heb mijn lidmaatschap al een aantal jaar geleden opgezegd, toen het KWPN begon met meer voor minder te prediken (meer contributie voor minder informatie).
misterA schreef:En...lid geworden van het AES?
Anoeska27 schreef:Het is een beslissing die is genomen door de fokkerijraad en gaat inderdaad niet herroepen worden (antwoord gekregen van het KWPN vanmorgen).
Mail die ik terug kreeg:
Dit besluit is democratisch genomen door de Fokkerijraad. .
Anoeska27 schreef:En zolang we allemaal zo denken zal er niets veranderen. .

DePaardenman schreef:Citaat:In tegenstelling tot berichtgeving in De Paardenkrant van woensdag 17 april en de publicatie op http://www.horses.nl is de afstammelingenkeuring van het KWPN niet afgeschaft. De afstammelingenkeuring wordt per dit jaar in een vernieuwde formule georganiseerd met een centrale groepsbeoordeling op het KWPN-centrum.
Het selectiereglementen hengsten (fokrichting dressuur en springen) is aangepast met betrekking tot de beoordeling van de veulens. Ongewijzigd blijft dat de beoordeling uit twee onderdelen bestaat. De Fokkerijraad heeft voor het ene onderdeel geadviseerd om de groepsbeoordeling voor alle hengsten op het KWPN-centrum te organiseren met het tonen van een groep veulens per hengst. Dat betekent dat de hengstenhouder de veulens zelf mag uitzoeken. Hierdoor kunnen fokkers snel een overzichtelijk beeld krijgen van de positieve verervingskwaliteiten van de hengsten uit een jaargang. Het andere onderdeel vindt zoals voorheen plaats bij de fokkers thuis: Per hengst zullen 25 geprikte veulens lineair gescoord worden en zo bijdragen aan de totaalbeoordeling van de afstammelingen van de hengst. Beide onderdelen zijn verplicht. De centrale beoordeling op het KWPN-centrum zal plaatsvinden op 24 augustus aanstaande.
Bron: KWPN
Albert schreef:en die realiteit wijkt nogal eens af van wat geschreven wordt, ik lees wel eens raporten, waarbij het beeld dat ik heb van de nakomelingenkeuring fors afwijkt van de raportage. Zowel positief als negatief.
De oorzaak zie ik in het onvoldoende meenemen van de merries in de beoordeling en de omstandigheden zoals temperatuur, ondergrond enz.
Citaat:Fokadviesdag was erg leuk opgezet, ze hadden van alle paarden een nakomelingen uitdraai van de moederlijn gemaakt tot 3 generaties terug.
Het viel me echter tegen hoeveel mensen er waren gekomen, ik ben namelijk al verschillende keren naar dit soort dingen van de rijpaarden geweest in Lunteren en daar is het altijd best wel druk.
Nu waren er maar 2 fokkers op komen dagen buiten de 4 die er met een merrie waren, dat vond ik best wel jammer want hoe meer mensen hoe meer ideeën en discussie en er was echt wel moeite gedaan door de organisatie om er iets van te maken.