Ik heb er ook een, hij is ruim 1.12. Het is alleen geen echte shetlander maar een kruising met een ijslander. Bij die van mij zie je dat heel goed aan de bouw, hij heeft geen shetlander bouw. Hij heeft ook een cob maat hoofd en 11.5 bit maat.
Als je 2 grote stamboek shetlanders kruis en er word een veulen geboren wat nog groter word dan de ouders heb je wel een echte shetlander. Maar eentje die niet stamboek opgenomen word als hij 3 jaar oud is omdat hij te groot geworden is. Hij blijft dan veulenboek (want zijn ouders blijven zijn ouders, en shet x shet word niet in eens iets anders dan een shet, ook al word hij wat groot).
Ik heb een pony gehad, mama 103 cm en papa 99 cm, die was al 105 cm toen hij 1,5 jaar was. Omdat het een ruin was en zo groot heb ik hem verkocht (met ruinen kan je niet fokken, en met die maat zou het nooit meer een stamboek pony worden). Geen idee hoe groot hij uit eindelijk geworden is, maar hij zal minimaal over de 110 cm heen gegaan zijn denk ik.
Ik ken er ook 2 uit stamboek ouders die over de 115 cm heen gegaan zijn!
Mijn shet is 1.12 m, wel gewoon opgenomen in het NSPS toen ze veulen was en nog 1.07 m.
peutje
Geplaatst: 17-05-13 18:35
Officieel is het dan geen shetlander meer ze mogen maar tot 1.07 in het stamboek officieel volgens mij
JudithO
Geplaatst: 17-05-13 20:29
peutje schreef:
Officieel is het dan geen shetlander meer ze mogen maar tot 1.07 in het stamboek officieel volgens mij
Het is dan nog wel een Shetlander, alleen kan deze niet meer meedraaien binnen het stamboek.
sheyideboer
Geplaatst: 17-05-13 20:36
Heb zelf ook een shet van 1.30 ofzo Al hoewel ik niet geloof dat het een shet is staat er toch op de papieren van wel Heel vreemd maar gebeurt wel vaker hoor ik.
xGwennn_94
Geplaatst: 17-05-13 20:38
het is normaal als een shet 1.15 is.
Je hebt shetlanders ook in allerlei grottes ... dus maak je geen zorgen