Bitloos met een fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

givette

Re: Bitloos met een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:00

Ik rijd ook bitloos sinds een weekje had verwacht dat ze er drukker op ging reageren maar ze was super braaf ben er al snel de bossen mee in gegaan en heb er mee gesprongen ze reageert er goed op. Het is een kaak gekruist hoofdstel heel fijn!

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:16

Max rijd ik ook bitloos, kingekruist. Kaakgekruist werkt helemaal niet ... touwhalster was ook niet ideaal, net als een sidepull...
Bitloos kan ik hem met mijn pinken rijden, met bit ..... is het continu een gevecht.
Ben omgeschakeld omwille van tandproblemen. (vastgesteld door tandarts die iedere 6 maanden komt)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:13

TanteFlavie schreef:
Max rijd ik ook bitloos, kingekruist. Kaakgekruist werkt helemaal niet ... touwhalster was ook niet ideaal, net als een sidepull...
Bitloos kan ik hem met mijn pinken rijden, met bit ..... is het continu een gevecht.
Ben omgeschakeld omwille van tandproblemen. (vastgesteld door tandarts die iedere 6 maanden komt)

Kingekruist heb ik nog nooit mee gereden. Mag ik vragen hoezo je paard niet goed reageerd op kaakgekruisd of een touwhalster? Is ie dan te sterk?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:58

Hij verstaat dit niet zo goed denk ik, het duurt even eer hij begrijpt wat ik vraag.... en hij is dan "te sterk". Eigenlijk is dat niet goed verwoord. Kingekruist gaat "vanzelf" met pinken, kaakgekruist "verstaat" hij niet. Met touwhalster vond ik dat dit "te erg schoof" op zijn hoofd, en zelf vond ik het niet leuk dat die knopen druk gaven op zijn neus. IK hield er niet van, IK voelde me er niet goed bij.

Momenteel heb ik de kingekruiste versie aan een "halsterhoofdstel" bevestigd, en dat gaat supergoed. Ik heb ook een "omgebouwd" lederen hoofdstel, dit wil zeggen, de neusriem is kingekruist aangepast en ook dat gaat super.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:28

TanteFlavie schreef:
Hij verstaat dit niet zo goed denk ik, het duurt even eer hij begrijpt wat ik vraag.... en hij is dan "te sterk". Eigenlijk is dat niet goed verwoord. Kingekruist gaat "vanzelf" met pinken, kaakgekruist "verstaat" hij niet. Met touwhalster vond ik dat dit "te erg schoof" op zijn hoofd, en zelf vond ik het niet leuk dat die knopen druk gaven op zijn neus. IK hield er niet van, IK voelde me er niet goed bij.

Momenteel heb ik de kingekruiste versie aan een "halsterhoofdstel" bevestigd, en dat gaat supergoed. Ik heb ook een "omgebouwd" lederen hoofdstel, dit wil zeggen, de neusriem is kingekruist aangepast en ook dat gaat super.

dankje voor je antwoord. Ben een beetje aan t kijken wat voor hoofdstel ik voor mijn kruising fjord wil gebruiken. Hij doet t super braaf bitloos. Maar als ik naar t bos ga heeft hij er altijd veel zin in. Ben bang dat ik hem bitloos dan niet hou. Dus rijdan wel voor de zekerheid met bit. Maar misschien dat ik kingekruist ook eens moet proberen. ;)
Rij de ritjes hier in de buurt altijd met een hackamore. Maar rijd hem dan eigenlijk altijd met een lang teugeltje.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:33

Een paard dat wil gaan... gaat... Of dit nu bitloos is of mét bit. Ik heb het zelf meegemaakt, zowel bitloos als met bit.
Max nam steeds zijn bit vast, en dan had je NIETS te zeggen. Ook niet op hulpen of op stem of op...

Bitloos gaat goed, maar ook bitloos is mijnheerke met mij al vertrokken. Toen ben ik te voet naar huis gekomen (paard in de hand) en toch wel een dikke 16 km als het niet meer was. Telkens ik opstapte vertrok hij weer. Dus opteerde ik om te voet naar huis te gaan.

Een voorbijrijdende auto heeft me toen gigantisch de les gelezen. Hij weet het voorval aan het bitloos rijden. Roepen en tieren dat die man deed... én beweren dat ik niet verzekerd zou rondrijden zonder bit. Navraag bij mijn verzekering sprak dit tegen.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:37

Ik heb op mijn overleden verzorgfjord altijd bitloos gereden. Dit deed ik met een Hackamore met lange scharen. Dit wisselde ik af met touwhalster in combi met neckrope.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:28

TanteFlavie schreef:
Een paard dat wil gaan... gaat... Of dit nu bitloos is of mét bit. Ik heb het zelf meegemaakt, zowel bitloos als met bit.
Max nam steeds zijn bit vast, en dan had je NIETS te zeggen. Ook niet op hulpen of op stem of op...

Bitloos gaat goed, maar ook bitloos is mijnheerke met mij al vertrokken. Toen ben ik te voet naar huis gekomen (paard in de hand) en toch wel een dikke 16 km als het niet meer was. Telkens ik opstapte vertrok hij weer. Dus opteerde ik om te voet naar huis te gaan.

Een voorbijrijdende auto heeft me toen gigantisch de les gelezen. Hij weet het voorval aan het bitloos rijden. Roepen en tieren dat die man deed... én beweren dat ik niet verzekerd zou rondrijden zonder bit. Navraag bij mijn verzekering sprak dit tegen.

Tuurlijk dat is ook zo. Zit meer tussen mijn oren dat ik hem in t bos niet bitloos rijd maar met bit haha. Heb dat nog niet aangedurfd. Terwijl ritjes hier op t dorp en in de parkjes hartstikke goed gaan :)

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:56

Het heeft bij mij ook lang geduurd eer ik de stap durfde te zetten. Het is pas nadat de paardentandarts me er attent op maakte dat Max erg veel pijn had omwille van zijn tanden (EORTH = soort auto-immuunziekte) dat ik pas ging doorzetten met bitloos. Een vriendin van me stelde dat het tussen MIJN oren zat in plaats van in zijn mond... en ik heb toen de knoop doorgehakt. Een blije Max was het gevolg. Véél leuker rijden, véél ontspannener voor hem en voor mij.

In het begin reed ik "dubbel opgetoomd", een bitloos systeem onder mijn bitsysteem. Toen bleek dat ik het bit niet nodig had... heb ik dat opgeborgen.

_Tirzaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:08

Ik rijd ook bitloos met mn fjordje. Hij pakt het erg goed op. Hij was nog niet beleerd dus hij kende niet anders. Dat maakte het wel makkelijk. Het rijden gaat heel goed. Wat mij heel veel helpt is dat ik ook naturalhorsemanship met hem doe. Hij kent dus dingen zoals wijken voor druk enz. Dat maakt het sturen makkelijker. :) Voor vragen ofzo stuur maar pb :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:14

Ik rijd met touwhalster, of neckrope, of zonder iets, allemaal zonder zadel.
Maar ik rijd gewoon dressuur met een engels hoofdstel en zadel :)