tips voor aankoop fokmerrie / dressuurpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:06

CGJ12 schreef:
Amerikaanse praktijken heb ik eigenlijk ook geen zin in.

In het vervolg vertel ik er verder niks bij als iemand een paard van me wil.
Zeg ik wel: je bekijkt hem zelf maar, ik kan niks beloven.

Gaan wij ook doen.
Tot de voordeur.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:09

CGJ

Het stamboek zal waarschijnlijk gaan spreken van een "verwachtingswaarde" en op de achterzijde schrijven :

Ik lees anders hier op dit Forum en IDS. Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:10

ceasario"]
[quote="CGJ12 schreef:
Amerikaanse praktijken heb ik eigenlijk ook geen zin in.

In het vervolg vertel ik er verder niks bij als iemand een paard van me wil.
Zeg ik wel: je bekijkt hem zelf maar, ik kan niks beloven.

Gaan wij ook doen.
Tot de voordeur.
[/quote]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is al jaren verboden ("af / af verkopen" is "om niet").
De eerste de beste die er zo een van je koopt, er TOCH mee naar de dierenarts gaat om foto's te maken brengt hem linea recta bij je terug als ie er een drietje op vindt. Kun je hoog en laag springen..........
Maar volgens mij weet je dat allang en hoef ik je hier niks nieuws te vertellen. Knipoog

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:18

Laat in ieder geval wel altijd even de baarmoeder na kijken door een ervaren DA of gynacoloog niet door de eerste de beste DA.

Om er zeker van te zijn dat de baarmoeder goed is.

En een merrie die op later leeftijd voor het eerst een veulen moet krijgen kan daar veel moeite mee hebben fok er dus eerst een of twee veulens naast op jonge leeftijd.

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 09:02

Binnen een half jaar terugbrengen als hij niet aan de verwachtingen voldoet ........ dat betekent dat iemand die geen steek kan rijden een grandprix paard kan verzieken zodat hij geen pas meer loopt en hem dan terugbrengen, de verkoper krijgt dan een waardeloos paard terug en is al zijn africhtingswerk voor niets geweest.

Degene waar ik dit topic voor geplaatst heb heeft zelf stallen en weiland bij huis en zij heeft al meerdere paarden van groen naar hoog niveau gereden en ze dan weer verkocht.

Nu wil ze dan uit gaan kijken naar een merrie die ze na het behalen van het sportpredicaat in gaat zetten in de fokkerij. De bedoeling is dan om zelf opvolgers voor de sport te fokken die eventueel ook goed verkoopbaar zijn, dus het moet iets goeds zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 09:19

Crissy schreef:
Binnen een half jaar terugbrengen als hij niet aan de verwachtingen voldoet ........ dat betekent dat iemand die geen steek kan rijden een grandprix paard kan verzieken zodat hij geen pas meer loopt en hem dan terugbrengen, de verkoper krijgt dan een waardeloos paard terug en is al zijn africhtingswerk voor niets geweest.

Degene waar ik dit topic voor geplaatst heb heeft zelf stallen en weiland bij huis en zij heeft al meerdere paarden van groen naar hoog niveau gereden en ze dan weer verkocht.

Nu wil ze dan uit gaan kijken naar een merrie die ze na het behalen van het sportpredicaat in gaat zetten in de fokkerij. De bedoeling is dan om zelf opvolgers voor de sport te fokken die eventueel ook goed verkoopbaar zijn, dus het moet iets goeds zijn.

Oh . Er wordt advies gevraagd voor een handelaar

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 09:42

Zij is niet echt handelaar, maar ze verkoopt ze als er mee uitgereden is. Haar paarden zijn allemaal goed terechtgekomen en de meeste komen op lager niveau met de huidige eigenaren. Ze heeft meestal ruinen gehad,maar omdat ze nu zelf stallen heeft vindt ze het leuker om dan zelf wat te gaan fokken. Ze is in de fokkerij nog onbekend is ze is zich nu een beetje aan het orienteren. Haar man wil graag dat de paarden blijven en ze heeft hem beloofd dat de eventuele merrie dan voor altijd blijft en haar nakomlingen gaat zij dan mee aan de gang.

Haar paarden hebben het goed met buitenboxen en weidegang

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 09:47

Crissy schreef:
Zij is niet echt handelaar, maar ze verkoopt ze als er mee uitgereden is. Haar paarden zijn allemaal goed terechtgekomen en de meeste komen op lager niveau met de huidige eigenaren. Ze heeft meestal ruinen gehad,maar omdat ze nu zelf stallen heeft vindt ze het leuker om dan zelf wat te gaan fokken. Ze is in de fokkerij nog onbekend is ze is zich nu een beetje aan het orienteren. Haar man wil graag dat de paarden blijven en ze heeft hem beloofd dat de eventuele merrie dan voor altijd blijft en haar nakomlingen gaat zij dan mee aan de gang.

Haar paarden hebben het goed met buitenboxen en weidegang

Je zou eventueel Sarabande kunnen pb-en.
Daar ik denk dat die je wel van een goed advies kan dienen.
Want hier wordt je denk ik niet veel wijzer meer aangaande dit onderwerp.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:06

Crissy schreef:

Het is toch zo dat op het moment van verkopen dat paard wel een grandprix kon lopen, dat is bewezen.
Weet niet wat er gebeurt als je een zgn jong paard met potentie voor de hogere dressuur koopt en hij blijkt het niet te kunnen.

Alleen is het meer van toepassing op een lichamelijk gebrek dat het paard ten tijde van de verkoop al heeft gehad. Als dat binnen een halfjaar aan het licht komt, mag je hem terugbrengen. Toch Verward
Tenminste zo lees ik het.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:14

essie79"]
[quote="Crissy schreef:

Het is toch zo dat op het moment van verkopen dat paard wel een grandprix kon lopen, dat is bewezen.
Weet niet wat er gebeurt als je een zgn jong paard met potentie voor de hogere dressuur koopt en hij blijkt het niet te kunnen.

Alleen is het meer van toepassing op een lichamelijk gebrek dat het paard ten tijde van de verkoop al heeft gehad. Als dat binnen een halfjaar aan het licht komt, mag je hem terugbrengen. Toch Verward
Tenminste zo lees ik het.
[/quote]

Waar lees je dat?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:18

ceasario schreef:
Waar lees je dat?

sorry, zo interpreteer ik het.
Als ik niet kan rijden en ik koop een Grandprix paard kan ik niet verwachten dat hij met mij ook Grandprix loopt, in alle redelijkheid en billijkheid.

Dat vind ik net zo iets als dezelfde voetbalschoenen kopen als van Nistelrooy en dan denken dat je ook zo kan voetballen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:21

Daar denkt de opa van Daniëlle van Aalderen echt heel anders over hoor!

En het lijkt erop dat ie Mr Moskowicz kan betalen, dus ik voel al aan mijn water dat Sjef en Anky over de brug zullen moeten gaan komen........... (tenzij Mr Moskowicz óók al tot de vriendenclub Sjef behoort)

En dit is maar een voorbeeld, van wat ons in de toekomst allemaal nog te wachten staat...............

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:38

CGJ12 schreef:
Daar denkt de opa van Daniëlle van Aalderen echt heel anders over hoor!

En het lijkt erop dat ie Mr Moskowicz kan betalen, dus ik voel al aan mijn water dat Sjef en Anky over de brug zullen moeten gaan komen........... (tenzij Mr Moskowicz óók al tot de vriendenclub Sjef behoort)

En dit is maar een voorbeeld, van wat ons in de toekomst allemaal nog te wachten staat...............

Dat gaat toch neem ik aan over een verborgen gebrek..of over de wijze van levering van het paard en niet over zijn kwaliteiten als sportpaard?

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 11:55

Idool voldeed niet aan de verwachtingen punt 1 omdat hij snel kwam te overlijden en punt 2 omdat Danielle van Aalderen er niet voldoende mee overweg kon. Volgens het stuk in de Paardenkrant zijn deze argumenten voldoende om te procederen tegen de verkopende partij. punt 1 kan ik nog inkomen,maar punt 2 heeft naar mijn mening toch ook voor het overgrote deel te maken met de capaciteiten van ruiter

ik ben echt benieuwd naar het verdere verloop van deze zaak,ik blijf het in ieder geval volgen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:08

Ik neem aan dat de rechter idd met punt niet veel kan, dat hoop ik wel iig.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:33

Danielle had weliswaar één Z2-proef gewonnen, maar reed slechts 58% in haar eerste ZZ-Licht...............

Dat is een reden voor de opa van Danielle om het geld van Idool terug te eisen.

En dat durft ie nog hardop te zeggen in de Paardenkrant ook.
Onder het motto.........

..........hoe maak ik mijn kleindochter zo belachelijk mogelijk...........

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:41

Inderdaad, ook weer een typisch voorbeeld van nooit de schuld bij jezelf zoeken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:43

CGJ12 schreef:
En dat durft ie nog hardop te zeggen in de Paardenkrant ook.
Onder het motto.........

..........hoe maak ik mijn kleindochter zo belachelijk mogelijk...........

Ja ja het is treurig wat mensen allemaal voor geld willen doen he Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:45

Gelukkig is succes nog steeds niet te koop

(alleen TE HUUR bij Coby van Baalen in de vorm van Inspekteur of Habibi.......... Haha! Haha! Haha! )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:54

CGJ12 schreef:
Gelukkig is succes nog steeds niet te koop

Nee zeker niet nu er een andere bondscoach is bij het dressuurteam, maar dat is off topic Schijnheilig

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:58

Even HEEL ERG OFF-TOPIC

........Heb je die DANK-betuiging van stal van Baalen in de Paardenkrant gezien aan Ton de Ridder.......???

Lag er toch wel héél dik bovenop.
Dan zet je je mede teamleden mooi in het hemd.........

Dat je zó ver kunt zakken zeg.

Die man kun je toch ook bedanken per telefoon?
Of gewoon een kaartje sturen?