Wanneer geschikt om te wassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: Wanneer geschikt om te wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:45

Voorlopig niet wassen. Als je haar nu was is ze nog uren nat. Sowieso is het nu te koud om met koud water te wassen. Wil je wel wassen pak dan warm water. Dan zou je haar een nacht op stal moeten laten met 1 of 2 fleecedekens. Ik kan mijn geschoren dieren wel wassen mits ik warm water heb maar dat is omdat ze met max een uurtje weer droog zijn.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:47

Jeetje wat een verschillende berichten allemaal :+ , ben er nu nog steeds niet uit wat ik nou wel of niet kan doen haha.
Ik wacht zondag wel af en zie het wel, misschien komen na zondag wel nóg warmere dagen dat het beter is om te wassen :) ...

Hoe warm moet het dan zijn voor het wel verstandig is om te wassen? Bij 25 graden pas....?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:49

Met koud water echt pas als het 20-25 graden is ja, en dan hebben ze het soms nog koud. Je moet het uiteindelijk zelf weten maar een ongeschoren pony wassen met dit weer is geen doen

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:51

Zelf twijfel ik gewoon, zal ik het wel of niet zondag doen (dan wordt het 20 graden).... Daarom vroeg ik hier even om advies.
Ze staat namelijk 24/7 buiten (kan op stal als ik dat wil) en ze is ongeschoren en staat zonder dek.
Hoogstwaarschijnlijk is er geen warm water op stal om haar mee te wassen maar je kan zelf uiteraard kannen meenemen met warm water etc.

Dus het is gewoon beetje lastig inschatten :Y) .

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:53

Sappos schreef:
Sowieso is het nu te koud om met koud water te wassen.

Ben ik niet met je eens.
Ik heb mijn ongeschoren pony (die met deken staat) zo'n beetje de hele winter door wekelijks na het trainen afgespoten met koud water, echt van hoofd tot staart.
Alleen toen het echt vroor sloeg ik het over.
Daarna gewoon zweetdeken op, half uurtje stappen en dan droge zweetdeken op en de paddock in.
Pony is er nog nooit ziek of verkouden van geworden.

@TS
De paarden bij mij op stal staan ook zonder dek, dus hebben een wintervacht, die werden ook volledig afgespoten en na het stappen met zweetdeken op stal gezet.
Als het echt rond de 20 graden wordt zou ik me er absoluut geen zorgen om maken en het gewoon doen, maar dat is mijn mening.
En als je haar dan even op stal kan zetten is dat helemaal mooit meegenomen.
Laatst bijgewerkt door Kim_Evendi op 08-04-13 17:55, in het totaal 2 keer bewerkt

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:54

Je kunt je ook afvragen wat je er mee opschiet. Ik heb mijn pony's ook buiten staan en zo gauw ze schoon zijn gaan ze rollen. Je doet dan nu veel moeite, verstandig of niet en misschien is ze een uur later weer vies.
Ik zou het gewoon zo laten, niet te hard op de hals kloppen en als ze in de zomervacht zit en het weer beter is haar eens lekker wassen.
Denk dat je het nu alleen voor jezelf doet en dat je pony er niet beter van wordt. /3

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:56

Zou ik absoluut niet doen, koude water op warme spieren. Moet je zelf weten maar ik doe het niet. Daarnaast is afspuiten heeeeel iets anders dan wassen. Zeker als de shampoo in die dikke haren zit moet je lang afspoelen en daar worden ze heel koud van.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:58

Geen enkel paard schiet echt op met ''gewoon wassen;; :Y) . Tuurlijk is het dan voor jezelf.
Maar ik stoor me er gewoon zo ontzettend aan elke keer als ik poets, zie ik steeds grijze vlekken etc.
Het heeft ook absoluut geen haast en kan ook heus wanneer het nog warmer is en wanneer het warmere weer ook aanhoud.
Maar ik vind het wel prettig om haar te wassen, zal zij misschien ook wel lekker vinden want ze heeft overal jeuk en wie weet wordt het hierdoor ook wel even wat minder.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:02

Sappos schreef:
Zou ik absoluut niet doen, koude water op warme spieren. Moet je zelf weten maar ik doe het niet. Daarnaast is afspuiten heeeeel iets anders dan wassen. Zeker als de shampoo in die dikke haren zit moet je lang afspoelen en daar worden ze heel koud van.

Dat kan hoor, dat jij het niet doet.
Ik ben het met je eens dat wassen iets anders is dan afspuiten, maar als je het een beetje vlot doet kan je een pony makkelijk in 10 min. wassen.
Daarbij zal het buiten als het goed is rond de 20 graden zijn....

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:03

Ts, als je de mogelijkheid hebt om heet water mee naar stal te nemen, zou ik dat doen en mengen met het water op stal, zodat het lauw is. Dan even vlug wassen, (gedeeltelijk) droogstappen met een dekentje, liefst zweetdeken, op en dan met een droge deken op stal, als dat niet kan een landje waar ze uit de wind staat. ZO zou ik het doen. En dan wel aan het begin van de middag, in de warmste uurtjes.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:28

Nog niet wassen! Het is nog veel te koud.
Als je nu gaat wassen zitten ze morgen zo weer lekker onder de stof.

Ik zou nog even wachten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:35

TS: los van de temperatuur moet je je inderdaad ( is al eerder genoemd hier) realiseren dat je met het wassen ook de vetlaag weg wast.
Dus als het de dagen ná zondag gaat regenen heeft de vacht van je pony een deel van zijn beschermde werking verloren, waardoor je de kans loopt dat je pony tot op de huid nat wordt van de regen. De waterafstotende werking van de vacht is dan gewoon weg.

En omdat je pony 24/7 buiten staat is het dan misschien verstandiger om te wachten tot het een wat langere periode achter elkaar mooi weer is.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:46

wachten tot het een lekker dagje is, met weinig wind!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:53

Manon_S schreef:
Geen enkel paard schiet echt op met ''gewoon wassen;; :Y) . Tuurlijk is het dan voor jezelf.
Maar ik stoor me er gewoon zo ontzettend aan elke keer als ik poets, zie ik steeds grijze vlekken etc.
Het heeft ook absoluut geen haast en kan ook heus wanneer het nog warmer is en wanneer het warmere weer ook aanhoud.
Maar ik vind het wel prettig om haar te wassen, zal zij misschien ook wel lekker vinden want ze heeft overal jeuk en wie weet wordt het hierdoor ook wel even wat minder.

Als je het zo erg vindt dat je paard er stoffig uitziet, waarom koop je dan een zwarte? :Y) Als je paardje dag en nacht buiten staat (heel goed!) snap je toch dat hij z'n vacht en vetlaag nodig heeft als het koud is of als het regent? Een buitenpaard wassen vind ik echt not done, tenzij het hoogzomer is en er de komende tijd geen regen verwacht wordt. Het stof en de schilfers zitten er met een REDEN.
Bovendien krijgen ze alleen maar méér jeuk als je ze wast, en zullen ze meteen gaan rollen zodra dat kan.

Maar goed. Als je toch gaat wassen: veel plezier. Niks zo leuk als een langharige, verharende pony wassen :Y)