Jong KWPN; commentaar en ideeën?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:50

Ik geloof dat Ronnie Stegeman stal van Baalen ook al noemde.
Deze Zaterdag zie ik Marian Dorrestijn weer, die zou dan ook spreker zijn.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:51

even off topic....

Wie van de leden van jong kwpn...

komt uit een gezin waar geen affiniteit met paarden en fokken is??? en dus op eigen houtje merrie's heeft aan gekocht en is gaan fokken????en ok zelf op zoek is gegaan naar "info "kennis"

waarom deze vraag????

Ik vind de de leeftijdgrens van jong kwpn ook laag...welke mensen die in de leeftijdgrens van 16 tot 25 zitten kan dat financieel bekostigen.....IK DENK dat de meeste leden van jong kwpn dus wel "hulp" van ouders of familie hebben gehad...

Daarom VIND IK dat ZEKER de mensen die dus dit op eigen houtje doen, best wel "hulp" en kennis kunnen gebruiken.....daarom zou dus de leeftijd grens best wel naar 30 jaar zou kunnen..en dit zeg ik niet omdat ik dan zelf lid zou kunnen worden.....

Sigrid

waarom deze reactie,, ik zie in mijn omgeving ook maar weinig( kan haast wel stellen "geen") "fokkers" die jonger zijn dan 30 jaar, die serieus fokken.die dus dus echt interreseren voor de fokkerij en proberen goede produkten te fokken......zonder dat daar hun familie hoe dan ook aan te pas gekomen is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:51

Lovely"]
[quote="Pipo schreef:
Ja ik heb commentaar. Vind dat de leeftijdsgrens tot 30 jaar moet worden opgetrokken Haha!

35!
[/quote]

Ook prima...........leeftijdsgrens tot 35!!

Want ik mag dan wel 28 zijn, maar kan mij heel best gedragen als overjarige puber hoor? ( sterker nog, doe niet anders Haha!)

Sigrid, heel goed punt. Ik rijd dan wel vanaf zeer jong bij een fokker en ben ook vanaf mijn 12de actief geinteresseerd in de fokkerij. Maar werkelijk fokken is nooit een mogelijkheid geweest omdat ouders daar absoluut niet voor waar.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:56

Ik heb me ook maar eens opgegeven. Ik ben wel eens benieuwd wat ze nog allemaal in petto hebben.

Sigrid, zelf fok ik (nog) niet. Ik heb wel een merrie op het oog (gehad) maar die was enorm aan de prijs. Verder zit ik wel al levenslang in de paarden en hebben mijn ouders en mijn moeders broer paarden gefokt, ook heb ik nog een oom die paarden fokt. Verder hou ik mezelf toch al een aantal jaren bezig met de "theoretische" fokkerij.
Van mij zou de leeftijdsgrens idd wat opgeschroefd mogen worden, eigenlijk kan ik me wel vinden in de redenen van Sigrid.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 18-11-03 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:58

Ik kom uit een familie waar niks aan paarden wordt gedaan, ik moet alles ook zelf betalen.
Sinds een jaar help ik de eigenaar met de keuzes van hengsten en verdiep ik me serieus in de fokkerij.
Ik ben dankzij vrienden onlangs naar Duitsland geweest en heb daar in die dagen veel geleerd van fokkers die al gen. aan het fokken zijn.

Ik heb dus geen hulp gehad van fam. maar meer in de zin dat ik vrienden heb die me willen helpen.
Ik heb ook geen paarden opleiding gedaan of iets dergelijks.
Met praktijkkennis kom je verder. En met boeken die over bloedlijnen enzo gaan.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:06

Dat is wat ik bedoel.......hoeveel mensen HEBBEN dan ook zelf een goede fokmerrie in bezit en FOKKEN er mee??? die in de leeftijd van 16 tot 25 jaar zitten?

De meesten hebben dat dus niet.....

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:12

Ik adviseer een man die 7 kwpn merries heeft, allemaal Z gesprongen, elite. 1 pref. met een IBOP van 94 punten.
We hebben een Holsteinse merrie uit de stam van de Holsteins ggk Charmander 2.
We hebben een merrie uit de Loma stam.
We hebben nog 4 merrie uit merrie lijn 069. NL-merrielijn 069 is een wijdvertakte familie die een reeks goedgekeurde hengsten en sportpaarden heeft voortgebracht waaronder de internationale springpaarden Winstar, Koodwill en Delightful alsook de hengsten Armand, Luctor, Obligaat en Instanboel.

En dit jaar is daar het dure Chin Chin veulen van 20 000 euro uitgekomen, en die heb jij geloof ik nog gezien haha.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:31

sigrid1182 schreef:
Dat is wat ik bedoel.......hoeveel mensen HEBBEN dan ook zelf een goede fokmerrie in bezit en FOKKEN er mee??? die in de leeftijd van 16 tot 25 jaar zitten?

Nee ik ook niet idd, heb geen (lieve ouders met) geld voor een paard, laat staan om te gaan fokken. Je hebt wel een punt.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:33

Sigrid, wat kost een goede fok/sportmerrie, heel veel centjes om het zo maar even te zeggen en dan nog hangt het er vanaf welke eisen je stelt en zo stijgt de prijs maar door. Ik bedoel maar, ik ga geen half werk leveren bij wijze van spreke, dan wacht ik liever nog 1 jaar.
En wat is hulp krijgen van je ouders. Mijn ouders zaten in de volbloeden en houden zich niet bezig met de warmbloedfokkerij.
Wat ik overigens wel vind is dat je het vooral moet hebben van de praktijk ervaring maar de theorie zeker niet mag verwaarlozen.
Ik probeer juist veel te leren alvorens ik klakkeloos ga rondfokken.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 18-11-03 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:52

Wij fokken ook, maar ik heb zeker wel inspraak in de hengstenkeuze , zoals dit jaar van bijv. Eurocommerce Napels en Richebourg, ben er ook serieus mee bezig, dus ja.

Maar ik hoor wel weer wanneer er een meeting is, dan ben ik er Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:54

Ik vind het zeker een goed idee, JONG KWPN.....maar ik vind de leeftijdsgrens wel aan de lage kant, om de reden die ik aangeef...

Ben zelf 27 jaar....Heb 2 jaar geleden m'n 1e kwpn veulen gefokt, dit jaar de 2e ,,, en heb vorig jaar een nieuwe ster merrie gekocht waar ik in januarie het 1e veulen van verwacht.....

Mijn familie heeft geen affiniteit met de paarden......kan ook niet een duur huis betalen zodat ik m'n paarden bij huis kan stallen...heb ze op een pensionstal( ong 30 paarden) staan waar ik in ruil voor het voeren van de paarden " s'ochtends en s'avonds, gratis stalling krijg voor m'n 2 merrie's en m'n welsh a "schouw" ruin...haha Ik huur 2 hectare grasland... en m'n schoonouders hebben een veehouderij bedrijf, dus zodoende maak ik ook m'n eigen hooi en kuil...kan/mag hun machine's gebruiken

Ik kan de stalling wel betalen als het moet, maar ik denk niet dat ik dan 2 merrie's per jaar kan laten inseminieren..het geld groeit mij ook niet op de rug,...

Ik vraag me gewoon af hoeveel leden het jong kwpn heeft die echt fokken!!! en daarnaast vraag ik me ook af, hoeveel van die fokkende leden er dan bij zijn die bv niet afhankelijk zijn van hun ouders of kennissen zowel , financieel , goedkope stalling, beschikbaarheid van de merrie's van die personen oid..

Ook denk ik dat het financieel wel interresant is voor jong kwpn om de leeftijdsgrens te vehogen..meer leden = meer geld... en mijn vermoeden is dat er heel veel mensen zijn die ouder zijn dan 25 jaar zitten die wel lid zouden willen worden .....

Sigrid

Ik denk dat er veel mensen hulp hebben op jongere leeftijd,,, bv stalling bij familie /vrienden...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:57

Bij mij staan mijn paarden idd lekker thuis en daar ben ik ook erg blij mee. Ik zou niet anders willen maar, ik vraag me af wat daar erg aan is. Niks toch?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:01

Ik ben nl ook wel eens mee geweest met de fokverening Noord west friesland waar ik lid van ben......Dat was 2 jaar geleden....

Nou daar zit je dan tussen allemaal oude mensen en als je dan een mening geeft in een discussie,( wat misschien sommige mensen niet eens durfen) dan kijkt men je aan van die "broekhoest" meent ook of ze wat weet....

Daarom zou ik me meer op m'n plaats voelen bij een jong kwpn...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:24

Ik kom dus ook uit een familie zonder paardenachtergrond. Mijn vader heeft er een "hekel" aan (al heeft ie wel het geld voor Leo voorgeschoten Haha! ) en mijn moeder vindt ze wel leuk, maar verder dan een aai geven zal ze niet gaan. Toch mag ze zich over 1,5 jaar hopelijk eigenaresse noemen van een half veulen, aangezien zij de helft van de dekking van Relrite wil betalen Knipoog .

Velvet is mijn eerste zelfgefokte paard uit de merrie van een vriendin. Sinds dit jaar hebben we (ik (24) en mijn vriend (27)) twee merries op (pension) stal waar mee gefokt kan worden. Aquila is een doorgewinterde fokmerrie die leuke sportpaarden geeft, maar waar we afgelopen jaar eigenlijk niet zoveel budget voor hadden om haar te laten dekken. We hadden haar natuurlijk een jaar leeg kunnen laten, maar ik ben van mening dat je een gezonde, oudere fokmerrie het gezondst tussen de oren houdt door haar te laten dragen Hyper! .

Volgend jaar wordt Relrite ook gedekt, dat is beslist een interessante merrie om mee te fokken. Dit "fokmateriaal" had ik normaal gesproken niet kunnen kopen, maar door een speling van het lot is zij in mijn handen gekomen. De kundige handen van de faculteit Diergeneeskunde hebben er voor gezorgd dat ik weer met haar kan fokken OK dan! , dat was niet de opzet van de operaties maar ik ben er heel gelukkig mee .

De leeftijdsgrens van het JongKWPN zou in mijn ogen dan ook zeker omhoog kunnen. Ik heb al aardig wat kennis opgedaan de afgelopen paar jaar, maar ik heb nog veel te leren en wij hebben nu pas "fokmateriaal" tot onze beschikking en de mogelijkheid om daarmee te fokken.

Mijn vriend interesseert zich pas sinds dit jaar serieus voor de fokkerij, maar hij zou dus volgend jaar al geen lid meer mogen zijn van het JongKWPN terwijl het ook zeker voor hem waardevolle informatie oplevert.

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:55

O.K. leeftijdsgrens tot 35 en ik mag nog een paar jaar meedoen.
Ik zou het dan alleen niet meer "JONG KWPN " noemen. Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:57

Hahaha, misschien een nieuwe groep oprichten en meer mensen verzamelen hahah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:58

SuzanneH schreef:

Theoretisch goed onderlegt maar groen qua praktijk Kwpn????

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:01

MID LIFE CRISIS KWPN misschien, met foute auto's , gouden kettingen en te jonge lovers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:08

SuzanneH schreef:
MID LIFE CRISIS KWPN misschien, met foute auto's , gouden kettingen en te jonge lovers.

Haha! Haha! Haha! *LOL*
Moeten we wel uitkijken dat OUD kwpn niet mee wil doen ivm de jonge lovers Haha!

( gaat even onder buro uitlachen...........)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:14

Voor de vrouwen.......permanent en blond graag Haha!
En mbt goud..................veel en graag veel nep ook Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-03 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:21

chantal1 schreef:
Bij mij staan mijn paarden idd lekker thuis en daar ben ik ook erg blij mee. Ik zou niet anders willen maar, ik vraag me af wat daar erg aan is. Niks toch?

Zeg ik dat er iets erg aan is?????

Ik begrijp deze reactie niet helemaal!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:47

SuzanneH schreef:

Ja precies, ik dacht ook nog wat jaartjes vooruit. Maar met de suggestie van Anna kunnen we nog wat langer mee.
De kleintjes noemen we dan Jong KWPN en onszelf noemen we... *denk* Midden en die ouwere types zijn dan gewoon Ouwe rotten KWPN. Uiteraard is doorstroom gewenst Lachen.

Wit goud is oke, als er maar geen haaientand in het spel is Haha!.

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:57

Ik ben er voor .

( zeg heb je die nieuwe gepantserde Mercedes gezien in de Quote 500 ?)

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 00:57

sigrid1182 schreef:

Ik kom zelf ook uit een familie waar niemand ook maar enige interesse in de paarden heeft. Gelukkig hebben mijn ouders een kennis die eigenlijk stiekem op zoek is gegaan naar een geschikt paard voor mij zo´n 9 jaar geleden. Mijn ouders wisten van niks, en die kennis had ook al met mijn opa en oma geregeld dat mijn toekomstige paard bij hen kon komen te staan (klinkt wel allemaal iets mooier dan het is, haha). En toen konden mijn ouders er eigenlijk niet meer onderuit. Haha! Dus wat dat betreft heb ik vroeger wel wat hulp gehad, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Mijn eerste merrie was dus een te klein gebleven Zuidhorn x Lancier, die is in 2000 overleden. Ik mocht van mijn ouders niet naar les of wedstrijden, die hebben het gewoon te druk. In 2000 zijn ik wel op zoek gegaan naar een nieuwe merrie, dat werd een 10 jr Sit this one out xx x Tolbert. Door leeftijd en geringe ervaring prima betaalbaar. Ik ben toen zelf gaan sparen voor dekgeld, na anderhalf jaar kon ik haar eindelijk laten insemineren van de hengst Freestyle. Helaas is dat merrieveulen op 8 maand verworpen, dat was zowel financieel als emotioneel best een klap. Uiteindelijk heb ik besloten de merrie te verkopen (niet interessant genoeg voor mij om nogmaals mee te fokken, paard had een rotkarakter, rijden ging bijna niet meer). Vanaf toen ben ik begonnen met sparen voor een interessante fokmerrie. In 2002 is die zoektocht begonnen, en in maart dit jaar ben ik haar tegengekomen. De Sit heb ik gelukkig kunnen verkopen naar België, heeft daar een mooi plekje: nooit meer rijden en lekker de hele dag in de wei! Maar daar was het geld ook naar. In april dit jaar heb ik mijn huidige merrie gekocht met oog op de fokkerij. Ik noem haar niet voor niets mijn levensinvestering, al mijn geld zit erin en gelukkig wilde mijn moeder de rest bijbetalen en bracht de Sit nog wat op. Lucky me! Dus sindsdien heb ik een (naar mijn mening) ontzettend interessante merrie voor de fokkerij. Mensen zeiden dat ik haar meteen dit seizoen moest laten dekken, maar dat was financieel niet haalbaar. Vandaar dat ze pas volgend jaar bij de hengst gaat. Ben meteen maar gaan sparen voor de merrietest, en dekgeld. (schiet nog niet erg op Scheve mond ). Al mijn geld gaat naar de paarden, studiefinanciering, loon, etc. Maar het is de investering wel waard. Al heeft het natuurlijk wel zn consequenties: ik mag per week maximaal 2.50 euro uitgeven, niet op stap, geen nieuwe kleren. Maar ach...als ik dan op stal kom en zie mijn Rilexta daar staan...daar kan toch niets tegenop?

Lovers

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 00:58

Pipo schreef:
Voor de vrouwen.......permanent en blond graag Haha!
En mbt goud..................veel en graag veel nep ook Haha!

Ik geloof niet dat dit veel toevoegd aan het topic... Tong uitsteken

Hebben jullie, behalve het omhoog schroeven van de leeftijdsgrens, nog andere ideeën?