Veulen terug bij moeder na 2 maand opfok.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:16

Maartje1990 schreef:
De mijne is vandaag bij moeders weggegaan, over 3 weken is ze een jaar. En daarbij had je ze al 2 maanden eerder eraf gehaald, dat is dus 7 maanden. Nou dat is niet natuurlijk voor zo'n paardje, en ja, dat is traumatisch.

net al ts hierboven zegt, heel veel veulens gaan met 6 maanden van de moeder af. ik ken er ook die het al met exact 4 doen(sommige fokkers willen dan dat de koper het veulen al af neemt), dit vind ik wel vroeg. 5 is voor mij het minimum.

als jij het een jaar kan doen, prima. maar er zijn merries die veel aan het veulen geven en zelf nog een skelet met vel worden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 23:20

Christiene schreef:
Maartje1990 schreef:
De mijne is vandaag bij moeders weggegaan, over 3 weken is ze een jaar. En daarbij had je ze al 2 maanden eerder eraf gehaald, dat is dus 7 maanden. Nou dat is niet natuurlijk voor zo'n paardje, en ja, dat is traumatisch.

net al ts hierboven zegt, heel veel veulens gaan met 6 maanden van de moeder af. ik ken er ook die het al met exact 4 doen(sommige fokkers willen dan dat de koper het veulen al af neemt), dit vind ik wel vroeg. 5 is voor mij het minimum.

als jij het een jaar kan doen, prima. maar er zijn merries die veel aan het veulen geven en zelf nog een skelet met vel worden.

Klopt. Sportstallen halen hun veulens er meestal met 4 a 5 maand af. Omdat dit anders te veel vraagt van moeders. Verschil is dat ze dan wel met leeftijdsgenootjes komen te staan 24/7 op de wei.
Luna staat ook 24/7 binnen maar nu in een kleine kudde terwijl ik de kudde graag weer compleet wil hebben.

Christiene

Re: Veulen terug bij moeder na 2 maand opfok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:27

niet altijd 24/7 in de wei hoor, sommige worden later geboren.. dus die worden sep/okt okt gespeend en komen meteen in de groepstallen. wel overdag buiten.

en sommige komen al eerder in stallen, en later in groepstallen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 23:28

Christiene schreef:
niet altijd 24/7 in de wei hoor, sommige worden later geboren.. dus die worden sep/okt okt gespeend en komen meteen in de groepstallen. wel overdag buiten.

en sommige komen al eerder in stallen, en later in groepstallen.

Klopt ook ja. :j Maar volgens mij altijd samen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:30

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het veulen na 2 maand weer bij de moeder zal gaan drinken. Die kennen elkaar ws helemaal niet meer.. Bovendien is de merrie al lang opgedroogd en geeft geen melk meer. Dus mocht ze het proberen dan zal de merrie haar wel weg jagen en als het veulen merkt dat er toch niks te halen valt probeert ze het ook niet meer. Gewoon weer bij elkaar doen, kan best

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:31

ja en in de 'paardenwereld' van de 21e eeuw doen we wel meer dingen die niet goed zijn. Ik ben vrij natural minded, om het zo maar te zeggen en daar ben ik ook eerlijk in. Geen hoefijzers, geen bitten, geen boomzadels en geen dekens, de uitzondering daargelaten. En dus inderdaad een veulen er al voor z'n eerste jaar (of oke, bijna 1 jaar) er af halen, nee daar ben ik nou niet bepaald een voorstander van, integendeel. Wij zijn het gewoon simpelweg niet met elkaar eens, dat kan. Ik bedoelde je verder ook niet aan te vallen, excuses als dit zo over kwam.

Wat ik wel wil zeggen is dat als je veulenlief er gewoon wat langer bij laat, dat het dan wél vanzelf wel zal gaan. Misschien gewoon een oplossing vinden om te zorgen dat ze niet 'vel over been' is, geef bijv. bietenpulp bij. Dan is het toch ook opgelost?

edit: en om je vraag over dat gehinnik te beantwoorden. De fokker had haar al in een stal 's ochtends gezet toen ik er kwam. Ik hoorde niemand hinniken, geen idee of ze dat eerder heeft gedaan toen ze van wei naar stal ging, ook op de trailer geen gehinnik, hier bij mij thuis, ook geen gehinnik.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 23:37

Maartje1990 schreef:
ja en in de 'paardenwereld' van de 21e eeuw doen we wel meer dingen die niet goed zijn. Ik ben vrij natural minded, om het zo maar te zeggen en daar ben ik ook eerlijk in. Geen hoefijzers, geen bitten, geen boomzadels en geen dekens, de uitzondering daargelaten. En dus inderdaad een veulen er al voor z'n eerste jaar (of oke, bijna 1 jaar) er af halen, nee daar ben ik nou niet bepaald een voorstander van, integendeel. Wij zijn het gewoon simpelweg niet met elkaar eens, dat kan. Ik bedoelde je verder ook niet aan te vallen, excuses als dit zo over kwam.

Wat ik wel wil zeggen is dat als je veulenlief er gewoon wat langer bij laat, dat het dan wél vanzelf wel zal gaan. Misschien gewoon een oplossing vinden om te zorgen dat ze niet 'vel over been' is, geef bijv. bietenpulp bij. Dan is het toch ook opgelost?

edit: en om je vraag over dat gehinnik te beantwoorden. De fokker had haar al in een stal 's ochtends gezet toen ik er kwam. Ik hoorde niemand hinniken, geen idee of ze dat eerder heeft gedaan toen ze van wei naar stal ging, ook op de trailer geen gehinnik, hier bij mij thuis, ook geen gehinnik.

Lieve maartje1990, ik leef helaas niet op de manier zoals jij doet. Ik rij namelijk wel met zadels, mijn paard heeft wel een bit in, is geschoren en staat onder dekens. Elke zomer word hij beslagen en já. Ik haal mijn veulen er met 7 maand af...
Maar dat heeft allemaal niets te maken met de vraag in mijn openingspost!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 23:39

pillow schreef:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het veulen na 2 maand weer bij de moeder zal gaan drinken. Die kennen elkaar ws helemaal niet meer.. Bovendien is de merrie al lang opgedroogd en geeft geen melk meer. Dus mocht ze het proberen dan zal de merrie haar wel weg jagen en als het veulen merkt dat er toch niks te halen valt probeert ze het ook niet meer. Gewoon weer bij elkaar doen, kan best

Ik nodig je uit om te komen kijken. :D
Zou mooi zijn als het bij elk moeder-kind situatie zo zou gaan.
Wat jij omschrijft is regelmatig het geval, maar helaas lang niet altijd.
Als moeder het toelaat dat kind weer begint te zuigen, kan de melkproductie weer op gang komen.
Ze krijgt al pulp bij gevoerd, net als brokken, maismeel en CCM.
Moeder jaagt kind niet weg, en tilt gerust haar been op om (groooooooot) veulen lief er bij te laten.
Het is niet alleen de melk, maar ook het 'zuigproces' wat het veulen herinnerd en haar op haar gemak stelt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:40

Weet ik, maar ik leg alleen maar even uit hoe het komt dat ik dat zo (stellig) zeg en hoe ik denk :) En in mijn post zie je nog wel iets dat wel te maken heeft met je vraag van je OP. Maar goed, je moet vooral doen wat jou goeddunkt ik geef je alleen maar een advies, wat je daarmee doet (of juist niet) dat is aan jou, uiteraard.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 23:41

Maartje1990 schreef:
Weet ik, maar ik leg alleen maar even uit hoe het komt dat ik dat zo (stellig) zeg en hoe ik denk :) En in mijn post zie je nog wel iets dat wel te maken heeft met je vraag van je OP. Maar goed, je moet vooral doen wat jou goeddunkt ik geef je alleen maar een advies, wat je daarmee doet (of juist niet) dat is aan jou, uiteraard.

Dan, bedankt voor je advies. Helaas moet ik hem in de wind slaan. :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:29

Maartje1990 schreef:

Jou ''advies'' is heel leuk voor een paard dat hollandswelvaren is en een merrie veulen heeft.
Maar een paard dat enorm inleverd daar gaat dat al niet voor op of je moet graag je merrie vel over been rond zien lopen. In TS haar geval is het dan een merrie veulen, maar als ik hier kijk met het laatste hengstveulen dan mag je toch va 5 maanden al wel uit gaan kijken of hij moeders niet gaat dekken.
Kijk is in zo'n geval je merrie al weer gedekt dan is het natuurlijk geen probleem, maar ik zit niet bepaald op inteelt te wachten.

.
pillow schreef:

Die kennen er elkaar zeker wel en als je het slecht tref gaan ze ook weer drinken en niet iedere merrie jaagt ze weer weg.

Wbt de leeftijd afspenen er zijn er genoeg die het al met 90 dagen doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:36

@ mnkortleve: in principe worden veulens nou, rond deze tijd geboren, in de herfst/winter worden merries niet hengstig dus er is dan geen gevaar dat veulenlief moeders zal dekken.

In dit geval zei ik óók dat ze dan manieren moet bekijken hoe ze kan zorgen dat de merrie niet vel over been is, zonder het veulen er vanaf te halen.

En omdat veel mensen het met 90 dagen doen, praat het dat dan opeens goed?!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:50

Maartje1990 schreef:
@ mnkortleve: in principe worden veulens nou, rond deze tijd geboren, in de herfst/winter worden merries niet hengstig dus er is dan geen gevaar dat veulenlief moeders zal dekken.

In dit geval zei ik óók dat ze dan manieren moet bekijken hoe ze kan zorgen dat de merrie niet vel over been is, zonder het veulen er vanaf te halen.

Er zijn merries die het hele jaar hengstig worden als je er vanuit gaat dat een merrie nu bevalt dan is het veulen in augustus 5 maanden en een merrie zeker weten nog volop hengstig.
Bij een hengstveulen met hengsten gedrag moet je volgens mijn DA echt oppassen hij zou de eerste niet zijn die zijn moeder bevrucht.
Bij sommige paarden doe je er helemaal niets aan die worden mager ik weet er alles van hier lopen ze in een kudde en de opperbitch geeft kanonnen van veulens en levert enorm is de magerste dus terwijl de rest hollands welvaren is.

De 90 dagen is naar mijn idee zeker niet goed, maar het word wel gedaan en dat wou ik aangeven.

Maar goed dit is off topic en niet de vraag van de ts. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:51

Maartje1990 schreef:

Dan heb ik zeker 2 heel bijzondere merries lopen. In de winter zijn ze wel iets minder hengstig, maar nu de dagen lengen zijn ze beide al goed hengstig geweest (was duidelijk te merken aan de hengst van de buren..).
Mijn opa heeft 2x een merrie gehad die drachtig was geworden van een jonge (9/10 maanden) oud hengstje.

Daarnaast zie je vaak dat als mams weer drachtig is de jaarling de biest van het nieuwe veulen drinkt (net) voordat deze geboren wordt of dat ze vrolijk doordrinken terwijl er al een nieuw veulen bij is.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:51

Giolli schreef:
Klopt. Sportstallen halen hun veulens er meestal met 4 a 5 maand af. Omdat dit anders te veel vraagt van moeders. (...)
Te veel vraagt van de moeders, my ass. Omdat het anders teveel geld kost en nergens anders om. Het vraagt namelijk alleen maar teveel van de moeders in combinatie met ook weer in het werk staan en daarvoor netjes op gewicht moeten zijn. En bij sportstallen kan dat ze niet gauw genoeg gaan na de geboorte van een veulen, want tijd is tenslotte geld. En dus worden, ten dienste van de commerciële belangen, de veulens inderdaad de helft vroeger afgespeend dan de natuur het ooit heeft bedoeld. Met geen enkele andere reden of doel dan dat moeders weer in de bak aan de bak kan om getraind, doorgereden, uitgebracht of whatever te worden. Allemaal heel begrijpelijk, want er moet tenslotte brood op de plank, maar dat eeuwige verschuilen achter "het vraagt teveel van de moeders", dáár word ik kotsmisselijk van. Als je zo'n merrie met veulen gewoon 9 maand op het weiland gooit met het gras tot halverwege haar pijpbeen en haar een paar keer per dag een emmer merriebrok voor haar waffel zet, kan een veulen echt niet zo groot worden dat het een merrie serieus leeg drinkt. Tell it like it is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:54

@Eirikur
En toch heb je wel van die merries.
Ik ken diverse fokmerries die er na 5 a 6 maanden in de volle merrie/veulenweide (met bijvoeren) er niet uitzagen.
Die liet mijn opa dan ook vaak een jaar erna leeg omdat ze het anders niet trokken.
Veulens werkelijk moddervet en moeders vel over been.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:58

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 02:02

Brainless schreef:
@Eirikur
Ik ken diverse fokmerries die er na 5 a 6 maanden in de volle merrie/veulenweide (met bijvoeren) er niet uitzagen.
Die liet mijn opa dan ook vaak een jaar erna leeg omdat ze het anders niet trokken.

Uitzonderingen zijn er altijd, als jij zegt diverse merries gekend te hebben waarbij dit probleem speelde geloof ik je. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit argument in het gros van de gevallen oneigenlijk wordt gebruikt omdat het wel lekker bekt, dat het in het belang van de merrie wordt gedaan, terwijl er in werkelijkheid hele andere redenen zijn om het veulen er snel af te willen hebben. In het belang van het veulen is het in ieder geval nooit, qua de zeven stadia van de veranderende samenstelling van de merriemelk over de natuurlijke lengte van de zoogperiode van een veulen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 02:04

Eirikur schreef:
Giolli schreef:
Klopt. Sportstallen halen hun veulens er meestal met 4 a 5 maand af. Omdat dit anders te veel vraagt van moeders. (...)
Te veel vraagt van de moeders, my ass. Omdat het anders teveel geld kost en nergens anders om. Het vraagt namelijk alleen maar teveel van de moeders in combinatie met ook weer in het werk staan en daarvoor netjes op gewicht moeten zijn. En bij sportstallen kan dat ze niet gauw genoeg gaan na de geboorte van een veulen, want tijd is tenslotte geld. En dus worden, ten dienste van de commerciële belangen, de veulens inderdaad de helft vroeger afgespeend dan de natuur het ooit heeft bedoeld. Met geen enkele andere reden of doel dan dat moeders weer in de bak aan de bak kan om getraind, doorgereden, uitgebracht of whatever te worden. Allemaal heel begrijpelijk, want er moet tenslotte brood op de plank, maar dat eeuwige verschuilen achter "het vraagt teveel van de moeders", dáár word ik kotsmisselijk van. Als je zo'n merrie met veulen gewoon 9 maand op het weiland gooit met het gras tot halverwege haar pijpbeen en haar een paar keer per dag een emmer merriebrok voor haar waffel zet, kan een veulen echt niet zo groot worden dat het een merrie serieus leeg drinkt. Tell it like it is.

Ik begrijp enigzins waar je op doel en daar moet ik je wel gelijk in geven, het een paard tot halverwege haar pijpbenen in het gras zetten omdat het daar beter van zou groeien of gewicht zal blijven is klinklare onzin juist in dat uitgegroeide gras zit niets bijzonders.
Hier genoeg veulens gehad die dus echt de merrie leeg trokken, andere merries met hetzelfde voer en een veulen die nergens last van hadden die werden zelfs dikker omdat ik veel meer voerde omdat de ander magerder werd.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 02:08

Eirikur schreef:
Brainless schreef:
@Eirikur

Uitzonderingen zijn er altijd, als jij zegt diverse merries gekend te hebben waarbij dit probleem speelde geloof ik je. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit argument in het gros van de gevallen oneigenlijk wordt gebruikt omdat het wel lekker bekt, dat het in het belang van de merrie wordt gedaan, terwijl er in werkelijkheid hele andere redenen zijn om het veulen er snel af te willen hebben. In het belang van het veulen is het in ieder geval nooit, qua de zeven stadia van de veranderende samenstelling van de merriemelk over de natuurlijke lengte van de zoogperiode van een veulen.

Ik heb hier dus een duidelijk verschil wbt de ene merrie of de andere geen smoesje, maar de waarheid.
Lopen in 1 kudde hebben vrijwel gelijk een veulen gekregen dat scheelde 2 jaar op een rij pakweg en week.
Krijgen hetzelfde te eten en toch leverd de ene in en de ander niet.

Mijn veulens verkoop ik in principe op de voorwaarde dat ze er aan toe zijn ik pin daar nooit een datum aan vast, eerder afspenen gebeurd alleen als moeders het niet meer trekt of het moet een hengst zijn die hengstengedrag blijft vertonen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 02:11

Uitgegroeid gras is nog wel de helft langer dan dat, hoor. Daarvan laat ik namelijk voor onze ponnies, die van kijken naar gras al dik worden, ieder jaar 50 ronde foliebalen hooi maken, dus ik weet prima hoe dat er uitziet en hoe lang dat is. En dan praat je niet meer over 30 of 40 cm, maar over 50 tot 75 cm stengellengte.

En wij hebben ook meerdere veulens gefokt, uit drie zowel qua type als afstamming zeer verschillende merries, en bij geen ervan problemen met vermagering gehad, terwijl alle veulens er 10 tot 11 maanden bij gelopen hebben.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 02:14

Eirikur Heb jij dan even mazzel gehad dat je er nooit problemen mee gehad heb helaas is dat dus niet bij iedereen zo.
Hier ook paarden gehad die van de lucht al dik worden, maar het gaat echt niet voor elk paard op.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 02:52

Het is soms indd heel lastig. ik heb dames die ik niet bij hoef te voeren en ik heb dames die van begin af goed in het voer moeten staan. Nu heb ik een veulen van bijna 3 maanden die in die 3 maanden 20 cm gegroeid is, moddervet is en haar moeder is een dame die véél te veel geeft van zichzelf aan haar kids. De winter duurt al veel te lang, geen spriet gras meer te bekennen en ik voer me een slag in de rondte, maar ik dank god en subli op mn blote knietjes voor seniores priores en dat de merrie zich er met zo'n veulen uitermate goed doorheen weet te slaan :j En hier blijven ze zo'n 10 maanden aan de voet.

Maar goed, terugkomend op de vraag van TS. Er is een goedje te koop, uierzalf genaamd uddermint. Hele sterke mintgeur eraan waar je ogen van gaan tranen en waar je handen koud van worden als je het aan je handen hebt. Smeer de uier en omgeving 's morgens dik in zodat er een dikke witte laag op zit. als het 's middags een beetje ingetrokken is nog een keer insmeren. Hou dat een dag of wat vol tot het veulen het niet eens meer probeert om in de buurt te komen bij de uier en dan nog een tijdje 's morgens alleen smeren, een stuk minder maar dat de mintgeur goed te ruiken blijft. je merkt vanzelf wanneer het veulen er klaar mee is :j Meestal duurt dat niet zo heel lang :)
Ow, doe niet in de buurt van je gezicht komen met je handen in de uren na het smeren, zelfs niet als je 30x je handen gewassen hebt :') sterk spul :j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:32

Er zijn gewoon lacerende dieren die zichzelf helemaal geven voor de melkproductie. Dit zie je ook bij koeien. Deze koeien geven vaak extreem veel melk. Minder lang melken heeft bij die dieren geen zin.

Hier ook een merrie die t niet redde, al een zeeer mager verleden heeft. (Stond in keuringsrapport).
Ik heb ook voor mn merrie gekozen, staat 4 maanden stil, met zeer veel ruwvoer en komt nu weer een beetje op gewicht.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:34

Tsja, mijn veulen kwam na 10 maanden weer terug en dook er onder en moeders ging gewoon weer melk geven. Heb het maar zo gelaten, ging vanzelf over.

Edit: was trouwens verder helemaal geen probleem om moeders erbij weg te halen om te rijden en ze kon ook rustig alleen met de shet in het land blijven.