veulenopfok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:24

Mijn hengst is als 7 maand oud veulen de opfok in gegaan omdat hij niet meer tussen de enters en twenters kon blijven lopen (dat waren merries). Hij is inmiddels de 2 voorbij en nog ohw zo makkelijk.
Dus ik zou me er niet druk om maken dat hij niet meer te hanteren zou zijn want je hebt de basis er waarschijnlijk nu al heel goed in zitten.
Dat ze er niet ongeschonden weg komen, een paard kan op stal ook gek uithalen en zijn been breken. Het blijven dieren. Mijn eigen komt inderdaad niet ongeschonden uit de opfok vandaan, hij heeft momenteel een rits hechtingen en heeft voor hij een enter was al een schiefel opgelopen in de opfok. Toch denk ik dat er thuis net zo goed wat kan gebeuren. Je kan een paard niet in bubbeltjes plastic rollen en in een hok zetten in de tijd dat jij er niet bent.

POLLEKE2012

Re: veulenopfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 19:03

Ik heb ook al gedacht aan veulenvrij in tjechië. Maar dat is zo ver weg, en hoe geraak je daar? Mijn veulen een ganse dag op een trailer, ik weet niet hoor.. En hij is zo lief.den eifelopfok vind ik echt spijtig, dat die volzet zijn. Maar ik zit eigenlijk wat vast. De stalhouder is een 'vriend' en ik dacht om samen met hem een kampioentje te maken van mijn veulen. de gedachte alleen al :-) . als ik wegga wil die me nooit meer helpen zei hij, dus als ik mijn veulen naar een opfok doe, dan zit ik nadien wat in de patatten omdat ik niet goed weet waar ik dan terecht kan voor zijn training en zo. dat is natuurlijk nog lang. ik ben een alleenstaande vrouw tot op heden..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:19

Gezien de situatie waarin je veulen nu zit kan ik me niet voorstellen dat jouw stalhouder genoeg kennis van zaken heeft om je te helpen met de training.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:49

Dus hij chanteert je, ten koste van het welzijn van je veulen..?
Er zijn nog mensen genoeg die je kunnen helpen, komt tijd komt raad.
Misschien kun je nog sparen tot die tijd, kies voor je dier!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:56

Joh als dat beestje straks 2,5 jaar is kun je er mee naar een hengstenhouder (hetzij in Nederland, hetzij in België) en die willen je vast helpen (wat begint met kijken of het paard de potentie heeft tot..). Zal wel geld kosten, maar deze manier chanteert jou nogal. Zou ik niet van gediend wezen, is ie nou helemaal!

Realiseer je wel dat slechts een klein percentage van de paarden het ooit tot ‘kampioen’ zullen schoppen. Die weg is lang en bezaaid met van alles en nog.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:12

Sorry zie nu pas dat je veulenvrij al kent, de reis op de trailer zal denk ik wel meevallen. Er zijn verschillende veulens vanuit Nederland daarheen gegaan (en die zijn uiteraard ook weer terug naar Nederland gegaan later)

Veulen opfok Veulenvrij in Tsjechie is ook een goede opfok (halfuurtje vanaf de Duitse grens)

Razzle van StalFiore heeft daar gestaan, Mopsy van Joscaa is daar geboren en nog een aantal paarden van bokkers weet alleen 1,2,3 hun namen niet.

Paarden staan 24/7 buiten in een kudde met verschillende leeftijden.

De hengsten staan in de zomer op verschillende stukken land, ene x in de uiterwaarden andere keer op de berg en dan weer een keertje op een iets vlakkere weide. Erg mooi gebied en veilig voor de paarden. Merrie's staan het gehele jaar op verschillende weides op de berg volgens mij.
In de winter staan de groepen op de winterweide (dicht bij het huis en camping) waar ze grote balen hooi krijgen.

De paarden daar zijn erg mens gericht, worden door elkaar goed opgevoed. Wat ik ken van de groepen daar gaat het er altijd goed aan toe.

Voordeel daar is ook, dat de eigenaren een minicamping hebben, wil je naar je paardje ben je met 7 uurtjes rijden ongeveer daar en zodra je wakker bent en buiten je tent (of tipi staat die ze daar verhuren) kan je je paardje zien staan :)