nieuw haflinger stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:54

Het blijft als het goed is gewoon zo als het is maar dan met twee stamboeken,
Net als hier boven met de Welsh heb je ook met een de tinker, heb je ook een Irsche cob stamboek en het nederlands tinkerstamboek..

Nu dus ook met de haflinger..

Ik heb een haflinger met een KVTH-paspoort.. Maar ik vind het wel prima zo, ik ben niet zo actief in het stamboek enzovoort..

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 06:10

knetterhard schreef:
Dus kortom er is nu een haflingerstamboek en een trekpaarden stamboek onder naam van het KVTH? Of hoe kan ik dat het beste zien? Ik ben er ook voor, dat er ook naar de sport word gekeken :j
Er is veel veranderd vergeleken 10 jaar geleden wat betreft sporthaflingers.
Van horen zeggen heb ik gehoord dat het KVTH, daar niet veel mee deed?

Ik ben nu benieuwd, hoe het op de keuringen gaat en wat er allemaal gaat veranderen voor de fokkers :j

Nee, het gaat juist niet onder naam van de KVTH. Binnen het KVTH blijft alles gewoon zo. Dus daar zijn haflingers en trekpaarden.
Er komt simpelweg een geheel nieuw stamboek wat helemaal los staat van het KVTH en alleen voor haflingers bedoeld is.

Het is dus straks aan de persoon zelf voor welk stamboek je moet/ wil kiezen.
En het KVTH is in eerste instantie natuurlijk een RASfokerij, dus de sport staat dan wss op een tweede plaats.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 07:38

farahtjuh schreef:
Met de regels van het hwzsv ben ik het toch al niet eens, dus ze moeten erg goed hun best doen om mij te overtuigen
Van hoe en wat

Waar ben je het niet mee eens dan?

knetterhard

Re: nieuw haflinger stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:20

Oke dan ben ik erg benieuwd, ik hoop dat het nieuwe stamboek zich uitbreid en zich ook net iets meer op sport (fokkerij natuurlijk ook)!
Bij de Friezen heb je o.a de eurobottlecup en bij het KWPN de vioncup en de pavocup.
Het blijft jammer, dat er niet zoiets (nog) bestaat voor het haflingerras :j
Ik ben erg benieuwd wat er op 6 april uitkomt!

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 09:51

mimp3 schreef:
farahtjuh schreef:
Met de regels van het hwzsv ben ik het toch al niet eens, dus ze moeten erg goed hun best doen om mij te overtuigen
Van hoe en wat

Waar ben je het niet mee eens dan?

Men wil steeds meer de weg in van de kwpn,
Jongens wij hebben gebruiks paarden we hebben geen show paarden
Wij hebben gezins paarden, als een haf een grote witte kop heeft wat maakt dat uit
Zolang het karakter goed is en men met het hele gezin kan genieten van de haf
Dat is toch waar de haflinger van groot is geworden? Niet van het lopen van een wedstrijd!

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 09:57

Van oorsprong is de Haflinger een veelzijdig en taai gebruikspaard. Door zijn werkwillige karakter is het geschikt voor alle takken van de paardensport. Het is geen uitblinker in een specifieke tak, maar heeft desondanks zich goed bewezen in bijvoorbeeld de dressuursport, het springen of de westerntak. Ook zien we de haflinger goede prestaties neerzetten in de mensport Tot slot wordt de haflinger ook ingezet in de Endurance, door zijn arabische bloed heeft hij het voordeel een goed uithoudingsvermogen te bezitten. Haflingers worden ook veel gezien bij families waar er recreatief door de hele familie op wordt gereden en mee wordt gemend.

Kortom, de Haflinger is een onvermoeibare diesel welke geen topprestaties neerzet, maar altijd zijn best zal doen en een enorm doorzettingsvermogen heeft, het ideale gezins- en gebruikspaard. In Oostenrijk heeft de Haflinger de erenaam "Universal-Pferd", gekregen, als teken van zijn veelzijdigheid en breed inzetbaar op alle vlakken van de
paardensport

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:03

littlesannie schreef:
ik ben hier nog niet echt in thuis maar heb wel een haf met een KVTH stamboek en paspoort. Maar betekend dit dat ze allemaal een nieuw paspoort moeten? (sorry als het een domme vraag is maar snap niks meer van de vereniging)

Dat denk ik niet. Mijn haf heeft nog papieren van het NVTH :)

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:01

Bij ons hebben we zo'n gezinspaardje. Voor iedereen een feestje om op haar te rijden. <3
En onze haflinger is enorm veelzijdig. :j

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 11:03

Die van mij hebben KVTH papieren en houden deze ook

Leuk is dat wouke <3

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:15

Okee.. Ik stond op het punt om het paspoort van mijn haf aangetekend te verzenden naar KVTH om haar op naam te laten zetten..
Dat kan alsnog naar het KVTH dus?

Gaat me puur om het op naam zetten, niet om fokdoeleinden dus..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:18

Als je gewoon alleen op naam wil zetten kan je gewoon naar t Kvth sturen.. :)

Nogmaals, het Kvth blijft gewoon ook nog haflingerstamboek..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:14

Dankjewel Sita voor je snelle antwoord!
Ik check het liever even dubbel dan dat 't mis gaat :)

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:02

farahtjuh schreef:
Van oorsprong is de Haflinger een veelzijdig en taai gebruikspaard. Door zijn werkwillige karakter is het geschikt voor alle takken van de paardensport. Het is geen uitblinker in een specifieke tak, maar heeft desondanks zich goed bewezen in bijvoorbeeld de dressuursport, het springen of de westerntak. Ook zien we de haflinger goede prestaties neerzetten in de mensport Tot slot wordt de haflinger ook ingezet in de Endurance, door zijn arabische bloed heeft hij het voordeel een goed uithoudingsvermogen te bezitten. Haflingers worden ook veel gezien bij families waar er recreatief door de hele familie op wordt gereden en mee wordt gemend.

Kortom, de Haflinger is een onvermoeibare diesel welke geen topprestaties neerzet, maar altijd zijn best zal doen en een enorm doorzettingsvermogen heeft, het ideale gezins- en gebruikspaard. In Oostenrijk heeft de Haflinger de erenaam "Universal-Pferd", gekregen, als teken van zijn veelzijdigheid en breed inzetbaar op alle vlakken van de
paardensport

Daarom heeft het stamboek in Oostenrijk de naam Haflinger Welt Zucht und Sportverband gekregen. Dit geeft ook aan dat ze in Oostenrijk nu anders kijken naar de haflinger. Voorheen was het plaatje het belangrijkst,nu zijn ze erachter dat ook het gebruik van de Haflinger enorm toeneemt en men daar als fokker ook naar moet kijken.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:11

farahtjuh schreef:

paardensport

Laten we wel wezen, de oorspronkelijke haflinger die was leuk voor op het land maar vele malen minder geschikt voor ''intensief'' sport gebruik. Zie jij bv het echte oorspronkelijke type haflinger het goed doen in de endurance of in het springen?

Door het jaren heen fokken van nieuwe dieren zijn het juist ook deze all round dieren geworden.
En waarom zou de ''moderne'' haflinger geen gezins paard zijn? Moet het hiervoor juist het oude en bredere type zijn.

Daarnaast blijft het KVTH natuurlijk een rasfokkerij. Ze zijn inderdaad wel bezig nu om meer met het begruik vd dieren bezig te zijn.
Mocht je puur voor de sport gaan ben je nu eenmaal beter af bij DAH.

Jettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:04

Ik heb het altijd een beetje raar gevonden om 1 stamboek te hebben voor Trekpaarden en Haflingers. Die hebben in mijn ogen echt helemaal niks met elkaar te maken...
Zou het veel leuker vinden als het alleen een Haflinger stamboek werd! Misschien wil ik dan wel weer lid worden ;)

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:10

ik zou het wel jammer vinden als de trekpaarden en haflingers wel uit mekaar gaan. Vind dat ze gewoon bij mekaar horen en natuurlijk zijn er ook genoeg fokkers/ hengstenhouders die beide rassen op stal hebben staan. Dan kun je ook evenementen als een Nationale vergeten omdat het KVTH wss niet verder kan bestaan zonder haflingerleden en andere evenementen zullen doodbloeden door te weinig deelnemers als 1 van beide rassen afvalt. Dit zal financieel wss niet te doen zijn.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:35

Het probleem met dat hele sport verhaal is dat er zoveel dieren op de keuring komen die imo showpaarden zijn zoals TS zegt en geen sportpaarden. De beweging en bouw laten te wensen over om goed de sport mee in te kunnen. Ja, ze zijn heel luxe, maar met zo'n gangen en zwakke bovenblijn ga je echt niet de goeie kant op. Doe mij dan maar een ouderwetse Haflinger met correcte bouw, die kan dan evengoed presteren in de sport dan zo'n showpaardje.

Ik heb een jonge moderne Haflinger staan, die niet gebouwd is zoals de KVTH dat graag ziet. Ze heeft daarvoor een te lage halsaanzet en waarschijnlijk ook een te zware achterhand. Maar deze kan wel bewegen. Ik zie persoonlijk graag een moderner type Haflinger, maar geen half uit elkaar vallende Haflinger. Een Haflinger moet imo nog wel zijn body behouden, want dat maakt de Haflinger zo knap :j .

Ik heb geen interesse om met haar naar de keuring te gaan en kies dus voor een paardje dat volgens mij het beste geschikt is voor mijn doel: een ontzéttend nuchtere (want dat nuchtere zie ik ook steeds minder), lieve, brave en krachtig bewegende haf waar ik lekker gek mee kan doen in de wei, kinderen mee laat knuffelen en zelf gemakkelijk de sport mee in kan.

Wat ik hierboven zeg neemt niet weg dat er ook zo'n haflingers rondlopen bij het KVTH hoor, er zijn er zeker wel, maar ik zie sommige dieren liever niet dan wel. Modern en toch nog body kan perfect, er zijn genoeg KVTH hengsten die wel nog breed zijn en/of body hebben, dus ik hoop dat ze eerder in die lijn verder gaan.(zoals Standing Ovation bvb., niet zoals een ouderwetse haflingertank breed, die vind ik ook prachtig maar voor een andere lijn). Er zijn ook hele luxe hengsten die ik heel erg mooi vind, als er een zware hals op zit en een goede achterhand, ze kunnen zeker de iets ouderwetsere merries gaan verbeteren voor de sport.

Het klassieke type zou ik ook graag in een aparte lijn behouden zien blijven. Ik zie en hoor dat er veel vraag is naar dat type dier en daarom zouden er imo beter 2 lijnen zijn die op aparte criteria gekeurd worden.

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:40

finn2003 schreef:
ik zou het wel jammer vinden als de trekpaarden en haflingers wel uit mekaar gaan. Vind dat ze gewoon bij mekaar horen en natuurlijk zijn er ook genoeg fokkers/ hengstenhouders die beide rassen op stal hebben staan. Dan kun je ook evenementen als een Nationale vergeten omdat het KVTH wss niet verder kan bestaan zonder haflingerleden en andere evenementen zullen doodbloeden door te weinig deelnemers als 1 van beide rassen afvalt. Dit zal financieel wss niet te doen zijn.

Misschien had het KVTH daar dan eerder bij stil moeten staan. Het is 1 grote bende daar. Verder zijn er ook zat fokkers/hengstenhouders die 2 (of meer) verschillende rassen op stal hebben staan, dat wil toch niet zeggen dat het daarom minder wordt? Ik denk persoonlijk dat er genoeg haflingerhengstenhouders zijn die ook over zullen gaan stappen.

Wat betreft het type haflinger dat gefokt wordt, daar zal altijd onenigheid over blijven bestaan. Het KVTH was altijd vooral plaatjesfokkerij. Vandaar dat de beoordeling van bijv een draf, net zo veel meetelde als een halsaanzet, en daarom zijn de keuringen exterieurkeuringen. Dat is een slechte zaak en komt de functionaliteit van een paard/ras niet ten goede. En toen zeurde iedereen dat er te weinig naar gangen werd gekeken en dat veel paarden liepen als een krant. Tja, dat krijg je met plaatjesfokkerij; het gaat om het plaatje. Ook het karakter wordt op die manier een ondergeschoven kindje. Hengsten komen vaak hun hele leven niet of nauwelijks onder het zadel. Hoe wil je dan weten met wat voor karakters je fokt? Om dat wel te weten, moet je de paarden gebruiken in de breedste zin van het woord, anders weet je nooit hoe ze zich laten bewerken, en dus wat hun karakter is en dus ook niet wat je doorgeeft. De mensen die zeggen dat haflingers geen gezinspony's meer zijn omdat er meer sportgericht wordt gefokt, zitten er imo dan ook naast. Zouden juist blij moeten zijn dat er nu wel verder gekeken wordt dan alleen dat plaatje. Zo zou er in de toekomst mogelijkheid zijn dat er wél echt naar dat karakter gekeken wordt, dat hengsten ook onder het zadel komen, zodat bovenkomt of je te maken hebt met eigenwijze staker of met een paard dat graag voor je wil werken. Want van die dingen ondervind je ook de voor en nadelen op de grond. Want waarom anders denken die mensen dat alleen de paarden die in te dikke conditie in het landje naast het huis staan, om er af en toe eens afgeplukt te worden voor een rondje met een vedergewicht op hun rug, geschikte gezinspony's zijn? Natuurlijk zullen die paarden nooit staken of "onbetrouwbaar" lijken. Er wordt toch niets van ze gevraagd? Probeer die paarden eens aan het werkt te zetten, écht aan het werk te zetten en kijk hoe lief, mak en betrouwbaar ze dan nog zijn.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:45

Ik denk niet dat er maar zo heel veel mensen overstappen. Hier is nog te veel onzekerheid voor. Zeker in deze tijden denk ik dat hengstenhouders met twee rassen wel ff nadenken. Betekent ook dubbele kosten die je niet kunt door berekenen.

Tevens zijn er genoeg hengsten onder het zadel of voor de kar. De echte hengstenhouder weet nl ook dat dit gezien word door het publiek.

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:58

Als er ergens hommelus is, zijn er altijd mensen die het anders voor ogen hebben en hun eigen ding op zetten. Dit is in bedrijven, politiek en dus ook stamboeken. Het blijft vanzelf overeind als ze goede dingen voor ogen hebben en goede dingen willen uitdragen.
Ze hebben het grote internationale stamboek achter zich, dit krijgen jij en ik echt zo maar voor elkaar!

Pas over een paar jaar kun je zeggen of het goed of "slecht" is. Dat leert de tijd van zelf... Tot die tijd is het gissen... Altijd leuk op bokt:)
Ik heb ze vandaag gemaild, want ik heb een haffie gekocht en wil hem op naam zetten. Bij het KVTH kost me dit 75 euro minimaal en dan het overschrijven nog a 20 euro, terwijl ik er verder niets me doe gezien keuringen.
Bij het nieuwe stamboek zou me waarschijnlijk 55 euro kosten... Maar wat krijg ik er dan verder nog??

Beetje in dubio... Ik vind het KVTH te duur voor een ruin op naam zetten... Anders komt hij gewoon op mijn moeders naam te staan, ook klaar!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:13

Kan je dan in de toekomst ook bij beide stamboeken ingeschreven staan?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:08

Dubbelpost..
Laatst bijgewerkt door maessie op 18-03-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:10

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:15

Wesco schreef:
Kan je dan in de toekomst ook bij beide stamboeken ingeschreven staan?

Dit is dus allemaal niet bekend. Concreet is er nog niet zo veel duidelijk.

En wat gaat het standpunt van het kvth zijn als jij een paard hebt wat dus bij het andere stamboek staat ingeschreven? Ben je dan bv ook niet welkom op kvth evenementen? Je bent dus niet alleen afhankelijk van het nhps maar ook van het kvth hoe die zich hier in gaan opstellen?

Denk dan ook dat het nu te vroeg is om van alles te roepen en te doen. Eerst maar eens afwachten wat de standpunten van beide stamboeken gaan zijn.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:22

KarinL schreef:
Pas over een paar jaar kun je zeggen of het goed of "slecht" is. Dat leert de tijd van zelf... Tot die tijd is het gissen... Altijd leuk op bokt:)
Ik heb ze vandaag gemaild, want ik heb een haffie gekocht en wil hem op naam zetten. Bij het KVTH kost me dit 75 euro minimaal en dan het overschrijven nog a 20 euro, terwijl ik er verder niets me doe gezien keuringen.
Bij het nieuwe stamboek zou me waarschijnlijk 55 euro kosten... Maar wat krijg ik er dan verder nog??!

Waar komt die 75,- vandaan dan? Ik was 20,- a 30,- kwijt!

Ik wacht de komende tijd gewoon af, even zien wat er allemaal op het nieuwe stamboek af komt en hoe ze daarmee om gaan. Mocht de bijeenkomst 6 april nou bij mij in de buurt zijn dan ga ik misschien wel even. Ben wel benieuwd.