[TI] Voer tinker minderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:33

Hier een ruin van bijna 4, die zelfs veel te mager was.
Heb heb een mineralen musli bij gegeven voor extra vitamines en mineralen.
verder dik gekregen met goed hooi en kuil.
dierenarts adviseerde juist niet meer brok, daar had hij niets aan.

Meneer krijgt nu zelfs alleen hooi en kuil, een worteltje en dat is het. Hij is goed bekomen, nu alleen nog spieren

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:37

ik reageer ook hier even, heb wel geen tinker maar een haflingerruin.
Normaal valt hij in de winter heel veel af, bix bijvoeren veranderde dat niet.
Deze winter ben ik het anders gaan doen. Ik heb hem apart gezet, alleen draadje tussen de rest, en onbeperkt op hooi gezet in slowfeeder.
Hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien in de winter, echt niet te dik.
Normaal is hij erg ingevallen, toevallig een foto van vandaag:
Afbeelding

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 14:40

Sandra1984 schreef:

Meneer krijgt nu zelfs alleen hooi en kuil, een worteltje en dat is het. Hij is goed bekomen, nu alleen nog spieren

Hoe weet je dan of hij genoeg binnen krijgt van alles en geen te korten krijgt/heeft

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:35

Ik ben het met de rest eens dat Ruwvoer is toch echt de basis is :j dat is eigenlijk ook je "dikmaker" :)
Alleen als je er écht niet tegenaan kunt voeren bv als ze al onbeperkt de beschikking hebben over goed ruwvoer dan zou je bv een slobbermash of iets met maïs of pulp kunnen proberen :)

Merriebrok is idd vaak veel te rijk voor sobere rassen wat de jeuk alleen maar in de hand werkt :(:)

Hier ook 1 die niet tegen pavo kan, alleen de slobbermash (ook als dikmaker toen), maar de rest idd = jeuk...
De liga moet je trouwens in verhouding wel ook echt Minder van voeren die is speciaal zo samengesteld dat ze met minder kg's voldoende vit/ min enzo binnen krijgen ;)

Verder heb ik als toevoeging voor voldoende energie, vit & min goede ervaring met:
Subli ponybrok of Subli muesli zonder :Y)
- De ponybrok zit wel melasse is maar een erg laag totaal aan zetmeel+suikers
- De muesli zonder is dus zonder melasse, maar bevat wel veel meer zetmeel
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 16/zonder/
Dus mijn ervaring is als je niet veel vraagt van je paard kwa rijden je toch beter de ponybrok kunt pakken

Heb zelf ook een tijdje Mijten gevoerd, maar daar kon mijn merrie toch niet alles uithalen wat ze nodig had :o

Heb even gekeken wat de gehaltes zijn van fibra en die zijn redelijk vergelijkbaar aan bv de ponybrok
Iets minder vitamines, wel Vergelijkbaar eiwit/ energie en wel nog iets meer zetmeel + suiker maar niet súper veel meer
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... anti-itch/
dus wat dat betreft lijkt me dat voor recreatief paardje prima :j

Als ik dan naar jou lijstje kijk denk ik wat is het nut van 1 handje fibra erbij als je al 1 kg merriebrok geeft?!
Ik zou stoppen met de merriebrok en ca 1/2 tot max 1kg fibra gaan geven :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:37

Citroen22 schreef:
Sandra1984 schreef:

Hoe weet je dan of hij genoeg binnen krijgt van alles en geen te korten krijgt/heeft

Door de muesli ;)

_daf_

Re: Voer tinker minderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:17

Bij veel jeuk door suikers/zetmeel kan ik je Tinkerbrok, of bij nog erger Flexible Move aanraden.
Verder kan ik je als dikmaker maislijnzaadbrok aanraden. Een handje erbij per dag doet al heel wat en is bovendien goed voor de huid/haar en de vertering. Schrokt hij erg? Dan kun je ook er goed aan doen muesli te voeren in plaats van brok of bijvoorbeeld te mixen (evt met wat (niet te veel ivm eiwit) lucerne, hierdoor gaat hij vaker kauwen, maakt hij meer speeksel aan en wordt de vertering verbeterd.
Het klopt overigens wel hoor dat ze aanzetten door het voeren van jaarling/merriebrok, is gewoon veel hoger in eiwit. Alleen kunnen niet alle tinkers met dergelijke hoeveelheden eiwit omgaan.. daarom kun je beter inzetten op een betere vertering.
Voer verder vooral niet te veel!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:10

Die thee doe ik in de voeremmer bij het handje brok wat hij krijgt, en dan wacht ik even totdat de brok het water wat opneemt, dan krijg je een soort slobber. Zijn ze gek op :) Ik blijf hier altijd een onderhoudskuur geven, want onze belg heeft last van cpl en door deze thee werken zijn lymfeklieren beter en houdt hij minder vocht vast in de benen.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:33

De muesli nu ook niet meer.
hij heeft voor hij bij mij kwam nooit iets anders gegeten dan hooi en gras.
hij kreeg nu alleen extra omdat hij zo mager was (door het transport en vanwege ziekte) hij is opgeknapt, dus alleen nog maar hooi en kuil en straks gras.
In de winter weer mineralen musli

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 10:09

grid schreef:
Ik ben het met de rest eens dat Ruwvoer is toch echt de basis is :j dat is eigenlijk ook je "dikmaker" :)
Alleen als je er écht niet tegenaan kunt voeren bv als ze al onbeperkt de beschikking hebben over goed ruwvoer dan zou je bv een slobbermash of iets met maïs of pulp kunnen proberen :)

Merriebrok is idd vaak veel te rijk voor sobere rassen wat de jeuk alleen maar in de hand werkt :(:)

Hier ook 1 die niet tegen pavo kan, alleen de slobbermash (ook als dikmaker toen), maar de rest idd = jeuk...
De liga moet je trouwens in verhouding wel ook echt Minder van voeren die is speciaal zo samengesteld dat ze met minder kg's voldoende vit/ min enzo binnen krijgen ;)

Verder heb ik als toevoeging voor voldoende energie, vit & min goede ervaring met:
Subli ponybrok of Subli muesli zonder :Y)
- De ponybrok zit wel melasse is maar een erg laag totaal aan zetmeel+suikers
- De muesli zonder is dus zonder melasse, maar bevat wel veel meer zetmeel
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 16/zonder/
Dus mijn ervaring is als je niet veel vraagt van je paard kwa rijden je toch beter de ponybrok kunt pakken

Heb zelf ook een tijdje Mijten gevoerd, maar daar kon mijn merrie toch niet alles uithalen wat ze nodig had :o

Heb even gekeken wat de gehaltes zijn van fibra en die zijn redelijk vergelijkbaar aan bv de ponybrok
Iets minder vitamines, wel Vergelijkbaar eiwit/ energie en wel nog iets meer zetmeel + suiker maar niet súper veel meer
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... anti-itch/
dus wat dat betreft lijkt me dat voor recreatief paardje prima :j

Als ik dan naar jou lijstje kijk denk ik wat is het nut van 1 handje fibra erbij als je al 1 kg merriebrok geeft?!
Ik zou stoppen met de merriebrok en ca 1/2 tot max 1kg fibra gaan geven :)

Oke. Ik ga nu stoppen met merriebrok. En ik maar geloven dat het goed was }:0
Ik verdubbel de fibra en geef in voorjaar en najaar een vitamine spuit.

Ik denk dat ik eerst hier bij hou..

Zou ik er dan nog wat bijvoeren voor de vitamines (buiten de spuit om?)

Slobber van pavo durf ik ook niet te geven. Zit ook veel suiker en zetmeel in.

@ 8nnemiek, maak je het thee zakje dan los ?

_daf_ ja meneer schrokt erg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:27

Vitaminenspuiten zijn zonde van je geld, je geeft namelijk enkel de behoefte van die dag en de rest wordt uitgeplast. Wil je dat vitaminenspuiten werken, moet je elke dag een geven. Dan kun je beter een vitaminen en mineralen supplement geven. Die van Marstall of Pavo. Scheelt je klauwen met geld en je paard krijgt dagelijks zijn benodigde vitaminen en mineralen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:06

Aah oke bedankt voor je info. Ik ga even uitzoeken welke supplement we dan gaan geven.
Weet jij nu zo uit je hoofd toevallig of in die van Pavo suikers/zetmeel zit?

Hoeveel moet je daar van geven? zit er zo maat bekertje bij?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:26

als je al fibra gaat voeren moet je wel meer dan een handje voeren anders heeft hij er niks aan. mijn tinker krijgt ook fibra en doet het er super op. krijgt voordroog 4 keer per dag en 3 keer per dag fibra. in totaal krijgt hij 1.5 kg fibra per dag als hij werkt en 1 kg als hij stilstaat. doet hij het super op.
Ook mijn tinker krijgt jeuk van pavo voer. geen idee waar hij op reageerd maar was met elk voer van pavo zo. de basisbrok, daily plus, natures best, summerfit. dus heb pavo maar opgegeven.

Bij de fibra hoef je geen extra vitamines te geven zitten vitamine brokjes in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:39

Citroen22 schreef:
Aah oke bedankt voor je info. Ik ga even uitzoeken welke supplement we dan gaan geven.
Weet jij nu zo uit je hoofd toevallig of in die van Pavo suikers/zetmeel zit?

Hoeveel moet je daar van geven? zit er zo maat bekertje bij?

Nee, daar zitten geen suikers en zetmeel in. Je geeft ongeveer 70 gram per dag en je hebt een 10 kg emmer. Er zit inderdaad een bekertje bij. Ik had altijd Marstall, maar dat zijn korrels zo groot als konijnenbiks en die van mij knoeit daar meer mee dan hij binnen krijgt. De brokjes van de pavo zijn een stukje groter en beter te pakken voor mijn paard.
http://www.paardendrogist.nl/product/105/106/pavo-vital-complete/100114/47967

Die van Marstall is ook zo een emmer.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:41

Ja ik heb ze bekeken. Heb er ook paar andere van andere merken. (pb,)

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:31

callum schreef:
als je al fibra gaat voeren moet je wel meer dan een handje voeren anders heeft hij er niks aan. mijn tinker krijgt ook fibra en doet het er super op. krijgt voordroog 4 keer per dag en 3 keer per dag fibra. in totaal krijgt hij 1.5 kg fibra per dag als hij werkt en 1 kg als hij stilstaat. doet hij het super op.
Ook mijn tinker krijgt jeuk van pavo voer. geen idee waar hij op reageerd maar was met elk voer van pavo zo. de basisbrok, daily plus, natures best, summerfit. dus heb pavo maar opgegeven.

Bij de fibra hoef je geen extra vitamines te geven zitten vitamine brokjes in.

Hoi,
Welke Fibra geef jij dan? de anti itch of de gewone Premium...?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:46

de gewone premium de anti itch is nu net pas weer verkrijgbaar. die maken ze alleen in het jeukseizoen. zit eraan te denken om mijn paardje dat te gaan geven
maar dat weet ik nog niet zeker. hij heeft verder niet veel jeuk ofzo

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:52

callum schreef:
de gewone premium de anti itch is nu net pas weer verkrijgbaar. die maken ze alleen in het jeukseizoen. zit eraan te denken om mijn paardje dat te gaan geven
maar dat weet ik nog niet zeker. hij heeft verder niet veel jeuk ofzo

Ja zo zit ik ook te denken ....de onze heeft niet heel veel jeuk, maar als we het kunnen minderen/stoppen is het nog beter..

Ik ga het morgen es navragen bij de leverancier hier in de buurt...
Bosgoed diervoeders Wilp, ze hebben ook een website..
Bedankt voor je antwoord.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:57

Persoonlijk zou ik kiezen voor een vitamine korrel van Pavo of Marstall.
Kleine hoeveelheid, maar wel alles binnen aan vitamine's en mineralen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:15

die heb ik gevoerd en daar had mijn tinker niet genoeg aan. met fibra ziet hij er vele male beter uit heeft hij meer energie zonder dat hij teveel suikers of zetmeel of eiwit binnenkrijgt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:17

Citroen22 schreef:

Het zijn losse theekruiden, zonder zakje dus ;) Je doet gewoon een eetlepel kruiden in een litermaat, giet er kokend water overheen, even laten trekken en afkoelen, en dan kan de thee met de kruiden er nog in gewoon gevoerd worden :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:00

Citroen22 schreef:
Oke. Ik ga nu stoppen met merriebrok. En ik maar geloven dat het goed was }:0
Ik verdubbel de fibra en geef in voorjaar en najaar een vitamine spuit.

Ik denk dat ik eerst hier bij hou..

Zou ik er dan nog wat bijvoeren voor de vitamines (buiten de spuit om?)

Slobber van pavo durf ik ook niet te geven. Zit ook veel suiker en zetmeel in.

_daf_ ja meneer schrokt erg :+

+:)+ in de fibra zit dan genoeg kwa vit/ min hoor :) niet alle vitamines zijn vrijgegeven op "voervergelijk" maar op de zak staan ze vast wel op en dat is vast voldoende. fabrikant geeft ook aan: Perfecte mineralen/vitaminen balans dus besparen op huidige krachtvoer gift dus dat zit vast wel goed ;)
Oh ik had wel gekeken naar de anti itch :o kijkt nog een keer... ahh bij deze zit de suiker + zetmeel wel wat hoger, maar nog wel onder de 25 :)

De slobber gaf ik alleen aan als optie als ze dus écht blijven invallen (in de winter) ondanks onbeperkt hooi, verder hebben ze dat niet nodig :) en je geeft het sowieso vaak alleen tijdelijk om ze "een boost" te geven.
Volgens mij zit er niet meer in slobber dan in merriebrok :Y) tenminste in de hoeveelheid die je voert want een schep slobber is veel lichter/ minder kg ;)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 19:33

We gaan eerst over op alleen de fibra. Morgen gaan we ook nog naar de leverancier van fibra bij ons in de buurt voor info.

Klopt voervergelijk is idd niet helemaal compleet.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:46

Ik voer mijn paarden 18-20 kg hooi per dag per paard, verder niks, ook mijn drachtige merrie niet. Mijn ruin en merrie zijn beide goed op gewicht. Ribben voelbaar, niet zichtbaar, ruggegraat ingelegd tussen de spieren, spieren goed zichtbaar en een soepele nek, met een kapje erop..

Verder zou je ook kunnen kijken naar Dodson&Horrel, safe and sound, dat heb ik bijgevoerd. Is een structuur mengeling zonder melasse en met weinig suiker. Het is hoofdzakelijk gras met vitaminekorrels erdoor. Verder geef ik soms D&H sensitive equine bij, als het echt koud is. Met temperaturen als nu, doen ze het alleen op hooi.. Mijn paarden worden juist mager van meer brok en minder hooi.. Hooi is de dikmaker/basis. Op hooi hou je het motortje draaiende.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:22

mijn tinker had ook altijd jeuk,mok, en voer nu dik 3 maand zeohorse feed en duidelijk verbeterd.

reinigd het paard van binnen en houd haar in balans

mirrim op bokt kan je alles vertellen over zeohorse feed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:42

Onze tinker staat al jaren op alleen hooi en gras. Doet ook niet veel maar hij blijft netjes op gewicht. Als hij meer doet krijgt hij een beetje equifyt slobber epof een plukje rijker kuil. Krijgt hij meer gaat hij ontzettend schuren en jeuken.