Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sandra1984 schreef:Hier een ruin van bijna 4, die zelfs veel te mager was.
Heb heb een mineralen musli bij gegeven voor extra vitamines en mineralen.
verder dik gekregen met goed hooi en kuil.
dierenarts adviseerde juist niet meer brok, daar had hij niets aan.
Meneer krijgt nu zelfs alleen hooi en kuil, een worteltje en dat is het. Hij is goed bekomen, nu alleen nog spieren
dat is eigenlijk ook je "dikmaker" 

Citroen22 schreef:Sandra1984 schreef:Hier een ruin van bijna 4, die zelfs veel te mager was.
Heb heb een mineralen musli bij gegeven voor extra vitamines en mineralen.
verder dik gekregen met goed hooi en kuil.
dierenarts adviseerde juist niet meer brok, daar had hij niets aan.
Meneer krijgt nu zelfs alleen hooi en kuil, een worteltje en dat is het. Hij is goed bekomen, nu alleen nog spieren
Hoe weet je dan of hij genoeg binnen krijgt van alles en geen te korten krijgt/heeft
Ik blijf hier altijd een onderhoudskuur geven, want onze belg heeft last van cpl en door deze thee werken zijn lymfeklieren beter en houdt hij minder vocht vast in de benen. grid schreef:Ik ben het met de rest eens dat Ruwvoer is toch echt de basis isdat is eigenlijk ook je "dikmaker"
Alleen als je er écht niet tegenaan kunt voeren bv als ze al onbeperkt de beschikking hebben over goed ruwvoer dan zou je bv een slobbermash of iets met maïs of pulp kunnen proberen
Merriebrok is idd vaak veel te rijk voor sobere rassen wat de jeuk alleen maar in de hand werkt![]()
Hier ook 1 die niet tegen pavo kan, alleen de slobbermash (ook als dikmaker toen), maar de rest idd = jeuk...
De liga moet je trouwens in verhouding wel ook echt Minder van voeren die is speciaal zo samengesteld dat ze met minder kg's voldoende vit/ min enzo binnen krijgen![]()
Verder heb ik als toevoeging voor voldoende energie, vit & min goede ervaring met:
Subli ponybrok of Subli muesli zonder![]()
- De ponybrok zit wel melasse is maar een erg laag totaal aan zetmeel+suikers
- De muesli zonder is dus zonder melasse, maar bevat wel veel meer zetmeel
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 16/zonder/
Dus mijn ervaring is als je niet veel vraagt van je paard kwa rijden je toch beter de ponybrok kunt pakken
Heb zelf ook een tijdje Mijten gevoerd, maar daar kon mijn merrie toch niet alles uithalen wat ze nodig had
Heb even gekeken wat de gehaltes zijn van fibra en die zijn redelijk vergelijkbaar aan bv de ponybrok
Iets minder vitamines, wel Vergelijkbaar eiwit/ energie en wel nog iets meer zetmeel + suiker maar niet súper veel meer
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... anti-itch/
dus wat dat betreft lijkt me dat voor recreatief paardje prima
Als ik dan naar jou lijstje kijk denk ik wat is het nut van 1 handje fibra erbij als je al 1 kg merriebrok geeft?!
Ik zou stoppen met de merriebrok en ca 1/2 tot max 1kg fibra gaan geven
Citroen22 schreef:Aah oke bedankt voor je info. Ik ga even uitzoeken welke supplement we dan gaan geven.
Weet jij nu zo uit je hoofd toevallig of in die van Pavo suikers/zetmeel zit?
Hoeveel moet je daar van geven? zit er zo maat bekertje bij?
callum schreef:als je al fibra gaat voeren moet je wel meer dan een handje voeren anders heeft hij er niks aan. mijn tinker krijgt ook fibra en doet het er super op. krijgt voordroog 4 keer per dag en 3 keer per dag fibra. in totaal krijgt hij 1.5 kg fibra per dag als hij werkt en 1 kg als hij stilstaat. doet hij het super op.
Ook mijn tinker krijgt jeuk van pavo voer. geen idee waar hij op reageerd maar was met elk voer van pavo zo. de basisbrok, daily plus, natures best, summerfit. dus heb pavo maar opgegeven.
Bij de fibra hoef je geen extra vitamines te geven zitten vitamine brokjes in.
callum schreef:de gewone premium de anti itch is nu net pas weer verkrijgbaar. die maken ze alleen in het jeukseizoen. zit eraan te denken om mijn paardje dat te gaan geven
maar dat weet ik nog niet zeker. hij heeft verder niet veel jeuk ofzo
Citroen22 schreef:Oke. Ik ga nu stoppen met merriebrok. En ik maar geloven dat het goed was![]()
Ik verdubbel de fibra en geef in voorjaar en najaar een vitamine spuit.
Ik denk dat ik eerst hier bij hou..
Zou ik er dan nog wat bijvoeren voor de vitamines (buiten de spuit om?)
Slobber van pavo durf ik ook niet te geven. Zit ook veel suiker en zetmeel in.
@ 8nnemiek, maak je het thee zakje dan los ?
_daf_ ja meneer schrokt erg
niet alle vitamines zijn vrijgegeven op "voervergelijk" maar op de zak staan ze vast wel op en dat is vast voldoende. fabrikant geeft ook aan: Perfecte mineralen/vitaminen balans dus besparen op huidige krachtvoer gift dus dat zit vast wel goed
kijkt nog een keer... ahh bij deze zit de suiker + zetmeel wel wat hoger, maar nog wel onder de 25
en je geeft het sowieso vaak alleen tijdelijk om ze "een boost" te geven.
tenminste in de hoeveelheid die je voert want een schep slobber is veel lichter/ minder kg