Friese merrie wel/niet keuren merriekeuring?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yris

Re: Friese merrie wel/niet keuren merriekeuring?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:07

ok, ik ben weer wat wijzer....

Een aantal stallen opgebeld met uitleg en kosten... Pff, dat valt niet mee!
Ondertussen wel overtuigd dat ze echt keuringsklaargemaakt moet worden! ;-) Haha!

Maar nu het volgende... hoe weet ik nou of ze goed genoeg is om al die toestanden aan te gaan?!?!?!
Ze moet een maand weg. (ik stress, mijn paard stress) Boel kosten, heel verhuis gedoe telkens....
En al met al kom ik toch wel aan 1000 euro aan kosten!!!

Ik kan me niet echt voorstellen dat ze straks ineens 1000 euro meer waard is!
Als ik alle friezen zie die op marktplaats staan... ze worden nog net niet weg gegeven! :-(

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:40

Mijn merrie was ook veulenboek. Als veulen een 2e premie en als driejarige niet opgenomen.
Ik heb haar afgelopen zomer voor laten brengen op de stamboekkeuring in Warga. Ze was toen negen jaar.
Dit heeft Louwrens Mellema voor mij gedaan.
Ik heb mijn paard zelf een maand fanatiek aan de longeerlijn getraind.
Vooraf ben ik wel een keer naar Louwrens toe gegaan en met hem overlegd of het erin zat of niet en of ik het zelf kon doen.
Mijn merrie zou geen ster worden, maar kon naar zijn idee wel stamboek worden.
Hij vond het onnodig om daarvoor een hele maand mijn paard in training te hebben en kost ook veel.
Misschien is dat een optie voor je?

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 09:34

Hoi Amy!

Bedankt voor je bericht! Heb ik zeker wat aan! Het kan dus toch! Binnenkort laat ik haar zien aan een fokker die ook een fries bij ons op stal heeft staan om zadelmak te laten maken... Als hij denkt dat ik het kan gaan proberen ga ik eens kijken of ik met wat hulp zelf ga trainen.... Ik ben vorige week op een keuring geweest. En vond t er toch niet zo heel vriendelijk aan toe gaan. Nou kan ik me daar voor een dag wel overheen zetten. Maar als er een maand lang zo met mijn paard aan toe gaat terwijl ik er zo hard voor werk om een goede band te krijgen ben ik daar niet zo voor...

Groetjes Jennita

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:56

hoi Amy!

eindelijk iemand die he zelfde heeft!!!

ik wil erg graag mijn merrie naar de keuring doen dit jaar maar weet zelf ook niet zo goed hoe en wat... wel weet ik een goed bedrijf maar wil er ook niet zo veel aan uit geven...

alleen weet iemand hoe dat zit? als je zelf je paard keuringsklaar maakt, zijn er dan willekeurige mensen op de keuring die voor een handje contantje op dat moment je paard voor kunnen brengen???

en mag een merrie wel naar een keuring al is ze maar ong 1.55 hoog???

echt fijn dat dit topic er is! zit ook al lang met de zelfde vragen in me maag... maar amy ben toch wel erg benieuwd naar foto's van je merrie!!

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 10:32

hey gossa 4 ever! Wat lijkt je paard op die van mij! Maar het is een kleintje ze je he? Er staan wel regels op de site van de kfps. En er zit ook een minimum schofthoogte aan vast, maar hoeveel dat is weet ik niet uit mijn hoofd. Die van mij is bijna 1.70 btw. Ben zelf ook lang. Dus was ook echt op zoek naar een grote.
Ik heb nog steeds geen foto's van mijn paard op mijn profiel... vind het wel lekker om een beetje anoniem te kunnen blijven! :-)
Maar misschien kan ik eens eentje oploaden waarin ik niet direct herkend word haha. :-)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:35

hoi!

haha jaa?? nu ben ik nog meer benieuwd :P in mijn profiel staan mijn merrie en mijn ruin.. kzal hem nog eens duidelijker maken....

dan ga ik eens zoeken naar de minimum hoogte want wil erg graag gaan met haar maar hoop dat ze deze zomer nog wel de lucht in schiet (word in mei 3)

mijn ruin is wel aan de grote maat dus daar maak ik me geen zorgen over :)

haha is goed!!! kben benieuwd!!

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 10:39

Aj, heb direct ff voor je gekeken...
Schofthoogte minimaal 1.58!

Maar ze groeit nog als ze 3 is! Maar dan kun je haar dit jaar in elk geval nog niet laten keuren...

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:44

@Gossa / Yris, 1.56 worden ze ingeschreven bij de friezen ;)

Cathariena is ook net gemeten op 1.56, in Ermelo op de keuring, en is hiermee ster geworden. Dus ik denk dat die centimeter wel moet lukken tot de keuring, en ook massa en spieren kunnen wat doen!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:48

Als je je paard zelf keuringsklaar wilt maken. hou er dan wel rekening mee dat het veel werk is.
Je moet de spieren trainen, zo voeren dat de spieren er mooi bovenop liggen en vooral, erg belangrijk bij friezen, een goede ruime stap, waarbij t achterbeen over de afdruk van t voorbeen stapt en een goed vertrekmoment in de draf creeren en zorgen dat ze dat stukje een paar minuten vast kunnen houden en niet in galop vallen of tactverlies krijgen.
Je moet dus echt wel gericht trainen/longeren...

Oja; voor stamboek moet een merrie 1.54 zijn en voor ster 1.56. Voor kroon 1.58 en voor model 1.60.
Voor hengsten ligt de min. stokmaat iets hoger...
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 19-03-13 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 10:49

Ik heb nog eens nagelezen... 1,54 voor merries
1.56 voor ruinen
1.58 voor hengsten

En als ze kroon, model, ster etc willlen worden komen er een paar centimeters bij.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:50

@kaatjemuts, klopt helemaal! En naar ervaring krijgen trainers toch meer paarden stamboek / ster dan gewone particulieren van de jury. Is een beetje vooroordelen, maar dat is wel zo.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:50

@Yris, dat zou wel kunnen ;) onze merrie moest 1.56 zijn voor sterpredikaat!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:51

Ik zit ook in twijfel mijn fries weg te brengen.. Ze is een paar jaar geleden al gekeurd maar had toen 1 punt te weinig om ster te worden. Twijfel nu dus heel erg of ik het risico moet nemen.
Volgens de hengstenhouder die mijn merrie waarschijnlijk keuringsklaar zou gaan maken moet ze net dat beetje extra geven omdat ze al wat ouder is, ze is van 2002.

Twijfel twijfel twijfel dus...

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:53

pietiedecy schreef:
@kaatjemuts, klopt helemaal! En naar ervaring krijgen trainers toch meer paarden stamboek / ster dan gewone particulieren van de jury. Is een beetje vooroordelen, maar dat is wel zo.

Daarom is het verstandig om je paard altijd door een bekende voorbrenger voor laten brengen ;) Ze kunnen nl. niet ruiken dat ie klaargemaakt is door een particulier.
En ik als particulier heb al een paar ster, 1 kroon, een voorlopig model en een model gekregen. Dus een particulier kan t wel doen (als heb ik wel wat geld ervoor gekregen ;) )

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:59

@Kaatjemuts, ja idd voorbrengen laten door een bekende is ook handig!
Hier doen we gewoon alles op training, 3 weken. Het voorwerk doen we zelf, leren longeren etc. en dan komen ze op stal met ander voer e.d.

@ladygiroc, klopt, als ze al wat ouder zijn verwachten ze veel meer! Jou merrie is nu 11, dus moet dan wel speciaal zijn om ster te worden..

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 11:00

Kaatjemuts, jij weet denk ik precies hoe een paard moet lopen. Want zie dat je Z dressuur jury bent.
Dan ist wel makkelijker om dat je gerichter kunt werken en weet wat je doel is.

Het belangrijkste denk ik is dat je je moet gaan afvragen wat de meerwaarde is van een paard die geen veulenboek meer is... en ik vrees een beetje dat het voor mij geen echte meerwaarde heeft. Een veulen is me te veel werk en als ik haar ooit ga verkopen kan het me niet schelen hoeveel ik voor haar krijg... als ze maar een goed baasje krijgt! :j

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:02

Ik heb geen fries en zit bij een heel ander stamboek. Ik heb mijn paard vorig jaar zelf klaar gemaakt voor de keuring, paard reed ik al dressuur matig en dat heb gewoon tot vlakvoor de keuring door gezet. 3 weken voor de keuring de hoefsmid laten komen. Ik heb der vanaf 2 weken voor de keuring hoger in het voer gezet, het ruwvoer iets vermindert zodat ze iets minder buikerig was en dun dekentje opgedaan. Op de keuring is ze voor gebracht door de fokker, die veel ervaring heeft met voorbrengen. Mijn merrie heeft toen een 1a premie behaald en was die dag reservekampioen geworden. Ik zou als je het zelf kan zelf doen, informeer wat de gewoontes zijn binnen het stamboek. Ik vond het ook allemaal erg leuk om te doen. Ik heb haar in november ook bij bestgaand uitgebracht, was super leuke dag en had een 2e prijs

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:02

Wij brengen dit jaar onze 4 jarige merrie van naar Folmer om haar klaar te maken.
Wel ben ik haar zelf al intensief aan het trainen aan de longé, en is ze goed aan het voer.
Het is een merrie die kwa bouw nog veel verbeterpunten heeft, maar wel goed kan bewegen (als ze zich laat zien).

Zelf heb ik op een trainingsstal gewerkt, en daar gingen ze echt in alle rust met de paarden om!
Voor het trainen werden ze elke dag getemperatuurd. Boxen werden elke dag gemest, etc.
Een hele fijne stal om gewerkt te hebben.

Overigens is 'mijn' merrie ook Ster geworden met haar 1,55m. Waarschijnlijk dat ze dus met ijzers net die cm groter is geweest (Caroliene uit mijn profiel).

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:14

Yris schreef:
Kaatjemuts, jij weet denk ik precies hoe een paard moet lopen. Want zie dat je Z dressuur jury bent.
Dan ist wel makkelijker om dat je gerichter kunt werken en weet wat je doel is.

Het belangrijkste denk ik is dat je je moet gaan afvragen wat de meerwaarde is van een paard die geen veulenboek meer is... en ik vrees een beetje dat het voor mij geen echte meerwaarde heeft. Een veulen is me te veel werk en als ik haar ooit ga verkopen kan het me niet schelen hoeveel ik voor haar krijg... als ze maar een goed baasje krijgt! :j

dressuurjury zijn zegt niet zoveel over het klaarmaken voor de keuring hoor. Ik ben ook maar ergens begonnen, gewoon op gezond verstand en veel keuringen bezoeken en goed onthouden wat de jury goed vind en wat niet.
Mijn eerste keuringsklaarmaakklant (scrabble woord :D ) werd net geen ster met een 2e premie, maar de 2e keer werd dezelfde merrie klaargemaakt door iemand anders en toen kreeg ze net een 3e premie. Dit is meer dan 10 jaar geleden en toen was ik nog geen jury ;) Toen wist ik dat ik toch iets goed gedaan had :D vervolgens weer veel keuringen bekeken en mijn conclusies daaruit getrokken. Gewoon veel ervaring opgebouwd uit de praktijk...

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:36

Ik zit dan wel in een ander ras,
Maar als je een goed adres zoekt voor het keuringsklaar maken van je paard informeer dan eens bij :
http://www.stalveldhoeve.nl/

Corne Veldjesgraaf is een bekende gewaardeerde naam in zowel de Tinker als in de Friezen wereld.

bij het zelf klaarmaken voor de keuring zou ik beginnen met je paard in goede conditie brengen.
Wij doen dit bij jonge paarden gewoon door te longeren en ze mee te nemen naast de fiets.
zorg dat ze goed in het vacht staan en pas daarop je voer op aan.

De paarden moeten zich laten betasten en naar de tanden laten kijken. Oefen dit vooral.
Tevens is het van belang dat het paard netjes aan het lijntje naast je blijft en een ruime stap en draf laat zien met een "slap lijntje".
Het paard zal enkele minuten stil moeten staan. Oefen dit, door van enkele seconden uit te breiden tot minuten dat ze stil moet staan.

Verder is het van belang dat ze gezond is.
Er zit genoeg kennis op het Friezenforum hier, dus ik zou gewoon eens een topic openen daar en aldaar je verhaal neerleggen MET foto's zodat mensen MET kennis jou ook kunnen adviseren of ze de tijd, het geld en de moeite waard is.
En al dan niet, je hebt er zelf toch een geweldig paard aan ;) lekker genieten van haar.

laura0512

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:53

Ik volg dit topic ook even. Mijn friese ruin is ook alleen opgenomen in de veulenboek. Maar ik zou hem heel graag willen keuren.
Maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik ben sowieso niet van plan om hem te verkopen maar ik vind het interessant om hem in het stamboek te laten opnemen.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 12:59

Ik denk zelf eigelijk dat ik er vanaf zie... Ik weet niet zo goed wat de meerwaarde is/word als ze opgenomen is in het stamboek. Een veulen erbij hoeft niet zo nodig van mij, en het is eigelijk toch echt gewoon een recreatie paardje. En als ik haar ooit zal verkopen maakt het mij niet zo veel uit hoeveel ik er voor krijg, als het maar een goede plek ik.

Waarom wil jij je ruin graag keuren Laura? Voor een ruin heeft het namelijk nog minder toegevoegde waarde eigelijk...

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:22

Ik volg dit topic nog steeds dus niet stoppen mensen haha.
Ben zaterdag naar een hengstenshow geweest en heb goed opgelet.
Mijn merrie weg brengen om klaar te laten maken is voor mijn geen optie. Dan slaap ik nooit weer haha.
Er zullen veel goede mensen zijn hoor die het perfect rustig doen maar nee, dat gaat aan mij voorbij.

Ik wil het zelf doen (niet alleen) En dan niet zelf voorbrengen.
Ook heb ik besloten eens een rondje langs een aantal fokkers te doen. Om gewoon eens wat vragen te stellen en dingen in me op te nemen.

Ik zal mijn merrie nooit verkopen! Maar het is wel de bedoeling haar bij de hengst te doen en dan zou het een klein beetje meer waarde hebben.

En ook vind ik, ik heb het voor me neus liggen. Vol papier en waar zou ik het dan in de kast laten liggen?
Gebruik mijn merrie ook alleen voor recreatie maar toch.
Vind het zonde om niet eens met dr na de keuring te gaan ik heb de 'mogelijkheid' wat betreft vol papier enz!

Ik sta nog steeds open voor tips en weetjes haha

Karin_Rijpma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:21

Dames, blijkbaar loopt het nu niet meer zo hard met dit onderwerp, maar ik heb toch een paar opmerkingen.
Zelf heb ik verschillende paarden klaargemaakt voor de keuring, en ook met heel mooi resultaat.

Als je zelf aan de slag gaat met het longeren, zorg er dan voor dat je ruim de tijd neemt. Zelf nam ik hier in totaal 3 maanden voor tot aan de dag van de keuring om er een mooie bespiering op te krijgen. Mocht het dan wat tegen zitten met blessures of slecht weer dan heb je speling. Vooral een jong groen paard heeft ook de tijd nodig om dit tussen zijn oren te kunnen verwerken.
Voldoende tempo wisselingen in stap en draf geven, en voor de extra souplesse vooral een hele rustige langzame draf (mag niet in stap vallen) waarin het tact wel wordt bewaard. Dit langzaam opbouwen, want het vraagt veel kracht en uithoudings-vermogen.
Na een aantal weken zie je dan de elasticiteit er in komen. Ook afwisselen met het bijzetten op verschillende hoogtes. Zelf gebruik ik ook vaak een paar balkjes erbij, ook in de stap. Zorg voor ruimte in de hals, en dat er geen onderhals kan worden opgezet. Ruimte in de bovenlijn geeft ruimte in de gangen.

Succes, Karin

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:19

en hier nog een die ons eigen paarden keuringsklaar heeft gemaakt met leuke resultaten,heb geen 4 weken maar 7 weken rustig aan getraind.
als je dichtbij een voorbrenger hebt kun je die vragen of die een of twee keer met je paard wil oefenen om voor te brengen.
geen stress bij je paard,je kan hem lekker thuis houden