Mijn merrie van bijna 23 wel of niet laten dekken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Mijn merrie van bijna 23 wel of niet laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:57

Heeft ze zeker weten eerder veulens gehad en is ze goed gezond dan kan het (ook al is het niet zonder risico's maar dat is het nooit natuurlijk).
Weet je niet zeker of ze eerder een veulen gehad heeft, of heeft ze het nooit. Niet doen, de risico's zijn dan te groot.

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:33

ik zo het persoonlijk niet doen best wel ene leeftijd om te deken

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:34

Ik had samen met mijn vriendin een oude kerngezonde Doruto: Dorien die op haar oude dag nog naar de CK mocht en daar vlot het keurpredikaat binnenhaalde. Zij heeft haar overgenomen en haar twee jaar geleden (25 jaar oud) ook nog gewoon laten insemineren, ondanks dat ze cystes in de baarmoeder had. De kans op bevruchting was daardoor niet groot, maar het pakte in 1 keer. Een jaar later zonder problemen een gezond veulen van Valdez in de wei. De merrie loopt nog vrolijk rond. Dus ik zou zeggen, als de merrie gezond is en er zijn geen beletsels en jij wilt dolgraag een nakomeling, dan gewoon laten dekken.

Overigens hadden we ook nog een Welsh-K van Gandalf, die is nu 31. Daarmee wil ik zeggen dat oud betrekkelijk is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:45

Voor een pony wel. Paarden zijn nou wel eenmaal 'sneller' oud. Worden ook vaak niet zo oud als dat een pony dat wordt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:55

Het lijkt mij ook niet raadzaam, om dit je geliefde oude merrie - en jezelf, gezien de evidente risico's - nog aan te doen.
Er is al heel veel zinnigs in bovenstaande posts over gezegd, ik kan dat alleen maar onderschrijven... het trekt een gigantische wissel op zo'n oud(er) lijf, en je loopt het risico dat je alles verliest ipv iets krijgt waar je alleen maar op hoopt.

Je beweegredenen begrijp ik heel goed, maar je verwachtingspatroon is niet realistisch.

Doe het liever niet, kijk in plaats daarvan bijvoorbeeld nu al uit naar een leuk veelbelovend jong paardje (of veulen) voor er bij, dan kun je ook nog wat jaren bezig zijn, daarmee toch?

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:36

Overleg met je DA. Wij kunnen alleen theoretisch adviseren. Mijn mening - Als ze al eerder een veulen gehad heeft en goed gezond is (vereiste nummer één!), zie ik niet in waarom niet. Drachtigheid is geen ziekte, voor een merrie is het zelfs natuurlijker dan dagelijks bereden worden. Als je merrie geen veulen meer aankan, zal ze waarschijnlijk niet eens makkelijk drachtig worden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:45

volgens mij hoef je jezelf in eerste instantie maar 1 vraag te stellen:

Is een veulen het je waard om het risico te nemen dat je je merrie door de dracht of geboorte verliest?

Als jij bereid bent om je merrie op het spel te zetten, dan pas zou ik de mogelijkheden gaan onderzoeken.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:03

Dit is echt per merrie afhankelijk. Wij zelf hebben een hengstenstation voor ponyhengsten en ook hier worden regelmatig merries gebracht die ouder zijn. Zelfs maiden merries van boven de 20.
Wij bekijken de merrie altijd van de buitenkant: hoe is de conditie, is ze glanzend... Mooi rond,.. Goede bespiering,.. Toont ze nog goed hengstig.
De dierenarts bekijkt daarna meestal de binnenkant: zitten er een goed eitje aan te komen. Geen belemmerende cysten (een kleine cyste is echt geen probleem ), of anderen afwijkingen.

Eigenlijk allemaal zijn ze gemakkelijk drachtig geworden en zijn de dracht/ bevallingen normaal verlopen.