Niet ijslander tolt op eigen initiatief, wat mee te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:05

Als paarden te dik zijn kunnen ze minder handig draven (pens zit dan in de weg) en zullen eerder iets lateraals doen. Bij hoogdrachtige merries zie je wel dat ze wat lateraler gaan stappen. Olifanten kunnen bij voorbeeld ook niet draven, die tölten.

Wat Brainless zegt is heel zinnig. Denk dat je die kant op moet denken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:22

Citaat:
Ook kan een paard lichte spierstijfheid hebben door problemen met de suikerstofwisseling. Dit kan hoefbevangenheid geven wat uitgebreid beschreven staat in de tekst over EMS. De hoefbevangenheid hoeft niet altijd in de acute vorm die heel herkenbaar is naar voren te komen, maar het kan ook in een sluimerende vorm zijn die chronisch begint. Naast dit probleem kan het ook problemen in de spieren geven, eigenlijk hebben we dan te maken met een hele lichte vorm van spierbevangenheid. Ook dit kan samenhangen met EMS.

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=331

Crista

Re: Niet ijslander tolt op eigen initiatief, wat mee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 16:58

Door bloedonderzoeken weet ik inderdaad dat ze gevoelig is voor te kort aan vitamine e, selenium en magnesium, dit voer ik dus ook bij.

Ik heb niet het idee dat ze chronisch bevangen aan het raken is want ze beweegt verder gewoon als een lekkere jonge actieve pony. Is vrolijk en heeft veel looplust. Ook spierbevangen lijkt het mij niet. Heb ik helaas namelijk zelf ook ervaring mee met mijn andere pony.

En idd dat dikke paarden pony's een laterale gang ontwikkelen zegt me inderdaad wel iets, maar zooo dik ze niet. Ze is wel dikker geweest....

Ik denk dat het een combinatie is van het weinig werk van de afgelopen peruode en de insulineresistentie die dus de kop weer op heeft gestoken... Moet dus wat meer met dr gaan doen weer. Maar dat gaat wel lukken met het lekkere weer!!

Iedereen bedankt voor het meedenken trouwens! Heeft me echt geholpen!!

Mocht het niet over gaan als ze weer wat meer op conditie is gaan we uiteraard verder kijken!

Ze krijgt trouwens alleen hooi, geen biks, alleen wat vitamine brokjes en vitamine ppedertjes... Allemaal in samenspraak met de veearts.

Filmpje heeft vandaag beetje gefaald. Ze deed het amper nelijk en had niet zo heel veel mogelijkheid om te filmen....

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:06

Ik heb hier ook een pony die een aparte gang heeft. Geen idee wat het is. Soms ga ik er even rondje op zitten en dan gaat ze hard draven en uiteindelijk over in die 'gang'. Er is een groot verschil met draf, want dan hobbel ik er zowat af, in die gang zit ik heerlijk stil. Ze doet het wel alleen als ze huis neus omhoog doet en dus niet netjes nageeflijk loopt.
Zal eens naar het geluid luisteren.

(Mijn pony is ook geen ijslander, maar zou kunnen dat er wel dat soort bloed doorheen zit). Vroeger was het als veulen net een shet en nu is het op zich niet hele brede pony. Ze is ook niet te dik, precies goed. Glanst mooi hoeven is ook niets mee aan de hand. Dus medisch ga ik het niet zoeken.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:11

@Crista
Het wil niet zeggen dat ze al spierbevangen zijn, maar door de insuline resistentie schieten de spieren sneller in een soort kramp.
De mijne deed dit dan ook, en dat verschilde van enkele passen tot een paar honderd meter.

Als een paard van nature een extra gang heeft, laat hij deze vanaf zijn geboorte al zien (of iig de aanleg daarvoor)
Een volwassen paard wat nooit een 4de gang heeft gehad en "ineens'' er 1 laten zien, heeft eigenlijk altijd een lichamelijke oorzaak.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:16

dat filmpje lijkt op wat sommige paarden in argentinië ook konden. daar noemden we het 'Gaucho trot'. Daar konden de paarden het alleen niet zo snel als echt draven. Het was een soort gang tussen draf/galop en stap in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:28

Brainless schreef:
Als een paard van nature een extra gang heeft, laat hij deze vanaf zijn geboorte al zien (of iig de aanleg daarvoor)
Een volwassen paard wat nooit een 4de gang heeft gehad en "ineens'' er 1 laten zien, heeft eigenlijk altijd een lichamelijke oorzaak.

Niet altijd, er zijn viergangers waar het töltknopje héél goed verstopt zit. En die eventueel pas op latere leeftijd worden ingetölt. Heb tijdje zo'n "3,5-ganger" gereden, die is pas op z'n 10e/11e ingetölt :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:31

@Koper
Maar deze laten (in vrijheid; weidegang) wel af en toe "wat'' zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:58

Nope :) Je moet heul goed peuteren om er wat lateraals uit te krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:09

Koper schreef:
Nope :) Je moet heul goed peuteren om er wat lateraals uit te krijgen.

Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen van de fokker.

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 03:41

brainless ik denk dat je fokker wel gelijk heeft, een paard wat echt de aanleg heeft zal dat zeker vanaf veulen laten zien, er zijn echter ook paarden die minder aanleg hebben en het eventueel met trainen later wel kunnen, of er op latere leeftijd door verschillende omstandigheden zelf mee komen

ik zou echter eerst nagaan of er een medische reden is waarom een niet gangenpaard ineens een 4-takt gang laat zien, daar kunnen zoveel redenen voor zijn...

maar het is wel zo dat sommige niet-gangenpaardenrassen daadwerkelijk in een zuivere 4-takt kunnen lopen
om een idee te krijgen hebben we echt dat filmpje nodig :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 05:09

Die indian pass is iets wat mijn tuiger ook kan. Voorwaarts, neerwaarts en dan zo. Het zit absoluut heerlijk, de rest is niet uit te zitten.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:36

Sorry, voor het reageren in dit topic terwijl het al een tijdje stil is maar ik kwam het nu tegen en vroeg mij af of je er al achter bent of het tolt/laterale gang is of dat het toch een medische oorzaak heeft?

Ik denk zo, dat jij lid bent van de Blesruiters, Crista? Ik zou zeker even de gang aan Claire laten zien (of even op woensdagavond rond 20.15 tot 21.15 kijken bij de ijslandersles. Claire kan je zeker helpen!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:58

de gang die ik op het filmpje heb gezien, is een diagonale gang, geen laterale gang. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:39

Filmpje? Waar dan??