Dressuurpaard of springpaard.. dilemma!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Dressuurpaard of springpaard.. dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:46

Ik wilde alleen het aantal keuzemogelijkheden voor ts uitbreiden aangezien zowel dressuur als springen het kennelijk niet helemaal zijn. En een westernpaard met vlakke gangen is vaak erg fijn voor een lijf wat niet helemaal meewerkt.
Soms is het goed om eens buiten de kaders te denken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:50

Wat versta je onder hoger niveau in de dressuur? Is dat Z2 of LT of GP?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:48

Ik had hetzelfde probleem en ik ben voor een springpaard gegaan met 3 goede bewegingen, toevallig al ster en goed springen. Daarnaast wel voor een zadelmakke gegaan met een goed karakter zodat ik toch een beetje wist wat voor karakter zij onder het zadel had. Ik heb haar nu sinds half december op stal en het gaat super.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:22

Het KWPN heeft ook een allround fokrichting.

Een modern springpaard heeft vaak geen fijne gedragen draf, een modern dressuurpaard bakt er niks van over het houdt.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:51

Ben het met Agnes75 eens, een gelderspaard, zo wat tussen tuig en luxrijpaard type in, die springen vaak echt goed, en dressuur doen ze wel, sterke achterhand, dat hebben ze. ;) Heb nog een mooie westfalen staatspremie merrie staan, doet allebij ook goed, kom maar halen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:45

agerrits schreef:
Ben het met Agnes75 eens, een gelderspaard, zo wat tussen tuig en luxrijpaard type in, die springen vaak echt goed, en dressuur doen ze wel, sterke achterhand, dat hebben ze. ;) Heb nog een mooie westfalen staatspremie merrie staan, doet allebij ook goed, kom maar halen ;)

Dat was inderdaad ook wat ik bedoelde.

Het Gelderse paard. Het allroundtype.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:46

Ga gewoon een aantal paarden bekijken..laat ze vrijspringen zodat je hun springmanieren kan beoordelen,rijdt ze zodat je hun karakter,gangen en mogelijkheden aan kunt voelen en maak dan je keuze..staar je niet blind op afstamming! Ik heb zelf een dressuurgefokt paard die verschrikkelijk goed kan springen en eentje met meer springbloed die er niks van bakt..een goed paard kan zijn lijf optimaal gebruiken zowel voor dressuur als springen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:57

Tsja, als een jazz meeloopt op de olympische spelen in de discipline eventing. Wat is dan een fokrichting waard? Gewoon zoeken naar een paard wat beide kan.
Persoonlijk ben ik ook mee r geneigd om in de richting van een springpaard of gelders paard te kijken. Al weet ik al dat ik de dressuur (Z+)waarschijnlijk hoger kom dan in het springen/ eventing ( waar ik niet verwacht ooit serieus boven het L te starten). De hele instelling en functionaliteit van een springpaard staat me beter aan dan die van het moderne dressuurpaard.

koeienpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:12

Ga gewoon kijken bij paarden, test ze op dressuur en springen en laat iemand anders bkeuren, bedenk daarna of ie geschikt is

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 10:47

Rijden is zowiezo geen optie, aangezien ik een groen paard zoek.
Ben er trouwens wel inmiddels uit dat het toch een springen gefokt paard wordt... :j

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:38

Kopt wat je zegd. Voor het kiezen van een groenpaard, gewoon laten springen, zie je de kwaliteit van de gallop, die moet van zeer goede kwaliteit zijn voor een springpaard, je ziet het paard dan al lopen. Je zoekt een paard dat loopt als een dressuur crack en dat springt als een droom, dan is gewoon even los met dat paard in de bak, als dat niet na wens is hoef je hem of haar al niet eens meer te laten springen. ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:51

Ben gisteren bij een jong dier wezen kijken van 20 maanden.
Is super springen gefokt en had veel balans met lopen, ondanks haar nog heel smalle lichaam.
Vervolgens over een kruisje laten springen, waarin haar springmanieren mooi naar voren kwamen.
Meer heb ik niet gedaan hoor.. 20 maanden is nog wel jong, en ik hou ze liever heel.

Maar dat dier heeft zowiezo nog 2 jaar nodig om te groeien.. dus zullen haar gangen nog verbeteren naar mate ze sterker wordt.
Weet overigens nog niet of zij het wordt hoor... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:12

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:47

Mooi paard zeg, zo aan de foto oogt wel als een wat heet paardje, maar goed je mag eigenlijk niet te snel oordelen, en eigenlijk hellemaal niet want kan alle kanten opgaan. Kijken zou ik dan gewoon zeggen.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:43

Tjee wat een dillemma :D
Wanneer is een paard een spring- of dressuurpaard? Puur door afstamming? Volgens mij niet..

Ik heb een paard dat als springpaard werd gefokt en geweldig dressuur loopt (en kijk eens naar Ferro.. was ook in eerste instantie een springpaard en is nu topvererver in de dressuurwereld).

Ik zou zeggen; kies een paard dat je leuk, mooi of geweldig vindt. Los van stamboom.
Een springpaard loopt ook dressuur. En een dressuurpaard kan vaak ook springen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:28

Hier geen dilemma's meer hoor.. :+