Merrie agressief naar andere paarden om veulen te beschermen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 16:08

meggiemeg

Re: Merrie agressief naar andere paarden om veulen te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:14

Ja ze zijn gelukt, mooi veulen en een mooie mams!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:17

Oh wat leuk!
Wat misschien ook wel werkt is de ruin naast de merrie zetten, werkte wel bij ons. De andere merrie bemoeide zich overal mee door 't tralies. _O-
Maar inderdaad, anders gewoon even afschermen en beetje met rust laten, ze wilt gewoon haar veulen beschermen :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:20

Het is zo te zien wel een knapperd!! Gefeliciteerd! En ik begrijp uit je verhaal dat ze nu in haar eigen stal, met afgeschermde wand, gewoon lekker rustig staat? Fijn hoor!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:33

*\o/* Gefeliciteerd met je prachtige veulen!!
Mama gewoon laten wennen aan haar baby.
Rust bewaren in stal.
Fijn dat jullie er gewoon bij kunnen komen en mama met veulen aandacht kunnen geven.
De rest komt wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:19

Volgens mij is het best wel een groot veulen of lijkt dat door de foto's?
En wat lijkt ie lang haar te hebben op de foto's waar hij nog nat is. Of is het eigenlijk een zij?
Bij kalveren is het wel normaal om langer haar bij de geboorte hebben in een koude periode, zal bij paarden wel net zo werken.
Wat is de afstamming?

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 15:09

en ja hoor, alles is en blijft rustig op stal. De merrie heeft als het ware haar gewone doen terug gevonden en is rustig met haar veulentje bezit. Toch best dat we die wand hebben afgeschermd met dat zeil. Zal dit zeker nog een tijdje zo laten en dan zien we wel hoe het evolueert.

Het veulentje is een merrietje en inderdaad ze heeft lang haar. Volgens de veearts is dat inderdaad omdat ze vroeg op het jaar geboren is en da natuur zorgt er dan voor dat deze veulentjes een mooie dikke jas om hebben he. Het is een levendig en vooral nieuwsgierig veulentje. het komt naar me toe om aan me te ruiken en ik kan het best aanraken en aaien. Alles natuurlijk wel heel kalm en zonder veel drukte. Ook de merrie laat ons van het veulen genieten. Morgen krijgt ze alvast weer eens een goeie borstelbeurt.

Tja ze staat inderdaad wel redelijk hoog op haar beentjes.
Het is een veulen uit een trakehner merrie van Tenor en een bwp hengst Argentus.

We zijn echt in de wolken met dit veulentje. *\%/* *\%/* *\%/*

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 16:02

nog dit vraagje :

Nu het de laatste dagen s'nachts goed vroor en zelfs overdag niet ver boven nul kwam, hadden wij het water in de boxen afgesloten en gaven we de paarden met een emmer lauw water te drinken. Nu naar het weekend toe geven ze geen vorst meer en zouden we het water weer kunnen aanleggen maar ik twijfel nog of ik het water ook in de box van de merrie met veulen wel weer zal aanleggen. Soms hoor je toch wel dat veulens water gaan drinken in plaats van bij de merrie te zogen he. En ze is nogal een nieuwsgierig veulentje. Laatst toen ik nog maar pas was omgedraaid stond ze al met de mamma in de emmer te drinken .... :j Da kan toch niet de bedoeling zijn zeker ? En als er geen water in de box is dan heb je het toch wel meer in de hand en onder controle als je een emmer geeft ...
wat zijn jullie tips of bevindingen hieromtrent ?
alvast bedankt he

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:48

Meestal zitten de drinkbakjes te hoog voor de echt jonge veulens. Wij sluiten watertoevoer niet af. En als ze al water drinken is het meer uit nieuwsgierigheid dan hun honger te stillen. Ze doen gewoon de merrie na.
Voldoende water is voor de merrie wel heel belangrijk, zonder dat niet voldoende melkproductie.