hoe een veulen goed verzorgen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:51

miezelke schreef:
Snuffel eens rond in de bib, in een boekenwinkel of op internet (bol.com); genoeg goede boeken te vinden over de opvoeding van een veulen.

Waarom moet iedereen toch altijd meteen oordelen dat een jong iemand niet in staat zou zijn om een veulen op te voeden?? Het zal misschien niet perfect zijn, maar al doende leer je. Mits een goede voorbereiding en goede begeleiding zie ik niet in waarom het niet zou lukken. Als je even rond je kijkt, vind je genoeg mensen die het gedaan hebben, ook onder de Bokkers :+ . En stuit je op een dag op een probleem, vind je vast wel een antwoord op je vragen in de huidige bergen van informatie, zowel op internet, in boeken, bij mensen rondom je,....

Ik heb mijn eerste paard ook aangeschaft op mijn 15, was nog niet beleerd. Kende ook niets van een paard beleren, maar heb me erin gestort, en met veel vallen en opstaan is het gelukt. Paard was jong en heeft er alleszins geen trauma aan opgelopen :) . Jong zijn is gewoon op ontdekking gaan, uitdagingen aangaan, nieuwe dingen ontdekken. Iedereen moet blijkbaar al een deskundige zijn om aan iets te beginnen waar ie nog geen ervaring mee heeft?? Kom nou!

_/-\o_ helemaal mee eens!

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 16:02

miezelke schreef:
Snuffel eens rond in de bib, in een boekenwinkel of op internet (bol.com); genoeg goede boeken te vinden over de opvoeding van een veulen.

Waarom moet iedereen toch altijd meteen oordelen dat een jong iemand niet in staat zou zijn om een veulen op te voeden?? Het zal misschien niet perfect zijn, maar al doende leer je. Mits een goede voorbereiding en goede begeleiding zie ik niet in waarom het niet zou lukken. Als je even rond je kijkt, vind je genoeg mensen die het gedaan hebben, ook onder de Bokkers :+ . En stuit je op een dag op een probleem, vind je vast wel een antwoord op je vragen in de huidige bergen van informatie, zowel op internet, in boeken, bij mensen rondom je,....

Ik heb mijn eerste paard ook aangeschaft op mijn 15, was nog niet beleerd. Kende ook niets van een paard beleren, maar heb me erin gestort, en met veel vallen en opstaan is het gelukt. Paard was jong en heeft er alleszins geen trauma aan opgelopen :) . Jong zijn is gewoon op ontdekking gaan, uitdagingen aangaan, nieuwe dingen ontdekken. Iedereen moet blijkbaar al een deskundige zijn om aan iets te beginnen waar ie nog geen ervaring mee heeft?? Kom nou!

je hebt helemaal gelijk ! :)

Urion

Re: hoe een veulen goed verzorgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:10

Heb je geen rijinstructrice die het leuk vind om je te helpen bij het beleren van je toekomstige pony? Samen sta je sterker dan alleen. Bedenk je wel dat een oudere pony ook naar je hand te zetten is, alles is aan te leren mits op correcte manier. Wat die manier is dat leer je aldoende. Ik zou zeggen zoek eens een verzorgpony waarbij je al wat dingen kan leren over het opvoeden. Misschien heeft iemand bij jou in de buurt een veulen staan waarbij je mee mag kijken en kan zien wat je er mee kan doen. Dat is namelijk niet veel in het begin. Succes

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:07

miezelke schreef:
Ik heb mijn eerste paard ook aangeschaft op mijn 15, was nog niet beleerd. Kende ook niets van een paard beleren, maar heb me erin gestort (heb honderden boeken verslonden :Y) ), en met veel vallen en opstaan is het gelukt. Paard was jong en heeft er alleszins geen trauma aan opgelopen :) . Jong zijn is gewoon op avontuur gaan, uitdagingen aangaan, nieuwe dingen ontdekken,.. Iedereen moet blijkbaar al een deskundige zijn om aan iets te beginnen waar ie nog geen ervaring mee heeft?? Kom nou!

Hier bijna het zelfde verhaal, ik was 16 toen ik mijn eerste paard kreeg. Een merrieveulen, ik had natuurlijk wel gewoon verzorgpaarden gehad en rijlessen, maar nog weinig ervaring met jonkies. Merrie op het land gezet, grondwerkoefeningetjes, af en toe poetsen en knuffelen en verders weinig. Nu is mijn merrie sowieso heel goed van karakter, heel rustig en leergierig dus dat had ik mee. Ze is wel professioneel ingereden, maar verder heb ik een heleboel samen met haar ontdekt (verkeersmak maken, wennen aan dekens, hoefsmeden, longeren).

Als eerste paard zou ik geen jonge stuiterbal nemen, maar dat heeft weinig te maken met de leeftijd van TS, maar samen met een paard leren is niet per definitie verkeerd, mits het karakter van het paard dit toelaat.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:28

Urion schreef:
Heb je geen rijinstructrice die het leuk vind om je te helpen bij het beleren van je toekomstige pony? Samen sta je sterker dan alleen. Bedenk je wel dat een oudere pony ook naar je hand te zetten is, alles is aan te leren mits op correcte manier. Wat die manier is dat leer je aldoende. Ik zou zeggen zoek eens een verzorgpony waarbij je al wat dingen kan leren over het opvoeden. Misschien heeft iemand bij jou in de buurt een veulen staan waarbij je mee mag kijken en kan zien wat je er mee kan doen. Dat is namelijk niet veel in het begin. Succes

Er zullen meerdere mensen mij helpen met het opvoeden, mijn rijinstructrice, mijn ouders en nog iemand van op de manege

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:41

Misschien ben je inderdaad jong, maar als jij je nu al aan het verdiepen bent aan de aanpak en opvoeding van een veulen wat je nog niet eens serieus aan het zoeken bent, ben je lekker op weg lijkt mij. Zoals Miezelke al zei, iedereen moet het toch een keer leren en je kunt je beter goed voorbereiden en je eigen fouten maken. Vraag iedereen de oren van het hoofd en lees een hoop boeken en internetartikelen.

Ikzelf heb een veulen van 9 maanden oud, een hengst nog wel (want dat schijnt echt een speciaal soort paard te zijn, extreem ruig en gevaarlijk ook :j ), maar het is toch een ontzettend braaf beestje. Als je lekker met hem bezig ben, krijg je het vanzelf te pakken. Ik heb veel hulp van anderen op stal, hij staat lekker in de opfok maar ik kan hem gewoon uit stal halen als ik dat wil. Ik lees ook veel verschillende boeken, internetartikelen en mijn dierenarts wordt doodmoe van mij volgens mij. Ik bel hem namelijk een keer of 3 per week.
Zolang je consequent en streng bent, komt het heus wel goed met hem. Je verpest een veulen heus niet door een keer een foutje te maken, als je maar door zet. Dus als je aan het wandelen bent met hem/haar en hij/zij gaat een keer op de achterbenen staan, gewoon corrigeren en nog een keer dat stukje lopen.
Veel geduld en creatieve oplossingen en het komt echt wel. In de tussentijd zou ik wel lekker les blijven nemen op een ander paard zodat je zelf redelijk kunt rijden als je hem gaat inrijden.

Maar het is inderdaad lang wachten tot je er meer mee kunt. Het enige wat ik met mijn veulen doe is bijvoeren en medicijnen geven (hij is erg ziek geweest), 'verkeerstmak' maken (over een ontzettend rustig weggetje lopen en over het erf) en poetsen. Verder heb ik nog wat spulletjes gekocht, zoals pylonen, een skippybal en een soort hoelahoep voor paarden om ook gewoon wat leuks en wat anders met hem te doen.

Heb wel gemerkt dat een veulen 100 keer duurder is dan een rijpaard. Zie maar eens dat hij ongeschonden 3 wordt namelijk haha.

Laatste wat ik zeg van deze lap tekst is:
Trek je niet teveel aan van wat andere mensen er van zeggen, jouw leven, jouw paard, jouw verantwoording..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:50

Dat is echt een kunst om je jonkie ongeschonden 3 te krijgen!
Mijn woeste hengst die volgende week 2 word is ook niet geheel ongeschonden meer :P
Zijn halfzus is overigens wel 3 inmiddels en nog heel *\o/*
Haha, consequent zijn is wel een sleutelwoord ja.