Knoop doorgehakt,hij is van mij!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:24

xSCWx schreef:
Pfoe, dan moet ik mijn wetboeken even uit de kast halen.
Misschien handiger om te vertellen dat ik het simpelweg van dichtbij heb gezien.
De personen hadden een "contract" opgemaakt. Nieuwe eigenaar verkocht het paard door, oude eigenaar had geen poot om op te staan, ookal stond het in het contract.

Nou heb je het over een bepaald geval, 1 bepaalde zaak. Waarin de één 'geen poot had om op te staan'.
Wie weet was het contract niet heel handig opgemaakt (bijv. geen handtekeningen) of was het paard in kwestie niet goed omschreven.

Maar jij zegt hier in het algemeen (!!) dat een dergelijk contract niet rechtsgeldig is zonder notariele akte. En dat is pure onzin.
Dan heb je nu niets aan je wetboek, dan zal je meer info over die zaak moeten hebben om te kunnen kijken waarom 'de oude eigenaar geen poot had om op te staan'. Want ook dat is nog weer wat anders dan dat een contract niet rechtsgeldig is. Een contract kan prima rechtsgeldig zijn, maar dat de éne partij geen poot om op te staan heeft.

Wat jij bedoeld gaat zeker ook over zo'n terugkoop-clausule, niet?

Zo'n clausule opnemen in een koopcontract van een paard is niet altijd even nuttig, dan moet je er namelijk ook flinke consequenties aan verbinden (als koper het paard verkoopt aan een derde ipv. eerst de verkoper deze mogelijkheid te geven, dán etc. etc. etc.) en dit óók in het contract zetten.

Maar daar gaat het nu helemaal niet om. Bovendien, dat moet de tegenpartij van TS, de verkopers, maar mooi regelen. Zij willen zo'n terug'geef' clausule.

Verder:
art. 7:89 overdracht onroerende zaken:
Citaat:
Artikel 89 1. De voor overdracht van onroerende zaken vereiste levering geschiedt door een daartoe bestemde, tussen partijen opgemaakte notariële akte, gevolgd door de inschrijving daarvan in de daartoe bestemde openbare registers. Zowel de verkrijger als de vervreemder kan de akte doen inschrijven. 2. De tot levering bestemde akte moet nauwkeurig de titel van overdracht vermelden; bijkomstige bedingen die niet de overdracht betreffen, kunnen in de akte worden weggelaten. 3. Treedt bij een akte van levering iemand als gevolmachtigde van een der partijen op, dan moet in de akte de volmacht nauwkeurig worden vermeld. 4. Het in dit artikel bepaalde vindt overeenkomstige toepassing op de levering, vereist voor de overdracht van andere registergoederen.

Maar een paard is toch echt een roerend goed...............
dus: art. 7:90 BW:
Citaat:
Artikel 90 1. De levering vereist voor de overdracht van roerende zaken, niet-registergoederen, die in de macht van de vervreemder zijn, geschiedt door aan de verkrijger het bezit der zaak te verschaffen. 2. Blijft de zaak na de levering in handen van de vervreemder, dan werkt de levering tegenover een derde die een ouder recht op de zaak heeft, eerst vanaf het tijdstip dat de zaak in handen van de verkrijger is gekomen, tenzij de oudere gerechtigde met vervreemding heeft ingestemd.

Sterker nog: Al zouden TS en eigenaren géén contract opstellen, dan nóg is de schenking of zelfs koop nog prima rechtsgeldig. Het is alleen dan heel lastig te bewijzen.. Dus opstellen van danwel een koopcontract, dan wel een schenkingsovereenkomst is wel heel erg handig. Helemaal in geval van schenking.

* Denkt terug aan een bokker die ik enkele maanden geleden heb geholpen een juridische brief op te stellen. Meisje had haar verzorgpony van eigenaren gekregen. Na een tijdje wilden ze pony weer terughebben en ontkenden ook dat zij de pony hadden geschonken aan haar. Helaas stond er niets op papier. Maarja, mondeling is ook rechtsgeldig. Alleen......... lastig te bewijzen. Meisje in kwestie had overigens wel sinds de overdracht v/d pony allerlei acties gedaan welke gebruikelijk zijn voor een eigenaar van een pony: pony verplaatsen naar andere stalling, stalling, hoefsmid, DA etc. en onderhoud zelf betaald, etc. etc.*

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:56

Gefeliciteerd!
Heel veel plezier en geluk met elkaar

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 02:02

Hoe is dat afgelopen met dat meisje en haar pony?

Een koopcontract zonder notaris is wel rechtsgeldig maar de terugkoopclausule is nooit rechtsgeldig. Iemand die volledig eigenaar is heeft ook het volledige beschikkingsrecht en kan het paard doorverkopen aan iedereen.
Neemt niet weg dat het niet netjes zou zijn, als de vorige eigenaar graag de kans wil hebben om terug te kopen vind ik wel dat de nieuwe eigenaar zo netjes moet zijn om die vorige eigenaar die kans te geven. Lijkt me wel handig om dan een overname prijs af te spreken.

Even vervelend: je koopt een paard van 2000 euro met terugkoopclausule en je moet van het paard af. Vorige eigenaar heeft recht van terugkoop maar wil niet meer dan 1000 euro betalen, wat dan?

xSCWx

Re: Knoop doorgehakt,hij is van mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:55

Jeetje zeg Joyce, wat wil je horen, gefeliciteerd dat jij het beter weet?

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:02

Wat een lief klein schatje, geweldige kleur! Mijn NMPRS hengst zou er zo verliefd op worden <3
Veel plezier met haar en als je nog iets leuks zoekt om te doen in de zomer met haar...ga met haar fietsen! Dit is te trainen ( ik doe het ook met mn hengstje) en ze vinden het vaak geweldig! :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:14

Gefeliciteerd!

Het is wel een beetje de vraag hoe je de pony nu krijgt: is het een schenking, of mag jij hem 'gebruiken' en blijft mevrouw de eigenaar (wordt jij alleen economisch eigenaar en zij juridsch), dus het is wel belangijk dat je goed weet wat er moet worden afgesproken.

Als jullie eigenaar worden moet je duidelijk opschrijven dat zij de eigendom volledig aan jou overdraagt. Dat is echt heel belangrijk, zodat daar nooit misverstanden over bestaan. En dan moet je ook de papieren erbij krijgen.

Wat betreft terugkoop, dat is inderdaad lastig. Dat zou ik ook duidelijk omschrijven: in welke gevallen heeft zij recht van terugkoop, tegen welke prijs, hoe lang moet die clausule gelden, heeft ze ook de plicht om hem terug te kopen als jullie hem onverhoopt willen/moeten verkopen, wat indien hij ziek is heeft ze dan ook inspraak?

Veel geluk met hem!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:41

xSCWx schreef:
Jeetje zeg Joyce, wat wil je horen, gefeliciteerd dat jij het beter weet?

Oh nee hoor, daar gaat het me helemaal niet om.

Gaat erom dat als er iemand (toevallig was jij dat in dit geval) juridische uitspraken doet die totaal niet kloppen, dat andere mensen dan foutieve informatie krijgen. En daar misschien nog wel naar gaan handelen ook nog!
Stel je voor, TS neemt jou post voor waar aan, en denkt vervolgens dat ze maar naar de notaris moet (met bijbehorende kosten!) omdat het contract anders niet 'rechtsgeldig' zou zijn. Volgens jou.
Lekker dan......

Gaat niet om mijn gelijk halen.
Gaat er om dat je niet zomaar allerlei dingen moet roepen, en zelfs mensen dingen moet adviseren, als je er geen verstand van hebt....
Dat noemt men ook wel een gevalletje 'klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'.

Daardoor krijg je alleen maar misverstanden. En dat is jammer.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:22

Ik heb een contract getekend dat als ik hem niet meer kan onderhouden zij hem terug wilt,hier ben ik mee akkoord gegaan,zo is de toekomst van dit paardje gewaarborgd.
Uiteraard heb ik zijn papieren erbij gekregen ; )

Baco89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:38

mooi beestje zeg

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:02

dankje :)