Hoe nu verder? Baarmoeder vol met bacteriën...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 10:58

Sammie schreef:
Een middel om de eisprong te bevorderen. In slechte cyclussen kunnen ei'tjes eruitzien als of ze er zo af kunnen komen, zo groot zijn ze dan. En dan blijven ze nog lekker zitten. Heb 't 1 keer gehad dat een merrie een week lang met eieren rondliep die echt elk moment eraf konden komen, zo groot waren ze. Die zijn vervolgens maar even geholpen met 'springen'. Niet drachtig daarna trouwens, maar dat was in de lijn van verwachting.

maar bij merries die gevoelig zijn kun je ze helpen er af te komen en dan 1 keer insemineren om de baarmoeder zoveel mogelijk met rust te laten.

Heb je het boek paardenfokken van Paul de Vries?

Ik heb helemaal niets, en heel eerlijk, ik heb ook 0 ervaring.

Voor het eerst heb ik een merrie die 'bovengemiddeld' is om mee te fokken (tenminste, daar zijn de meningen over verdeeld, maar ik vind/vond het de moeite waard :+)
Ik sport alleen maar, en na mn punt in het ZZ-l (en het lastige karakter) dacht ik:
Jij mag de wei in en mij een mooie baby schenken... Maar moeder natuur dacht er anders over _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:58

Een inspuiting om het ei sneller te laten rijpen is dat Kelly en dus ook sneller ovuleert.

Sammie

Re: Hoe nu verder? Baarmoeder vol met bacteriën...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:00

Dat boek is het geld absoluut waard Kel :j Zeer interessant en informatief. Van dekking tot gehele dracht. Iets van 25 euro dacht ik.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:04

aah...nog steeds geen klein draakje ??? Succes Kelly, ik hoop volgend jaar een klein W-tje te zien rondspringen!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:14

Sammie schreef:
Als ze dicht is gezet is die kans wel groot ja. Tenzij het een hardnekkige bacterie is? Welke is het?

Soms kun je beter wel verdund (verzend) sperma gebruiken, omdat daar eiwitten in zitten die ook steriel(er) zijn.

De vraag is alleen waarom ze dicht gezet is. Alleen functioneel als ze lucht zuigt met de vulva. Vaak kun je het wel aan de kling zien dan ligt de bovenkant naar binnen gekanteld. Dan zuigen ze vaak lucht met de vulva.

De verdunner voor de sperma is helemaal niet steriel want het gaat in een niet gesteriliseerd buisje.

Mijn merrie is door Jeroen Smak uiteindelijk gespoeld met een vrij heftige betadine oplossing. Daarnaast had hij een tekening gemaakt van de cyste's in de baarmoeder zodat hij met scannen kon zien of iets een cyste was of een vrucht.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:39

En Janderegelaar, als ik zo brutaal mag zijn, was je uiteindelijk een smak geld kwijt? Daar zit i natuurlijk ook nog eens mee, ik weet dat een veulen fokken en alles wat erbij komt kijken geld kost, maar ik heb ook een rijpaard nog. Dus een beetje verstandig met m'n centen om gaan kan geen kwaad hahahaha
Vorig jaar heeft me in totaal al +/- 2000 euro gekost (en geen veulen :+ )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:45

Bij een merrie met veel cystes is een tekening zeer verstandig, als je merrie die echter niet of maar 1 heeft lijkt het mij minder relevant. Niet temin klinkt het wel als een man met verstand. :)
Volgens mij heeft de merrie van ts een bacterie (gehad) en is moeilijk drachtig te krijgen? Is er iets gezegd over cystes?

Tja Kel.. het kan aardig prijzig worden, maar als het veulen 3 of 4 jaar oud is had je ook 3 a 4 jaar kunnen wachten en een 4 jarige kunnen kopen. Eén die je op kleur, karakter, stokmaat, geslacht enzovoorts kunt uitkiezen. Onbeperkt een smak geld eraan uitgeven hoeft natuurlijk niet, meestal heb je een all in pakket. Gewoon navragen en dan beslissen of je het wil doen. :)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:58

Sammie schreef:
Bij een merrie met veel cystes is een tekening zeer verstandig, als je merrie die echter niet of maar 1 heeft lijkt het mij minder relevant. Niet temin klinkt het wel als een man met verstand. :)
Volgens mij heeft de merrie van ts een bacterie (gehad) en is moeilijk drachtig te krijgen? Is er iets gezegd over cystes?

Tja Kel.. het kan aardig prijzig worden, maar als het veulen 3 of 4 jaar oud is had je ook 3 a 4 jaar kunnen wachten en een 4 jarige kunnen kopen. Eén die je op kleur, karakter, stokmaat, geslacht enzovoorts kunt uitkiezen. Onbeperkt een smak geld eraan uitgeven hoeft natuurlijk niet, meestal heb je een all in pakket. Gewoon navragen en dan beslissen of je het wil doen. :)

Ja precies Sammie, dat is dus exact mijn punt, is ze het 'waard'
Vorig jaar leek het een mooi plan, een nakomeling te fokken uit mn zeer talentvolle, maar enorm moeilijke merrie. Een leuk rijpaard kopen om op te rijden totdat de Westenwind beleerd is en dan het rijpaard (of de Westenwind) verkopen. Zo hoefde ik niet mn merrie te verkopen (waar ik eigenlijk nog niet aan toe was) en kon ik wel lekker rijden.

Nu staat ze dus al vanaf mei vorig jaar stil, dus oppakken en weer naar niveau trainen gaat ook geld kosten := Dus ja, wat te doen, wat te doen...
Verkopen als fokmerrie zit er niet in :+ verkopen als sportpaard momenteel ook niet (en ze heeft al een poos te koop gestaan als sportpaard, ze is lastig te rijden, dus die raak ik ook niet makkelijk kwijt)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:59

Dus, te koop aangeboden, mooie fokmerrie :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:00

Misschien is ze wel schoon nu kel, en snel drachtig, ng niet op de zaken voorruit lopen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:09

Kel2004 schreef:
En Janderegelaar, als ik zo brutaal mag zijn, was je uiteindelijk een smak geld kwijt? Daar zit i natuurlijk ook nog eens mee, ik weet dat een veulen fokken en alles wat erbij komt kijken geld kost, maar ik heb ook een rijpaard nog. Dus een beetje verstandig met m'n centen om gaan kan geen kwaad hahahaha

Ik was voor het schoonkrijgen rond de 500 euro kwijt. Hoofdzakelijk omdat hij eerst de standaardprocedure gevolgd heeft maar toen dit niet hielp getest heeft op een bacterie waar ze normaliter niet op testen. En de merrie heeft er een paar dagen gestaan. Overigens kun je goed afspraken maken over de kosten bij DAP Vorden. Ze hebben zelfs betalingsregelingen als je het echt niet trekt. Maar de merrie lijkt me de moeite waard om het te proberen. Nog meer als er ook een PROK rapport op zou zitten...Elite is altijd mooier dan Keur toch?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 14:05

janderegelaa schreef:
Kel2004 schreef:

Ik was voor het schoonkrijgen rond de 500 euro kwijt. Hoofdzakelijk omdat hij eerst de standaardprocedure gevolgd heeft maar toen dit niet hielp getest heeft op een bacterie waar ze normaliter niet op testen. En de merrie heeft er een paar dagen gestaan. Overigens kun je goed afspraken maken over de kosten bij DAP Vorden. Ze hebben zelfs betalingsregelingen als je het echt niet trekt. Maar de merrie lijkt me de moeite waard om het te proberen. Nog meer als er ook een PROK rapport op zou zitten...Elite is altijd mooier dan Keur toch?

Dat is iets waar we in de toekomst nog voor moeten kijken. Ik wilde alleen eerst een drachtige merrie voordat ik de PROK keuring wilde doen....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:12

Ik zou eerst willen weten of mn merrie wel gezond is voordat ik ermee ging fokken eigenlijk. En een elitemerrie is leeg ook meer waard dan een keurmerrie

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:42

Er zijn ook mensen die meer waarde hechten aan de sportprestaties van de merrie dan aan dat prokpapiertje. Mensen die een goed sportpaard willen kijken meer naar prestaties dan naar papiertjes.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:25

Als het dichtzetten echt nodig was (en dat zal heus zo zijn als je dit allemaal leest) dan heb je bij de dekkingen vóór het dichtzetten eigenlijk al nooit een kans gemaakt op dracht. Wat je ook nog na kunt laten kijken, is of ze haar wel ver genoeg dichtgezet hebben. Stoeterij hier had dit jaar een merrie dicht laten zetten en spoelen, ook steeds niet drachtig, eind van het seizoen bij andere DA gebracht en die zagen dat het net niet ver genoeg dicht was gemaakt. Dat verholpen en merrie werd in 1 keer drachtig. Als ze alsnog lucht aan kan zuigen, dan kan er na het spoelen gewoon weer wat nieuws binnenkomen.
En goed kijken welk middel er gebruikt moet worden, sommige bacteriën zijn niet onder de indruk van de normale middelen, dan moet je specifieker te werk gaan.

Als je het nog een jaar wilt proberen, zou ik vroeg genoeg beginnen, meteen de eerste keer al een swab nemen, niet tussendoor hengstig spuiten (in mijn ervaring gooit dat de hele huishouding overhoop en wil het daarna regelmatig zelfs helemaal niet meer lukken dat seizoen) en ik zou het zelf eens proberen bij een andere DA, kijken of het dichtzetten goed gedaan is en of die met een goed, logisch plan van aanpak komt (het hele seizoen aantobben en spoelen en dan pas aan dichtzetten denken, klinkt bijvoorbeeld al niet echt handig)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:29

petraaken schreef:
Er zijn ook mensen die meer waarde hechten aan de sportprestaties van de merrie dan aan dat prokpapiertje. Mensen die een goed sportpaard willen kijken meer naar prestaties dan naar papiertjes.

Ze wil er alleen wél mee fokken....Daarnaast is het PROK certificaat een bewijs van gezondheid voor een bepaald deel van een paard. Niet geheel onbelangrijk voor een sportpaard lijkt me.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 09:34

Als sportpaard is ze als 2,5 jarige goed gekeurd, het is nooit de bedoeling geweest om er mee te gaan fokken. Merrie keuring als 3 jarige was puur voor de leuk en toen werd ze voorlopig keur en reserve kampioen op de CK. Maar daarvoor heb ik haar nooit aangekocht, dus ze heeft van 3 tot vorig jaar in de sport gelopen.

Na de financiële tegenvaller van vorig jaar was er ook gewoon geen geld om de merrie PROK te laten keuren. Misschien dit jaar wel :j

Bedankt voor je mening Nicole88, soms vind ik het stom dat ik zelf niet overal verstand van heb hahahaha
Ik had nl ook een onderbuik gevoel dat het vreemd was dat ze pas bij Boeve bedachten om dicht te zetten :o En ja, dit jaar wil ik idd alles natuurlijk en zonder extra hormonen doen :j

Zaterdag komt ze aan huis, dus dan kan ik haar goed in de gaten gaan houden. Veel buiten, shetland hengstje om te schouwen en pal onder de TL buizen hahaha

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:56

ach soms is zo natuurlijk en zonder hormonen niet altijd de beste oplossing ..dan zou je haar ook maar gelijk de wei in kunnen gooien met een hengst van " zoek zelf maar uit " :+
soms moet je de natuur gewoon een hendje helpen ..
persoonlijk zou ik nu niet meteen alle rambam van swappen en spoelen onmiddelijk opnieuw doen .. ze staat thuis , wacht de eerste hengstigheid af ..laat het sperma naar jullie komen en volg haar goed op ..misschien is het in één keer raak ..verleden jaar was gewoon een heel slecht seizoen voor veel merries ..zelfs ik had er 3 leeg -wat ik in al die jaren echt nooit gehad heb - ...ik ga dit seizoen gewoon vol goede moed aan de slag ..
stel nou dat de eerste keer niet gepakt heeft dan zou ik zeker beslissen om ze bij een hele goede kliniek neer te poten die haar echt top kan opvolgen ( bij veel HH is dat trouwens niet het geval ;) omdat het daar ook vaak een DA van buitenaf is die 1 keer per dag langskomt )

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:59

Kel2004 schreef:
Na de financiële tegenvaller van vorig jaar was er ook gewoon geen geld om de merrie PROK te laten keuren. Misschien dit jaar wel :j

Je hebt je merrie toch laten opereren? Afhankelijk van de plek is het dan niet eens zinvol om te prokken.
:n Weggegooid geld.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:18

besita schreef:
ach soms is zo natuurlijk en zonder hormonen niet altijd de beste oplossing ..dan zou je haar ook maar gelijk de wei in kunnen gooien met een hengst van " zoek zelf maar uit " :+
soms moet je de natuur gewoon een hendje helpen ..
persoonlijk zou ik nu niet meteen alle rambam van swappen en spoelen onmiddelijk opnieuw doen .. ze staat thuis , wacht de eerste hengstigheid af ..laat het sperma naar jullie komen en volg haar goed op ..misschien is het in één keer raak ..verleden jaar was gewoon een heel slecht seizoen voor veel merries ..zelfs ik had er 3 leeg -wat ik in al die jaren echt nooit gehad heb - ...ik ga dit seizoen gewoon vol goede moed aan de slag ..
stel nou dat de eerste keer niet gepakt heeft dan zou ik zeker beslissen om ze bij een hele goede kliniek neer te poten die haar echt top kan opvolgen ( bij veel HH is dat trouwens niet het geval ;) omdat het daar ook vaak een DA van buitenaf is die 1 keer per dag langskomt )

dat had ik ook al aangeven.. _/-\o_
bij mijn merrie prima geholpen 2 jaar gust en veel problemen daarna natuurlijk laten dekken en 1x dragend! en inmiddels 2 gezonde veulens gehad! (1 natuurlijke dekking en 1 onverdund) zonder smeer ect in baarmoeder :j de methoden van deze tijd zijn niet altijd goed voor alle merries! daarnaast heb je veel verschillende soorten verdunning > eiwitverdunning ondermelkverdunning en nog een paar...

in mijn geval kwam dit toen door het eiwit verdunning

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:11

Zonder verdere bijbedoelingen over de tip om d‘r aan huis te houden (want dat kan best goed helpen), maar ik hoor nu al zo’n 6 jaar dat het ‘vorig’ jaar zo’n slecht dekseizoen was voor vele merries :)) Het geeft te denken… :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:04

Zit me net te bedenken dat je haar misschien beter gewoon thuis laat en enkel laat dekken bij het KI station of bij de HH zelf en daarna onmiddellijk weer mee naar huis. Ik heb zo'n merrie gehad die gewoon niet aanpakte bij de HH maar wel een maal thuis direct aanpakte.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:30

Dat hebben we al met dr geprobeerd, maar zolang ze vuil is van binnen zal ze io nooit drachtig worden, dus ALS dat nog het geval is, zou ik dat eerst aanpakken.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:27

maar mijn merrie was ook enorm vuil... va zag der niks meer in.. in de zin van die merrie werd toch nooit dragend!
reizen stress behandelen ect kan ook in vloed hebben natuurlijk
maar zonder behandeling laten dekken uit de hand en 1 x dragend.. een poosje rust en dan natuurlijk kan best uitkomst bieden..

tussen ki en dekking zat ong 2 cyclussen

ik zou natuurlijk dekken proberen puur om mijn ervaring

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:38

lisch schreef:
maar mijn merrie was ook enorm vuil... va zag der niks meer in.. in de zin van die merrie werd toch nooit dragend!
reizen stress behandelen ect kan ook in vloed hebben natuurlijk
maar zonder behandeling laten dekken uit de hand en 1 x dragend.. een poosje rust en dan natuurlijk kan best uitkomst bieden..

tussen ki en dekking zat ong 2 cyclussen

ik zou natuurlijk dekken proberen puur om mijn ervaring

Daarmee beperk je de hengstenkeuze wel enorm. Met gewoon overzetten maar wel KI kan je bij de meeste hengstenhouders wel wat regelen. Alleen hele grote hengstenhouders zullen er niet zo happig op zijn. In beide gevallen moet je wel met de merrie naar de hengst toe reizen. Al denk ik dat het bij zo'n concourspaard niet in het reizen zit.

Meeste hengstenhouders gaan toch een standaart rijtje af;
1e keer gewoon insemineren
2e keer weer gewoon insemineren
3e keer insemineren en spoelen
4e keer insemineren en spoelen en over dichtzetten beginnen
5e keer insemineren, spoelen en dichtzetten
6e keer insemineren, swab nemen, weer spoelen en weer dicht zetten
7e keer andere hengst proberen of de merrie is een ezel die niet drachtig te krijgen is....
:+ Ik denk dat het zo gaat hoor, zie het te vaak in deze volgorde voorbij komen en iedereen papegaaid elkaar na.

Mijn advies: breng eens duidelijk de cyclus van de merrie in kaart door heel consequent te scannen op eisprong van linker en rechter eierstok. Laat ook cystes in kaart brengen. Ze zitten er toch met een arm in, dat kan in 1 moeite door.
Laat alleen insemineren als er daadwerkelijk eisprong is om zo min mogelijk in die baarmoeder te roeren. Als je al een merrie met voorgeschiedenis hebt zorg dan gewoon voor een nieuwe fles glijmiddel. Als je de mogelijkheid hebt laat dan bij een probleemmerrie vers overzetten. Dus gelijk na het springen van de hengst op de fantoom even snel onder de microscoop door of de zwemmers goed zijn de klaarstaande merrie in binnen een kwartier (maar hoe sneller hoe beter)

Nadeel is wel dat scannen niet geheel zonder gevaar voor de merrie is maar bij een groot paard zijn de risico's beperkt.
Sommige merries tonen achtelijk hengstig twee dagen voor de eisprong. Als je er dan al wat in laat kwakken vervuil je de merrie alleen en zal ze nooit drachtig worden. Dus al met al: zoek een hengstenhouder die alles scans voor een vaste prijs afrekend met een passende hengst voor je merrie en probeer er ook nog een no-cure no pay uit te slepen of tenminste een max. bedrag bij niet dragend.