Veulen inschrijven bij het NRPS? Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Veulen inschrijven bij het NRPS? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:28

Nog niet :)
AES staat in de planning.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 14:33

Reactie NRPS:

Citaat:
Om het veulen te registreren moeten wij dan wel een DNA test doen om het vaderschap te matchen. Zodra het veulen is geboren kun je dit aan ons doorgeven, wij gaan dan een veulenschetser informeren en deze zal dan contact met je opnemen om te chippen en te schetsen, er worden dan ook haren getrokken voor het DNA onderzoek.

Voor de registratie van het veulen moet je wel lid worden van het NRPS. De kosten zijn nu 99.75 euro en 16.50 euro entree geld. Als het veulen later geboren wordt kun je evt. een half jaar lidmaatschap krijgen, dit is vanaf 1 juli. De kosten zijn dan 50.00 euro en 16.50 entreegeld. Verder komen hier de registratie kosten bij en het DNA onderzoek. Dit is ongeveer 170.00 euro.

Dat vind ik nog heel wat om dan uiteindelijk een B register te hebben.
Ik ga nog even verder kijken wat de mogelijkheden zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:08

anneliesdj schreef:

Kan hij beter een telefoontje plegen naar het IHW voor een thuiskeuring. Is een erkend stamboek dus reg A bij het NRPS.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:17

Peterina schreef:
@anneliesdj .... dan blijft E.C.H.A. nog over ...EU-erkend.

Trouwens zoals ik al eerder schreef ... Moeder Stamboek van het Nederlands BP is wel erkend. Vraag me af als je Deens BP papieren hebt voor het veulen (bijvoorbeeld) en ze dan laat 'overschrijven'/opnemen met 3 jaar bij het NRPS of ze dan wel A-register wordt?

Mijn eerdere vraag (ivm stamboek van ggk hengst) was gericht aan monique4.

Nederland is echter geen dochterstamboek van Denemarken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 00:36

janderegelaa schreef:
anneliesdj schreef:

Kan hij beter een telefoontje plegen naar het IHW voor een thuiskeuring. Is een erkend stamboek dus reg A bij het NRPS.

Als het zo simpel is zou dat wel handig zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:34

Zo simpel is het. Colorance, Bontfire en Lotti zijn ook IHW thuisgekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 09:35

Dat een stamboek 'erkend' is wil niet zeggen dat het NRPS of het KWPN ze ook erkend. Die hebben een eigen lijst. Ik vermoed dat het IHW bij beide niet op de lijst staat ivm ander fokdoel

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:03

[***] schreef:
Dat een stamboek 'erkend' is wil niet zeggen dat het NRPS of het KWPN ze ook erkend. Die hebben een eigen lijst. Ik vermoed dat het IHW bij beide niet op de lijst staat ivm ander fokdoel

Het NRPS erkend het IHW. in principe erkennen ze alle EU stamboeken ze rekenen alleen het OX/XX percentage uit en aan de hand daarvan registreren ze in een boek. Bij warmbloeden is dat eigenlijk altijd reg. A.

Het KWPN heeft een eigen lijstje naast die van de EU erkende stamboeken. Zij erkennen alleen EU-stamboeken die een aantal jaar in de top 10 staan bij de WBFSH.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:46

En volgens mij staat op dat lijstje van het KWPN inmiddels ook het AES genoemd las ik in de voorlaatste IDS.
Lijstje was behoorlijk minimaal maar is uitgebreid omdat er anders veel te veel paarden in het KWPN B-register kwamen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 11-02-13 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:47

Coloured schreef:
En volgens mij staat op dat lijstje van het KWPN inmiddels ook het AES genoemd las ik in de voorlaatste IDS.

Ik heb zoiets gehoord ja!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:28

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:49

Het opent wel perspectieven want Cesar is AES gekeurd dus zijn veulens krijgen een A papier. En die bonte Johnson x Sambertino is ook AES gekeurd. En als de eigenaar van Love for You zo slim is om de ZFDP goedkeuring te gebruiken voor een erkenning door het AES ga ik daar gelijk mee dekken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:22

Er is wel een verschil bij het AES, en deze zal wel overgenomen worden door KWPN en BWP, tussen 'Registered' and 'Licensed' hengsten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:42

Peterina schreef:
Er is wel een verschil bij het AES, en deze zal wel overgenomen worden door KWPN en BWP, tussen 'Registered' and 'Licensed' hengsten.

Registered is ook niet gekeurd bij het AES, het is alleen voor eigen merrie's. Maar zowel Cesar als Don John zijn licensed.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:22

Uiteindelijk schiet je er volgens mij nog niet veel mee op.
Als ik bijvoorbeeld een Special D (KWPN) x Caesar (AES) merrie heb, dan kan deze merrie nog niet zonder meer worden opgenomen in het KWPN stamboek omdat Caesar (óf de merrie zelf) aan bepaalde voorwaarden moet voldoen vwb rontgen, cornage en verrichtingen. Twee eerst genoemde zullen (bij de hengst) wel OK zijn maar laatst genoemde vaak niet. Is bijvoorbeeld ook het geval bij Haico (NRPS). Special D x Haico kan niet worden opgenomen in het KWPN-stamboek tenzij de betreffende merrie zelf bepaalde verrichtingen laat zien.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 12-02-13 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:23

Waar zouden jullie inschrijven in mijn geval?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:28

Als je persé een KWPN papier wil bij het KWPN; anders bij het stamboek waar je misschien al lid van bent en anders bij de goedkoopste.
't Is maar hoeveel waarde je zelf hecht aan een bepaald stamboek/papier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:31

Ik hoef niet perse kwpn, maar wil wel graag een 'fatsoenlijk' papier wat over 5 of 10 jaar ook nog wat waard is.(als je snapt wat ik bedoel) Ik ging er vanuit dat ik A register bij het nrps zou krijgen maar nu weet ik het ook niet meer :+
Ik ben nog nergens lid.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:34

Een fatsoenlijk papier is voor mij een KWPN papier of een papier van een door het KWPN erkend stamboek. En die lijst is nu uitgebreid dus ruimere keuze mogelijkheid nu.
Het gaat om Apollo toch?
Zou ik zelf voor het KWPN gaan. Maar goed daar ben ik al lid van, dus dan scheelt het in de kosten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 11:53

Het gaat om Apollo idd, merrie is kwpn stamboek.
Ik kan uit de tarievenlijst van het kwpn ook niet echt duidelijk krijgen wat de kosten zouden zijn.
Daar zou ik ook gebruik kunnen maken van een half jaar lidmaatschap en ze rekenen geen entreekosten (het nrps wel) maar verder snap ik er weinig van :o
Registratiekosten dekking, geld dat ook voor een niet ggk hengst?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:52

Ik zou even zelf bellen met het KWPN; weet je het uit eerste hand. Is toch een specifiek geval omdat het om een B-register hengst gaat. Heb je zowiezo met DNA-kosten te maken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:46

Coloured schreef:
Uiteindelijk schiet je er volgens mij nog niet veel mee op.
Als ik bijvoorbeeld een Special D (KWPN) x Caesar (AES) merrie heb, dan kan deze merrie nog niet zonder meer worden opgenomen in het KWPN stamboek omdat Caesar (óf de merrie zelf) aan bepaalde voorwaarden moet voldoen vwb rontgen, cornage en verrichtingen. Twee eerst genoemde zullen (bij de hengst) wel OK zijn maar laatst genoemde vaak niet. Is bijvoorbeeld ook het geval bij Haico (NRPS). Special D x Haico kan niet worden opgenomen in het KWPN-stamboek tenzij de betreffende merrie zelf bepaalde verrichtingen laat zien.

Een Special D x Cesar merrie wordt gewoon opgenomen. Het verhaal ligt anders als het een Cesar x Special D is.

Cesar is overigens uitstekend op de foto's.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:07

Oké, ik zit een generatie te ver te denken, je hebt gelijk.

Heb even het registratieschema van het KWPN opgezocht: Mocht ik een Special D merrie hebben uit mijn Pedro-merrie begrijp ik het dan goed dat die ook zonder meer kan worden opgenomen in het KWPN-stamboek? Mijn merrie is bij het NRPS geregistreerd maar zou bij het KWPN B-register zijn.

Anders gevraagd: Waar moet de vader van de moeder minimaal aan voldoen/geregistreerd staan, wil een nakomeling uit deze moeder van een goedgekeurde KWPN-hengst opgenomen kunnen worden in het KWPN-stamboek? Als ik het goed begrepen heb, moet de vader van de moeder minimaal een B-register KWPN hengst zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:43

Een hele rappe reactie van het kwpn:
Citaat:
De kosten bedragen exclusief BTW:
Registratie veulen: € 94.34
Afgifte paspoort: € 28,30
Chippen van uw veulen: € 28,30
DNA onderzoek veulen: € 48,59

Het half jaarlijks lidmaatschap gaat in vanaf 1 juli 2013, de kosten bedragen:
Contributie € 51,81
Entree geld: € 10,00

Ik snap niet waarom ze nu wel weer entreegeld noemt terwijl dat op de site als 0,0 vermeld staat.
Maar zo even snel bezien is het nrps dan voordeliger, ook omdat ik bij het kwpn dus wel een jaar lidmaatschap moet hebben. (of is het geen punt als het veulen 2 weken vóór het ingaan van mijn lidmaatschap geboren zou worden?)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:24

Coloured schreef:
Oké, ik zit een generatie te ver te denken, je hebt gelijk.

Heb even het registratieschema van het KWPN opgezocht: Mocht ik een Special D merrie hebben uit mijn Pedro-merrie begrijp ik het dan goed dat die ook zonder meer kan worden opgenomen in het KWPN-stamboek? Mijn merrie is bij het NRPS geregistreerd maar zou bij het KWPN B-register zijn.

Anders gevraagd: Waar moet de vader van de moeder minimaal aan voldoen/geregistreerd staan, wil een nakomeling uit deze moeder van een goedgekeurde KWPN-hengst opgenomen kunnen worden in het KWPN-stamboek? Als ik het goed begrepen heb, moet de vader van de moeder minimaal een B-register KWPN hengst zijn.

Nee, de vader van de moeder moet VB zijn bij het KWPN. Jouw merrie zou met een KWPN goedgekeurde of erkende hengst een veulen krijgen met een gewoon VB papier. Omdat Pedro bij het KWPN VB is.