Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Telpeva schreef:What's next, paarden met een voorgeprogrammeerd blesje in de vorm van een hartje, bloemetje of bliksemschicht op hun voorhoofd? Dieren met reclame leuzen en logo's en beeldmerken op hun lijf op markten en evenementen?

YamaSaki schreef:Waarom geen gestreepte paarden?
Waarom wel? Omdat er mensen zijn die het mooi vinden en zebra's haast niet te temmen zijn?
Laat de natuur toch.
Als er een meerwaarde was geweest voor een paard om op dezelfde manier gestreept te zijn, dan waren ze er wel geweest.
Wees blij met alle leuke kleurtjes die er al zijn
En als het met planten al een lastig plan is en vaak mislukt...waarom zou je het dan met levende dieren willen proberen met kans op dna fouten die misschien wel fataal kunnen zijn...
Nee dankje...
sadekeshia schreef:YamaSaki schreef:Waarom geen gestreepte paarden?
Waarom wel? Omdat er mensen zijn die het mooi vinden en zebra's haast niet te temmen zijn?
Laat de natuur toch.
Als er een meerwaarde was geweest voor een paard om op dezelfde manier gestreept te zijn, dan waren ze er wel geweest.
Wees blij met alle leuke kleurtjes die er al zijn
En als het met planten al een lastig plan is en vaak mislukt...waarom zou je het dan met levende dieren willen proberen met kans op dna fouten die misschien wel fataal kunnen zijn...
Nee dankje...
ik zou het wel een leuk experiment vinden.
en dan bedoel ik niet dierproeven
hertogaj schreef:maar ben nu wel benieuwd hoe ver ze zijn in de gen techniek kwa vacht kleur in de dieren wereld er zitten hier toch wel mensen uit wageningen die op de universiteit zitten ? blijf het hier even volgen![]()
en nee ik ben niet voor, juist tegen klooien met gen. vooral bij dieren en mensen , maar ik wil wel op de hoogte zijn haha
en die glow in the dark beestjes heeft volgens mijn niks met gen techniek te maken maar met vloeistof die oplicht ? maar daar ben ik niet zeker van

EmmaVZ schreef:sadekeshia schreef:er worden zelfs appels gekweekt met de smaak van peren en dergelijke!
Maar appels zijn planten, paarden zijn dieren, levende wezens die ook echt iets kunnen voelen...
en nog behoorlijk lastig ook! Als je ergens in een ouder dat extra DNA "plakt" van die kwal dan heb je pas (zeg ik even uit m'n hoofd volgens de Mendeliaanse vererving) bij de 3e of 4e generatie nakomelingen een rat (of kat) die licht geeft... 
*nerdalert haha*
Focussed schreef:Het is gewoon fokken voor zover ik weeten nog behoorlijk lastig ook! Als je ergens in een ouder dat extra DNA "plakt" van die kwal dan heb je pas (zeg ik even uit m'n hoofd volgens de Mendeliaanse vererving) bij de 3e of 4e generatie nakomelingen een rat (of kat) die licht geeft...
Overigens is genetische manipulatie (in de breedste zin van het woord) niets nieuws. Wij doen al jaren, dan wel niet eeuwen, zo fokken en kruisen (op het gebied van dieren danwel planten) dat het kroost op genetisch gebied zo (veel mogelijk) wordt als wij willen. Dit is alleen een verlengstuk daarop.

Snoompje schreef:Ik denk niet dat het complete genoom van paarden al bekend is. Dat van de mens in nog niet zo lang geleden compleet gesequenced (exacte volgorde van de nucleotiden vaststellen (wikipedia)). Hier hebben ze, als ik me goed herinner, een jaar over gedaan (van één enkel persoon). Dan heeft de mens maar 23 chromosomenparen, een paard heeft er 32.
Daarbij wordt kleur niet bepaald door één enkel gen. Er zijn altijd meerdere genen bij betrokken, waarvan de sommigen dominant en anderen recessief zijn. Hierin zijn onvoorstelbaar veel variaties mogelijk die allemaal tot een andere kleur leiden.
Kort gezegd: het is niet zo simpel als je denkt. Je zou een compleet aantal genen moeten verwijderen en weer moeten vervangen door de strepen genen; als je al weet welke genen je moet hebben
Kuggur schreef:Focussed schreef:Het is gewoon fokken voor zover ik weeten nog behoorlijk lastig ook! Als je ergens in een ouder dat extra DNA "plakt" van die kwal dan heb je pas (zeg ik even uit m'n hoofd volgens de Mendeliaanse vererving) bij de 3e of 4e generatie nakomelingen een rat (of kat) die licht geeft...
Overigens is genetische manipulatie (in de breedste zin van het woord) niets nieuws. Wij doen al jaren, dan wel niet eeuwen, zo fokken en kruisen (op het gebied van dieren danwel planten) dat het kroost op genetisch gebied zo (veel mogelijk) wordt als wij willen. Dit is alleen een verlengstuk daarop.
Dat klopt niet helemaal, zowwel je analyse van de transfer van dna uit een kwal in een ander organisme (waarom zou expressie van zo´n gen drie of vier generaties op zich laten wachten?) als je bewering dat genetische manipulatie slechts een "verlengstuk" van fokken dmv selectie zou zijn. Ik besef me dat je een nogal brede definitie van "verlengstuk" zou kunnen hanteren, maar genetische manipulatie in de zin van erfelijk materiaal uit één soort in een totaal andere soort inbrengen en activeren is toch van een héél ander nivo...