[KG]Waarom geen gestreept paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:05

What's next, paarden met een voorgeprogrammeerd blesje in de vorm van een hartje, bloemetje of bliksemschicht op hun voorhoofd? Dieren met reclame leuzen en logo's en beeldmerken op hun lijf op markten en evenementen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 01:06

Telpeva schreef:
What's next, paarden met een voorgeprogrammeerd blesje in de vorm van een hartje, bloemetje of bliksemschicht op hun voorhoofd? Dieren met reclame leuzen en logo's en beeldmerken op hun lijf op markten en evenementen?

Dat gaat idd echt te ver, maar een hartje, ik weet niet, het zou wel erg schattig zijn.....
Maar idd sick :')

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:06

Waarom geen gestreepte paarden?
Waarom wel? Omdat er mensen zijn die het mooi vinden en zebra's haast niet te temmen zijn?
Laat de natuur toch.
Als er een meerwaarde was geweest voor een paard om op dezelfde manier gestreept te zijn, dan waren ze er wel geweest.
Wees blij met alle leuke kleurtjes die er al zijn :D

En als het met planten al een lastig plan is en vaak mislukt...waarom zou je het dan met levende dieren willen proberen met kans op dna fouten die misschien wel fataal kunnen zijn...
Nee dankje... :=

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:07

Ooit een keer een gestreept schaap gezien in een kudde australie maar dat was eigenlijk en foutje

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:07

Je kan je paard ook verven , maar heb je wel wat haarverf nodig. maar nee doe maar niet

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 01:07

YamaSaki schreef:
Waarom wel? Omdat er mensen zijn die het mooi vinden en zebra's haast niet te temmen zijn?
Laat de natuur toch.
Als er een meerwaarde was geweest voor een paard om op dezelfde manier gestreept te zijn, dan waren ze er wel geweest.

En als het met planten al een lastig plan is en vaak mislukt...waarom zou je het dan met levende dieren willen proberen met kans op dna fouten die misschien wel fataal kunnen zijn...

ik zou het wel een leuk experiment vinden.
en dan bedoel ik niet dierproeven :Y)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:08

sadekeshia schreef:
YamaSaki schreef:
Laat de natuur toch.

ik zou het wel een leuk experiment vinden.
en dan bedoel ik niet dierproeven :Y)

Je komt er niet zonder dierproeven ;)

anneliesdj

Re: Waarom geen gestreept paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:11

Er zijn ook glow in the dark katten trouwens, google maar eens :))

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:18

maar ben nu wel benieuwd hoe ver ze zijn in de gen techniek kwa vacht kleur in de dieren wereld er zitten hier toch wel mensen uit wageningen die op de universiteit zitten ? blijf het hier even volgen :)
en nee ik ben niet voor, juist tegen klooien met gen. vooral bij dieren en mensen , maar ik wil wel op de hoogte zijn haha

en die glow in the dark beestjes heeft volgens mijn niks met gen techniek te maken maar met vloeistof die oplicht ? maar daar ben ik niet zeker van

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:24

hertogaj schreef:
maar ben nu wel benieuwd hoe ver ze zijn in de gen techniek kwa vacht kleur in de dieren wereld er zitten hier toch wel mensen uit wageningen die op de universiteit zitten ? blijf het hier even volgen :)
en nee ik ben niet voor, juist tegen klooien met gen. vooral bij dieren en mensen , maar ik wil wel op de hoogte zijn haha

en die glow in the dark beestjes heeft volgens mijn niks met gen techniek te maken maar met vloeistof die oplicht ? maar daar ben ik niet zeker van

Dat heeft zeer zeker wel met gen techniek te maken.. zng "jellyfish knock in mice"
Afbeelding

Met vloeistof kan het vast ook, maar dat is geen genetische manipulatie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:31

Nee die katten waar ik over had gelezen waren ook echt zo 'gekweekt' (gefokt kun je dat niet noemen lijkt me) en had niets te maken met vloeistof ofzo.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:33

EmmaVZ schreef:
sadekeshia schreef:
er worden zelfs appels gekweekt met de smaak van peren en dergelijke!

Maar appels zijn planten, paarden zijn dieren, levende wezens die ook echt iets kunnen voelen...

Sinds wanneer heeft dat argument mensen tegengehouden met allerlei (lijden veroorzakende) erfelijke afwijkingen te gaan fokken?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:35

Het is gewoon fokken voor zover ik weet :D en nog behoorlijk lastig ook! Als je ergens in een ouder dat extra DNA "plakt" van die kwal dan heb je pas (zeg ik even uit m'n hoofd volgens de Mendeliaanse vererving) bij de 3e of 4e generatie nakomelingen een rat (of kat) die licht geeft... :+

Overigens is genetische manipulatie (in de breedste zin van het woord) niets nieuws. Wij doen al jaren, dan wel niet eeuwen, zo fokken en kruisen (op het gebied van dieren danwel planten) dat het kroost op genetisch gebied zo (veel mogelijk) wordt als wij willen. Dit is alleen een verlengstuk daarop.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 29-01-13 01:41, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:40

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:52

Ik weet wel hoe je een knock-in mouse maakt.
Dit valt echter onder de proefdierwet en wordt heel streng bewaakt, je mag nooit zomaar iets 'voor de lol' maken in ons land en alles moet een doel hebben (meer te weten komen over ontwikkeling / ziektes / noem maar op). De regels hoeveel dieren je mag gebruiken of wat je ermee mag doen zijn strict en het dier mag nooit onnodig lijden. Verder is het een lang, duur en moeilijk proces, niet alles lukt zomaar en het de methodes zijn verre van zwart-wit.

Een streeppatroon zouden puur voor de lol zijn, dus niet toegestaan in ons land, als je het via genetische modificatie doet.

Ik kan me voorstellen dat je, met de kennis van de sport-fokkerij en landbouw-veredeling in Nl, best een streeppatroon zou kunnen fokken via natuurlijke wegen. Dit zal echter erg lang duren omdat hier vele generaties overheen gaan en paarden nu eenmaal niet in een week volgroeid zijn en nakomelingen kunnen krijgen. Daarom gaat dat bij planten zo veel makkelijker (ook omdat je kunt stekken, dat kunnen dieren niet).

Ik weet eigenlijk niet of het volledige zebra-genoom al bekend is en in hoeverre de genen voor vachtpatroon bij paardachtigen bekend zijn. Misschien toch een keertje opzoeken als ik tijd heb :D *nerdalert haha*

Er zijn trouwens voorbeelden waar 'als kunst' glow in the dark dieren zijn gemaakt. Zo kun je zgn. glowfish kopen (google maar), dat is hetzelfde als die muis die al in dit topic staat maar dan zebravisjes met verschillende kleuren. Ik weet niet precies waarom dat wel mag in die gevallen.

De fluorescente kleuren worden in het onderzoek gebruikt als markers. Zo kun je bijvoorbeeld alleen cellen die een bepaald gen tot expressie brengen, groen laten zijn en ze zo herkennen en zien waar ze zitten. Er zijn zelfs onderzoeken aan de gang om te kijken of je op deze manier kankercellen zou kunnen labelen (super handig als je ze eruit wilt halen zonder gezond weefsel eromheen weg te halen). De fluorescente moleculen worden voor zoveel onderzoek gebruikt, dat er een nobelprijs is gegeven aan de ontdekkers.

-biologieles uit- -:)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:53

Focussed schreef:
Het is gewoon fokken voor zover ik weet :D en nog behoorlijk lastig ook! Als je ergens in een ouder dat extra DNA "plakt" van die kwal dan heb je pas (zeg ik even uit m'n hoofd volgens de Mendeliaanse vererving) bij de 3e of 4e generatie nakomelingen een rat (of kat) die licht geeft... :+

Overigens is genetische manipulatie (in de breedste zin van het woord) niets nieuws. Wij doen al jaren, dan wel niet eeuwen, zo fokken en kruisen (op het gebied van dieren danwel planten) dat het kroost op genetisch gebied zo (veel mogelijk) wordt als wij willen. Dit is alleen een verlengstuk daarop.

Dat klopt niet helemaal, zowwel je analyse van de transfer van dna uit een kwal in een ander organisme (waarom zou expressie van zo´n gen drie of vier generaties op zich laten wachten?) als je bewering dat genetische manipulatie slechts een "verlengstuk" van fokken dmv selectie zou zijn. Ik besef me dat je een nogal brede definitie van "verlengstuk" zou kunnen hanteren, maar genetische manipulatie in de zin van erfelijk materiaal uit één soort in een totaal andere soort inbrengen en activeren is toch van een héél ander nivo...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:59

bizar die dieren, lijkt me niet gezond

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 02:02

Ik wil wel een paard met luipaardenprintje :D

Interessant vraagstuk! Persoonlijk ben ik niet zo van al dat gemanipuleer, maar aangezien men zich tegenwoordig in alles wil/kan bemoeien kan ik me best voorstellen dat het ooit nog gaat gebeuren.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 02:04

Op zich hebben ze geen last van het fluorescente eiwit, het wordt gewoon gemaakt in je cellen net als alle andere eiwitten van jezelf.
Het geeft alleen maar licht als je er met bepaald licht (bijvoorbeeld een soort black-light) op schijnt.

Al vind ik het zo als 'rariteit' of 'kunstobject' totaal onnodig, dus zie het ook liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 02:32

Ik denk niet dat het complete genoom van paarden al bekend is. Dat van de mens in nog niet zo lang geleden compleet gesequenced (exacte volgorde van de nucleotiden vaststellen (wikipedia)). Hier hebben ze, als ik me goed herinner, een jaar over gedaan (van één enkel persoon). Dan heeft de mens maar 23 chromosomenparen, een paard heeft er 32.
Daarbij wordt kleur niet bepaald door één enkel gen. Er zijn altijd meerdere genen bij betrokken, waarvan de sommigen dominant en anderen recessief zijn. Hierin zijn onvoorstelbaar veel variaties mogelijk die allemaal tot een andere kleur leiden.
Kort gezegd: het is niet zo simpel als je denkt. Je zou een compleet aantal genen moeten verwijderen en weer moeten vervangen door de strepen genen; als je al weet welke genen je moet hebben :P

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 02:48

Een glow in the dark paard is ook apart, en wel handig met een nacht/maanrit of als je s'avonds je paard in de wei zoekt. Er zijn wel kruisingen met paarden en zebra's, google maar op "zorse" en "hebra". Best wel mooie strepen maar qua bouw niet zo mijn ding. En dan is er ook nog het probleem dat ze, net als muildieren en muilezels, bijna altijd onvruchtbaar zijn. Volgens mij moet je (moet de wetenschap) eerst weten welk gen of genen het vachtpatroon van een zebra veroorzaakt en dat dan proberen in een paard te krijgen en daar komt nog heel wat bij kijken (met gewoon fokken heb je ook altijd kans op verschillende kleuren, dat ligt eraan wat dominant is en zelfs wat voor kleur de ouders van de hengst of merrie hebben). Omdat dit buiten de kleur geen enkel voordeel voor het paard of wetenschappelijk voordeel heeft zal een onderzoek of test als deze ook niet zo snel gedaan worden. Dus of een kruising of een brindle, dichter bij een gestreept paard kom je voorlopig niet.
https://www.google.nl/search?q=zorse&hl ... h=416#i=11

https://www.google.nl/search?q=zorse&hl ... h=416#i=67

https://www.google.nl/search?q=zorse&hl ... =416#i=345

Er is trouwens al eens een topic geweest over de zorse.

NatasjavE

Re: [KG]Waarom geen gestreept paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:56

Ik denk dat je wel een streep patroon in een paard kan fokken. Dat duurt alleen zeer veel generaties. In de wildkleuren heb je namelijk ook een streeppatroon. Vornamelijk op de benen zichtbaar. Als je steeds gaat fokken met de met de dieren die het meest gestreept zijn zul je uiteindelijk dieren overhouden waar dit steeds beter zichtbaar op word.

Het worden waarschijnlijk niet een zelfde soort strepen als bij de zebra,....maar goed....niet zeuren he.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:41

Snoompje schreef:
Ik denk niet dat het complete genoom van paarden al bekend is. Dat van de mens in nog niet zo lang geleden compleet gesequenced (exacte volgorde van de nucleotiden vaststellen (wikipedia)). Hier hebben ze, als ik me goed herinner, een jaar over gedaan (van één enkel persoon). Dan heeft de mens maar 23 chromosomenparen, een paard heeft er 32.
Daarbij wordt kleur niet bepaald door één enkel gen. Er zijn altijd meerdere genen bij betrokken, waarvan de sommigen dominant en anderen recessief zijn. Hierin zijn onvoorstelbaar veel variaties mogelijk die allemaal tot een andere kleur leiden.
Kort gezegd: het is niet zo simpel als je denkt. Je zou een compleet aantal genen moeten verwijderen en weer moeten vervangen door de strepen genen; als je al weet welke genen je moet hebben :P

Het is waar dat het 'human genome project' destijds lang duurde (wel ietsje langer dan een jaar, denk eerder 20 jaar hihi)
Ondertussen gaat de techniek voor sequencing echter enorm hard vooruit en wordt het steeds goedkoper. Zo worden er ook van steeds meer organismen het gehele genoom bekend gemaakt.
Het zal me niet verbazen als er dus ook al aardig wat van paarden bekend is. Zeker omdat er geld mee te verdienen is met die kennis; de fokkerij zou maar wat graag een complete map hebben.

O ik heb even gezocht: via genome browsers kun je al gewoon 'paard' aanklikken. Het is een sequentie uit 2007 :)
Zebra staat er nog niet tussen haha ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:49

Kuggur schreef:
Focussed schreef:

Dat klopt niet helemaal, zowwel je analyse van de transfer van dna uit een kwal in een ander organisme (waarom zou expressie van zo´n gen drie of vier generaties op zich laten wachten?) als je bewering dat genetische manipulatie slechts een "verlengstuk" van fokken dmv selectie zou zijn. Ik besef me dat je een nogal brede definitie van "verlengstuk" zou kunnen hanteren, maar genetische manipulatie in de zin van erfelijk materiaal uit één soort in een totaal andere soort inbrengen en activeren is toch van een héél ander nivo...

Omdat je Mendeliaanse vererving hebt... Zolang je geen 2 dominante ouders hebt zul je altijd generaties hebben die geen expressie tonen. Toevallig een paar weken geleden nog met een professor gesproken die deze muizen fokte en er onderzoek mee deed. (Hij had zowel de kwallen-muizen als muizen met allerhande knock ins en knock outs).

Heb het even terug opgezocht en het verervings patroon is als volgt (gewoon volgens Mendeliaanse wetten)
Chimaeric mouse (knock in) x Normal mouse
V
Pups: Heterozygotic mice - Normal mice
V
Inbreeding of the heterozygotic mice
V
25% of this offspring will have the chimaeric expression

En wij mensen doen al jaren aan genetische manipulatie, alleen dan iets minder drastisch dan nu. Inteelt ("lijnteelt") is zo'n voorbeeld, om het genoom zo te krijgen dat het dier of gewas zulke eigenschappen heeft die wij positief vinden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:05

Wel gaaf dat brindle patroon! Het is bij honden niet ongebruikelijk dus je zou zeggen dat eea te kopieren moet zijn toch??

Ik weet, veel te simplistisch gesteld maar toch, ik denk dat er erg veel geld aan te verdienen valt..