Dressuurhengst voor keur pref merrie van Hemmingway

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhea

Re: Dressuurhengst voor keur pref merrie van Hemmingway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:57

Dat "gerucht" van Johnson was er al voor BW, die overigens met zijn indexen het gerucht redelijk bekrachtigd. Jonhson geeft ze nu eenmaal erg groot en dat gaat vaak gepaard met fragmentjes

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:02

Houdt 'm niet tegen om in 2012, op Charmeur na, nog steeds de meeste nakomelingen in te schrijven in het KWPN...

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:08

resultaten zijn pas vorige week gepresenteerd :o

maar goed ts heeft Johnson al 2 maal gebruikt dus deze discussie heeft weinig toegevoegde waarde

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:43

Sky_As schreef:
Elisa2 schreef:
Eigenlijk is het haast zonde om hier een dressuurhengst op te zetten..inieder geval als het er een is die niet kan springen..

Heb je ook een goede standfoto van de merrie? Als je aan Flemmingh bloed denkt..wat denk je van United? geeft maat,goede beweging,front,hoogbenigheid..

Waarom zou dat zonde zijn? Het is juist fijn om wat vreemd bloed in je lijn te houden al die Jazz, Ferro, Flemmingh, Krack C, Gribaldi etc. lopen er al duizenden van....

Ja maar daarom..met een bovengemiddeld bewegende springhengst kun je ook een goed dressuurpaard fokken en dan houdt je ook vreemd bloed.Al begrijp ik ook wel dat het interesant is om hier een dressuurhengst op te gebruiken hoor..maar goed,het fijne van zo'n merrie is dus dat je meerdere kanten op kunt gaan.Voor zover ik weet geeft United trouwens goede karakters en zeer fijne beweging door {alle 3 de gangen} souplesse moet alleen wel van de merrie komen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:02

Sky_As schreef:
Ik ken er meerdere die inderdaad niet helemaal gezond waren (zelfde als meneer Krack OCD), of het helemaal waar is weet ik natuurlijk niet, maar net zoals Andiamo gewoon ongezond schijnt te fokken. Zou ik dat risico niet zo snel willen lopen. (al staat hij nog wel steeds op mijn lijstje hoor).

Er wordt zoveel beweerd waar geen enkele grond voor is,
Veelzeggende cijfers staan er in de fokwaarden 2012-2013.
Johnson heeft 7 keurmerries en 32 elitemerries!
kijken we naar een paar leeftijdgenoten,
Florencio 17-22,
Tango 10-13,
Uphill 11-12,
Scandic 12-10,
Special D 14-11,

imo ook erg gunstig,
San Remo, 13-39,
Santano, 1-10.
en Vivaldi, ook niet slecht, 12-23,
terwijl daar ook nogal eens van beweerd is dat hij niet gezond fokt.

Je kunt hier niet heel veel waarde aan hechten omdat het niet a-select is en ook niet om grote aantallen gaat maar het zegt toch wel wat.
Bij de oudere hengsten zijn er naar verhouding veel minder elitemerries omdat prokken toen nog niet zo populair was onder de (voorlopig) keurmerries.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:27

fokfanaat schreef:
zelf overweeg ik,
Lord Leatherdale (vraagtekens bij vruchtbaarheid)
Florencio (vraagteken bij vererving gezondheid)
Vivaldi (vraagteken bij kosten en vruchtbaarheid)
Dreamboy (nog geen nafok, en karakter?)
Westenwind (? bij bloed en hoogbenigheid)
Bon Bravour (? bij bloed en hoogbenigheid)
Chagall (? karakter)
Voice (? hoogbenigheid en maat)

even langs je lijstje,

LL , vind ik het ab te beperkt, zou ik liever voor zijn zoon Everdale kiezen die zelf zeer goed scoorde voor zijn instelling.
daarnaast is hij best ontwikkeld en een super stap en dat mist driekwart-broer C.dale , die stapt echt beroerd.
Florencio, zie mijn andere post.
Vivaldi, nadelen onderschrijf ik maar hij heeft zoveel over, , en ben echt weg van zijn nakomelingen, super karakters.
je moet er wel wat voor over hebben, maar hij dekt lang niet meer zo veel.
Dreamboy, ???? geeft nog wel eens een beknopte, dus even afwachten.
Westenwind, zit nu wat tussen mal en dwaas in, de eerste WW'tjes zijn onder het zadel en daar zitten heel goede bij,
Bon Bravour, niet verkeerd.
Chagall, Charmeur en Apache, als je voor een goed karakter gaat, bij wegblijven. Chagall lijkt me nog de beste van de drie, wat dat betreft.
Voice?????? weet ik te weinig van, imo goede sportpaarden maar geen moderne ext, net als pa De Niro, erg klassiek maar wel sportpaarden.
Ik vond de veulens van Coverstory erg aansprekend, mooie koppies, goed ontw. moderne veulens en goed bwegen, zonder ondereind met een
paar echte toppers.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:23

misterA schreef:
Sky_As schreef:
Ik ken er meerdere die inderdaad niet helemaal gezond waren (zelfde als meneer Krack OCD), of het helemaal waar is weet ik natuurlijk niet, maar net zoals Andiamo gewoon ongezond schijnt te fokken. Zou ik dat risico niet zo snel willen lopen. (al staat hij nog wel steeds op mijn lijstje hoor).

Er wordt zoveel beweerd waar geen enkele grond voor is,
Veelzeggende cijfers staan er in de fokwaarden 2012-2013.
Johnson heeft 7 keurmerries en 32 elitemerries!
kijken we naar een paar leeftijdgenoten,
Florencio 17-22,
Tango 10-13,
Uphill 11-12,
Scandic 12-10,
Special D 14-11,

imo ook erg gunstig,
San Remo, 13-39,
Santano, 1-10.
en Vivaldi, ook niet slecht, 12-23,
terwijl daar ook nogal eens van beweerd is dat hij niet gezond fokt.

Je kunt hier niet heel veel waarde aan hechten omdat het niet a-select is en ook niet om grote aantallen gaat maar het zegt toch wel wat.
Bij de oudere hengsten zijn er naar verhouding veel minder elitemerries omdat prokken toen nog niet zo populair was onder de (voorlopig) keurmerries.

mijne heb ik nu even niet bij de hand!
maar hoe zit het met het aantal nakomelingen?
miss dat er ook maar bij zetten?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 23:25

Lissen, het gaat over de verhouding elite ( dus Prok) op keur.

Puur over gezondheid, niet over aantal of percentage keur/elite merries.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:27

fokfanaat schreef:
Lissen, het gaat over de verhouding elite ( dus Prok) op keur.

Puur over gezondheid, niet over aantal of percentage keur/elite merries.

nee snap ik maar als een hengst een enorm aantal nakomelingen heeft ook meer kans op gezonde :) daar doel ik op

lijkt me dat scandic aanzienlijk minder heeft gedekt dan johnson..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:18

ik heb dat vergelijk keur/elite ook eens geprobeerd te maken...en toen eigenlijk geconcludeerd dat het niks zegt. Hoogstens iets over minimale oc(d) vormen. De zware gevallen redden het traject tot aan keur immers niet eens die zijn dan al afgevoerd. In dat kader is het aantal nakomelingen dan wel weer interessant ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 12:35

dat is wel zo rhea, maar over minder erge gevallen zegt het wel iets denk ik

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:39

heb alles even in percentages gezet:
Johnson 82% van de keurmerries prok - 13 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer
San Remo 75% van de keurmerries prok - 16 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer
Florencio 56% van de keurmerries prok - 14 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer
Scandic 45 % van de keurmerries prok - 11 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer
Special D 44% van de keurmerries prok - 10 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer
Vivaldi 66% van de keurmerries prok - 23 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer
UB40 79% van de keurmerries prok - 13 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer
United 60% van de keurmerries prok - 12 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer
santano 91% van de keurmerries prok - 11 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer
Sir sinclair 57% van de keurmerries prok - 16 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer
Tuschinski 67% van de keurmerries prok - 14 procent van de 4 jaar en oudere nakomelingen ster of meer

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:07

Ik zou dekken met San Remo :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:30

hahaha, idd

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:29

Elisa2 schreef:
Eigenlijk is het haast zonde om hier een dressuurhengst op te zetten..inieder geval als het er een is die niet kan springen..

Heb je ook een goede standfoto van de merrie? Als je aan Flemmingh bloed denkt..wat denk je van United? geeft maat,goede beweging,front,hoogbenigheid..

....maar ze missen iha uitstraling...

Ik vind Johnson een goede optie . Maat ,uitstraling front en fijne karakters. :)
Wat hoogbenigheid betreft ; je kent mijn standpunt.. :j Bovendien blijkt dat het merendeel van de paarden dat op hoog niveau presteert zeker niet hoogbenig is.
Ik ben wel benieuwd naar je Davino veulen , hij kon nog weleens goed passen !

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 17:00

hoef ook geen super hoogbenig ding, maar wil wel graag dat ze iig ster kunnen worden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:24

Tja , ik snap jouw overweging..maar ikben benieuwd of het fok beleid over 4 jaar nog hetzelfde is ? :)*

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:14

Ik hier al wat gehusseld met de cijfers, een vraag daarover (hopelijk niet te erg off topic). Is bekend hoeveel nakomelingen prok zijn per hengst? Dit is wellicht een beter reflectie dan alleen verhouding prok bij keurmerries? Ik kon het zosnel niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:18

nee dat is niet bekend helaas, iig niet via de cijfers die bij de IDS zaten.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:15

Jammer dat zou nuttig zijn. Dank

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:15

Ik zou voor de oerkracht van Everdale gaan, alleen misschien eerst een paar veulens kijken?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:55

sportfokker schreef:
Ik zou voor de oerkracht van Everdale gaan, alleen misschien eerst een paar veulens kijken?

De oerkracht van Everdale :') Beestje is amper 4 jaar oud...
Het is wel te hopen dat hij oerkracht in zijn spermafabriekje heeft.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:08

Sky_As schreef:
fokfanaat schreef:
zelf overweeg ik,
Lord Leatherdale (vraagtekens bij vruchtbaarheid)
Florencio (vraagteken bij vererving gezondheid)
Vivaldi (vraagteken bij kosten en vruchtbaarheid)
Dreamboy (nog geen nafok, en karakter?)
Westenwind (? bij bloed en hoogbenigheid)
Bon Bravour (? bij bloed en hoogbenigheid)
Chagall (? karakter)
Voice (? hoogbenigheid en maat)

Ik heb ook een Hemmingway.... en zie veel dingen terug.
Jouw merrie heeft volgens mij ook wel een hals die vrij diep uit de borst komt, en ook de kont-lendenen zien er hetzelfde uit.
Goed ondertredend achterbeen (zo te zien op de foto).

Lord Leatherdale heb ik zelf ook over zitten twijfelen. Alleen zou ik dan nu voor 1 van zijn zonen gaan (everdale bijv). Want ik ga er vanuit dat je wilt dat Lord Leatherdale het voorbeen van je merrie verbetert en het type? (want ik geloof niet dat LL beenwerk of achterbeengebruik gaat verbeteren) En in dat geval denk ik dat je beter afbent met een zoon die gekruist is met Negro (vanwege wel het sterke achterbeengebruik, ook al heeft de merrie dat misschien voldoende, dat lijkt mij iets waar je niet op in wilt leveren.)
Vivaldi zou ik zelf niet doen, weet niet waarom, maar vind hem iets missen. Dreamboy lijkt mij ook wel een goed keuze, heb je toch vivaldi bloed, maar wel weer in combi met ferro (dus achterbeen)...
Voice heb ik eigenlijk nog niet superveel van gezien....

Zelf heb ik afgelopen jaar een veulen van Rousseau gehad. Moet zeggen dat het nu echt een naarling is, dus ik nog niet kan zeggen of ik er helemaal blij mee ben.....
(filmpje als veulen: http://www.youtube.com/watch?v=vXhROqyXEno)

Heeft je merrie bloed nodig? omdat je daar wat vraagtekens bij zet? Heeft Hemmingway dat niet voldoende meegegeven?
Ben wel heel erg benieuwd naar je veulen van Davino.....

Ik heb eens op horstelex gekeken, maar er zit vrij veel volbloed achter je merrie, dus bloed zou ze toch eigenlijk voldoende moeten voeren. Hoe is jouw merrie in de schoudervrijheid (merk dat dat een puntje bij mijn merrie is) En de rug wil ik bij mijn merrie niet verder op inleveren, neigt iets richting week, lijkt bij de jouwe op de foto ook wel iets....

Ik heb zelf ook een Hemmingway (mv Zuidhorn) merrie van 19 jaar. We hebben veulens gehad van Rhodium, Sam R (was op dat moment nog allround, en pas hierna sportpredikaat dressuur gekregen) Flemmingh, Zjengis Khan, Ampere (2x), Cupido.
Dit jaar helaas geen veulen (gust gebleven van Cupido en laatste keer inseminatie van Desperado).
Nu zijn we ook weer op zoek naar een hengst. Geen diepvriessperma (is in verleden nog nooit goed gegaan).
Front, hoogbeniger, maat.
Ze heeft 3 goede gangen en een goed achterbeengebruik. Zou wel voorbeengebruik nog wat expressiever willen.
We moeten wel een beetje uitkijken met franse stand (dus liever geen Jazz en Jazz nakomelingen). En zeker niet meer bloed (het is al een hittepetit, maar wel braaf en werkwillig).
Ferro en Flemmingh nakomelingen combineren mooi bij haar.

Zelf zaten we te denken aan:
Dream Boy (te vierkant?, je weet nog niet hoe hij vererft)
Desperado (achterbeengebruik?, hier willen we zeker geen concessies op doen)
Dorado (weet niet, ben niet zo gecharmeerd van Krack bloed)
Chameur (een van de zovelen?)
Fierce S (de nieuwe kampioen), maar ja hij is nog niet ggk....

Helaas is Ampere naar Zweden en Amazing Star (Flemmingh) naar Japan (?)...

Davino hebben we ook aan zitten te denken. Formaat! Alleen de bloedlijnen zeggen me niet veel. Ben benieuwd naar jouw veulen van dit jaar. Wanneer is jouw merrie uitgeteld?

Vind het gek genoeg elk jaar moeilijker worden. We willen niet naar de Duitse stamboeken, dus gewoon een KWPN hengst...
We hebben in verleden alleen grote hengsten durven te gebruiken, maar de nakomelingen van Ampere en Cupido lijken meer dan groot genoeg te worden (ong. 1.70m). Mijn merrie is 1.64m.
Dus we durven nu ook wel een kleinere hengst te gebruiken als de lijn (de merrie van de hengst) maar voldoende groot fokt. Van Sam R is inmiddels wel bekend dat hij verkleinend fokt. Onze nakomeling is 1.67m geworden, de "kleinste" van allemaal.
Al onze nakomelingen waren bovengemiddelde veulens. Wij zijn vooral gecharmeerd van ferrobloed in 1e of 2e lijn. De beste nakomeling tot nu toe was de Flemmingh (verrichtingsonderzoek gelopen).

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:33

Puur uit nieuwsgierigheid; waarom noemt niemand Armani? Of is dat heel dom?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:03

Voor bloed en een meewerkend karakter denk ik niet dat je bij Armani moet zijn...