Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sky_As schreef:Elisa2 schreef:Eigenlijk is het haast zonde om hier een dressuurhengst op te zetten..inieder geval als het er een is die niet kan springen..
Heb je ook een goede standfoto van de merrie? Als je aan Flemmingh bloed denkt..wat denk je van United? geeft maat,goede beweging,front,hoogbenigheid..
Waarom zou dat zonde zijn? Het is juist fijn om wat vreemd bloed in je lijn te houden al die Jazz, Ferro, Flemmingh, Krack C, Gribaldi etc. lopen er al duizenden van....
Sky_As schreef:Ik ken er meerdere die inderdaad niet helemaal gezond waren (zelfde als meneer Krack OCD), of het helemaal waar is weet ik natuurlijk niet, maar net zoals Andiamo gewoon ongezond schijnt te fokken. Zou ik dat risico niet zo snel willen lopen. (al staat hij nog wel steeds op mijn lijstje hoor).
fokfanaat schreef:zelf overweeg ik,
Lord Leatherdale (vraagtekens bij vruchtbaarheid)
Florencio (vraagteken bij vererving gezondheid)
Vivaldi (vraagteken bij kosten en vruchtbaarheid)
Dreamboy (nog geen nafok, en karakter?)
Westenwind (? bij bloed en hoogbenigheid)
Bon Bravour (? bij bloed en hoogbenigheid)
Chagall (? karakter)
Voice (? hoogbenigheid en maat)
misterA schreef:Sky_As schreef:Ik ken er meerdere die inderdaad niet helemaal gezond waren (zelfde als meneer Krack OCD), of het helemaal waar is weet ik natuurlijk niet, maar net zoals Andiamo gewoon ongezond schijnt te fokken. Zou ik dat risico niet zo snel willen lopen. (al staat hij nog wel steeds op mijn lijstje hoor).
Er wordt zoveel beweerd waar geen enkele grond voor is,
Veelzeggende cijfers staan er in de fokwaarden 2012-2013.
Johnson heeft 7 keurmerries en 32 elitemerries!
kijken we naar een paar leeftijdgenoten,
Florencio 17-22,
Tango 10-13,
Uphill 11-12,
Scandic 12-10,
Special D 14-11,
imo ook erg gunstig,
San Remo, 13-39,
Santano, 1-10.
en Vivaldi, ook niet slecht, 12-23,
terwijl daar ook nogal eens van beweerd is dat hij niet gezond fokt.
Je kunt hier niet heel veel waarde aan hechten omdat het niet a-select is en ook niet om grote aantallen gaat maar het zegt toch wel wat.
Bij de oudere hengsten zijn er naar verhouding veel minder elitemerries omdat prokken toen nog niet zo populair was onder de (voorlopig) keurmerries.
fokfanaat schreef:Lissen, het gaat over de verhouding elite ( dus Prok) op keur.
Puur over gezondheid, niet over aantal of percentage keur/elite merries.
daar doel ik op
Elisa2 schreef:Eigenlijk is het haast zonde om hier een dressuurhengst op te zetten..inieder geval als het er een is die niet kan springen..
Heb je ook een goede standfoto van de merrie? Als je aan Flemmingh bloed denkt..wat denk je van United? geeft maat,goede beweging,front,hoogbenigheid..
Bovendien blijkt dat het merendeel van de paarden dat op hoog niveau presteert zeker niet hoogbenig is.Sky_As schreef:fokfanaat schreef:zelf overweeg ik,
Lord Leatherdale (vraagtekens bij vruchtbaarheid)
Florencio (vraagteken bij vererving gezondheid)
Vivaldi (vraagteken bij kosten en vruchtbaarheid)
Dreamboy (nog geen nafok, en karakter?)
Westenwind (? bij bloed en hoogbenigheid)
Bon Bravour (? bij bloed en hoogbenigheid)
Chagall (? karakter)
Voice (? hoogbenigheid en maat)
Ik heb ook een Hemmingway.... en zie veel dingen terug.
Jouw merrie heeft volgens mij ook wel een hals die vrij diep uit de borst komt, en ook de kont-lendenen zien er hetzelfde uit.
Goed ondertredend achterbeen (zo te zien op de foto).
Lord Leatherdale heb ik zelf ook over zitten twijfelen. Alleen zou ik dan nu voor 1 van zijn zonen gaan (everdale bijv). Want ik ga er vanuit dat je wilt dat Lord Leatherdale het voorbeen van je merrie verbetert en het type? (want ik geloof niet dat LL beenwerk of achterbeengebruik gaat verbeteren) En in dat geval denk ik dat je beter afbent met een zoon die gekruist is met Negro (vanwege wel het sterke achterbeengebruik, ook al heeft de merrie dat misschien voldoende, dat lijkt mij iets waar je niet op in wilt leveren.)
Vivaldi zou ik zelf niet doen, weet niet waarom, maar vind hem iets missen. Dreamboy lijkt mij ook wel een goed keuze, heb je toch vivaldi bloed, maar wel weer in combi met ferro (dus achterbeen)...
Voice heb ik eigenlijk nog niet superveel van gezien....
Zelf heb ik afgelopen jaar een veulen van Rousseau gehad. Moet zeggen dat het nu echt een naarling is, dus ik nog niet kan zeggen of ik er helemaal blij mee ben.....
(filmpje als veulen: http://www.youtube.com/watch?v=vXhROqyXEno)
Heeft je merrie bloed nodig? omdat je daar wat vraagtekens bij zet? Heeft Hemmingway dat niet voldoende meegegeven?
Ben wel heel erg benieuwd naar je veulen van Davino.....
Ik heb eens op horstelex gekeken, maar er zit vrij veel volbloed achter je merrie, dus bloed zou ze toch eigenlijk voldoende moeten voeren. Hoe is jouw merrie in de schoudervrijheid (merk dat dat een puntje bij mijn merrie is) En de rug wil ik bij mijn merrie niet verder op inleveren, neigt iets richting week, lijkt bij de jouwe op de foto ook wel iets....