Is mijn shetje drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Is mijn shetje drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:01

Meis, je kan zelf de dierenarts gratis bellen voor advies ;) en dan kun je altijd nodig de telefoon overgeven aan je mama en de dierenarts kan dan wel vertellen dat het nodig is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:02

vuurneon schreef:
Chanellhoii schreef:
Voor alle andere dingen die er zijn, laten we altijd dezelfde dag nog de Da komen, maar dat me moeder nou wil afwachten, kan k ook niks aan doen?

Jawel hoor, je kan haar ervan overtuigen dat het noodzakelijk is omdat de kosten anders nog hoger kunnen zijn.

Inderdaad, en anders moet iemand anders je ouders proberen te overtuigen..
Ik heb zelf weinig verstand van die medische dingen en ik bel misschien wel Te snel een DA.
Maar kom op zeg, 2 paarden en een pony in bezit en dan willen je ouders wachten in deze situatie? Niet slim hoor(of ze moeten al zelf zoveel verstand ervan hebben dat ze ervan overtuigd zijn dat ze weten wat het is :+ ).. Ik hoop dat je je moeder nog probeert over te halen.
Beter de Da nu laten komen en je weet of er wel of niet iets aan de hand is, en Wat er dan aan de hand is.. Dan als jullie er achteraf achter komen en er is dan misschien wel niks meer aan te doen omdat er iets fout gaat..

EDIT: of inderdaad de DA alleen al even bellen voor advies en vragen wat hij/zij ervan vindt
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-01-13 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:02

Chanellhoii schreef:
@Joscaa .
niet standaard ziet, ze had 1x koliek een lange tijd geleden, en 1x Mijt, toen ook meteen da laten komen

Ah oke, goed dat je dan wel gelijk de DA laat komen. :j Verder misschien je topic aan je ouders laten lezen, misschien dat ze dan inzien dat het wel serieuzer is dan het nu kan lijken? Dat je als 12 jarige je ouders niet kan dwingen een DA te laten komen, kan ik ook wel begrijpen, maar dan kun je wel proberen om te kijken of je je ouders kan overtuigen dat het belangrijker is dan ze denken.

Staat je pony op een pension stal of ergens bij een boertje oid? Ivm andere met verstand die haar in de gaten kunnen houden.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:03

Sorry, maar ik vind het schandalig dat je geen DA laat komen. Misschien mankeert ie wel wat anders omdat ze zo dik is. Pas maar op dat ze dan niet bevangen wordt.

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:05

Ik kijk elke dag of er al wat veranderd is, er lopen daar ook mensen die savonds laat nog even naar alle paarden kijken.
We hebben al 2 a 3 veulens gehad, dus we weten wel ongeveer hoe het allemaal gaat. Ze staat gewoon op een pensionstal

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:08

Chanellhoii schreef:
Ik kijk elke dag of er al wat veranderd is, er lopen daar ook mensen die savonds laat nog even naar alle paarden kijken.
We hebben al 2 a 3 veulens gehad, dus we weten wel ongeveer hoe het allemaal gaat. Ze staat gewoon op een pensionstal

Nee, dan heb je inderdaad geen dierenarts nodig.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:08

Heeft iemand het onderschrift gelezen wat bij een van haar filmpjes staat?

Kijk bij het filmpje Dream en huiver:
Gepubliceerd op 8 jan 2013

Princess gaat weg.. Ze is gewoon te jong en ik kan er niet meer onder controle houden, ze komt ook de wei niet uit, ik kan er niks mee ook niet buitenrijden. Dus heb ik besloten om maar een oudere pony te nemen waar ik al wel van alles mee kan.. Het zal in het begin wel moeilijk zijn maar ik krijg er wel wat moois voor terug

Zegt denk ik wel genoeg over TS en haar ouders, weten volgens mij absolut niet waar ze mee bezig zijn zoals hier al eerder verondersteld werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:09

mika11 schreef:
Chanellhoii schreef:

Nee, dan heb je inderdaad geen dierenarts nodig.

Nee idd, dan kun je het wel zelf.

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:13

Alfi2010 dat heeft hier niks mee te maken, dat is een ander geval.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:16

Offtopic,
Waarom nam je dan niet iets van les met die andere pony?
Of zocht je hulp.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:16

Weetje; print dit topic en de reacties uit en laat dat aan je ouders lezen.
Of zet je ouders achter de computer en laat ze dit topic lezen.

En tsja, dit krijg je er nou van....... als tieners hun ouders maar aan de kop blijven zeuren dat ze een eigen pony willen............
Jammer, heel jammer. Uiteindelijk gaat het namelijk wel ten koste van de gezondheid en het welzijn van de pony's zelf!!!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:18

Zou toch zonde zijn ts, als de pony niet drachtig is maar op dit moment gewoonweg te dik en daardoor grotere kans heeft op hoefbevangenheid... Dan wacht je niet op een veulen, maar op medicatie :+

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:19

vuurneon schreef:
Zou toch zonde zijn ts, als de pony niet drachtig is maar op dit moment gewoonweg te dik en daardoor grotere kans heeft op hoefbevangenheid... Dan wacht je niet op een veulen, maar op medicatie :+

Inderdaad. En dan worden er shetjes gekocht want "lekker goedkoop en makkelijk, ze zijn toch klein".... Alsof ze minder zorg nodig hebben dan een grotere pony.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:19

vuurneon schreef:

Dat risico loop je ook nog eens.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:20

vuurneon schreef:

.... en dus nog meer en hogere kosten.

Wat kost een scan tegenwoordig? 50 tot 80 euro ofzo? Volgens mij wel onder de 100..........

Edit: na even zoeken kom ik zelfs op een hoop mensen die het hebben over 20 of 30 euro.
Werkelijk, als dát al kosten zijn die je/je ouders niet kunnen en/of niet willen betalen, mijn hemel..........
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 27-01-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rienne

Stel je merrie is wel drachtig en er hangen geen camera's in de stal zodat er iemand kan waken. Weet je dan iig wel wat de gevolgen ervan kunnen zijn als het fout gaat?

Het veulen kan verkeerd liggen waardoor de merrie het er niet zelfstandig uitkrijgt. Of je merrie vergiftigt haar eigen (komt zelden voor maar het beeld ervan is geen pretje) en zo zijn er nog tig voorbeelden waardoor het fout kan gaan. Maar weet wel dat je op deze manier het leven van het veulen EN je merrie op het spel kan zetten.

Een DA is er niet voor niks.

mika11

Nou ja, voor 50,00 euro koop je zo weer een nieuwe shet, een die wel leuk is.
En niet hoefbevangen of drachtig.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-01-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:21

heb al gemaild naar da, en zal er met mn moeder over praten..

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:21

Mika11
de shet doe ik niet weg.
Die andere pony doe ik weg om andere redenen,

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:22

Chanellhoii schreef:
heb al gemaild naar da, en zal er met mn moeder over praten..

Goedzo! +:)+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:23

mika11 schreef:
Nou ja, voor 50,00 euro koop je zo weer een nieuwe shet, een die wel leuk is.
En niet hoefbevangen of drachtig.

Helaas, maar o zo waar ;(
En jammer genoeg zijn er ook nog genoeg mensen die werkelijk zo denken.......... :r

TS: ik hoop écht dat je je sterk gaat maken voor je pony. Het is een levend dier, en daar heb je nou eenmaal verantwoordelijkheid over. Juist je ouders zouden dat als de besten moeten weten en beseffen!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:25

Hoi,
ik had precies het zelfde met mijn pony,
we hadden der gekocht en ze werd alsmaar dikker,
een week voor de bevalling hebben we der opgevoeld!,
en ja hoor daar zat een veulen!
de pony was ons eerste paard!!,
nu hebben we der veulen nog steeds hij is alweer bijna 2 jaar oud!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:40

Ik vind wel dat er weer eens echt op zijn bokts gereageerd wordt. Als 12 jarige heb je meestal maar weinig in te brengen over waar je ouders hun geld aan uitgeven.

Als de merrie inderdaad drachtig is merk je dat vanzelf, er is er nog nooit 1 blijven zitten. Hier hebben we jarenlang shetlandveulentjes gehad. Meestal wisten wij ook niet wanneer de merrie aan de datum zat en wierp ze het veulen geheel zelfstandig 's nachts. Die kleintjes kunnen een bevalling vaker zelfstandig tot een goed eind brengen dan de wat grotere pony's/paarden. Shetten staan erom bekend dat ze gemakkelijk afveulenen. Dit was overigens de beslissing van mijn vader en opa. Die vonden een DA ook niet nodig.

Tegenwoordig vind ik het zelf wel prettiger om te weten waar je aan toe bent. Hoewel het in de meeste gevallen goed gaat, gaat het ook weleens mis en dan is het vaak ook goed mis. Als jij kunt voorkomen dat je merrie crepeert van de pijn (door bijv. stuitbevalling, red bag delivery, beentje door de wand van de anus etc.) dan is het die 20-30 euro voor een scan toch wel waard?

De eerste manier kan je in het ergste geval het leven van je merrie en/of veulen kosten, bij de 2e manier kun je ingrijpen als dat nodig is. Ieder is vrij in die keuze, maar denk wel goed na of 20-30 euro het waard is om een risico op leven en dood te nemen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:44

In dit geval kan de pony ook misschien wel aan het begin van hoefbevangenheid zitten of wat dan ook i.p.v. drachtig te zijn. TS heeft zelf het topic geopend met de vraag wat ze moet doen en daar is op gereageerd. Dat er dan als antwoord in eerste instantie komt dat een DA geen optie is omdat er geen geld is.. Tsja, moet eerlijk zeggen dat mij de haren toen wel omhoog gingen staan hoor.. |o Als 12 jarige heb je er inderdaad weinig over in te brengen, daarom ben ik dus des te meer verbaasd dat haar ouders zo reageren en dan nog 2 paarden hebben |o (en aangeven dat er wel geld is voor als ze Echt ziek zijn...)
Aangezien er niet met zekerheid gezegd kan worden dat de merrie gedekt is geworden, is het toch juist verstandiger om in deze situatie een DA te raadplegen? Bokt of niet, ik snap heel goed dat sommige mensen hier 'wild' van worden hoor.. En zo extreem wordt er imo niet gereageerd, alleen heel realistisch tov de situatie, want ik ben van mening dat hier toch wel met enige Ernst mee omgegaan mag worden :j

Baco89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:39

nou ik denk wel dat er geld voor is anders kun je die paardjes ook niet houden... dat zij er geen geld voor heeft ok...en anders snap ik de ouders ook niet helemaal en zou het mss verstandig zijn om de paardjes er op tijd uit te doen voordat ze dadelijk wel iets krijgen en het te laat is om er iets aan te doen...( kijk het is natuurlijk btr als je de da laat komen of je gaat er zelf langs maar die kunnen ook nie alles zien... als de merrie te klein is kunnen ze al nie opvoelen...heb de mijne ook niet laten scannen maar we houden ze zelf in de gaten...en als we natuurlijk zien of dat er iets niet helemaal goed is laten we er natuurlijk wel een da bij komen..)maar nog even vind wel dat chanell veel verantwoordelijkheid heeft over die ponys en dan bedoel ik dat ze nog niet weet of er nou wel een da bij moet komen of juist niet...de ouders zouden daar haar meer mee moeten helpen vind ik..