bloedlijnen lusitano's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:44

Misschien wat off topic, maar hoe slagen jullie erin om te zoeken in die database van het APSL?
Dat lukt mij dus nooit. Ding slaat tilt ofzo...
Maar die gelinkte pagina's kan ik wel gewoon zien.

Iemand die misschien ff mijn (bijna) 2-jarige wil opzoeken? Haar ouders dan, want zelf zal ze er nog niet instaan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:44

Ha leuk, ze staat er wel al in. Merci!
Maar hoe heb je dat nu opgezocht?
Ik snap niet waarom mij dat zelf niet lukt. :(

Eefiepeefie

Re: bloedlijnen lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 02:12

Ohjee had ik de verkeerde opgezocht? Zou zo maar kunnen hoor, had niet al te veel informatie.

@ Luckystory Wanneer je op 1 van de links klikt en dan op pagina inicial ga je naar de begin pagina. als je daar bij nome do equino een naam in vult en op enter drukt krijg je een lijst met paarden met die naam. daar moet je de jouwe in zien te vinden. je kunt ook de inicialen van de fokker toevoegen ed. dan vindt je het paard sneller.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 03:07

Dat is handig als je in die database kan...kan iemand voor mij Zaruela IMO ((pt) opzoeken (haar vader is ook Bombita/Bailador)? Is de moeder van m'n dikste Lusitanomerrie, ik herken geen enkele naam, vraag me af wat voor een lijn ze is.
Dat is de moeilijkste merrie, maar minst aantal Veiga percentage....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:52

Ik denk niet dat je de verkeerde hebt opgezocht Eef. Want vader en moeder zijn wel dezelfde. Daar zit ergens een fout in die afstamming. (En ik gok dan, dat het stamboek het juist heeft??? )

Ja, pagina inicial vind ik. Maar ik kan daar intypen wat ik wil. Er gebeurt niks. En ik heb geen idee waarom. :o?
Moet je ingelogd zijn ofzo?

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:01

nee hoor gewoon iets intypen en op enter drukken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:45

Cambiar schreef:
Dat is handig als je in die database kan...kan iemand voor mij Zaruela IMO ((pt) opzoeken (haar vader is ook Bombita/Bailador)? Is de moeder van m'n dikste Lusitanomerrie, ik herken geen enkele naam, vraag me af wat voor een lijn ze is.
Dat is de moeilijkste merrie, maar minst aantal Veiga percentage....

Ik krijg niets op die naam, maar kan ook aan de website liggen hoor. Die is wel vaker tijdelijk niet beschikbaar en ook niet altijd helemaal up to date. Zuidelijke landen, hè? :o ;) Ik zal het later nog wel eens proberen.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:49

Zal zo ook even kijken :)

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:01

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:38

Cambiar schreef:
Jessix schreef:
Nee sorry Chambiar, maar je hebt het echt mis. :)
De Maravilha die jij aanhaalt is niet dé Maravilha II, die de grondlegger is van de Veiga lijn. Kijk ook maar eens naar de post van Eefiepeefie. :)

Ik denk dat je bovenstaande post nog eens goed moet lezen. Er klopt iets niet in de pedigree die Eefiepeefie toegevoegd heeft van Quiosque, vandaar de verwarring. Maravilha II is geen grondlegger, Marialva II wel: http://www.allbreedpedigree.com/marialva+ii2
In Quiosque zit geen maravilha en ook geen Maravilha II, maar wel Marialva II
http://www.allbreedpedigree.com/quiosque

Dus...Quiosque zou wel mogen voor m'n merrie, maar helaas, 1500 euro per KI

hoe kom jij aan dat bedag van 1500

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:50

Normaal is het 750 euro, maar met KI zou het op 1500 euro komen....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:56

Cambiar schreef:
Normaal is het 750 euro, maar met KI zou het op 1500 euro komen....

oke,wilde net zeggen ik had ook 750,- gelezen.dus snapte die 1500,- niet goed.
kun je dan niet met je merrie langs gaan

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:02

Eefiepeefie schreef:
het is zarzuela. op IMO kon ik haar wel vinden.
http://far.alterreal.pt/STUD/Desc.asp?Recno=24871
ze is idd een combi van verschillende lijnen.
maar ik vind een andere vader hoor? :S

Oei, dat zal zij wellicht niet zijn? Thx om op te zoeken ;-)

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:26

Als de fokker IMO is dan is ze het wel, dus zou het even goed uitzoeken dan!

Als ik mijn merrie nog een keer laat dekken wordt het waarschijnlijk door Bariloche, waanzinnig paard gereden door Goncalo Carvalho (Rubi AR) maar ik zag nu ook Ahoto voorbij komen op facebook. Bariloche is puur dressuur en Ahoto doet ook springen en working equitacion. Beide heel erg gaaf!

modigliani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:52

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:13

Ik weet niet of jullie Frans verstaan, maar ik heb een stukje terug gevonden die veel verklaart.
Het gaat oa over de bloedlijnen die in mijn paarden zitten en was even geschrokken, maar blij dat ik nu weet hoe het zit.
http://forum-acheval.net/topic.asp?TOPIC_ID=19133
Ik dacht dat het zeer delicate karakter te maken had met de Veiga bloedlijn, maar daarbij zijn ze nog eens OCO, ortigao costa, met Zaïre in de pedigree.
Toen ik zag zeer delicate paarden, had ik direct door dat het daarmee te maken had (Zaïre, inteelt, ortigao costa)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 01:51

Ik durf er eigenlijk wel aan twijfelen of het terecht is dat je hier zoveel waarde aan hecht?
Zulke beweringen zijn ook maar een mening van iemand?

Zo was er een tijdje geleden bijvoorbeeld op een ander forum een hengst die opeens de zwarte piet kreeg toegespeeld.
Het ging toen om 2 paarden die nogal freaky en paniekerig gedrag konden vertonen en die toevallig dezelfde (veel voorkomende) hengst in de pedigree bleken te hebben. Een bekende trainer die met één van de paarden te maken kreeg, deed daar dan ook nog eens uitspraken over. (Dat zijzelf ook geen fan was van die bloedlijn) En dat verleende dan blijkbaar nog eens extra legitimiteit aan het idee dat het wel aan die voorouder moest liggen.
En dan al helemaal omdat het een hengst is waar veelvuldig op ingeteeld werd.
Elke keer komt het weer te pas en te onpas ter sprake en wordt bij vreemde gedragingen, die hengst er weer tussen gegooid...
En doet men heel zorgelijk als men bijvoorbeeld bij een te koop staand paard, betreffende hengst tegenkomt. Maar waarom eigenlijk? :?

Heel toevallig dat ik nu zelf een paard heb staan die deze hengst in de bloedlijn heeft. Ik merk er niets van hoor. Ik vind het gewoon een heel stoer maar gevoelig dier. Niks mis mee en al helemaal geen paniekreacties.
En nog toevalliger rijd ik ook nog een kleindochter van die hengst. En daarin kan ik al helemaal niets terugvinden van de toegeschreven eigenschappen. Dat is een enorm braaf paard, die in het meest extreme geval simpelweg gaat stilstaan als ze iets spannend of eng vindt.
Is het dan terecht dat men zo'n hengst gaat "beschuldigen"? Op basis van beperkte eigen ervaringen, met een beperkt aantal paarden? (Terwijl die hengst ook nog eens veel verder weg zit in de bloedlijn dan bij bijvoorbeeld die kleindochter.)
En terwijl er net zo goed mensen zijn die er andere ervaringen kunnen tegenover zetten?
En dan heb je nog altijd de nature-nurture discussie en de eigen perceptie van de eigenaar...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:39

mee eens. ze kunnen het altijd makkelijk op dit of dat gooien.maar het ligt er denk ik eerder aan bij wat voor een mensen het beestje terecht komt en welke opvoeding het krijgt.
Luckystory schreef:
Ik durf er eigenlijk wel aan twijfelen of het terecht is dat je hier zoveel waarde aan hecht?
Zulke beweringen zijn ook maar een mening van iemand?

Zo was er een tijdje geleden bijvoorbeeld op een ander forum een hengst die opeens de zwarte piet kreeg toegespeeld.
Het ging toen om 2 paarden die nogal freaky en paniekerig gedrag konden vertonen en die toevallig dezelfde (veel voorkomende) hengst in de pedigree bleken te hebben. Een bekende trainer die met één van de paarden te maken kreeg, deed daar dan ook nog eens uitspraken over. (Dat zijzelf ook geen fan was van die bloedlijn) En dat verleende dan blijkbaar nog eens extra legitimiteit aan het idee dat het wel aan die voorouder moest liggen.
En dan al helemaal omdat het een hengst is waar veelvuldig op ingeteeld werd.
Elke keer komt het weer te pas en te onpas ter sprake en wordt bij vreemde gedragingen, die hengst er weer tussen gegooid...
En doet men heel zorgelijk als men bijvoorbeeld bij een te koop staand paard, betreffende hengst tegenkomt. Maar waarom eigenlijk? :?

Heel toevallig dat ik nu zelf een paard heb staan die deze hengst in de bloedlijn heeft. Ik merk er niets van hoor. Ik vind het gewoon een heel stoer maar gevoelig dier. Niks mis mee en al helemaal geen paniekreacties.
En nog toevalliger rijd ik ook nog een kleindochter van die hengst. En daarin kan ik al helemaal niets terugvinden van de toegeschreven eigenschappen. Dat is een enorm braaf paard, die in het meest extreme geval simpelweg gaat stilstaan als ze iets spannend of eng vindt.
Is het dan terecht dat men zo'n hengst gaat "beschuldigen"? Op basis van beperkte eigen ervaringen, met een beperkt aantal paarden? (Terwijl die hengst ook nog eens veel verder weg zit in de bloedlijn dan bij bijvoorbeeld die kleindochter.)
En terwijl er net zo goed mensen zijn die er andere ervaringen kunnen tegenover zetten?
En dan heb je nog altijd de nature-nurture discussie en de eigen perceptie van de eigenaar...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:15

Mijn merrie is door twee natural horsemanship trainers bestempeld als 'gevaarlijk'. toch heb ik haar gehouden. Met een Parelli trainster is het met veel geduldwerk toch goedgkomen, toch, het blijft onderhouden. Vandaag nog maar eens bewezen. Enorm gevoelig op het extreme af, daar kun je gerust de trainers voor contacteren, ik zit niet mee in om via PM de namen en telefoonnummers op te geven van beide trainers!! Ze hebben letterlijk geweigerd het paard verder zadelmak te maken.
Zusje is even gevoelig, niet alleen karakter, maar ook gezondheid, enorm maar dan ook enorm miserie gehad.
Als dat normaal is....als je dat normaal vindt...neen, het is echt afzien geweest op bepaalde momenten.
Zoveel mensen die me al gezegd hebben dat het iets in de bloedlijn is en ik het niet willen geloven! Nu lees ik dit stukje en dus ja, ik vermoed dat ik ze inderdaad gelijk moet geven. Je zou toch voor minder als je met zoveel miserie geconfronteerd wordt? (en Ans, jij wéét nochtans door wat voor een hel ik gegaan ben met beide zussen en wat ik er allemaal voor gedaan heb!!)
De Zaïre zoon die vader was van de beide zusen, was een hengst met zwakke gezondheid. Hij is twee jaar geleden ook gestorven aan dit probleem.
Makkelijk om het op een bloedlijn te steken, neen, ik doe dit niet zomaar, maar het is ook makkelijk om aan de zijlijn te veroordelen. Ik heb gedaan wat ik kon voor deze dieren, maar helaas kan ik niet op tegen genetische afwijkingen!! Ik heb paarden die wel gezond zijn, dus ik denk dat het normaal is dat ik begin te denken dat het iets erfelijks is! Ik blijf me natuurlijk afvragen waarom ze zo gevoelig zijn op allerlei vlak, zo kan ik ze ook het beste helpen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:26

Ik ben het er niet zo mee eens. Ik ken ook zo'n hengst met een stempel, Quimono. Hier in NL tenminste.. Volgende de betere Portugese fokkers en ruiters een zeer belangrijke hengst in de Lusitano fokkerij. (o.a. Coimbra lijn) Ik ken een aantal nakomelingen van hem en dat zijn geweldig, meewerkende paarden. Ik vind het een beetje ver gaan om van genetische afwijkingen te spreken wanneer jezelf maar twee voorbeelden hebt en een internet verhaal.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 02:02

We bedoelen dezelfde hengst Jessix. ;)
En ik kan alleen maar bevestigen wat jij zegt. Die kleindochter is een super fijn rijpaard.
En mijn schimmeltje kan ik qua karakter ook niks verkeerd aan ontdekken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 08:31

maar in nl vinden ze al snel wat.kijk bv wat de meeste nederlanders van hengsten denken en kijk dan in portugal hoe ze daar over hengsten denken.hier worden ze snel als gevaarlijk bestempeld en mag je nergens komen met een hengst,en in portugal rijden er zelfs kinderen met hengsten,want merries zijn eigenlijk alleen voor de fok.ik bekijk alles per paard zo heb je bij het kwpn ook hengsten die moeilijke nakomelingen geven,wij hebben zo'n merrie gehad er was echt geen makelijker paar te vinden.ook denk ik echt dat vaak het probleem ligt in de omgang,ik heb gezien hoe een portugees werkt met zijn jonge paarden,er word eerst voor respect gezorgd van paard naar begelijder.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:53

Jessix schreef:
Ik ben het er niet zo mee eens. Ik ken ook zo'n hengst met een stempel, Quimono. Hier in NL tenminste.. Volgende de betere Portugese fokkers en ruiters een zeer belangrijke hengst in de Lusitano fokkerij. (o.a. Coimbra lijn) Ik ken een aantal nakomelingen van hem en dat zijn geweldig, meewerkende paarden. Ik vind het een beetje ver gaan om van genetische afwijkingen te spreken wanneer jezelf maar twee voorbeelden hebt en een internet verhaal.

Ik zoek gewoon naar een reden, oorzaak van het probleem dat ze hebben, naast uiterst gevoelig zijn. Ik moet het ergens kunnen plaatsen, dat is nu al 4 jaar dat het verdriet van hun probleem me als een tang in de greep houdt. Geen veearts die antwoord kan geven, ook geen kliniek blijkbaar. Alle twee hebben ze krek hetzelfde probleem, ook even gevoelig en delicaat.
Het kan zijn dat het niet aan de bloedlijn ligt, ik oordeel niet maar neem het in overweging, maar denk dat jullie daar nog minder kunnen oordelen zonder de paarden te kennen. Er moet ergens een reden zijn en gezien beide hetzelfde probleem hebben, lijkt me waarschijnlijk dat het ergens iets genetisch is. Logisch toch dat ik dat denk?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 02:07

Nou nee, voor mij is dat niet logisch en waarom ik dat vind heb ik reeds onderbouwd in mijn voorgaande post. Twee moeilijke nichtjes maken nog geen verkeerde familie. Om eerlijk te zijn snap ik ook niet waarom je zo bezig bent met het willen vinden van oorzaak of reden, dat veranderd immers niets aan wat je nu hebt. Focus op de toekomst en probeer die te verbeteren. :)