Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cambiar schreef:Dat is handig als je in die database kan...kan iemand voor mij Zaruela IMO ((pt) opzoeken (haar vader is ook Bombita/Bailador)? Is de moeder van m'n dikste Lusitanomerrie, ik herken geen enkele naam, vraag me af wat voor een lijn ze is.
Dat is de moeilijkste merrie, maar minst aantal Veiga percentage....
Ik zal het later nog wel eens proberen.
Cambiar schreef:Jessix schreef:Nee sorry Chambiar, maar je hebt het echt mis.
De Maravilha die jij aanhaalt is niet dé Maravilha II, die de grondlegger is van de Veiga lijn. Kijk ook maar eens naar de post van Eefiepeefie.
Ik denk dat je bovenstaande post nog eens goed moet lezen. Er klopt iets niet in de pedigree die Eefiepeefie toegevoegd heeft van Quiosque, vandaar de verwarring. Maravilha II is geen grondlegger, Marialva II wel: http://www.allbreedpedigree.com/marialva+ii2
In Quiosque zit geen maravilha en ook geen Maravilha II, maar wel Marialva II
http://www.allbreedpedigree.com/quiosque
Dus...Quiosque zou wel mogen voor m'n merrie, maar helaas, 1500 euro per KI
Eefiepeefie schreef:het is zarzuela. op IMO kon ik haar wel vinden.
http://far.alterreal.pt/STUD/Desc.asp?Recno=24871
ze is idd een combi van verschillende lijnen.
maar ik vind een andere vader hoor? :S
Luckystory schreef:Ik durf er eigenlijk wel aan twijfelen of het terecht is dat je hier zoveel waarde aan hecht?
Zulke beweringen zijn ook maar een mening van iemand?
Zo was er een tijdje geleden bijvoorbeeld op een ander forum een hengst die opeens de zwarte piet kreeg toegespeeld.
Het ging toen om 2 paarden die nogal freaky en paniekerig gedrag konden vertonen en die toevallig dezelfde (veel voorkomende) hengst in de pedigree bleken te hebben. Een bekende trainer die met één van de paarden te maken kreeg, deed daar dan ook nog eens uitspraken over. (Dat zijzelf ook geen fan was van die bloedlijn) En dat verleende dan blijkbaar nog eens extra legitimiteit aan het idee dat het wel aan die voorouder moest liggen.
En dan al helemaal omdat het een hengst is waar veelvuldig op ingeteeld werd.
Elke keer komt het weer te pas en te onpas ter sprake en wordt bij vreemde gedragingen, die hengst er weer tussen gegooid...
En doet men heel zorgelijk als men bijvoorbeeld bij een te koop staand paard, betreffende hengst tegenkomt. Maar waarom eigenlijk?![]()
Heel toevallig dat ik nu zelf een paard heb staan die deze hengst in de bloedlijn heeft. Ik merk er niets van hoor. Ik vind het gewoon een heel stoer maar gevoelig dier. Niks mis mee en al helemaal geen paniekreacties.
En nog toevalliger rijd ik ook nog een kleindochter van die hengst. En daarin kan ik al helemaal niets terugvinden van de toegeschreven eigenschappen. Dat is een enorm braaf paard, die in het meest extreme geval simpelweg gaat stilstaan als ze iets spannend of eng vindt.
Is het dan terecht dat men zo'n hengst gaat "beschuldigen"? Op basis van beperkte eigen ervaringen, met een beperkt aantal paarden? (Terwijl die hengst ook nog eens veel verder weg zit in de bloedlijn dan bij bijvoorbeeld die kleindochter.)
En terwijl er net zo goed mensen zijn die er andere ervaringen kunnen tegenover zetten?
En dan heb je nog altijd de nature-nurture discussie en de eigen perceptie van de eigenaar...
Jessix schreef:Ik ben het er niet zo mee eens. Ik ken ook zo'n hengst met een stempel, Quimono. Hier in NL tenminste.. Volgende de betere Portugese fokkers en ruiters een zeer belangrijke hengst in de Lusitano fokkerij. (o.a. Coimbra lijn) Ik ken een aantal nakomelingen van hem en dat zijn geweldig, meewerkende paarden. Ik vind het een beetje ver gaan om van genetische afwijkingen te spreken wanneer jezelf maar twee voorbeelden hebt en een internet verhaal.