[TI] Yarah x ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aniekepiek

Re: Yarah x ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:15

Jezus wat n geld!! Sorry maar mocht ik dan een hengstveulen krygen dat ik wil verkopen kryg ik dat er nooit voor we hebben er dit jaar een verkocht voor 600

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:43

Dan vallen Taffy en Sandokan sowieso ook al af voor je als je onder 500 euro wilt blijven.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:32

Klopt leon, dat vind ik voor deze tyd gewoon belachelijk veel, als het veulen niet zeker gehouden kan worden kijk als je het zowiezo wil houden en kan houden dan zou ik ook gerust 1000 neer willen leggen hoor maar heb je pech en kryg je twee hengstveulens (tja wat is pech, natuurlijk is dat geen pech maar heb je de pech die niet beide aan te kunnen houden) vind ik zelfs 400 nog veel dekgeld voor dit jaar snappie? Onze byna twee jarige hengsten van tosca waar we 300 aan hebben betaald staan voor maar 900 a 1000 te koop en die krygen we al niet verkocht en fries waar 900 dekgeld voor is betaald wilde ze geen 1200 voor geven...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:46

Je kan het ook andersom zien? Doordat hengstenhouders niet zakken in dekgeld, stoppen meer mensen met het fokken van een onverkoopbaar veulen.
Maar dat terzijde, bedoelde meer dat die hengsten afvielen voor je gezien ze genoemd werden.

rudolph

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:41

Ik ben het met Leon eens.
Daar komt ook nog bij dat het voor de hengstenhouder veel werk is en risico voor zijn eigen paard en zich zelf,
Persoonlijk vind ik dat de meesten (inclusief wij zelf) te laag zitten met dekgeld.
Maar goed daar gaat het nu niet om.

Ik vind het moeilijk zo van de foto een goede match te vinden.
Suc 6 met je zoektocht :)

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:45

Als je al aangeeft dat je die veulens voor dat bedrag al niet verkocht krijgt ,kun je je mischien beter afvragen of het wel verstandig is om te gaan fokken , zeker als je de mogenlijkheid niet hebt om ze aan te houden totdat ze verkocht zijn, wat met een beetje pech een jaar of 2 kan duren .
Mischien heb je de mogenlijkheid wel om ze aan te houden en vind je het leuk om ze op te fokken ,dat kan natuurlijk :)

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 19:42

We hebben wel de mogelijkheid, maar ik houd geen hengstveulen aan zonder potentie, (houd hem dan aan maar word dan later geruind en geprobeerd te verkopen) dus daarop kun je van te voren niet gokken, we hebben nu nog 2 hengsten staan van 2 jaar geleden, dus mogelijkheid om te laten staan is er zeker, worden ze niet verkocht worden ze op den duur geruind en later verkocht, en rudolph wij houden zelf ook een hengst en vragen 250 euro dekgeld, bij die 500 komt stalgeld en alles nog bij, dat heb ik gewoon voor zulke recessie jaren niet over, in de friezen wereld niet in de tinkerwereld steeds meer mensen niet en in heel veel stamboeken niet.

Onverkoopbaar is een goed gefokt veulen nooit, dan verkopen pas als het een volwassen paard is en beleerd etc is. Ik ga niet fokken als ik niets kan aanhouden, en dat doet jan ook niet, daar kijken we wel naar, alleen in deze tijden gaat haast niemand 2500 voor een goedgefokt merrieveulen betalen, laat staan voor een hengstveulen waar je dezelfde dekprijs voor hebt betaald, mocht het dan verkocht kunnen worden draaien we te veel verlies. Snappen jullie wat ik bedoel? Ik snap dat dekgelden gehanteerd moeten worden, maar als hengsthouder moet je ook na denken dat de prijzen voor veulens extreem gezakt is, dus wil je een beetje leuk hobby blijven fokken moet je af en toe een paard verkopen!

Ik dek altijd met onze hengst, en regel zelfs merries buiten af (2 merries heeft hij toen der tijd achteraf gedekt) en ben er om de dag bij geweest een merrie is zelfs 11 dagen lang hengstig geweest dus tel maar na, en zie niets van het dekgeld Rudolph, ookal neem ik dan risicio's en tijd.. Als je daar meer geld om moet vragen moet je niet met hengsten werken, vind ik..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:48

Ik deel je mening niet, maar dan gaan we nog meer offtopic :)
BTW:
Ik kreeg net telefoon van ene Niels die op zoek is, heb hem doorverwezen naar jullie website. Hij was op zoek naar jonge hengst/ruin. Onze Fred was te klein voor hem.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 19:56

Mayon is misschien wel leuk voor hem :) Of Morris of Ruan heb ik nog,

Ieder zn eigen menig he ;)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:18

Leon , ik ben het met je eens , ik deel ook de mening boven jou niet , maar ieder die op zijn eigen manier fokt en laten we het maar zo houden , dan blijven we verschil houden :D .

Voor een goed gefokt veulen , met een goede bouw en karakter( en een beste bloedlijn ) , wil ik best een paar flinke duiten neerleggen , je krijgt dan wel waar voor je geld ( dat is mijn mening :o )

Ik fok zelf ook , maar op mijn manier , de veulens hoeven niet weg( mogen wel uiteraard ) , maar ik versjacher ze ook niet ... ;) .
Er komt er heus wel eentje op mijn pad die wel het geld er voor wilt betalen en zo niet , hou ik ze lekker zelf ! hihihi

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 13:53

Zo fok ik ook, op mijn manier en mijn veulens hoeven ook niet weg :) veulen hier bovengenoemd was van Jan, waarmee ik alles doe, waar mijn paard staat maar waarmee ik net zoveel met zijn paarden doe als met die van mijn eigen, als het over dekken, geld en verkoop gaat, heb ik niets tot weinig te zeggen!

Veulen waarvan Yarah nu drachtig is, blijft zowiezo! Ik zou er zelf ook wel duiten voor neer leggen Lepel, maar de meeste mensen niet, anders hadden we ze nu allemaal wel verkocht, heb nog 2 pracht hengsten lopen en een hele mooie ruin, lief karakter, goed van bouw en goede bloedlijnen.. Zelfde met friese hengst van bijna 2